Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-24 17:59

goat76 skrev:Det vore intressant om fler av er delade era subjektiva upplevelser för hur ni uppfattar musikåtergivningen före och efter korrigeringar efter Harmans Rumskurvor.

Jag tycker du har lagt nivån fel i basregistret. Topparna behöver nog inte ligga i höjd med målkurvan och kanske lite mera på en genomsnittslig nivå.

Oct 21 Listening Room Response VS Harman Trained Listeners PSYCHOACOUSTIC (1).jpg
Oct 21 Listening Room Response VS Harman Trained Listeners PSYCHOACOUSTIC (1).jpg (302.63 KiB) Visad 5803 gånger

Jag hade prövat att behålla en del av ditt rums karaktär eller vad man ska kalla det. Du vistas ju i det rummet och en del filtrerar hjärnan bort men inte alltför grova avvikelser. Jag tror det är bra att behålla lite av rummets bidrag för det är ju där man vistas men en liten reduktion kan nog inte skada. Så här kanske? Jag har ritat in den gröna kurvan.
Bilagor
Oct 21 Listening Room Response VS Harman Trained Listeners PSYCHOACOUSTIC.jpg
Oct 21 Listening Room Response VS Harman Trained Listeners PSYCHOACOUSTIC.jpg (294.07 KiB) Visad 5803 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-24 19:10

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Det vore intressant om fler av er delade era subjektiva upplevelser för hur ni uppfattar musikåtergivningen före och efter korrigeringar efter Harmans Rumskurvor.

Jag tycker du har lagt nivån fel i basregistret. Topparna behöver nog inte ligga i höjd med målkurvan och kanske lite mera på en genomsnittslig nivå.

Bilagan Oct 21 Listening Room Response VS Harman Trained Listeners PSYCHOACOUSTIC (1).jpg finns inte längre

Jag hade prövat att behålla en del av ditt rums karaktär eller vad man ska kalla det. Du vistas ju i det rummet och en del filtrerar hjärnan bort men inte alltför grova avvikelser. Jag tror det är bra att behålla lite av rummets bidrag för det är ju där man vistas men en liten reduktion kan nog inte skada. Så här kanske? Jag har ritat in den gröna kurvan.

Det var REW som beräknade basen för ca 3 dB för lågt vilket även juanth påpekade. Det åtgärdade jag genom att lägga en "Low Shelf" på +3 dB vid 120 Hz och då blev den beräknade kurvan i REW som i bilden här nedanför, jag har dock inte gjort en bekräftande akustisk mätning för att se om kurvan verkligen ser ut så nu.

Men som jag tidigare nämnt så låter det fortfarande ganska platt även med den nya kurvan, ljudet förlorar den tredimensonalitet som jag annars får med min ursprungliga kurva där mitt lyssningsrum "spelar med" på ett vad jag uppfattar det "mer naturligt och musikaliskt sätt där alla enskilda ljudinslag får en tydligare plats djupledsmässigt i ljudbilden/rummet. Jag uppskattar verkligen den omsvepande ljudkaraktären detta ger.

Oct 21 Listening Room Response VS Harman Trained Listeners PSYCHOACOUSTIC Modified.jpg
Oct 21 Listening Room Response VS Harman Trained Listeners PSYCHOACOUSTIC Modified.jpg (301.47 KiB) Visad 5782 gånger

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-25 19:19

Off topic! Inget intressant här förutom för bran
bran skrev:In Flames är ett fd favoritband, som jag lyssnar allt mindre på just pga deras hemska produktioner. Och det verkar bara bli värre för varje ny platta... Rekar Omnium Gatherums DR14 produktion av The Burning Cold från HDTracksMen för lite välproducerad dödsmetall. Men men, offtopic.

Dem föregående tre skivorna med Omnium Gatherum, som är mina favoriter, tycker jag har en mycket bra produktion för att vara metal. Dynamiken är stympad men det låter mycket bra ändå. DR14-versionen av The burning cold visar att dem kunde gjort det bättre. Omnium Gatherum tycker jag är skitbra. Det finns en liten chans att du då kan gilla Be'lakor. Of breath and bone och Stone's reach är två mycket bra skivor.

Tell

Inläggav Tell » 2021-10-26 02:55

goat76 skrev:Men som jag tidigare nämnt så låter det fortfarande ganska platt även med den nya kurvan, ljudet förlorar den tredimensonalitet som jag annars får med min ursprungliga kurva där mitt lyssningsrum "spelar med" på ett vad jag uppfattar det "mer naturligt och musikaliskt sätt där alla enskilda ljudinslag får en tydligare plats djupledsmässigt i ljudbilden/rummet. Jag uppskattar verkligen den omsvepande ljudkaraktären detta ger.

Oct 21 Listening Room Response VS Harman Trained Listeners PSYCHOACOUSTIC Modified.jpg

Det är inte så konstigt att det låter platt när kurvan i sig är ganska platt :) Det är ju sällan så att platt o rak kurva uppfattas som speciellt intressant, så personligen drar jag upp djupbasen ganska mycket med en low shelf som lite mjukt börjar på runt 80-100hz o är kanske 5-10dB högre vid säg 30hz, o sen även upp med diskanten några dB också med en high shelf. Är väl lite finjusterande för att få det som man vill, men ganska kul pillande imo :)
Sen skulle jag också dra upp den lilla dippen du har vid 50hz för att få den i samma nivå som resten av basen. Såna dippar brukar kunna låta rätt skumt imo, lite som man har ett hål i basen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-10-26 09:09

Tell skrev:
goat76 skrev:Men som jag tidigare nämnt så låter det fortfarande ganska platt även med den nya kurvan, ljudet förlorar den tredimensonalitet som jag annars får med min ursprungliga kurva där mitt lyssningsrum "spelar med" på ett vad jag uppfattar det "mer naturligt och musikaliskt sätt där alla enskilda ljudinslag får en tydligare plats djupledsmässigt i ljudbilden/rummet. Jag uppskattar verkligen den omsvepande ljudkaraktären detta ger.

Det är inte så konstigt att det låter platt när kurvan i sig är ganska platt :) Det är ju sällan så att platt o rak kurva uppfattas som speciellt intressant, så personligen drar jag upp djupbasen ganska mycket med en low shelf som lite mjukt börjar på runt 80-100hz o är kanske 5-10dB högre vid säg 30hz, o sen även upp med diskanten några dB också med en high shelf. Är väl lite finjusterande för att få det som man vill, men ganska kul pillande imo :)
Sen skulle jag också dra upp den lilla dippen du har vid 50hz för att få den i samma nivå som resten av basen. Såna dippar brukar kunna låta rätt skumt imo, lite som man har ett hål i basen.

Jag håller med dig Tell, inte så ofta jag gör det men i det här fallet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-26 09:44

sprudel skrev:
Tell skrev:

Uppskattar även du en "smiley-kurva", eller var det något specifikt i det han sa som du håller med honom om?

Personligen tycker jag att det brukar låta aningen trist med ett alltför tillbakadraget mellanregister, röster och gitarrer förlorar "kropp" och pianot förlorar sin fylliga klang.

Eller är det dippen runt 50 Hz du tycker borde fyllas igen?
Jag kan faktiskt inte höra den dippen, i de låtar jag mixar själv har jag aldrig kännt något behov av någon EQ-höjning i det området, vilket nog hade varit fallet ifall det tydligt hade saknades något där. Det är här jag misstänker att direktljudet har större betydelse för hörseln än den "sammanvägning" av direktljud och reflekterat ljud som mikrofonen plockar upp.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-26 10:18

Jag kollade en del på mina gamla mätningar, då hade jag högtalarna närmare högtalarväggen och den rumskurvan matchade ju Trained listeners ganska väl så jag provade helt enkelt att återigen förflytta högtalarna närmare högtalarväggen och lyssningspositionen framåt. Resultatet blev en något djupare svacka vid 200 Hz men för övrigt en klart mindre dal kring 85 Hz och högre nivå mellan 95-150 Hz, ett ganska väntat utfall egentligen. Ljudmässigt låter båda placeringarna bra men förstås lite olika.

21-10-25 Högtalarna nära bakväggen.png
21-10-25 Högtalarna nära bakväggen.png (36.74 KiB) Visad 5628 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-26 11:12

Zappa skrev:Jag kollade en del på mina gamla mätningar, då hade jag högtalarna närmare högtalarväggen och den rumskurvan matchade ju Trained listeners ganska väl så jag provade helt enkelt att återigen förflytta högtalarna närmare högtalarväggen och lyssningspositionen framåt. Resultatet blev en något djupare svacka vid 200 Hz men för övrigt en klart mindre dal kring 85 Hz och högre nivå mellan 95-150 Hz, ett ganska väntat utfall egentligen. Ljudmässigt låter båda placeringarna bra men förstås lite olika.

Upplever du fortfarande en skillnad i tredimensionalitet mellan den gamla och nya korrigeringen?

Jag sitter just nu och jämför min ursprungliga kurva med "Harman Trained Listeners"-kurvan. Låten jag lyssnar på för tillfället är gles och lågmäld med en baskagge som har utrymme att "ringa ut" utan större maskering från övriga ljudinslag i mixen, och här tydliggörs verkligen det som ger den mer omslutande ljudkaraktären som mitt lyssningsrum lägger till . Även om baskaggen naturligtvis låter aningen lite kraftfullare så framgår framför allt att den ringer ut längre tidsmässigt, detta på ett sätt som jag upplever som mer naturligt och därmed ger den mer omslutande ljudkaraktären.
Det här är något jag verkligen vill bibehålla, därför vore det mer intressant ifall jag hade haft bättre möjligheter att försiktigt få lite mer kontroll på dessa basresonanser med akustiska åtgärder istället för med EQ-justeringar.

Jag tror jag ligger någonstans mellan två filosofier vad gäller återgivning, dels vill jag på många sätt minimera bidraget från det egna lyssningsrummet, men samtidigt vill jag bibehålla vissa aspekter som bidrar till att det låter mer naturligt och mer likt de referenser jag har av musik spelad live i lokaler/rum (sällan är i frifältsmiljö). Något som jag tyvärr ofta upplever som bortskalat/bortstädat i de allra flesta inspelningar är de resonanser som naturligt tillkommer när ljud alstras i ett rum, en spelad baskagge utan hörbara resonanser låter faktiskt riktigt onaturligt avskalat. :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-26 11:36

goat76 skrev:
Zappa skrev:Jag kollade en del på mina gamla mätningar, då hade jag högtalarna närmare högtalarväggen och den rumskurvan matchade ju Trained listeners ganska väl så jag provade helt enkelt att återigen förflytta högtalarna närmare högtalarväggen och lyssningspositionen framåt. Resultatet blev en något djupare svacka vid 200 Hz men för övrigt en klart mindre dal kring 85 Hz och högre nivå mellan 95-150 Hz, ett ganska väntat utfall egentligen. Ljudmässigt låter båda placeringarna bra men förstås lite olika.

Upplever du fortfarande en skillnad i tredimensionalitet mellan den gamla och nya korrigeringen?

Sedan några dagar tillbaka kör jag återigen utan korrigering. Jag tycker det i längden blir störande att behöva slå av och på korrigeringen när jag lyssnar på hörlurar via datorn. Min upplevelse var framförallt att ljudbilden blev smalare med korrigeringen, eventuellt var det bara inbillning men intressant att du har liknande upplevelser. Jag sänkte 26-50 Hz flera dB, höjde basen någon dB från 150 Hz samt höjde en del vid 190 Hz, resultatet blev lyckat men det låter verkligen bra utan korrigering också och jag störs inte särskilt mycket av den väl tilltagna nivån vid 26-50 Hz. Det vore kul att lyssna på ditt system. :)

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-10-26 12:31

Jag tycker waterfall säger mer om hur det låter i rummet med alla resonanser som man inte riktigt kommer åt men är tvungen att acceptera.
Men energin här mellan 20-100 hz är inte basfattig.
Sen flyttar jag micken och får en helt annan kurva...
:)
Bilagor
Waterfall.jpg
Waterfall.jpg (149.23 KiB) Visad 5580 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-26 13:03

Här kommer ett vattenfall men jag vill minnas att I-or hade en del invändningar mot att använda sådana.

21-10-26 Waterfall.png
21-10-26 Waterfall.png (368.56 KiB) Visad 5569 gånger
Senast redigerad av Zappa 2021-10-26 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-10-26 13:07

Ja han har ju invändningar mot allt...
Så det är säkert något som inte stämmer i vanlig ordning.
Men ser att du har en trevlig basknuff där vid 30hz.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-10-26 13:28

goat76 skrev:
sprudel skrev:
Tell skrev:Det är inte så konstigt att det låter platt när kurvan i sig är ganska platt :) Det är ju sällan så att platt o rak kurva uppfattas som speciellt intressant, så personligen drar jag upp djupbasen ganska mycket med en low shelf som lite mjukt börjar på runt 80-100hz o är kanske 5-10dB högre vid säg 30hz, o sen även upp med diskanten några dB också med en high shelf. Är väl lite finjusterande för att få det som man vill, men ganska kul pillande imo :)

Uppskattar även du en "smiley-kurva", eller var det något specifikt i det han sa som du håller med honom om?

Personligen tycker jag att det brukar låta aningen trist med ett alltför tillbakadraget mellanregister, röster och gitarrer förlorar "kropp" och pianot förlorar sin fylliga klang.

Eller är det dippen runt 50 Hz du tycker borde fyllas igen?
Jag kan faktiskt inte höra den dippen, i de låtar jag mixar själv har jag aldrig kännt något behov av någon EQ-höjning i det området, vilket nog hade varit fallet ifall det tydligt hade saknades något där. Det är här jag misstänker att direktljudet har större betydelse för hörseln än den "sammanvägning" av direktljud och reflekterat ljud som mikrofonen plockar upp.

Basnivån framför allt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-26 13:49

Zappa skrev:
goat76 skrev:

Sedan några dagar tillbaka kör jag återigen utan korrigering. Jag tycker det i längden blir störande att behöva slå av och på korrigeringen när jag lyssnar på hörlurar via datorn. Min upplevelse var framförallt att ljudbilden blev smalare med korrigeringen, eventuellt var det bara inbillning men intressant att du har liknande upplevelser. Jag sänkte 26-50 Hz flera dB, höjde basen någon dB från 150 Hz samt höjde en del vid 190 Hz, resultatet blev lyckat men det låter verkligen bra utan korrigering också och jag störs inte särskilt mycket av den väl tilltagna nivån vid 26-50 Hz. Det vore kul att lyssna på ditt system. :)

Det hade helt klart varit intressant att höra allas ljudsystem och hur ljudet har förbättrats, förändrats eller kanske t.o.m försämrats av de korrigeringar som eventuellt har gjorts. Men det är ju var och ens subjektiva upplevelser som är det viktigaste i slutändan. :)

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-10-26 15:02

Det hade helt klart varit intressant att höra allas ljudsystem och hur ljudet har förbättrats, förändrats eller kanske t.o.m försämrats av de korrigeringar som eventuellt har gjorts. Men det är ju var och ens subjektiva upplevelser som är det viktigaste i slutändan. :)[/quote]

Precis!
Jag justerar och mäter sen kör jag live och för det mesta drar ned vissa frekvenser som jag höjt.
Eller den där peaken som finns hör jag inte när jag bypassar.
Fortfarande musik vi lyssnar på inte frekvenssvep.
En platt kurva är död för mig.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-10-26 16:22

Måste påminna om det viktiga nörderiet om att vi alla kämpar mot nirvana som förhoppningsvis aldrig finns...
Vad skulle vi annars göra?
:D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-10-26 17:42

Solveit skrev:Måste påminna om det viktiga nörderiet om att vi alla kämpar mot nirvana som förhoppningsvis aldrig finns...
Vad skulle vi annars göra?
:D

Jag har arbetat för att få det tillräckligt bra, och nu är det faktiskt tillräckligt bra sedan ett par år tillbaka.
Men nirvana i ljudåtergivning återstår än att uppleva.

Kanske den dagen då hela kedjan från inspelningen till uppspelning möjliggör ett mer eller mindre exakt åtrskapande av en händelse.
(Eller bara av en exakt placering av ljud ljud i studio)

Det centrala är att ljudbilden ska vara sann i sitt djup, sin höjd, bredd och dessutom oavsett vart ifrån man avlyssnar denna setupp.

Ja det kanske aldrig händer, tills dess så kommer nog ljudnirvana att lysa med sin frånvaro. :)
Och man får vara nöjd med att vara nöjd :x :D :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-10-27 13:34

Lite OT men älskar den här låten!
Hårt komprimerad så det studsar och testar basen hårt!
https://open.spotify.com/track/0HR67JmW ... 8a51484a02

Edit.
Den här låten används ofta som referens.
Låter kanon.
https://open.spotify.com/track/2W78lw1V ... 8745b44ec2

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-27 14:22

Hela albumet Verse låter ordentligt illa på grund av bland annat excessiv kompression.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-10-27 20:11

Morello skrev:Hela albumet Verse låter ordentligt illa på grund av bland annat excessiv kompression.

Nåja, gör vissa undantag ibland även om jag inte är nån vän av det.
För visst låter det coolt? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-10-28 09:00

Zappa skrev:Här kommer ett vattenfall men jag vill minnas att I-or hade en del invändningar mot att använda sådana.

21-10-26 Waterfall.png

Toksnyggt ju.... Och den där enda eftersläpande ser ju ut som en perfekt kandidat till PEQ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2021-10-28 11:55

Så här blev det till slut. Låter hur bra som helst.

12.png
12.png (317.46 KiB) Visad 5296 gånger

Toole.png
Toole.png (105.27 KiB) Visad 5295 gånger

Eller om jag vill ha lite mer fallande diskant

Toole.png
Toole.png (103.92 KiB) Visad 5296 gånger

Waterfall.png
Waterfall.png (1.75 MiB) Visad 5296 gånger
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-28 12:07

Ser snyggt ut, tycker du att det låter bättre?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2021-10-28 12:16

goat76 skrev:Ser snyggt ut, tycker du att det låter bättre?

Min största invändning tidigare har varit för hög nivå 1 kHz-1.4 Hz, hornet har blivit skränigt. Testade att applicera psy. smoothing och jämföra med Toole. Mycket riktigt bekräftades min hypotes, det var för mycket energi i det frekvensområdet. Från 1 kHz och uppåt ville jag följa Toole med psy. smoothing så långt möjligt. Allt intrimmat på analog väg, medelst Accuphase G-18.

Edit: För att svara på din fråga, jag tycker att det låter kalas. Har under mina cirka åtta år som vintage JBL-torsk betat av merparten av de större modellerna tillverkade slutet 70-slutet 80. Samt ett par 1400 Array. Jag har i alla fall aldrig vare sig ägt eller hört nåt bättre. (Då ska ju en del av äran tillskrivas IÖ som ritat rummet.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-28 12:42

Kanske lite mindre nivå vid 80 Hz? Ser lite resonant ut där.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2021-10-28 14:04

RogerGustavsson skrev:Kanske lite mindre nivå vid 80 Hz? Ser lite resonant ut där.

Done.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-10-28 14:31

Vad kul Don att det blev ännu bättre! Det var ju också precis det som dina mätningar indikerade, vilket i detta fall är en liten bekräftelse på att det finns ett värde av att titta på dessa kurvor. Och så kom ju denna tråden till nytta! :-)

För övrigt: Häftigt system du verkar ha och även lite coolt att du betat av många James B-system.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2021-10-28 14:40

Så här mäter min "housecurve". 1/6 smoothing, båda kanaler i sweetspot just nu. Har ingen tillgång till peq eller eq.

SS 28 okt 2021.jpg
SS 28 okt 2021.jpg (91.78 KiB) Visad 5241 gånger

SS spec 28 okt 2021.jpg
SS spec 28 okt 2021.jpg (85.97 KiB) Visad 5241 gånger

Rummet är ett work in progress :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-10-28 16:16

Har lite problem i basen, bland annat vid 21 hz.
Öhman kommer imorgon så får se vad mer som ska göras i rummet.
waterfall.jpg
waterfall.jpg (198.03 KiB) Visad 5227 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2021-10-28 16:30

Bjuder på vattenfall jag med!

SS okt 28 2021.jpg
SS okt 28 2021.jpg (138.54 KiB) Visad 5217 gånger
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum