DC-blockerare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-24 20:58

RogerGustavsson skrev:Den här lådan kanske passar?

https://www.elfa.se/sv/plastlada-90x151 ... track=true


Tack Roger! Har inte beställt ännu på grund av inkoppling av A800 som ju gick fint, men sen åt skogen med delningsfiltret istället.. ha, ha, ha... eller nått... :cry:

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-24 21:01

Det var dessa två produkter jag behövde från Elfa då:

https://www.elfa.se/sv/plastlada-90x151 ... track=true

https://www.elfa.se/sv/kabelfoerskruvni ... ggest=true

Och så klippa av en sladd, behålla stickproppen då förstås.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: DC-blockerare

Inläggav guldfisk » 2022-01-24 21:12

Hur ska egentligen in- och utgående enfassladd kopplas? Det är åtta klämmor för 6 ledare.

IN: 1 phase in, 1 neutral, 1 ground.
OUT 1 phase out, 1 neutral, 1 ground.

Eller vad? Varför 8 klämmor?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: DC-blockerare

Inläggav guldfisk » 2022-01-24 21:17

Aha. Det fanns en länk till en beskrivning:
https://sjostromaudio.com/pages/index.p ... -end-style

De extra in och out är:
"Not used, only for mechanical stability."
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: DC-blockerare

Inläggav Michael » 2022-01-25 00:11

Istället för skarvsladd skulle jag rekommendera en apparatsladd. Av sådan modell som redan används till apparaten ifråga.

//Michael

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: DC-blockerare

Inläggav idea » 2022-01-25 00:13

avr7000 skrev:
idea skrev:
smile skrev:Jag kan rekommendera följande produkt.

Svenskdesignad och Svensktillverkad.

Färdigbyggd.
https://sjostromaudio.net/shop/built-an ... 000_uf_16v

Bara kretskort om man vill knåpa ihop den själv.
https://sjostromaudio.net/shop/mains-ci ... rmers.html

Komplettera med en liten låda med in och utgångskontakter så har du ett kalasbra DC-filter :)


Rekommenderar ansiktsmask och skyddsväst om du kopplar in dessa 16 V elektrolyter på 240 V, inte ens lämpligt experiment att göra på nyår. Skyddsutrustning och lååångt säkerhetsavstånd krävs.
Produkten är avsedd att ge en bra DC för ett stabiliserat 2x15 V (max) nätaggregat. Att avkoppla DC på nätspänningen kräver helt andra produkter, typ den där IFI-modulen från Hembiobutiken.


Då har du nog inte förstått hur en DC blocker fungerar...


Svar nej jag hade inte förstått hur en sådan fungerar och när jag kollar upp det så ser jag att den kommer att funka så länge allt är helt. Men jag har svårt att tro att någon sådan koppling kan få CE-godkännande. Ett diodhaveri och du får 230 V över en 16 V konding som jag ser kretsen.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: DC-blockerare

Inläggav avr7000 » 2022-01-25 01:51

idea skrev:
avr7000 skrev:
idea skrev:
Rekommenderar ansiktsmask och skyddsväst om du kopplar in dessa 16 V elektrolyter på 240 V, inte ens lämpligt experiment att göra på nyår. Skyddsutrustning och lååångt säkerhetsavstånd krävs.
Produkten är avsedd att ge en bra DC för ett stabiliserat 2x15 V (max) nätaggregat. Att avkoppla DC på nätspänningen kräver helt andra produkter, typ den där IFI-modulen från Hembiobutiken.


Då har du nog inte förstått hur en DC blocker fungerar...


Svar nej jag hade inte förstått hur en sådan fungerar och när jag kollar upp det så ser jag att den kommer att funka så länge allt är helt. Men jag har svårt att tro att någon sådan koppling kan få CE-godkännande. Ett diodhaveri och du får 230 V över en 16 V konding som jag ser kretsen.


Nej allt sitter ju bara på "ena sladden", fasen .... ingenting har direkt kontakt med nolla som skulle kunna ge 230 V över själva kretsen.

Prylen finns CE märkt och kommersiellt tillgänglig.

http://www.jenving.se/products/view/dc- ... 3024000378

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: DC-blockerare

Inläggav petersteindl » 2022-01-25 02:37

Det är 50 Hz sinus både före och efter kondensatorn. Sinusen skall vara 230 volt både före och efter kondensatorn, d v s spänningsfallet på AC= 50 Hz skall i princip vara noll över kondensatorn. 16.000 uF eller mer innebär mindre än 1 ohm impedans vid 50 Hz. 1 Ampere AC 50 Hz ger i så fall mindre än 1 volt spänningsfall d v s spänningen 230 volt AC blir istället 229 volt AC. Men, ström och spänning är inte i fas med varandra på nätet. Strömuttaget sker snarast pulsat 50 eller 100 ggr i sekunden beroende på gammeldags nätdel. Med switchat blir det högre frekvens. Man bör i vart fall välja en kondensator med stort kapacitansvärde och små förluster vid 50 - 150 Hz. Med switchade nätdelar i apparater bör man kanske fundera över vilka frekvenser som kondensatorn skall agera kapacitivt och med små förluster.

Detta är som sagt under förutsättning att det är en tillräckligt stor kondensator så att man vid 50 Hz sinus + övertoner inte har något spänningsfall över kondensatorn annat än möjlig tilltänkt DC-komponent på fas, vilket jag i tidigare inlägg i annan tråd försökt förklara att det i de flesta fall inte är troligt, men det föll inte i god jord i den tråden, varken av idea eller av Morello.
Jag vidhåller dock det jag tidigare skrivit och anser att båda hade fel i sina påståenden angående hur nätspänning och ström faktiskt ser ut på fas och nolla.
Det kan möjligtvis finnas en DC-komponent mellan nolla och jord som kan variera av någon orsak, men det är inte samma sak som att det flyter DC-ström på fas som går genom primärsidan på transformatorn ner i nolla.

I de absolut flesta fall, och i samtliga fall jag känner till från en stor mängd mätningar på 90-talets första hälft, så flyter ingen DC ström på fas då nätet belastas.
Det man ser på oscilloskop handlar om en AC-offset på nätspänningen som beror på jämna toners dist på nätspänningen, speciellt 2a-ton påverkar symmetrin på vågformen och därmed den till synes sneda nollgenomgången. Därför kan vissa trafos gå in i mättnad med magnetostriktion som följd och därmed alstras vibrationer d v s brummande från själva nättransformatorn som låter akustiskt från transformator och förstärkarlåda. För eljulios skull hoppas jag det kommer fungera och att han faktiskt har likström som flyter på nätet då apparater kopplas in. Då får man nog fundera på varifrån DC-komponenten skulle komma som på något sätt skulle smyga sig in osymmetriskt på kabelsträckan från transformatorstation till hushållsapparat. Man har alltså DC-fällor i båda ändar av nätkabel i form av transformatorer, men i så fall ändå skulle man ha en DC-ström som skulle flyta i nätkabeln. Jag är inte övertygad.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-25 11:17

Peter. Jag pratade med Lars om det där och han nämnde att DC potentiellt KAN påverka och orsaka brum. HA håller på och tar fram den DC-blocker som så småningom ska ut på marknaden. Som du säkert redan känner till har jag inte själv någon kunskap att tillföra i ämnet. Men jag tänker som så att det inte är så kostsamt att prova i alla fall.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: DC-blockerare

Inläggav HolographicAudio™ » 2022-01-25 11:31

idea skrev:
avr7000 skrev:
idea skrev:
Rekommenderar ansiktsmask och skyddsväst om du kopplar in dessa 16 V elektrolyter på 240 V, inte ens lämpligt experiment att göra på nyår. Skyddsutrustning och lååångt säkerhetsavstånd krävs.
Produkten är avsedd att ge en bra DC för ett stabiliserat 2x15 V (max) nätaggregat. Att avkoppla DC på nätspänningen kräver helt andra produkter, typ den där IFI-modulen från Hembiobutiken.


Då har du nog inte förstått hur en DC blocker fungerar...


Svar nej jag hade inte förstått hur en sådan fungerar och när jag kollar upp det så ser jag att den kommer att funka så länge allt är helt. Men jag har svårt att tro att någon sådan koppling kan få CE-godkännande. Ett diodhaveri och du får 230 V över en 16 V konding som jag ser kretsen.

Då förstår du nog kretsen fel. :wink: Dioderna är normalt inte "aktiva", de sitter bara där för att skydda kondensatorerna mot för mycket DC-spänning (med dessa 3 dioder i serie blir det ca 2-3 VDC).
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: DC-blockerare

Inläggav avr7000 » 2022-01-25 12:36

Dioderna leder väl all ström i kretsen utom just kring genomgången 0 V där dess spänningsfall i framriktning (0.6-0.7 V för en diod, det dubbla för två dioder i serie) spärrar för ström (spärrar för skiftad nollgenomgång ekvivalent med DC shift).
Vid nollgenomgång leder kondensatorerna strömmen istället och kondensatorer leder/överför inte DC.

Här är det ganska bra förklarat:
https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... ent-208246


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: DC-blockerare

Inläggav Morello » 2022-01-25 12:41

NEJ; strömmen går genom kondingarna annat än vid extremt stor DC-obalans.

Euphonia är som bekant pseudovetenskapen och arrogansen högborg och bör knappast användas som källa till kunskap.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: DC-blockerare

Inläggav avr7000 » 2022-01-25 13:14

Hej Länken var lite fel....

Man skall ner en bra bit i texten till :

https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... ent=208246

Men du menar att "motståndet" för växelspänningen alltid är lägre i kondensator och strömmen går alltid den vägen.
- tills dess att DC obalans blir större än summerat spänningsfall dioder.

Om du som i exempel på Euphonia orsakar en skift i växelspänningen (i huset) som beror på att man har en kraftig förbrukare som halvvågslikriktar och bara använder negativ spänningshalva får man ett spänningsfall (bara på negativ halva) och medelvärdet stiger (från 0:an) om man får en offset. (typ DC shift).

Det är ju fortfarande växelström och om all ström går genom konding släpper väl konding i så fall fortfarande igenom den som den ser ut (med offset).

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: DC-blockerare

Inläggav HolographicAudio™ » 2022-01-25 13:46

avr7000 skrev:Men du menar att "motståndet" för växelspänningen alltid är lägre i kondensator och strömmen går alltid den vägen.
- tills dess att DC obalans blir större än summerat spänningsfall dioder.

Svar ja.

avr7000 skrev:Om du som i exempel på Euphonia orsakar en skift i växelspänningen (i huset) som beror på att man har en kraftig förbrukare som halvvågslikriktar och bara använder negativ spänningshalva får man ett spänningsfall (bara på negativ halva) och medelvärdet stiger (från 0:an) om man får en offset. (typ DC shift).
Det är ju fortfarande växelström och om all ström går genom konding släpper väl konding i så fall fortfarande igenom den som den ser ut (med offset).

Svar Nej, kondingen släpper inte igenom DC (DC kan passera först om spänning överstiger diodernas "öppningsspännig" på 2-3V).
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: DC-blockerare

Inläggav Morello » 2022-01-25 13:55

avr7000 skrev:Hej Länken var lite fel....

Man skall ner en bra bit i texten till :

https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... ent=208246

Men du menar att "motståndet" för växelspänningen alltid är lägre i kondensator och strömmen går alltid den vägen.
- tills dess att DC obalans blir större än summerat spänningsfall dioder.

Om du som i exempel på Euphonia orsakar en skift i växelspänningen (i huset) som beror på att man har en kraftig förbrukare som halvvågslikriktar och bara använder negativ spänningshalva får man ett spänningsfall (bara på negativ halva) och medelvärdet stiger (från 0:an) om man får en offset. (typ DC shift).

Det är ju fortfarande växelström och om all ström går genom konding släpper väl konding i så fall fortfarande igenom den som den ser ut (med offset).

Stefan


Jag läser inte euphonia, som är en direkt olämplig sida för kunskapsinhämtning.
DC-komponenten blockeras om inte sagda komponent överskrider diodspänningsfallet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: DC-blockerare

Inläggav avr7000 » 2022-01-25 14:12

Återigen...

Om all växelström går igenom kondensator och man får en obalans p g a att negativ halva får ett spänningsfall p g a belastning av t ex halvvågslikriktning i apparat ansluten till nätet.
Denna shift av medelvärde skiljer sig nu från 0:an. (man har fått något som är ekvivalent med DC på växelspänningen relativt husets 0:a)
Som konding sitter i kretsen där den inte har någon relation till husets 0:a (och om den släpper igenom all AC), hur kan den då inte släppa igenom växelströmmen som den ser ut med shift ("DC" shift)?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: DC-blockerare

Inläggav Morello » 2022-01-25 14:37

Därför att DC-obalansen inte slinker igenom - vågformen förskjuts således efter DC-filtret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: DC-blockerare

Inläggav HolographicAudio™ » 2022-01-25 15:14

avr7000 skrev:Återigen...

Om all växelström går igenom kondensator och man får en obalans p g a att negativ halva får ett spänningsfall p g a belastning av t ex halvvågslikriktning i apparat ansluten till nätet.
Denna shift av medelvärde skiljer sig nu från 0:an. (man har fått något som är ekvivalent med DC på växelspänningen relativt husets 0:a)
Som konding sitter i kretsen där den inte har någon relation till husets 0:a (och om den släpper igenom all AC), hur kan den då inte släppa igenom växelströmmen som den ser ut med shift ("DC" shift)?

Stefan

Man skulle kunna säga att DC-spänningen "fastar" i kondingen, AC passerar.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: DC-blockerare

Inläggav avr7000 » 2022-01-25 15:44

HolographicAudio™ skrev:
avr7000 skrev:Återigen...

Om all växelström går igenom kondensator och man får en obalans p g a att negativ halva får ett spänningsfall p g a belastning av t ex halvvågslikriktning i apparat ansluten till nätet.
Denna shift av medelvärde skiljer sig nu från 0:an. (man har fått något som är ekvivalent med DC på växelspänningen relativt husets 0:a)
Som konding sitter i kretsen där den inte har någon relation till husets 0:a (och om den släpper igenom all AC), hur kan den då inte släppa igenom växelströmmen som den ser ut med shift ("DC" shift)?

Stefan

Man skulle kunna säga att DC-spänningen "fastar" i kondingen, AC passerar.


Precis! Tack....

Pratade just med min gamla ellärare och han förklarade :) Och nu fattar jag.
Kondingen laddas upp med "felet/skillnaden" Och det fastnar i denna som du säger.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: DC-blockerare

Inläggav avr7000 » 2022-01-25 15:46

Morello skrev:Därför att DC-obalansen inte slinker igenom - vågformen förskjuts således efter DC-filtret.


Nu fattar jag...
Om du har ett kontinuerligt fel/offset/dc på 0.5 V så kommer kondesator att laddas upp med detta, och ha denna laddning kvar så länge felet kvarstår och släppa ifrån sig rätt vågform.

Djefla Euphonia :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: DC-blockerare

Inläggav dewpo » 2022-01-25 15:59

:? Hur stora måste dessa kondensatorer vara ? Såg att det fanns två värden att välja mellan, samt en kraftigare modell :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: DC-blockerare

Inläggav petersteindl » 2022-01-25 16:04

+1 på HolographicAudio och det gäller ren DC-komponent.

Med ren sinus på 50 Hz + pålagd ren sinus 100 Hz så skapas en offset. Det är 2 rena sinusvågor som summeras. Det skapas ingen DC. Det är fortfarande 2 rena sinusvågor. Denna offset är inte samma som ren DC-komponent. Har man en stor kondensator i kretsen, så att båda komponenterna, som är AC, går igenom ofiltrerade så kommer signalen före och efter kondensatorn att se identiska ut d v s offset består.

Istället för 100 Hz komponenten pålagd kan man lägga på en DC på ren 50 Hz. Då fås en ren 50 Hz + DC.
Har man en stor kondensator i kretsen så kommer 50 Hz att flyta genom kondensatorn, men DC kommer blockeras. Det betyder att DC-komponenten före kondensatorn inte finns med efter kondensatorn. 50 Hz är lika före och efter kondensatorn, men DC är borttagen efter kondensatorn.

Vill också nämna att nätet är en koppling från transformator som i sig är en DC-fälla.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: DC-blockerare

Inläggav HolographicAudio™ » 2022-01-25 16:53

dewpo skrev::? Hur stora måste dessa kondensatorer vara ? Såg att det fanns två värden att välja mellan, samt en kraftigare modell :twisted:

Hur långt är ett snöre? :|
Det är svårt att svara på utan data på kondensatorerna mm, men generellt gäller att ökat effektuttag ger minskad DC-filtrering. Tex 2V DC-filtrering vid 1A (230W) ger endast 1V DC-filtrering vid 10A (2300W)). Beror på situationen alltså.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-25 16:55

Hmmm... har jag blivit klokare. Nåväl. Färdig DC-blocker är ju beställd, men jag kom aldrig till skott igår med beställning från Elfa vad gäller låda mm.

https://www.elfa.se/sv/plastlada-90x151x53-2mm-svart-abs-rnd-components-rnd-455-00097/p/30064318?q=&pos=47&origPos=47&origPageSize=50&track=true

[url]https://www.elfa.se/sv/kabelfoerskruvning-8mm-m16-polyamid-gra-rnd-components-rnd-465-00381/p/30096592?queryFromSuggest=true
[/url]

Tänker att det vore skönt att plocka från samma sida, det handlar ju inte om att jaga kronor nu, utan lite bekvämlighet.

Om det är något mer jag behöver för att få klar färdig produkt alltså?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DC-blockerare

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-25 17:10

Du behöver något att fästa kretskortet med i botten på den lådan. Det krävs distanser eftersom kretskortet har utskjutande delar på undersidan. Vet inte om man vågar ha metallskruv rakt igenom med tanke på nätspänningen men man brukar fästa transformatorer med genomgående bult. Har du koll håldimensionen hos kretskortet? Hur snabbt får du kretskortet levererat? Det skulle var först lödas?

Det blir till att kolla runt, https://www.elfa.se/sv/mekaniska-kompon ... _PL_170201

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: DC-blockerare

Inläggav Morello » 2022-01-25 17:24

avr7000 skrev:
Morello skrev:Därför att DC-obalansen inte slinker igenom - vågformen förskjuts således efter DC-filtret.


Nu fattar jag...
Om du har ett kontinuerligt fel/offset/dc på 0.5 V så kommer kondesator att laddas upp med detta, och ha denna laddning kvar så länge felet kvarstår och släppa ifrån sig rätt vågform.

Djefla Euphonia :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Helt riktigt!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-25 17:27

RogerGustavsson skrev:Du behöver något att fästa kretskortet med i botten på den lådan. Det krävs distanser eftersom kretskortet har utskjutande delar på undersidan. Vet inte om man vågar ha metallskruv rakt igenom med tanke på nätspänningen men man brukar fästa transformatorer med genomgående bult. Har du koll håldimensionen hos kretskortet? Hur snabbt får du kretskortet levererat? Det skulle var först lödas?

Det blir till att kolla runt, https://www.elfa.se/sv/mekaniska-kompon ... _PL_170201


Tror inte det handlar om lödning. Det är ju färdigt och sen bara skruva fast? https://sjostromaudio.net/shop/built-an ... 000_uf_16v

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DC-blockerare

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-25 17:32

Jag menar att Sjöström först skulle löda ihop kortet, det stod väl något om det?

The product will be produced when ordered. The delivery time will be announced.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: DC-blockerare

Inläggav Morello » 2022-01-25 17:36

petersteindl skrev:+1 på HolographicAudio och det gäller ren DC-komponent.

Med ren sinus på 50 Hz + pålagd ren sinus 100 Hz så skapas en offset. Det är 2 rena sinusvågor som summeras. Det skapas ingen DC. Det är fortfarande 2 rena sinusvågor. Denna offset är inte samma som ren DC-komponent.
Mvh
Peter


Så fungerar det alltså inte - du kan summera hur många sinus-toner dui vill utan att det bildas en konstant term (DC-obalans). Om du däremot utsätter en 50 Hz-ton för en kvadratisk term, så bildas såväl en 100 Hz-ton som en DC-komponent.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: DC-blockerare

Inläggav eljulio » 2022-01-25 17:39

RogerGustavsson skrev:Jag menar att Sjöström först skulle löda ihop kortet, det stod väl något om det?

The product will be produced when ordered. The delivery time will be announced.


Japp, det är redan klart. Kortet alltså. Beställdes i söndags. Så det kommer komplett och färdigt. Det är bara från Elfa jag behöver nu. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster