goat76 skrev:Kraniet skrev:En mycket mer informativ inställning vore ju
"hur ska mätningar på högtalare göras för att ge meningsfull information om hur de låter?"
En mycket mer konstruktiv inställning tycker jag och något som allt sällan diskuteras. Men när majoriteten inte ens har kommit till grundläggande saker som "rak onaxis med kontrollerad spridning" ja då är man ju fast i "mätningar säger sällan/aldrig något om hur det låter"
Det finns en hel del lågt hängande frukt här som jag tycker man kan ta sig tiden att förstå innan man kan säga något om huruvida mätningar säger något om hur det låter..
Jag låter kanske hård i hur jag uttrycker det men det är nog mer bara frustration över hur HiFi-världen står och trampar.. Jag tycker nästan inget har hänt under de 20 år jag hållt på med det här. Jag byggde mina första högtalare i gymnasiet och de skulle stå sig väldigt bra mot en väldig mängd "HiFi-högtalare" idag. Och det säger inget! om hur duktigt jag (jag skulle klassa mig själv som ytterst medioker högtalarkonstruktör). Det säger något om branschen som helhet..
En mycket mer konstruktiv inställning än vadå, än konstaterandet att mikrofoner inte alls fungerar så som våran hörsel fungerar? Det är vad som konstateras i videon och varför det inte går att med mikrofon mäta hur en högtalare låter.
Och även om vi skulle mäta från flera miljoner olika mätpunkter i rummet så skulle vi aldrig kunna sammanställa mätresultatet till hur en högtalare låter för oss från bästa möjliga lyssningsplats i rummet. Det är helt kört med den nuvarande mikrofontekniken.
Personligen tycker jag det är en helt felaktig slutsats.
Hörseln har inte "statiska" egenskaper och varje människa "hör" olika. Vi värderar felaktigheter i återgivningen olika och det är inte ens "dagsnotering" utan mer eller mindre okontrollerat. Det går inte att få något vettigt ut av en sådan referens om man vill ha objektivitet.
Vi kan mycket väl, med nuvarande teknik, mäta upp en högtalare med så god precision att det ligger väl inom ramarna för hörseln känslighet i olika avseenden.
Ljud är i grunden enkelt, dynamiskt tryck - amplitud/frekvensspektra/fasskillnader*, inget annat. Detta kan mätas med stor precision.
Med datorstödd teknik kan detta göras i 1000tal mätpunkter på kort tid.
Det saknas dock 2 saker, mätstandard för detta och ett sätt att värdera resultatet ur hörselns synvinkel och då är vi tillbaka till hörseln som hör vad den vill höra och uppfatta - alltså "tycker olika hela tiden och dessutom inte skiljer på "låta bra" och "låta rätt".
Viktigt, vi kan mäta högtalare, däremot är det praktiskt omöjligt att simulera lyssningsrum i form av standardrum även om vi har 100 olika standarder. Det handlar ju inte om att rummen skall se lika ut och ha definierade dimensioner.
Sedan har vi ju det där att musikåtergivning blir fel redan när ljudteknikern väljer mikrofon/mikrofonteknik och sedan pajar allt totalt när vi stuvar in det i stereoteknik.
Jag håller dock med trådrubriken
Vi fokuserar på några få mätdata som i sig har stor betydelse men som kanske kartlägger återgivningen till 10%.
Som att speca en bil: 4,52meter lång, 252 hästkrafter, 1810kg tjänstevikt, 95oktan, lädersäten. Är den bilen bra eller dålig?
*OBS! jag säger inte att vi hör fasskillnader motsvarande i EN mätpunkt