Soundbar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-24 13:44

Köpte en Samsung 55” Q77A 4K QLED för ett par veckor sedan. Får ju fiber installerat under nästa vecka och tyckte att det var ett lämpligt tillfälle att byta ut den gamla LG TV’n. Hade först tänkt mig en LG OLED, men försäljaren påtalade att de har låg livslängd, och problem med inbränningar i skärmen, så det fick bli denna istället. Nu är ju inte ljudet det bästa via TV’n. Med tanke på att den är knappt 3cm tjock, så kan man väl inte räkna med det heller. Så en soundbar vore kanske en bra lösning på detta tänkte jag. Så tips på en soundbar med bra ljudkvalitet önskas. Finns förståss tester på nätet att läsa, men litar hellre på era synpunkter gällande detta. Prisklass, denna är inte i nuläget bestämd.
Tycker att den nya TV-bänken blev bra med likaledes nya förstärkare, streamer, och DAC. Skall ordna upp kablaget efter fiberinstallationen, och prylar runt omkring. Har funderingar på bl.a. en ny tavla med ljudtema m.m.
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soundbar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-24 14:16

Använder du inte de där Larsen-högtalarna till TV-ljudet? De borde överträffa alla soundbars.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Soundbar

Inläggav paa » 2021-10-24 14:32

RogerGustavsson skrev:Använder du inte de där Larsen-högtalarna till TV-ljudet? De borde överträffa alla soundbars.

Det kanske kräver en AV-receiver med HDMI-ingångar?
Men det vore nog värt besväret att hitta en lösning som funkar med dom högtalarna!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Soundbar

Inläggav Stranne » 2021-10-24 14:43

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:Använder du inte de där Larsen-högtalarna till TV-ljudet? De borde överträffa alla soundbars.

Det kanske kräver en AV-receiver med HDMI-ingångar?
Men det vore nog värt besväret att hitta en lösning som funkar med dom högtalarna!

Finns det inte en vanlig analog linjeutgång där man kan plocka signalen innan den går till tevens inbyggda högtalare? Det vore det naturliga tycker jag, om man inte har en förstärkare med HDMI?
Soundbar verkar ju väldigt onödigt när det står så fina grejer precis intill som borde gå superenkelt att koppla in?

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Soundbar

Inläggav RolffRojs » 2021-10-24 14:54

Det finns optisk ingång på S.M.S.L. M400 och optisk utgång på TV:n. Jag har inga rekommendationer på en soundbar, men gissar på att du kommer bli djupt besviken på ljudet om du inte hostar upp många laxar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Soundbar

Inläggav paa » 2021-10-24 14:59

En optisk kabel borde vara nästa steg helt enkelt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-24 15:32

Tack för tips! Jaha, skulle kanske testa detta då. En nackdel är ju då förståss att behöva slå på DAC och Förstärkare. Uj va jobbigt.
Kanske kunde koppla in Allo förstärkaren istället, den kan ju stå på med volym.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-24 21:14

Får gå ner i källaren imorgon och kolla hur långa optiska kablar jag har hemma för test med befintliga f.d. Larsen, och Allo Volt+ D, och Bel Canto DAC (som också har optisk ingång).
Är de för korta får jag avvakta tills nätfiber kablaget är indraget. Det dras in i andra änden av rummet än nuvarande, så jag måste nog köpa någon/några nya kablar som t.ex. CAT 7 (6a). Och köper då allihopa vid samma tillfälle. Blir spännande.

Annars kanske de dyrare Samsung soundbars kan fungera. Med dessa så kan man tydligen även koppla in TV'ns uppåtriktade högtalare. Blir ju då lite simulerat multikanal. Någon som testat dessa?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-25 14:24

Hittade ett par optiska kablar en kort och den andra i lämplig längd. Lite snopet när jag kom upp och skulle montera den, då det var en 3,5mm optisk kontakt i ena änden. Jaha så var det med det.
Kollade manualerna till TV och DAC'en. Fanns ju Bluetooth. Kopplade upp det via detta, vilket fungerade smidigt.
Hur lät det då? I.om. att högtalarna är omkonstruerade av mig själv, så kan jag av blygsamhet inte uttala mig så mycket mer än att visst var det lite skillnad gentemot TV'ns egna ljud. :)
Lite jobbigt bara att starta upp stereon och välja ingång på DAC'n vid start av TV. Soundbars har ju den fördelen att de går igång vid start av TV'n.
Får testa detta ett tag så får vi se.

Tillägg:
Just det, fick ett E-post idag om att Qobuz nu finns som app för Samsung TV.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-26 15:57

Blev olyssnat ett köp idag av en ny Samsung 3.1.2 HW-Q800T soundbar med trådlös subwoofer. Fick den 5000kr billigare, så det var bara att köpa. Sedan får vi se hur den står sig gentemot mina egna högtalare. Men i varje fall så mycket smidigare att använda.
Är någon intresserad så kan jag skriva något om hur jag upplever eventuella skillnader.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Soundbar

Inläggav DVD-ai » 2021-10-26 16:46

Jag har knappt ens hört hur min TV låter, jag kör allt ljud direkt till stereon.
Det är ju bara en knapp extra att starta hela stereon tack vare trigger m.m :)

Det är ju så lätt löst att få till en smidig lösning för handhavandet och det är viktigt för mig.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Soundbar

Inläggav Stranne » 2021-10-26 21:08

Jag kan rekommendera en multifjärr annars. Jag har själv en Logitech Harmony One (tror jag den heter) och det funkar hur bra som helst. Man ställer in macron, i mitt fall så trycker jag tex på "Titta på TV" som jag ställt in så att först går teven igång, sen förstärkare, sen väljs rätt ingång på förstärkaren osv. Då behöver man inte tänka på vilka apparater som ska igång utan det löser sig självt beroende på vad du vill göra.
Jag tycker absolut att du ska försöka hitta ett sätt att kunna använda dina Larsen till teveljudet, det finns inte en soundbar i världen som slår dem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Soundbar

Inläggav paa » 2021-10-27 00:39

DVD-ai skrev:Jag har knappt ens hört hur min TV låter, jag kör allt ljud direkt till stereon.
...

Och jag har inget ljud alls i TV:n, det är bara en TV-box, en Apple-TV och en projektor, och ljudet kopplat till receivern.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Soundbar

Inläggav Tell » 2021-10-27 19:58

Alltså du har ju en hörlursutgång på den där teven, så ett par RCA-ingångar borde du väl ha till övers till din stärkare istället för att slösa pengar på en sketen soundbar. Dessutom är inte inbränningar nå vidare problem på dagens OLED, så trist att säljare skulle lura på dig en sämre produkt :/

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-28 18:45

Wow, vilket lyft! Idag kom det ett paket med en soundbar, den nämnda Samsung HW-Q800T. Som sagt en ljudkvalitetsförbättring gentemot TV:ns inbyggda högtalare. Lyssnade lite på en film med lite tunga ljud och ren musik vis Qobuz TV-app. Har lite kvar att testa vad gäller inställningar, men är förvånad att det ändå låter så pass bra, om än långt vad mina högtalare presterade. Kort kanske man kan uttrycka det som att ljudet via soundbaren låter mindre, mindre fylligt. Skulle ha varit intressant att lyssna på Samsung största modell, som har fler och större element. Men för det rabatterade priset om 4000kr i st.f. ordinarie 9000kr, så är den väl värd sitt pris.
Alla har ju varit samstämmigt enade om att mina befintliga högtalare är svårslagbara, vilket jag bara kan instämma i, men som sagt…
Lite snopet bara att inte någon vågade ge sig in i diskussionen om någon soundbars förträffliga egenskaper. Men så har ju Faktiskt.io utvecklats till, med lite hårda tongångar i trådar, så att folk mest läser och gör få inlägg. Undantaget kanske kärnan av användare.
Men hur som helst så får man tacka för bra råd som vanligt, och tips om alternativa lösningar.

En länk till en test av denna soundbar. Noterade bl.a. lite dåliga distorsiondata för denna.

https://www.rtings.com/soundbar/reviews ... g/hw-q800t

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Soundbar

Inläggav goat76 » 2021-10-28 21:28

galder skrev:Wow, vilket lyft! Idag kom det ett paket med en soundbar, den nämnda Samsung HW-Q800T. Som sagt en ljudkvalitetsförbättring gentemot TV:ns inbyggda högtalare. Lyssnade lite på en film med lite tunga ljud och ren musik vis Qobuz TV-app. Har lite kvar att testa vad gäller inställningar, men är förvånad att det ändå låter så pass bra, om än långt vad mina högtalare presterade. Kort kanske man kan uttrycka det som att ljudet via soundbaren låter mindre, mindre fylligt. Skulle ha varit intressant att lyssna på Samsung största modell, som har fler och större element. Men för det rabatterade priset om 4000kr i st.f. ordinarie 9000kr, så är den väl värd sitt pris.
Alla har ju varit samstämmigt enade om att mina befintliga högtalare är svårslagbara, vilket jag bara kan instämma i, men som sagt…
Lite snopet bara att inte någon vågade ge sig in i diskussionen om någon soundbars förträffliga egenskaper. Men så har ju Faktiskt.io utvecklats till, med lite hårda tongångar i trådar, så att folk mest läser och gör få inlägg. Undantaget kanske kärnan av användare.
Men hur som helst så får man tacka för bra råd som vanligt, och tips om alternativa lösningar.

En länk till en test av denna soundbar. Noterade bl.a. lite dåliga distorsiondata för denna.

https://www.rtings.com/soundbar/reviews ... g/hw-q800t


Följande är inte skrivet med några hårda tongångar. :D

Jag förstår inte riktigt varför du inte vill nyttja ditt bästa ljud i precis alla lägen, högtalarna står ju redan uppställda perfekt på var sin sida om TV:n. Hade det inte varit bättre att bara finna en smidigare lösning för styrningen av ditt ljudsystem om du nu finner det komplicerat att slå på apparaterna och/eller skifta ingångar på fjärren?

Själv kör jag allt med bästa möjliga ljud oavsett om det är musik, musikvideos, film/serier, spel eller TV-sändningar. Det handlar endast om att byta mellan två ingångar på en fjärrkontroll för att byta mellan musik eller PC, eller en annan fjärrkontroll om jag ska se på TV. Smidigt handhavande och alltid bästa möjliga ljudåtergivning oavsett källa.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Soundbar

Inläggav RolffRojs » 2021-10-28 23:58

galder skrev:Wow, vilket lyft! Idag kom det ett paket med en soundbar, den nämnda Samsung HW-Q800T.
...snip...

https://www.rtings.com/soundbar/reviews ... g/hw-q800t


Samsung HW-Q800T ger ett jämnt frekvenssvar enligt din länk. Larsen 8 ger inte det: https://www.stereophile.com/content/lar ... asurements Samsung HW-Q800T kanske rent av låter bättre än Larsen 8 på åtminstone en del material? Toppen med efterföljande dal, enligt Stereophile's mätningar, kanske släcker ut en hel oktav?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-29 08:28

En kort kommentar: mina högtalare är helt ombyggda med nya element, filter, dämpning m.m. Har nämnt det i tråden, och står nämnt längst ner i min signatur.

Och som det står i inlägget så avser ljudförbättringen mot TV:s högtalare. Skojade till skrivningen.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Soundbar

Inläggav RolffRojs » 2021-10-29 12:47

galder skrev:En kort kommentar: mina högtalare är helt ombyggda med nya element, filter, dämpning m.m. Har nämnt det i tråden, och står nämnt längst ner i min signatur.

Och som det står i inlägget så avser ljudförbättringen mot TV:s högtalare. Skojade till skrivningen.

Jo, jag förstår att du skojade till texten, men du har dock köpt en soundbar istället för en kabel :!: Sen o andra sidan förstår jag att det är en smidigare lösning.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Soundbar

Inläggav Stranne » 2021-10-29 13:08

Lite OT-fråga här: Kan man läsa om dina modifieringar på högtalarna någonstans? Och hur det kommer sig att du har moddat dem?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-29 17:40

Ber att få återkomma till din fråga.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Soundbar

Inläggav HenrikTornquist » 2021-10-29 22:41

galder skrev:Lite snopet bara att inte någon vågade ge sig in i diskussionen om någon soundbars förträffliga egenskaper.


Det kanske inte finns någon soundbar som har några förträffliga egenskaper?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Soundbar

Inläggav JonasB » 2021-10-30 12:28

Jag är också lite anti soundbar men undrar om inte tv-ljud, inte film, utan typ nyhetsmorgon kan låta bättre i en soundbar eller endast en centerhögtalare. Med "musik-ljudsystemet" låter det ofta som att hela väggen pratar.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-30 13:39

Stranne skrev:Lite OT-fråga här: Kan man läsa om dina modifieringar på högtalarna någonstans? Och hur det kommer sig att du har moddat dem?



Du har PM

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Soundbar

Inläggav goat76 » 2021-10-30 14:03

JonasB skrev:Jag är också lite anti soundbar men undrar om inte tv-ljud, inte film, utan typ nyhetsmorgon kan låta bättre i en soundbar eller endast en centerhögtalare. Med "musik-ljudsystemet" låter det ofta som att hela väggen pratar.


Om det blir på det viset hemma hos dig så har du nog inte fått till det riktigt med placeringen av dina fronthögtalare.

Med bättre optimering vad gäller avståndet mellan högtalarna samt finjustering med invinklingen får du en distinkt och skarp fantomprojicering, oavsett var ljudobjekten befinner sig mellan högtalarna panoreringsmässigt. Om det från sweetspot låter som att hela din vägg pratar så indikerar det att du har en rejält "utsmetad" fantomprojicering.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Soundbar

Inläggav JonasB » 2021-10-30 14:54

goat76 skrev:
JonasB skrev:Jag är också lite anti soundbar men undrar om inte tv-ljud, inte film, utan typ nyhetsmorgon kan låta bättre i en soundbar eller endast en centerhögtalare. Med "musik-ljudsystemet" låter det ofta som att hela väggen pratar.


Om det blir på det viset hemma hos dig så har du nog inte fått till det riktigt med placeringen av dina fronthögtalare.

Med bättre optimering vad gäller avståndet mellan högtalarna samt finjustering med invinklingen får du en distinkt och skarp fantomprojicering, oavsett var ljudobjekten befinner sig mellan högtalarna panoreringsmässigt. Om det från sweetspot låter som att hela din vägg pratar så indikerar det att du har en rejält "utsmetad" fantomprojicering.


Hela väggen kanske var att överdriva. Men just nyhetsmorgon och dylikt upplever jag ofta "utsmetat", eller något felplacerat, medans film och musik (det finns undantag även här) låter prima fantomprojicerat.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Soundbar

Inläggav STDI » 2021-10-30 15:14

JonasB skrev:
goat76 skrev:
JonasB skrev:Jag är också lite anti soundbar men undrar om inte tv-ljud, inte film, utan typ nyhetsmorgon kan låta bättre i en soundbar eller endast en centerhögtalare. Med "musik-ljudsystemet" låter det ofta som att hela väggen pratar.


Om det blir på det viset hemma hos dig så har du nog inte fått till det riktigt med placeringen av dina fronthögtalare.

Med bättre optimering vad gäller avståndet mellan högtalarna samt finjustering med invinklingen får du en distinkt och skarp fantomprojicering, oavsett var ljudobjekten befinner sig mellan högtalarna panoreringsmässigt. Om det från sweetspot låter som att hela din vägg pratar så indikerar det att du har en rejält "utsmetad" fantomprojicering.


Hela väggen kanske var att överdriva. Men just nyhetsmorgon och dylikt upplever jag ofta "utsmetat", eller något felplacerat, medans film och musik (det finns undantag även här) låter prima fantomprojicerat.

Det hävdas ju ibland att man kan klara sig med fantomcenter och inte behöver någon äkta center. Det är bl a vid tal i TV/film och inte sittande i sweetspot som jag anser att center är överlägsen. Och självklart också överlägsen soundbar.

(Jag kör själv Larsen L8 och SC6.2)
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-31 16:36

Jag upplevde inte att jag skulle behövt ha någon centerhögtalare med mina moddade L8. Nu tittade jag i.o.f.s. enbart på film.

Det skulle ha varit intressant att veta huruvida alla förespråkare i tråden, verkligen har lyssnat på någon soundbar och jämfört. Hade jag anat, vetat, förstått hur tråden skulle utvecklat sig så hade man ju kunnat skapa en frågeställning, med några olika svarsalternativ.
Rekommendationerna kanske baseras på antaganden?

Med soundbar'en så får man ju också möjligheten till något slags surroundsound, vilket förhöjde upplevelsen. Låser man upp sig med både TV och soundbar från Samsung, så har de en funktion som också inbegriper TV'ns högtalare, i varje fall de övre.

Men kvarstår gör ju möjligheten att vid behov, t.ex. gäster, låta dessa spela Qobuz via TV'n, över bluetooth över mina högtalare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Soundbar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-31 17:16

galder skrev:Men kvarstår gör ju möjligheten att vid behov, t.ex. gäster, låta dessa spela Qobuz via TV'n, över bluetooth över mina högtalare.


Finns det bluetooth som klarar det som Qobuz levererar utan att strypa kvalitén?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Soundbar

Inläggav galder » 2021-10-31 17:20

Vet ej! Mina gäster är inte kräsna. Kan ju också alltid koppla in en optisk kabel.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster