Arendal högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Arendal högtalare

Inläggav Kraniet » 2020-10-01 14:53

Arendal verkar ha prisvärda produkter.

1723 är toppmodellen och är en golvhögtalare med fyra 8" och diskant i waveguide för 2999 euro
https://arendalsound.eu/tech-specs-1723 ... OWER-SPECS


Ser ut att mäta fint

Bild
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Arendal högtalare

Inläggav I-or » 2020-10-01 16:54

Ja, det verkar vara någorlunda hyggliga högtalare, men spridningsgrafen är ofysikalisk eftersom man omöjligen kan ha samma respons oavsett vinkel från drygt 300 Hz och nedåt. Jag får alltid dåliga vibbar av sådant. En tysk blaska har mätt den här högtalaren med ett klart mer ordinärt resultat:

arendal-1723-tower-lautsprecher-stereo-45753.jpg
arendal-1723-tower-lautsprecher-stereo-45753.jpg (201.06 KiB) Visad 3921 gånger


https://www.hifitest.de/test/bildergalerie/lautsprecher_stereo/arendal-1723_tower_15240/6

Detta är ett belysande exempel för diskussionen vi hade i en annan tråd angående trovärdigheten i tillverkardata.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Arendal högtalare

Inläggav distad » 2020-10-01 17:52

Vad jag läst så är Arendal mycket prisvärda grejer. Deras Subwoofer tillhör jämte SVS de mest prisvärda som går att köpa av allt jag läst. Tycker det är riktigt roligt att det kommer prylar som inte kostar massor och presterar på en hög nivå.
Emotivas slutsteg är väl också ett sådant exempel, mitt lilla A-150 låter mycket bra i förhållande till priset. I dessa tider då det inte verkar finnas något tak för vad olika tillverkare tar betalt så är det bra att det dyker upp sådan här som verkligen presterar för pengen man lagt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Arendal högtalare

Inläggav Kraniet » 2020-10-02 13:25

I-or skrev:Ja, det verkar vara någorlunda hyggliga högtalare, men spridningsgrafen är ofysikalisk eftersom man omöjligen kan ha samma respons oavsett vinkel från drygt 300 Hz och nedåt. Jag får alltid dåliga vibbar av sådant. En tysk blaska har mätt den här högtalaren med ett klart mer ordinärt resultat:
Detta är ett belysande exempel för diskussionen vi hade i en annan tråd angående trovärdigheten i tillverkardata.



Ja det är ju alltid lite lustigt med sån där tillverkardata.
Just de där kurvorna och presentationen är likadan som XTZ använder och även andra tillverkare (ex Monoprice) som får grejor tillverkat i kina. Så min fundering är om det är del av någon "paketlösning" som de har från tillverkarna i kina?

Men även om kurvorna inte riktigt stämmer med det Arendal presenterar så är det ju betydligt bättre än många mer kända "high end"-produkter.. :D
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Arendal högtalare

Inläggav Kraniet » 2020-10-02 13:31

FBK skrev:Vad jag läst så är Arendal mycket prisvärda grejer. Deras Subwoofer tillhör jämte SVS de mest prisvärda som går att köpa av allt jag läst. Tycker det är riktigt roligt att det kommer prylar som inte kostar massor och presterar på en hög nivå.
Emotivas slutsteg är väl också ett sådant exempel, mitt lilla A-150 låter mycket bra i förhållande till priset. I dessa tider då det inte verkar finnas något tak för vad olika tillverkare tar betalt så är det bra att det dyker upp sådan här som verkligen presterar för pengen man lagt.


Jag har lyssnat lite på ett system med Arendal baslådor. Lät väldigt bra vad jag kunde avgöra. Verkar som sagt va mycket valuta för pengen.

Frontarna var för övrigt enorma planar-högtalare (typ 1x2,5m). Det spelades via monoslutsteg i 250 000 kr klassen och en LP-spelare i samma prisklass! 8O Inte så otrevlig anläggning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Arendal högtalare

Inläggav I-or » 2020-10-02 14:10

Min rekommendation efter en hel del arbete i Kina är att man verkligen bör se upp med all information därifrån. Kineserna har helt enkelt en annan kulturell inställning i de här frågorna än vi i väst och särskilt i Sverige/Finland. Angående mätresultaten ovan är det dock inte värre än vad man ser i allehanda sammanhang inom hifi.

Basmodulerna verkar vettiga, men är också mycket enklare att få till än fullregisterhögtalare. Ibland tror jag t.o.m. att även en basmodul "designed by a team of monkeys supervised by clowns" skulle räcka för att få till en hygglig konstruktion. Sedan hänger det mest på vilken prisstrategi man har, som bekant är ju påslagen många gånger astronomiska i branschen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Arendal högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-01-19 09:52

Erin håller på att testa Arendal 1961 nu
Datat för bokhyllemodellen ligger uppe nu

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... bookshelf/

Ser ju inte så dumt ut

Bild


Jämfört med Arendals egna mätningar så är det ju ganska likt
Bild

Erin verkar dock mest imponerad av linjäriteten vid kompressionstestet. Men imponerad i övrigt också.

Compression results results superb. And when you realize just how small this speaker is, the results are even more impressive. The limits are reached at 102dB @ 1m below about 70Hz. I’ve tested speakers twice this size with larger woofers that didn’t perform this well.

Overall, in my humble opinion, this is an excellent speaker. The size is reminiscent of a legitimate “bookshelf” speaker; not an oversized “monitor” size, but a true bookshelf speaker. The cabinet is “dead” and resonance free. Great linearity (again, with the aforementioned caveat). Great horizontal directivity (and, thus, great EQ’ability to season to taste if so desired). Excellent output capability down to 70/80Hz with a proper crossover filter. These make very capable bookshelf speakers as mains in a small-to-medium room and would also work well for surround speakers. They even have the ability to be wall-mounted.

I rarely, if ever, use the term “best” but I have to think this is the best speaker in its size class I’ve reviewed to date.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Arendal högtalare

Inläggav galder » 2022-01-19 11:31

I-or skrev:Ja, det verkar vara någorlunda hyggliga högtalare, men spridningsgrafen är ofysikalisk eftersom man omöjligen kan ha samma respons oavsett vinkel från drygt 300 Hz och nedåt. Jag får alltid dåliga vibbar av sådant. En tysk blaska har mätt den här högtalaren med ett klart mer ordinärt resultat:

arendal-1723-tower-lautsprecher-stereo-45753.jpg


https://www.hifitest.de/test/bildergalerie/lautsprecher_stereo/arendal-1723_tower_15240/6

Detta är ett belysande exempel för diskussionen vi hade i en annan tråd angående trovärdigheten i tillverkardata.



Det där handlar väl om att de har mätt ner till 300Hz, pga svårigheter med rättvisande låg frekvensmätning. Det är väl inte helt ovanligt med klippande och klistrande med mätningar av basreflex och lågbas, som adderas till den ordinarie mätningen. Har sett många exempel på det. De kunde dock var tydliga med det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Arendal högtalare

Inläggav I-or » 2022-01-19 23:49

Naturligtvis, men det finns gränser för hur mycket man får fuska med mätdata. De har i alla fall skärpt sig som synes ovan. Kanske läser de detta forum. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Arendal högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-01-23 14:16

Här var testet av golvarna i 1961 serien som verkar va en MTMMM. Dvs 2,5-vägare med fyra femtums midbasar.

Man måste tolka värdena lite eftersom han inte mäter i den tänkta nollaxeln.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... 961_tower/

Ser ju väldigt bra ut måste man säga. 15000 paret är ju väldigt bra pris för prestandan
Det enda som är lite konstigt är deras val av basavstämning. Men det är ju tydligt att de måste användas med en sub.

Läser man Arendals dokument så framgår det att man använder Klippels Laserbaserade teknik för att ta fram elementen. Basarna har T-format polstycke med kortslutningsringar och 13mm xmax (antar +/- 6,5mm)
https://arendalsound.com/wp-content/upl ... .1_WEB.pdf


Är ju en ganska liten högtalare också
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Arendal högtalare

Inläggav I-or » 2022-01-24 15:03

Ja, det finns betydligt sämre högtalare att inhandla för betydligt mer pengar.

Om man detaljstuderar den vertikala spridningen så ser man att att frekvensgången faktiskt faller en aning över ca 1,5 kHz även 5 grader ovanför referensaxeln, trots Erins kommentar. Om man ska vara gnällig så kan nog dessa högtalare därför låta en aning tillbakalutade 8) i diskanten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Arendal högtalare

Inläggav distad » 2022-01-24 23:35

Jag vill även tipsa om Polk. Polk R700 21990kr, ska också vara mycket bra högtalare för pengen precis som Arendal 1723 Tower S är 26990kr. Så ska man köpa nya högtalare i 20-tusenkr klassen så är dessa två alternativ högaktuella .
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Arendal högtalare

Inläggav Almen » 2022-01-25 09:22

I-or skrev:Min rekommendation efter en hel del arbete i Kina är att man verkligen bör se upp med all information därifrån. Kineserna har helt enkelt en annan kulturell inställning i de här frågorna än vi i väst och särskilt i Sverige/Finland.

Ja, "ge kunden vad kunden vill ha" får en litet annan innebörd. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Arendal högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-01-25 14:00

Almen skrev:
I-or skrev:Min rekommendation efter en hel del arbete i Kina är att man verkligen bör se upp med all information därifrån. Kineserna har helt enkelt en annan kulturell inställning i de här frågorna än vi i väst och särskilt i Sverige/Finland.

Ja, "ge kunden vad kunden vill ha" får en litet annan innebörd. :)


Jo en kollega berättade om när dom var i kina och besiktade vindkraftverk i fabrik. De hittade en fästögla på glasfibergondolen med en viktangivelse som var för låg. De påpekade detta till de i frabriken. Dagen efter hade de målat dit ny viktangivelse med rätt siffra.
Kollegan använde inte de fästpunkterna då han besiktade de uppställda verken.. 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Arendal högtalare

Inläggav Glebster » 2022-01-25 15:25

Vore kul att provlyssna Arendal utan att behöva beställa hem ett par. :roll:

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Arendal högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-01-25 15:59

Glebster skrev:Vore kul att provlyssna Arendal utan att behöva beställa hem ett par. :roll:


Ja det där är ju ett problem med de här märkena. Gäller väl samma sak med XTZ tex.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Arendal högtalare

Inläggav distad » 2022-01-25 16:12

Kraniet skrev:
Glebster skrev:Vore kul att provlyssna Arendal utan att behöva beställa hem ett par. :roll:


Ja det där är ju ett problem med de här märkena. Gäller väl samma sak med XTZ tex.

XTZ finns väl för provlyssning. Och Arendal får man väl ta en tripp till Norge för att lyssna på, och samtidigt kan man få uppleva "prisnivån" där... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Arendal högtalare

Inläggav Glebster » 2022-01-25 17:08

I sann faktisktanda borde vi beställa hem, provlyssna och mäta på några av deras alster kollektivt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Arendal högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2022-01-25 18:07

Ja, gör det! :D

Gällande priserna i Norge så berodde väl det förr främst på dålig växlingskurs. Sedan några år tillbaka ligger den norska och svenska kronan ganska stabilt på samma nivå, 1:1.

Eller är hifi särskilt mycket dyrare i Norge av andra anledningar?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Arendal högtalare

Inläggav distad » 2022-01-25 18:35

Kalejdokom skrev:Ja, gör det! :D

Gällande priserna i Norge så berodde väl det förr främst på dålig växlingskurs. Sedan några år tillbaka ligger den norska och svenska kronan ganska stabilt på samma nivå, 1:1.

Eller är hifi särskilt mycket dyrare i Norge av andra anledningar?

Hifi är nog billigare i Norge.. :? Men det är inte Hifi priserna jag tänker på när jag skrev prisnivån utan på allt annat. De är våldsamt dyrt i Norge... 8O Har varit i Oslo två gånger de senaste 10 åren och slantarna räcker inte långt... Förstår att de som bor nära gränsen handlar i Sverige.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Arendal högtalare

Inläggav Glebster » 2022-01-25 21:25

Kalejdokom skrev:Ja, gör det! :D

Gällande priserna i Norge så berodde väl det förr främst på dålig växlingskurs. Sedan några år tillbaka ligger den norska och svenska kronan ganska stabilt på samma nivå, 1:1.

Eller är hifi särskilt mycket dyrare i Norge av andra anledningar?


Exakt, gör det, för jag har inte tid... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Arendal högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2022-01-26 00:06

Ibland är det väsentligt stor skillnad på orden ja och jag! :wink:


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Morgan och 14 gäster