Sökes tips på solo-cello musik

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

galder
 
Inlägg: 889
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav galder » 2021-10-13 15:05

Lade till några verk från Qobuz att lyssna igenom. Gjorde en kort kommentar vad jag tyckte hur styckena lät.


Cameron Crozman - Britten: suites pour violoncello
Bra

Francesco Galligioni - Dall’Albaco: Caprizzi a violoncello solo
Bra

Josef feigelson – Mieczyslaw Weinberg: musique pour violoncello seul (integrale)
Josef feigelson – Mieczyslaw Weinberg: musique pour violoncello seul (volume 1)
Inte i min smak

Wilhelmina Smith – Salonen & Saariaho: works for solo cello
Svår musik

Emmanuelle Bertrand – Dutilleux & Debussy: works for cello
Bra, ej helt solo cello (Dutilleux är väl i kategorin svår musik)

Guido Schiefen – Max Reger: cello suites nos. 1 – 3
Inte riktigt i min smak

Wilhelmina Smith – Per Nörgård & Poul Ruders: works for solo cello
Nja, eller Nörgård är väl bitvis bra, men Ruders hade jag lite svårare för.

Emanuelle Bertrand – Benjamin Britten, Gaspar Cassadó, Pascal Amoyel, Zoltán Kodály: le violoncelle parle
Finns en länk (Qobuz Goodies) till ett innehållsrikt PDf-dokument
Bra, men flera låtar är i mp3 och ej hela stycken pga rättigheter.

Anne Gastinell – Offenbach: 6 cello duos
Nja


Bach; cello suites
Uppges ju vara svårspelat. Alla verkar ju ha spelat in dessa. Finns ju även ytterligare artister nämnda i tråden ovan.


Truls Mörk – Bach: cello suites * får väldigt bra omdömen av skribenten på Qobuz
Maja Weber – Bach: complete cello suites BWV 1007 – 1012
Sigiswald Kuijken – suites pour violoncelle
Miklos Perenyi – J.S. Bach: solo cello suites
Clair Giardelli – Bach: 6 suites a violoncello solo senza basso (the complete cello suites)
Ophélie Gaillard – suites for cello
Gavriel Lipkind – Bach: cello suites
Mstislav Rostropovich – Bach: suites for solo cello nos 1 – 6
Peter Gregson – Bach: the cello suites – recomposed by Peter Gregson


Bas, en oktav lägre än cello, kan ju vara intressant att lyssna på.
Bra info om skillnaden mellan cello – bas
https://takelessons.com/blog/2020/10/cello-vs-bass-whats-the-difference

Edgar Meyer – Bach: unaccompanied cello suites performed on double bass
OBS! Bass
Nja, föredrar nog allt klangen från en cello framför denna bas.

En konsert. Lät bra inledningsvis.

Sol Gabetta – Live – Elgar & Martinu: cello concertos

AlbertHall
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav AlbertHall » 2021-10-19 17:56

petersteindl skrev:Kommer alltid att tänka på denna i cellosammanhang. Mästerverk.

[ YouTube ]


Inspelat i the Maltings Snipe. Räknades som en av de bästa inspelningsställena på den tiden.
[ Bild ]

Mvh
Peter


Det är ju en jättefin inspelning. Den är även utgiven på CD i Deccas serie "The Classic Sound".
Låter förträffligt här hemma över mina Harbeth.

galder
 
Inlägg: 889
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav galder » 2021-11-02 15:36

Lyssnade på denna CD med Matt Haimovitz: Schubert; Arpeggione sonata & string quintet.
Den föll mig i smaken oavsett slamrande piano. Schubert har tyvärr enligt texten för CD:n på Qobuz, inte skrivit något för solocello, attans. Men denna Pentatone inspelning gillades ändå.

galder
 
Inlägg: 889
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav galder » 2022-01-12 17:12

Fann detta album i Qobuz. Fann det mycket intressant, och kände mig därför tvungen att dela med mig av detta.
Hoppas att någon också fascineras och får glädje av detta.

https://www.challengerecords.com/produc ... 8031448076

"The piece is unlike no other of its kind”, Béla Bartók affirmed: “the world of ideas it contains is entirely new”. Timbre acquired an unusual, novel dimension by having the two lowest strings tuned one half-step down, to B and F#, respectively. Thus the three lower strings form a B Minor chord, which Kodály places in particular prominence at the onset of the sonata……

Julian Steckel was inspired to tackle this “Everest of cello literature” for the first time at the age of fifteen. The technical challenge was certainly exciting in itself, but he was also fascinated by the music’s beauty, and by Kodály’s special musical language – “even though at that time I didn’t yet know what was Hungarian about it, or what came from Debussy or other sources”, he remarks. Steckel proceeded to work on the sonata with several cellists including the venerable Hungarian-American legend Janós Starker. He studied the work’s historical background: “When you know where a certain music is coming from, it reinforces the sort of telepathic connection you feel with the audience, and you end up playing much more convincingly”. Janós Starker, for one, insisted that “all the beginnings, including those in the slow movements, are consonant. You should never play as if you were murmuring. In this music, none of the beautiful cantilenas ever emerge out of nothing. You must always remain entirely clear in your expression and in the way you produce the sound. The fact that the music is rhapsodic should not entice you to start playing freely all the time. Precise rhythm is of utter importance. Otherwise you would be fishing in troubled waters, and the music would become a sort of goulash soup.” ……

The same applies to the Duo for Violin and Cello, op. 7. Kodály wrote it in 1914, at the onset of World War I, just before the solo cello sonata. At that time he and his wife were in Switzerland. “We had to spend several days in a village on the border to Tyrol. That is where I was suddenly seized by a vision of this duo in my mind”, he wrote in 1924. “It remains to be seen whether others can sense something of the indescribable greatness of the mountains, or, rather, the dark premonition of impending war in this work.” ….

A certain quality of plainness is exactly what Steckel loves about the Sonatina: “With extremely simple musical elements as a point of departure, Kodály manages to create something truly ingenious in its originality, and moving in its simplicity. What a beautiful work!” ….
© 2019 Eva Blaskewitz"

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst