hörlurar två frågor, soundstage och "öppet ljud"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
p1plarson

Re: hörlurar två frågor, soundstage och "öppet ljud"

Inläggav p1plarson » 2021-12-02 11:57

Tack allihopa!

Det var många intressanta och tänkvärda saker att läsa. Då har jag alltså inte varit ute i ogjort väder när jag frågade.

Själv tänker jag på hur musiklyssnandet ändrats bara under egen min livstid, ja historiskt är det ju ännu större förändringar där det för drygt hundra år sedan var nästan otänkbart med musik utan närvarande musiker. Men när jag var ung samlades man hemma hos någon som köpt ett nytt album och sedan satt alla tyst och koncentrerat och lyssnade tills åtminstone a-sidan var spelad, kanske hela skivan. Nu har folk pluppar i öronen och musik över allt. Musik har blivit något privat. Jag minns inte när jag senast lyssnade på en skiva som socialt fenomen.
Men var kommer då lurarna in? Jo, i och med att de flesta konsumerar sin musik med olika typer av lurar som en del av vardagen via telefonen, så har vi dels vant oss med en ljudbild där inget instrument låter som om det spelas utanför det egna huvudets radie, dels har snålkodning och loudnesswar blivit så vanliga fenomen att de flesta inte ens märker bristerna som följer av dessa.

Därmed kanske detta är förklaringen till termen "soundstage" som ju egentligen inte har något att göra med hur musik låter med någon lur, om den är inspelad för att låta bra på högtalare. Fram för konsthuvudstereo. För att slänga en pinne på brasan vill jag framhålla BBC som kanske i och för sig inte kör med konsthuvudstereo rent tekniskt, men deras pratprogram är ofta mixade så att de personer som talar låter som om de kom från olika håll, detta alltså via lurlyssning. Oavsett om detta är fusk eller inte, så gör det talprogrammen tydligare, för dem som lyssnar med lurar, möjligen är det besvärande för de som är hörselskadade på ena örat.

I slutet av 90-talet läste jag i någon dagstidning, troligen en helgbilaga, om att de flesta svenskar tyckte att de hade sina bästa lyssningsupplevelser när de åker bil. Tio år senare, ungefär, också i en söndagsbilaga, så hade någon undersökt saken igen och kommit fram till att någon form av lurar kopplade till något bärbart, var det redskap som föredrogs av de flesta vid den tiden. Vilket väl åter igen styrker teorin om att folk vant sig vid "högtalarmixad" musik i hörlurar.

Fridens liljer!
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi