Förslag på slutsteg över 5 Watt som drivs med max +24v

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-11 21:08

Vad sägs om LM1875?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-13 10:28

xmag skrev:Vad sägs om LM1875?

Ingen som känner till denna krets?
Den får lovord ute på nätet. Kan ge 20watt men jag skall bara använda den till 5-10watt. Eftersom den har lägre distorsion vid högre effekter (som TDA2003) kommer jag begränsa ingångsnivån så att förstärkaren tvingas jobba på en högre nivå för lägsta distorsion men ändå bara 5-10 watt ut. Det är det knepet jag använder för att få ner distorsionen för TDA2003 som jag använder idag. Dock måste jag då gå upp från 12v som idag till 24volt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Michael » 2022-05-13 11:09

Den går ju inte med 12V, som du tidigare skrev. Jag kollade ti, men de verkar bara ha stereo kretsar.

Jag tänker på gamla ic som satt i bilstereo, t.ex. TDA2030. Dock verkar TDA2050 bättre, då den kan gå på 12V. Undra om den skulle gå att använda i en sådan där koppling där en fin OP placeras innan den, men återkoppling efter effektkretsen. Har sett sådana kopplingar med LM3886.
...men det kräver nog en hel del utvecklingsjobb. Plus att de där TDA kretsarna verkar vara utdöda.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-13 12:08

Michael skrev:Den går ju inte med 12V, som du tidigare skrev. Jag kollade ti, men de verkar bara ha stereo kretsar.

Jag tänker på gamla ic som satt i bilstereo, t.ex. TDA2030. Dock verkar TDA2050 bättre, då den kan gå på 12V. Undra om den skulle gå att använda i en sådan där koppling där en fin OP placeras innan den, men återkoppling efter effektkretsen. Har sett sådana kopplingar med LM3886.
...men det kräver nog en hel del utvecklingsjobb. Plus att de där TDA kretsarna verkar vara utdöda.

//Michael

Ja, TDA verkar vara utdöda. TDA2003 kom 1981 om jag inte minns fel och de andra är inte mycket nyare.
Jag är beredd att gå upp till 24v och då kan jag använda LM1875.
https://www.amazon.se/LED-n%C3%A4taggre ... 91&sr=8-94

Den går att använde med enkel strömförsörjning och ger ca 20watt ut. Jag kommer dock att bara använda 5watt ut men låta den jobba med hög förstärkning eftersom den har mindre distorsion då (precis som TDA2003). Alltså, LM1875 verkar intressant. Den kan också jobba med en OPA på ingången och då sänka distorsionen ännu mer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Michael » 2022-05-15 23:38

Bygga egna 230 grejor bör undvikas. Speciellt bör du inte ha instruktioner för andra hur bygga med det. Bättre bygga lågspänningsgrejor och använda färdiga 'godkända' kraftaggregat. DC 12 volt är väl lämpligt, ty många har nog sådana liggandes. För fanns 12AC till halogen lampor, men tror det nu för tiden är switchade aggregat. Annars hade ju 12AC givit dig lite högre spänning och även möjlighet till plus/minus.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-16 02:10

Michael skrev:Bygga egna 230 grejor bör undvikas. Speciellt bör du inte ha instruktioner för andra hur bygga med det. Bättre bygga lågspänningsgrejor och använda färdiga 'godkända' kraftaggregat. DC 12 volt är väl lämpligt, ty många har nog sådana liggandes. För fanns 12AC till halogen lampor, men tror det nu för tiden är switchade aggregat. Annars hade ju 12AC givit dig lite högre spänning och även möjlighet till plus/minus.

//Michael

Exakt så jag tänker!
Man vill inte vara ansvarig för att någon glömt dra ur kontakten när fingrarna är ner och rotar bland kablarna...
Det är orsaken till att jag rekommenderar switchade färdigbyggda nätaggregat. Nästa Matrojig kan det dock bli så att jag går en medelväg. Dvs, ett färdigbyggt nätaggregat men man måste själv skruva fast nätkabeln. Dock kommer jag inte ha någon instruktion för det utan istället hänvisa till nätaggregatets kopplingsmanual.
kanske en sådan här:
https://www.amazon.se/Docooler-100-240- ... DD8S&psc=1

Eller kanske en som man inte behöver koppla själv:
https://www.amazon.se/CLD-6524-T3-ER-N% ... 56&sr=8-14
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Maarten » 2022-05-16 07:05

Om man vill mäta distorsion i element är det bra om förstärkaren kan klämma ur sig minst 12 men gärna 16 V TRMS.
Mätning vid 2,83 V är ju minimum och högre spänningar ger en mer utförlig bild av elements beteende.

Jag förstår att den ska vara portabel men valet av kretsar bör gärna även beakta ovan.

Gott kämpat för övrigt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-16 13:59

Maarten skrev:Om man vill mäta distorsion i element är det bra om förstärkaren kan klämma ur sig minst 12 men gärna 16 V TRMS.
Mätning vid 2,83 V är ju minimum och högre spänningar ger en mer utförlig bild av elements beteende.

Jag förstår att den ska vara portabel men valet av kretsar bör gärna även beakta ovan.

Gott kämpat för övrigt.

Ja, den är på 12v idag. Går jag under 5 volt tvärdör den.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Michael » 2022-05-16 19:56

Du kan aldrig få ut 12! Du matar med 12 och skulle du ha en helt förlust fritt idealiskt slutsteg, helt utan spänningsfall någonstans (varken i kablar eller transistorer). Så skulle det max kunna bli 4,2 volt. 12 delat med roten ur 2 och sedan delat med två för att du har enkel matning.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-17 02:05

Michael skrev:Du kan aldrig få ut 12! Du matar med 12 och skulle du ha en helt förlust fritt idealiskt slutsteg, helt utan spänningsfall någonstans (varken i kablar eller transistorer). Så skulle det max kunna bli 4,2 volt. 12 delat med roten ur 2 och sedan delat med två för att du har enkel matning.

Jo, men det jag beskrev var ur nätaggregatet. Innan strömmen når förstärkeriet försvinner en del av spänningen i filtren mot det switchade nätaggregatets toppar över 2khz och en delförsvinner i filtret mot "motorboating". Fram till slutsteget och mikrofonförstärkaren kommer ca 10,8 volt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Maarten » 2022-05-17 09:13

Vilket då blir max ca 3,8 V ut enligt Mikaels enkla formel ovan. Dvs, du blir då hänvisad till att mäta endast på låga nivåer.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Lassen » 2022-05-17 12:15

Här är ett kit med TDA2050, så helt utdöda verkar de inte vara... eller så har de något restlager de inte blir av med :wink:
https://www.soundimports.eu/en/sure-ele ... 31161.html

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-17 15:48

Maarten skrev:Vilket då blir max ca 3,8 V ut enligt Mikaels enkla formel ovan. Dvs, du blir då hänvisad till att mäta endast på låga nivåer.

Vad vi talar om ärTDA2003, dvs den jag använder idag. Den drivs endast av singel supply och kan drivas med 8-18v på det sättet.

Hur som helst fungerar mitt system förträffligt med lite över 10v.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-17 15:50

Lassen skrev:Här är ett kit med TDA2050, så helt utdöda verkar de inte vara... eller så har de något restlager de inte blir av med :wink:
https://www.soundimports.eu/en/sure-ele ... 31161.html

Ja, det är korrekt, de tillverkas fortfarande men om jag inte har helt fel är det piratkopior. Men de fungerar bra de också, jag har testat lite olika tillverkare och kan inte se någon nämnvärd skillnad.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Michael » 2022-05-18 23:57

xmag skrev:Hur som helst fungerar mitt system förträffligt med lite över 10v.
Nej, det är helt omöjligt...
eller ursäkta, det var lite surt skrivet. Vi säger så här istället:

Du har missförstått. Vi pratar om utspänningen. Alltså spänningen som slutsteget kan mata in i högtalaren.
Vi pratar inte om matningsspänningen (kraftaggregatet) till slutsteget.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-19 19:47

Michael skrev:
xmag skrev:Hur som helst fungerar mitt system förträffligt med lite över 10v.
Nej, det är helt omöjligt...
eller ursäkta, det var lite surt skrivet. Vi säger så här istället:

Du har missförstått. Vi pratar om utspänningen. Alltså spänningen som slutsteget kan mata in i högtalaren.
Vi pratar inte om matningsspänningen (kraftaggregatet) till slutsteget.

//Michael

Ja, jag talar om spänningen in till slutsteget. Spänningen ut ur slutsteget har jag inte mätt men effekten ligger på omkring 2Watt (TDA2003), av det kan man räkna ut spänningen om det är intressant för någon. Jag siktar nu på omkring 5Watt ut från ett slutsteg och har då valt att använda 24v (22-23v efter filter)in i slutsteget.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Michael » 2022-05-22 00:01

Jag kanske bör upprepa att du bör undvika bygga med 230V. Jag rekommenderar extern trafo. Hmm, inser nu att de är inte så lätta att få tag på! Jag köpte FRIWO FE4830 engång i tiden och upplevde de som tysta. Alltså en bula som sätts i vägguttag och ger växelström (med andra ord en transformator i låda med stickkontakt). Nu hittar jag bara denna:
kjell.com 44893 Tufvassons 12V 20W 300kr
tme.eu Breve/Tufvassons PFS 20S 230/11.5V 185kr

...men nu funderar du ju på att köra på 24VDC, då finns större utbud med externa nätaggregat.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-22 10:16

Michael skrev:Jag kanske bör upprepa att du bör undvika bygga med 230V. Jag rekommenderar extern trafo. Hmm, inser nu att de är inte så lätta att få tag på! Jag köpte FRIWO FE4830 engång i tiden och upplevde de som tysta. Alltså en bula som sätts i vägguttag och ger växelström (med andra ord en transformator i låda med stickkontakt). Nu hittar jag bara denna:
kjell.com 44893 Tufvassons 12V 20W 300kr
tme.eu Breve/Tufvassons PFS 20S 230/11.5V 185kr

...men nu funderar du ju på att köra på 24VDC, då finns större utbud med externa nätaggregat.

//Michael

Håller med, jag funderar allvarligt på detta med lämpligheten att uppmana folk fingra på 230v.
Det finns en mellanväg att gå:
https://www.amazon.se/DC-adapter-v%C3%A ... =8-20&th=1
Kommer kanske använda en sådan. Billig är den också.
Man kan montera in en sådan på bilden i lådan och låta kontaktbrunnen sitta åtkomlig från utsidan. Så hade jag det i min test-Matrojig innan jag monterade in batterier. Nu har jag nätaggregatet på utsidan som laddar batterierna och ger ström samtidigt när den är inkopplad.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-23 11:29

Vad kan gå fel att göra om enkel ström till dubbel ström (singel supply to double supply)?


Image 1.png
Image 1.png (74.5 KiB) Visad 740 gånger



https://www.youtube.com/watch?v=Mk8TN9OjywM

Kan "V0" kopplas till jord i schemat ovan?
Varför är enkel ström sämre att använda än dubbel ström?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav Michael » 2022-05-24 23:45

Det senare nätagget av de två du länkat till är nog att föredra. Ty det förra kan ha skyddsjordat utgång och då får du jordloop, om datorn också är skyddsjordad. Men varför knöla in den i lådan, bättre utanför. Ur säkerhet och regelverk. Finns även 'väggbula' sorten.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg mellan 5-10watt som drivs med +12v

Inläggav xmag » 2022-05-25 01:11

Michael skrev:Det senare nätagget av de två du länkat till är nog att föredra. Ty det förra kan ha skyddsjordat utgång och då får du jordloop, om datorn också är skyddsjordad. Men varför knöla in den i lådan, bättre utanför. Ur säkerhet och regelverk. Finns även 'väggbula' sorten.

//Michael

Ja, jag är inne på att det blir den senare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg över 5 Watt som drivs med max +24v

Inläggav xmag » 2022-07-28 10:45

Regniga dåliga dagar har jag suttit och läst på nätet om ersättare till TDA2003 som jag idag använder. Målet är att få ut lite mer effekt, upp mot 10Watt. Kravet är att den skall drivas med enkel ström på +24v. Dubbelström, alltså +-12v går inte eftersom jag uppmuntrar fler att bygga Matrojig och då vill jag inte att någon skall rota i starkström.

Det står klart att jag måste använda +24v för att gå vidare.
Ett annat problem är att de IC jag läst om inte längre tillverkas. De som säljs av de som inte längre tillverkas är nästan alla dåliga kopior av originalet och i flera fall är det bara omdöpta sämre kretsar som säljs.

Jag skulle helst vilja använda TDA2050 för den har lägst distorsion men den tillverkas inte och de som finns är nästan alla dåliga kopior.
LM3886 är en mycket mer potent IC än de andra jag tänkt men denna verkar inte heller tillverkas så de som finns kan vara dåliga kopior.
LM1875 verkar tillverkas fortfarande och finns i stora lager hos seriösa återförsäljare. Det får alltså i nuläget bli en LM1875 men som med övriga här ovan är den en gammal konstruktion.


Min fråga till er som kanske kan detta är följande:
- Finns det inte någon nyare bättre krets som tillverkas nu än TDA2050, LM3886 och LM1875?
-
-
-
-
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Förslag på slutsteg över 5 Watt som drivs med max +24v

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-28 13:04

Har du funderat på NAD 208? Det är ju ändå Faktiskt.io! :oops:

Jag kan tyvärr inget om elektronik, men hoppas att du hittar rätt pryl för ditt projekt!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Förslag på slutsteg över 5 Watt som drivs med max +24v

Inläggav xmag » 2022-07-28 16:26

Kalejdokom skrev:Har du funderat på NAD 208? Det är ju ändå Faktiskt.io! :oops:

Jag kan tyvärr inget om elektronik, men hoppas att du hittar rätt pryl för ditt projekt!

Tack, det verkar vara en riktigt bra förstärkare mätmässigt. Tyvärr är det IC-kretsar jag är ute efter men tack för att du svarade, det är annars snålt med svar nu för tiden.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster