Riktigt bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-05 18:26

Belker skrev:Behöver du extra basstöd till i64s? 8O
Hur högt spelar du egentligen? Och blir det verkligen ett balanserat system? Inte minst map det vi talar om ang förhållande boomer-diskant (4-1)? Trodde halva poängen med banantopparna var att slippa separata basstöd.


Behöver och behöver, det kan vara kul att testa. 8)
Jag tror att på en hel del bastung musik så kommer de hjälpa till att sänka disten.
Senast redigerad av music4ever 2022-05-05 20:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-05 18:27

shifts skrev:music4ever: Gissar att du inte vill tillåta Trentemøller - Chameleon äta all tillgänglig slaglängd. 8)


Haha, typ. :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav jonasp » 2022-05-05 21:24

Morello skrev:
jonasp skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Det ser ut som att både diskant- och mellanregisterelementen får svettas rejält vid pådrag.


Medhåll. Redan de mindre modellerna lider av termisk kompression i diskanten.


Hur hög/låg delningsfrekvens har magico valt?


Ca 2 till 2,6 kHz. Har såklart inte koll på alla modeller.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav jonasp » 2022-05-06 14:24

music4ever skrev:
Belker skrev:Behöver du extra basstöd till i64s? 8O
Hur högt spelar du egentligen? Och blir det verkligen ett balanserat system? Inte minst map det vi talar om ang förhållande boomer-diskant (4-1)? Trodde halva poängen med banantopparna var att slippa separata basstöd.


Behöver och behöver, det kan vara kul att testa. 8)
Jag tror att på en hel del bastung musik så kommer de hjälpa till att sänka disten.


Jag tycker du gör helt rätt. Detta är ju en hobby. Hela idén är väl att man ska bygga ett system som man inte behöver, om det ska vara en hobby. :)

Har du koll på hur starkt du spelar som mest?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-06 23:20

jonasp skrev:Har du koll på hur starkt du spelar som mest?


Nja, inte direkt. Men jag har bränt säkringar till mina i32s så jag vill ha lite mer headroom.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav BellsnWhistles » 2022-05-06 23:59

music4ever skrev:
jonasp skrev:Har du koll på hur starkt du spelar som mest?


Nja, inte direkt. Men jag har bränt säkringar till mina i32s så jag vill ha lite mer headroom.


Hmm, funderar på säkringar själv, har inga säkringar idag men jag har spelat pi120s (fullregister) så de bottnat rejält, och delat vid 80 Hz så har inget hittills hänt men nog har jag kännt/hört att saker och ting varit på gränsen.
Men pratar vi säkring till diskanten bara?
Alla gånger jag närmat mig gränsen så är det bas/mellanregistren som protesterat, hörbart i alla fall.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav music4ever » 2022-05-08 00:16

BellsnWhistles skrev:Men pratar vi säkring till diskanten bara?
Alla gånger jag närmat mig gränsen så är det bas/mellanregistren som protesterat, hörbart i alla fall.


Nej, till basarna också. Min upplevelse är att inte hör att diskanten låter illa innan säkringen ryker men kan höra högre dist strax innan säkringen till basarna går. En anledning varför jag tror ett basstöd till i64s kommer ge en förbättring.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-05-08 07:50

Haha ni är ju galna. Måste ju spela nåt vansinnigt högt :D
Har ni väldigt stora rum och väldigt långt till högtalarna?

Jag har 2,5-vägare med 6,5 tums element som jag än inte bottnat/bränt och då spelar jag så högt öronen tolererar. Behöver ju hörselskydd som jag ska spela högre än så. :)
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-05-08 07:58

Men för att återgå till topic så är det ju ändå intressant vad få högtalare som faktiskt presenterats i tråden.
Säger det mer om faktiskt eller om HiFi-branschen månne?

Edit: Kanske borde börja med: Vad är en riktigt bra högtalare?
Följdfrågan kanske är: För vem?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav goat76 » 2022-05-08 09:49

Kraniet skrev:Men för att återgå till topic så är det ju ändå intressant vad få högtalare som faktiskt presenterats i tråden.
Säger det mer om faktiskt eller om HiFi-branschen månne?

Edit: Kanske borde börja med: Vad är en riktigt bra högtalare?
Följdfrågan kanske är: För vem?


Man får väl anta att de flesta här valt just de högtalare man själv upplever som riktigt bra. :)

Mina ATC SCM40 är enligt mig svårslagna och kommer knappast bytas ut i första taget, möjligtvis då inom samma fabrikat. Basen är ren, välartikulerad och ”torr” i positiv bemärkelse. Mellanregistret är det mest naturliga jag hört från en högtalare där röster har en fantastisk närvarokänsla, vilket naturligtvis även gör sig gällande för alla andra ljudinslag. Diskanten märks inte av, den smälter in utan att varken sticka ut eller saknas vilket resulterar i ett homogent helhetsljud.

En till sak vilket sällan diskuteras när det kommer till högtalare är den upplevda dynamiken, ATC är bättre på den punkten än andra högtalare jag lyssnat på, det märks tydligt att de har haft som mål att förena ren HiFi med den bättre dynamiken som annars mest brukar återfinnas inom PA-segmentet. Om man får lov att slänga sig med ord som ”makro-dynamik” så den rent av brutal från dessa högtalare, när exempelvis ett lugnt parti i en klassisk symfoni på en mikrosekund övergår till ett starkt inferno blir man nästintill chockad. Det har jag aldrig upplevt från mina tidigare högtalare även om Linn även de är rätt bra på det ”snabba” ljudet. :)

Å vänta, en sak till… :)
Detaljerna som tydliggör ”lokalrymd” och djup i inspelningarna är också på topp, 3D-djupet jag upplever i många inspelningar är även det bland det bästa jag upplevt från ett par högtalare.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Magnuz » 2022-05-08 10:02

Kraniet skrev:Haha ni är ju galna. Måste ju spela nåt vansinnigt högt :D
Har ni väldigt stora rum och väldigt långt till högtalarna?


Framförallt hoppas man att de inte bor i lägenhet… :D Jag bor i villa och har vid något enstaka tillfälle maxat volymen med mina Linn Keltik men då har det varit inspelningar med ganska låg medelnivå. Inte bränt något än så länge. De flesta moderna inspelningar låter så illa att öronen ger upp långt innan högtalarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-08 10:07

goat76 skrev:Man får väl anta att de flesta här valt just de högtalare man själv upplever som riktigt bra. :)

Mina ATC SCM40 är enligt mig svårslagna och kommer knappast bytas ut i första taget, möjligtvis då inom samma fabrikat. Basen är ren, välartikulerad och ”torr” i positiv bemärkelse. Mellanregistret är det mest naturliga jag hört från en högtalare där röster har en fantastisk närvarokänsla, vilket naturligtvis även gör sig gällande för alla andra ljudinslag. Diskanten märks inte av, den smälter in utan att varken sticka ut eller saknas vilket resulterar i ett homogent helhetsljud.

En till sak vilket sällan diskuteras när det kommer till högtalare är den upplevda dynamiken, ATC är bättre på den punkten än andra högtalare jag lyssnat på, det märks tydligt att de har haft som mål att förena ren HiFi med den bättre dynamiken som annars mest brukar återfinnas inom PA-segmentet. Om man får lov att slänga sig med ord som ”makro-dynamik” så den rent av brutal från dessa högtalare, när exempelvis ett lugnt parti i en klassisk symfoni på en mikrosekund övergår till ett starkt inferno blir man nästintill chockad. Det har jag aldrig upplevt från mina tidigare högtalare även om Linn även de är rätt bra på det ”snabba” ljudet. :)

Å vänta, en sak till… :)
Detaljerna som tydliggör ”lokalrymd” och djup i inspelningarna är också på topp, 3D-djupet jag upplever i många inspelningar är även det bland det bästa jag upplevt från ett par högtalare.


Kör du med sub/subbar till dem? Utsträckningen nedåt i basen verkar ju inte direkt himlastormande med tanke på deras storlek.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav goat76 » 2022-05-08 10:23

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Man får väl anta att de flesta här valt just de högtalare man själv upplever som riktigt bra. :)

Mina ATC SCM40 är enligt mig svårslagna och kommer knappast bytas ut i första taget, möjligtvis då inom samma fabrikat. Basen är ren, välartikulerad och ”torr” i positiv bemärkelse. Mellanregistret är det mest naturliga jag hört från en högtalare där röster har en fantastisk närvarokänsla, vilket naturligtvis även gör sig gällande för alla andra ljudinslag. Diskanten märks inte av, den smälter in utan att varken sticka ut eller saknas vilket resulterar i ett homogent helhetsljud.

En till sak vilket sällan diskuteras när det kommer till högtalare är den upplevda dynamiken, ATC är bättre på den punkten än andra högtalare jag lyssnat på, det märks tydligt att de har haft som mål att förena ren HiFi med den bättre dynamiken som annars mest brukar återfinnas inom PA-segmentet. Om man får lov att slänga sig med ord som ”makro-dynamik” så den rent av brutal från dessa högtalare, när exempelvis ett lugnt parti i en klassisk symfoni på en mikrosekund övergår till ett starkt inferno blir man nästintill chockad. Det har jag aldrig upplevt från mina tidigare högtalare även om Linn även de är rätt bra på det ”snabba” ljudet. :)

Å vänta, en sak till… :)
Detaljerna som tydliggör ”lokalrymd” och djup i inspelningarna är också på topp, 3D-djupet jag upplever i många inspelningar är även det bland det bästa jag upplevt från ett par högtalare.


Kör du med sub/subbar till dem? Utsträckningen nedåt i basen verkar ju inte direkt himlastormande med tanke på deras storlek.


Ja, jag använder en subwoofer som tar ljudet sista biten ner i basen, men det är inte speciellt mycket som behövs. Man bör nog ta högtalarnas specifikationer med en nypa salt, de är riktigt bas-kapabla i ett normalt rum.

ATC SCM40 är inte speciellt stora högtalare, som modellbeteckningen vittnar om så är lådorna bara på 40 liter. De är dock slutna högtalare så en viss kapacitetsförlust kanske är att räkna med, men det är kanske det som gör att de är så ”snabba” och välartikulerade i basen. :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-05-08 10:49

ATCs middome är ju ett av de bästa mellanregisterelementen som går att hitta. Extremt linjära, resonansfria och lågdistande.
Här är en recension av middomen gjord av Jeff Bagby
https://app.box.com/s/j1pwj8exbmioz350nu0n


Så jag kan förstå att du är nöjd med mellanregisterljudet. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-08 11:33

goat76 skrev:ATC SCM40 är inte speciellt stora högtalare, som modellbeteckningen vittnar om så är lådorna bara på 40 liter. De är dock slutna högtalare så en viss kapacitetsförlust kanske är att räkna med, men det är kanske det som gör att de är så ”snabba” och välartikulerade i basen. :)


ATC SCM 980x370x305mm, ungefär som de mera baskapabla Ino pi60 med 940x326x303mm. Det är i mångas ögon rätt stora högtalare. Finns det en dam i samma boende så brukar de ha synpunkter...

Ferrum
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2016-03-15

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Ferrum » 2022-05-08 12:44

Jag ägde får några år sedan ett par SCM 100 A dvs aktiva som var riktigt bra, gillade dom skarpt. Köpte beggade eftersom priset annars satte stopp. Vi ser inte många sådana på marknaden så jag gissar att dom som har dom behåller dom.

Ferrum
Gråhårig gubbe
Stora system är kul

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav goat76 » 2022-05-08 13:02

Ferrum skrev:Jag ägde får några år sedan ett par SCM 100 A dvs aktiva som var riktigt bra, gillade dom skarpt. Köpte beggade eftersom priset annars satte stopp. Vi ser inte många sådana på marknaden så jag gissar att dom som har dom behåller dom.

Ferrum


Intressant, men varför bytte du ut dem och vad blev det istället?

Och en fråga till, visst kräver de högtalarna ett relativt stort rum eller fungerar de i ett normalstort rum på 20-25 kvadratmeter?

Ferrum
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2016-03-15

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Ferrum » 2022-05-10 19:45

Jag var på en resa att äga några modeller jag trånat efter i många år men jag ångrar att jag sålde dom. Mitt rum är lite men dämpat (kort efterklang i hela registret till långt ner i basen) och det var absolut inga problem att ha dom där.

Ferrum
Gråhårig gubbe
Stora system är kul

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav goat76 » 2022-05-11 12:33

Ferrum skrev:Jag var på en resa att äga några modeller jag trånat efter i många år men jag ångrar att jag sålde dom. Mitt rum är lite men dämpat (kort efterklang i hela registret till långt ner i basen) och det var absolut inga problem att ha dom där.

Ferrum


Mina ATC SCM40 är passiva, om det någon gång i framtiden blir nya högtalare lutar det starkt åt någon av deras aktiva högtalare, ATC är ju mest kända för just sina aktiva varianter och förespråkar dem. Jag kommer nog dock sitta nöjd länge med dessa högtalare jag har nu.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav AndersP » 2022-05-11 14:28

Jag var på en mässa på Sheraton för ett gäng år sedan där Genelec hade ett större rum med ett stort antal högtalarmodeller stående så att man kunde jämföra klangen på dom. Klangen var vansinnigt lika på de olika modellerna och jag hade stora svårigheter med att avgöra vilka högtalare som spelade trots högtalarnas olika storlek. Kompetenta konstruktörer med andra ord. Möjligtvis var musikvalet tillrättalagt så att djup bas saknades dock.
En senare mässa hade ett genelecrum med endast modellen 8361A som lät väldigt fint och naturligt till skillnad mot det mesta andra på den mässan. Genelec kan framstå som dyrt, men man får komma ihåg att man får slutstegen på köpet då högtalarna är aktiva.

8361A skulle jag gärna ha hemma. Dom kostar bortemot 100k för ett par och det är ett lagom pris tycker jag men tanke på att dom är aktiva.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Bill50x » 2022-05-12 18:16

Jag har svårt för Genelec. I mina öron låter de lite råa.

Har tex lyssnat på Anna-Lotta Larsson två gånger på Audio Concept, första gången genom MBL-högtalare, amdra gången via Genelec. Skillnaden var milsvid, men det är ju även priset. men ingen av kvaliteterna hos MBL fanns kvar i Genelec. I jämförelse lät det bara hårt och distat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Belker » 2022-05-12 18:38

Du kanske bara lyssnat på Genelec Raw? De kan upplevas lite råa.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav AndersP » 2022-05-12 18:54

:lol:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Maarten » 2022-05-18 16:05

Åsikterna om Genelec går isär, vilket jag tycker är intressant!

Kraniet skrev:Men för att återgå till topic så är det ju ändå intressant vad få högtalare som faktiskt presenterats i tråden.
Säger det mer om faktiskt eller om HiFi-branschen månne?

Edit: Kanske borde börja med: Vad är en riktigt bra högtalare?
Följdfrågan kanske är: För vem?

Det där är ju bra frågor!


BellsnWhistles skrev:
music4ever skrev:
jonasp skrev:Har du koll på hur starkt du spelar som mest?


Nja, inte direkt. Men jag har bränt säkringar till mina i32s så jag vill ha lite mer headroom.


Hmm, funderar på säkringar själv, har inga säkringar idag men jag har spelat pi120s (fullregister) så de bottnat rejält, och delat vid 80 Hz så har inget hittills hänt men nog har jag kännt/hört att saker och ting varit på gränsen.
Men pratar vi säkring till diskanten bara?
Alla gånger jag närmat mig gränsen så är det bas/mellanregistren som protesterat, hörbart i alla fall.

Det är ju två olika saker att (nyttja säkring för) att inte bränna talspole vs (att dela av basen för) att inte bottna elementen.

För övrigt har nog 8-tums elementen en jämförelsevis begränsad slaglängd jämfört mot rena baselement, varför kombon basstöd och subs i vissa sammanhang kanske kan vara lämpligt? (Såsom väl Belker har gjort?)


Minns den här tråden som kan vara relevant i sammanhanget: Snellepelles musik- & ljudtråd
I-or skrev:Den goda utvecklingen i låg-/mellanprissegmentet beror huvudsakligen på en i allmänhet mer vetenskapligt inriktad syn på högtalarutveckling (simulerings-/analysverktyg, mätmetoder och psykoakustik) men även på tillgång till mer avancerade material och produktionsmetoder. Ur min synvinkel har utvecklingen varit relativt jämn de senaste 40 åren eller så även om den har hoppat till ibland när diverse datoriserade mätsystem, FEM/BEM-simuleringar och "spinorama-mätningar" blev etablerade. Ingenjörerna gnetar på och det ger som vanligt resultat.

Tyvärr har high end-segmentet inte alls i lika hög grad anammat detta, utan fortsätter i hög grad att istället satsa på exklusivitet och marknadsföring á la modebranschen, vilket är en av anledningarna till att Type A/IIIi står sig ganska bra idag också.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav distad » 2022-05-18 17:20

goat76 skrev:
FBK skrev:Magico har inte låtit bra på någon mässa jag besökt. Finns annat bättre.


Det absolut viktigaste är att de mäter bra! :D

Glömde "det" och hur kan jag göra det efter ha läst denna tråd.... :D Och jag kommer aldrig ha några riktigt bra högtalare, för jag har inte råd med något av de som dykt upp här. :mrgreen: Blir att köpa några distburkar... 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav I-or » 2022-05-18 18:01

Bill50x skrev:Jag har svårt för Genelec. I mina öron låter de lite råa.

Har tex lyssnat på Anna-Lotta Larsson två gånger på Audio Concept, första gången genom MBL-högtalare, amdra gången via Genelec. Skillnaden var milsvid, men det är ju även priset. men ingen av kvaliteterna hos MBL fanns kvar i Genelec. I jämförelse lät det bara hårt och distat.

/ B


MBL:s högtalare kan knappast ens med bästa vilja anklagas för att vara neutrala återgivare. Om man gillar en krokig frekvensgång och rundspridning, så gör man, men oftast beror eventuella goda omdömen för svagt mätande högtalare på att de uppvisar inversen av klangbalansen för vissa favoritinspelningar. Att någonting anses låta rått och i vissa personers terminologi distat, beror oftast på överdrivna diskantnivåer, vilka förstås kan emanera från högtalaren, men tyvärr även alldeles för ofta från inspelningen.

Man bör hålla i minnet att Genelec inriktar sig mot den seriösa proffssidan och har minimalt intresse för hifi-flum. Jag minns att jag inte imponerades av Genelecs högtalare tidigare, men har inte hört några av deras senare alster. Dessa kan dock via granskning av mätdata med stor säkerhet antas låta bra, d.v.s. mer eller mindre neutralt. Om inspelningar låter "råa" med Genelecs bättre högtalare i en vettig uppställning så är de också "råa".

För att kolla lyssnade jag snabbt på Anna-Lotta Larssons två senaste album på Spotify (Kärleken Förde Oss Samman och Saknad) och visst låter det, förutom den sedvanliga närmikningen och överkompressionen, presat och t.o.m. mycket presat på vissa låtar. Oftast gör man en sjabblig upptagning som sedermera inte anses låta tillräckligt "tydligt" och sedan försöker man kompensera genom att höja nivåerna ordentligt i större delen av diskanten, gärna med extra påtagligt pådrag runt öronovänliga 3-4 kHz. Urk, men det är precis därför man bör ekvalisera själv.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Empa » 2022-05-19 12:57

Någon JBL kanske?
1400?
3677?
4349?

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Maarten » 2022-05-19 18:33

James B har ju anor.

4309 såg ju inte jättetopp ut, förutom DI förstås (dvs samma fel i alla riktningar): https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.23465/

1400 nästan tvärtom, bra men lite sämre DI: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.27853/

4349 mittemellan: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.22686/
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-19 19:40

Empa skrev:Någon JBL kanske?
1400?


Maarten skrev:1400 nästan tvärtom, bra men lite sämre DI: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.27853/


Ganska mycket fissel 150-500 Hz på 1400 enligt Stereophiles mätningar.
Bild
Fig.2 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of woofer-enclosure side panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).

Syns också i frekvenskurvorna.
Bild
Fig.3 JBL 1400 Array, acoustic crossover on tweeter axis at 50", corrected for microphone response, with nearfield responses of woofer (blue) and port (red), plotted below 350Hz and 800Hz, respectively.

Ser inte jätteroligt ut totalt - lite loudnesskurva, där...
Bild
Fig.4 JBL 1400 Array, anechoic response on tweeter axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with complex sum of nearfield responses plotted below 300Hz
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktigt bra högtalare

Inläggav Almen » 2022-05-19 19:46

4367 ser ju betydligt bättre ut, i så fall.

Bild
Fig.2 JBL 4367 Studio Monitor, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of sidewall level with woofer (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).

Bild
Fig.4 JBL 4367 Studio Monitor, anechoic response on tweeter axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with the complex sum of the nearfield responses plotted below 300Hz.

Lite sjuttiotal över designen, eller...?
Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster