Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hur mycket kan basreflex kompensera för skillnader i de olika elementens distorsion i lägsta registret?
Maarten skrev:Men oj, en andraton ~60-65 db och en tredjeton betydligt lägre, förhoppningsvis då vid 2,83v, eller ännu hellre, 1w i 8 ohm? Det motsvarar ju 0,06~0,1 %.
Dessutom över ett stort register 100~3000 Hz.
Heller inte fy skam i djupbasen.
Äntligen en lågdistorderande 8~tummare. Två ihop med viewtopic.php?f=10&t=71151&start=90#p2214194 och en vass (!) diskant så blir potentialen svårslagen. Nästan möjlighet att spräcka ljudvallen.
Johan_Lindroos skrev:ljudtrycksnivån bara är 80 dB.
thulle skrev:Johan_Lindroos skrev:ljudtrycksnivån bara är 80 dB.
90 dB? jämfört med småsyskonen som oftast är 84-89 dB.
Johan_Lindroos skrev:90 dB?
thulle skrev:Johan_Lindroos skrev:90 dB?
Ja? Grafen med angivna 2,83Vrms och diskuterade andra-/tredjetonsdist ligger väl ändå på 90 dB-linjen, snarare än 80 dB som den passerar vid ca 35 Hz?
I-or skrev:Ca 90 dB i mätningen av HD och 80/80 dB för IMD-mätningen.
Johan_Lindroos skrev:Vi tittade på olika grafer helt enkelt. Jag skrev om den nedre intermodulationstonsdistorsionsgrafen, men du tittade nog på den övre med frekvensgången (där varierar ju ljudtrycknivån med alla möjliga värden, dock ofta vid 90 dB). Det var därför jag undrade hur du kunde få (det jag skrev) 80 dB att bli 90 dB.
diyAudio, https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.371749/
Ken Newton
Member
2021-05-02 4:03 pm
#9
Regarding the potential sound character neutrality of rigid (meaning, high-Q) cone materials, Ted Jordan once proposed a simple kitchen experiment. He said to sit two drinking cups on a counter, one made of plastic (a low-Q material) and the other of glass (a high-Q material). Then strike each cup with a knife edge. The plastic cup material is naturally highly damped and produces a short 'thunk' sort of sound, while the glass cup rings a long time.
Now, repeat the experiment, except this time, with a fingertip resting on the rim of each cup. The plastic cup essentially sounds the same as before, while the glass cup now produces a very brief and colorless 'tick' sort of sound. Being high-Q, the glass is much more easily edge terminated with something close to it's characteristic mechanical impedance (your fingertip), while the plastic cup is permanently terminated by it's own lossy material, which is inherently distributed throughout the cup. Even when held in your entire hand, the plastic cup's sound character when struck persists. Ted's point being that high-Q cone materials can be made much more colorless than can distributed low-Q cone materials.
Maarten skrev:Alltså, håller 8" elementet samma klass som ovan preliminära mätningar så gör Purifi bara bättre och bättre element. Se även deras nya aluminium 6,5" som kraniet länkade till ovan. Här pratar vi 0,03~0,06% @2,83v över ett rätt stort område, ca 200-4000 hz. Tyvärr lite sämre känslighet, slaglängden kostar på.
https://purifi-audio.com/ptt6-5x08-naa-08/
Sen:
Ligger det något i detta? Associerar till vad I-or skrivit i början av denna tråd angående svårigheten att dämpa ut böjvågor. Kanske lite billiga analogier i citatet nedan? Bör väl vara relaterat till energilagring? Men kanske också koppling?diyAudio, https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.371749/
Ken Newton
Member
2021-05-02 4:03 pm
#9
Regarding the potential sound character neutrality of rigid (meaning, high-Q) cone materials, Ted Jordan once proposed a simple kitchen experiment. He said to sit two drinking cups on a counter, one made of plastic (a low-Q material) and the other of glass (a high-Q material). Then strike each cup with a knife edge. The plastic cup material is naturally highly damped and produces a short 'thunk' sort of sound, while the glass cup rings a long time.
Now, repeat the experiment, except this time, with a fingertip resting on the rim of each cup. The plastic cup essentially sounds the same as before, while the glass cup now produces a very brief and colorless 'tick' sort of sound. Being high-Q, the glass is much more easily edge terminated with something close to it's characteristic mechanical impedance (your fingertip), while the plastic cup is permanently terminated by it's own lossy material, which is inherently distributed throughout the cup. Even when held in your entire hand, the plastic cup's sound character when struck persists. Ted's point being that high-Q cone materials can be made much more colorless than can distributed low-Q cone materials.
I-or skrev:Som en parallell kan man också ta upp det meningslösa i att i en godtycklig punkt knacka på högtalarlådan för att avgöra om den ger upphov till s.k. lådljud. Detta är meningslöst eftersom exciteringen av moderna i strukturen blir helt annorlunda när högtalarelementet står för kraftgenereringen och trycket fördelar sig på ett visst sätt inne i lådan.
The Purifi is a special driver it can belt out clean deep bass but at the same time it is nimble enough to reproduce the gran cassa or the string bass
Kraniet skrev:Intressant att den marknadsförs som ett riktigt pris/prestanda monster med priset 48 000 kr..
(Men Lyngdorf säger ju trots allt i videon "for its size".)
Den här smågalna dansken har gjort recension.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 230 gäster