Införskaffa basreflexrör BS60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav philip » 2021-10-18 14:11

Hej alla glada Inoiter,

Såg precis att det ena basreflexröret till mina BS60 har spräckts. Jag behöver således ett nytt, kan man köpa dem någonstans eller är det bara via IÖ de går att införskaffa?

Tack på förhand och vänligen,

Philip

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav DorreN » 2021-10-18 15:36

philip skrev:Hej alla glada Inoiter,

Såg precis att det ena basreflexröret till mina BS60 har spräckts. Jag behöver således ett nytt, kan man köpa dem någonstans eller är det bara via IÖ de går att införskaffa?

Tack på förhand och vänligen,

Philip


Mät ditt rör på BS60 och kolla om t.ex. hifikit, BRL eller Ljudia har på sin hemsida.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav philip » 2021-10-18 16:24

DorreN skrev:
Mät ditt rör på BS60 och kolla om t.ex. hifikit, BRL eller Ljudia har på sin hemsida.


Ja, fast jag vill helst ha original så att skruvhålen är samma. Någon som vet märke på originalrören? Det kanske är olika beroende på årsmodell?

Vh Philip

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav Fostex » 2021-10-18 22:59

Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav philip » 2021-10-18 23:56



Tusen tack! Då behöver jag ju bara ersätta ytterporten, perfekt.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav philip » 2022-01-10 19:00

Hej igen,

Nu har jag till slut beställt basreflexröret, fick beställa alla tre delar för det befintliga röret var limmat i skarvarna med vad som ser ut som smältlim.

Ett gäng frågor:

1. Ska jag limma det nya röret eller räcker det med att trycka ihop delarna? Om jag ska limma, är det smältlim som gäller eller ska jag välja ett annat lim?

2. Vid infästningen sitter det en skumgummilist. Jag funderar på att byta den när jag ändå är i farten, är det någon som vet var jag får tag på denna list?

3. Det sitter ingen dylik list på basreflexporten på mina Pi60s. Är det något som finns på nya modeller och bör monteras? Mina Pi60s är av en äldre modell men med uppgraderade element.

Tack på förhand och med vänliga hälsningar,

Philip

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav Rydberg » 2022-01-10 19:03

1, ja du ska limma det, använd kontaktlim
2, den hittar du på hifikit
3, är porten på dina pi60s skruvade ska den ha tätlist. Är den limmad dit behövs det inte.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav philip » 2022-01-10 19:11

Tack!

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav Large » 2022-01-10 20:30

philip skrev:2. Vid infästningen sitter det en skumgummilist. Jag funderar på att byta den när jag ändå är i farten, är det någon som vet var jag får tag på denna list?

Om du har vägarna förbi Linköping så har jag tätningslist som du kan få en lämplig bit av.
https://www.hifikit.se/tatningslist.html
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav philip » 2022-01-11 17:44

Large skrev:
philip skrev:2. Vid infästningen sitter det en skumgummilist. Jag funderar på att byta den när jag ändå är i farten, är det någon som vet var jag får tag på denna list?

Om du har vägarna förbi Linköping så har jag tätningslist som du kan få en lämplig bit av.
https://www.hifikit.se/tatningslist.html


Hej, jag tackar och bockar för ditt erbjudande men jag inte vägarna förbi.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav philip » 2022-01-12 18:10

Idag kom röret men det är för långt. Är det någon som vet hur långt det ska vara eller bör jag ringa IÖ och fråga? (Det går inte att mäta det gamla röret då det är limmat mot ytter- och innerport och jag får inte loss det)

Vid kapning, vilken typ av såg ska användas? Spontant tänker jag fogsvans men ni kanske har bättre förslag? Hur gör ni för att märka ut rätt avstånd och få det rakt? Ja, jag har tummen mitt i handen...

Vh Philip

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav Rydberg » 2022-01-12 22:46

philip skrev:Idag kom röret men det är för långt. Är det någon som vet hur långt det ska vara eller bör jag ringa IÖ och fråga? (Det går inte att mäta det gamla röret då det är limmat mot ytter- och innerport och jag får inte loss det)

Vid kapning, vilken typ av såg ska användas? Spontant tänker jag fogsvans men ni kanske har bättre förslag? Hur gör ni för att märka ut rätt avstånd och få det rakt? Ja, jag har tummen mitt i handen...

Vh Philip

När jag vet vilken läng röret ska brukar jag mäta och sätta markeringar med en knappnål eller liknande runt om röret (ca 8-10 punkter). Sedan tejpar jag med maskeringstejp ett par varv längs markeringarna. Sen sågar jag av röret men typ en metallsåg eller liknande, se till att komma ca 1-2 mm från markeringen. Fila sedan ner resten med en plan fil, på detta sätt har jag alltid fått ändarna i princip perfekta.

Angående BS60 vet jag inte exakt hur långa rören ska vara tyvärr men borde ju bara vara att mäta den synliga delen av röret på ett av de gamla och sedan lägga till det som "försvinner" när du trycker in röret i ändarna (olika för de olika delarna). Detta kan du ju lätt kolla med det delar du köpt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav Morello » 2022-01-12 23:07

Jag lägger röret i en såglåda, måttar upp längden och sågar. Någon millimeter hit eller dit saknar helt relevans.

(Holmholtzresonasenfrekvensen står i proportion till roten ur rörets längd.)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav philip » 2022-01-18 18:35

Hej alla, nu är röret äntligen monterat och klart. Tack för all hjälp jag fått i denna tråd!

Mitt rör skulle vara 28 cm (ex inner- och ytterport), men jag pratade med IÖ som förklarade att längden på röret beror på modell, så om någon annan får för sig att byta så mät först så det blir korrekt.

Jag använde bågfil och såglåda när jag kapade och det blev bra.

Skönt att basen låter korrekt igen, har avnjutit följande alster så att huset skakar:

https://www.youtube.com/watch?v=vvDogoFw4B8

https://www.youtube.com/watch?v=1l3iLpOiSHQ

Philip

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Införskaffa basreflexrör BS60

Inläggav Almen » 2022-01-19 15:57

Gött, grattis!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster