Morello skrev:DQ20, ja visst är det ett intressant schema! Helt klart finurligt att nyttja sekundärkranarna för katodåterkoppling, men samtidgt har herr Jonhson valt på bort skärmgalleråterkopplingen (UL-kopplingen) - vad har han vunnit? Båda typerna av återkoppling får ju i praktiken ungefär samma konsekevns; lägre Zut och dito THD. Råförstärkningen minskar ju förstås med katodåterkoppling, vilket ger mindre utrymme för global återkoppling. Jag ser inte riktigt vitsen utöver att charma de som av någon anledning tycker att global återkoppling är av ondo.
Man vinner:
1. Mer kräm
2. Lägre ingångskapacitans genom reducerad Miller-effekt
3. Högre högre känslighet för slutrören
4. Frihet att välja skärmgallerspänning och därmed skapa en väldefinierad arbetspunkt.
5. Undviker konstigheter vid låga skärmgallerspänningar
UL har bara två företräden: endast en matningsspänning och ett litet men dock "ultralinjärt" intervall där minskningen i distortion är högre än minskningen i förstärkning. Väldigt finurligt och ekonomiskt. Användbar tradeoff mellan ren pentod och triod.
Jag tror att global vs lokal feedback i rörförstärkare har mycket med kretsanalys att göra: var uppstår distorsionen och vid vilka nivåer? (Man kan till exempel tänka sig att ha ganska låg känslighet för drivern (genom lokal feedback) eftersom ingångssteget har mer marginal att svinga spänning än drivern har. Hur upprätthåller man förstärkarens balans vid t.ex. överstyrning av slutrör/trafo? Lite som när Self går igenom den generiska Lin-kretsen, men i stället för att t.ex. degenererar ingångssteget använder man lokal spänningsfeedback lite här och där. Lokala slingor han använts länge - långt före allt mumbojumbo om den globala feedbackens skadliga inverkningar. Stabilitet och tolerans mot komponentdrift kan ha varit orsaker att ha flera lokala slingor eftersom klassiska rörförstärkare inte är självbalanserade (typ strömspeglar/strömsänkor). Jag tror också att det är svårare att stabilisera en förstärkare med endast global feedback när det är så många reaktiva komponenter plus komponentdrift (inkl. strömförsörjningen). Framför allt är det utgångstransformatorn som ställer till det och därför kan det vara idé att minska behovet av global feedback runt utgångstransformatorn. Allt som har med magnetism att göra är svartkonster.
Gissar,
DQ-20