Hifikg avvecklar Maplenoll

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: hifikg scalar upp maximalt, blir överraskad

Inläggav Nattlorden » 2022-05-11 06:49

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Så sjönk jag ner framför en anläggning med Qutest som DAC och som utrustats med Chord M-scaler. Förväntade mig inga sensationer, men jag blev överraskad. Vanliga, rippade, CD-skivor levererade plötsligt en större ljudbild, skillnaden mellan av och på var lätt att detektera, även om jag inte är människa att begripa hur en M-scaler jobbar. Sista snäppet upp till högsta omskalning kändes lite som en ökning av ljudstyrkan, kan det vara så enkelt?? Kanske når man samma effekt med hjälp av volymkontrollen. Jag är skeptisk till magiska hifi-tillbehör, men den här påverkar, tydligt och klart, ljudet. Positivt. Men varför? Tja...

Högre nivå vinner "alltid", så skall du jämföra på allvar så måste du säkerställa att nivåerna är matchade. (typ inom 0.1dB, kanske 0.2dB går an)

O nej då! det finns gränser för allt. Hör man inte skillnad på m-scaler och högre nivå rekommenderas starkt att ägna sig åt en annan sport.

Du svarade på fel sak. Med identiska signaler vinner alltid högst nivå gällde det alltså.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-05-11 11:22

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
Högre nivå vinner "alltid", så skall du jämföra på allvar så måste du säkerställa att nivåerna är matchade. (typ inom 0.1dB, kanske 0.2dB går an)

O nej då! det finns gränser för allt. Hör man inte skillnad på m-scaler och högre nivå rekommenderas starkt att ägna sig åt en annan sport.

Du svarade på fel sak. Med identiska signaler vinner alltid högst nivå gällde det alltså.

Men, med identiska signaler föreligger ingen skillnad?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2022-05-11 11:24

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
sprudel skrev:

Amplitudskillnad, allt annat lika menar nog Nattlorden.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: OD11 har hittat hem

Inläggav I-or » 2022-05-11 11:33

Det är extremt lurigt med små nivåökningar eftersom de sällan framstår som vad de är utan bara låter allmänt bättre.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-05-11 11:45

I-or skrev:Det är extremt lurigt med små nivåökningar eftersom de sällan framstår som vad de är utan bara låter allmänt bättre.

Jag är med medveten om det :)
Betedde mig bara aningens bokstavstroende i allmän faktiskt/autistisk anda.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-05-11 13:26

sprudel skrev:Hör man inte skillnad på m-scaler och högre nivå rekommenderas starkt att ägna sig åt en annan sport.

sprudel skrev:
I-or skrev:Det är extremt lurigt med små nivåökningar eftersom de sällan framstår som vad de är utan bara låter allmänt bättre.

Fast det där argumentet typ "Hör man inte skillnad på A och B utan blindtest borde man inte syssla med HiFi" är varken speciellt "autistiskt" eller faktiskt.ioskt. Du är en av de få här som återkommande använder det, sprudel.
...ingendera av oss vet nog något som det är något värde med, men han tror att han vet något fast han inte gör det – jag däremot vet ingenting, och jag tror inte heller att jag vet det.
Sokrates

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-05-11 13:51

Almen skrev:
sprudel skrev:Hör man inte skillnad på m-scaler och högre nivå rekommenderas starkt att ägna sig åt en annan sport.

sprudel skrev:

Fast det där argumentet typ "Hör man inte skillnad på A och B utan blindtest borde man inte syssla med HiFi" är varken speciellt "autistiskt" eller faktiskt.ioskt. Du är en av de få här som återkommande använder det, sprudel.

Nu citerar du på SVT-vis. Inte bra.
Varför gör du det?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-05-11 14:04

Nattis skriver:

Jag svarar:

Det är mitt ”autistiska” svar just på Nattis inlägg, alltså isolerat till just ”identiska signaler”. Blanda inte in tidigare tjöt med det här, separera plz.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-05-11 14:06

sprudel skrev:
hifikg skrev: Sista snäppet upp till högsta omskalning kändes lite som en ökning av ljudstyrkan, kan det vara så enkelt?? Kanske når man samma effekt med hjälp av volymkontrollen.
Nattlorden skrev:Högre nivå vinner "alltid", så skall du jämföra på allvar så måste du säkerställa att nivåerna är matchade. (typ inom 0.1dB, kanske 0.2dB går an)

Sedan skrev I-or sitt inlägg som du svarade på med "autister på faktiskt"-kommentaren. Eller var det något annat du svarade på?

P.S. OK, ditt inlägg kom emellan. För mig handlade det om samma sak, svårigheten att förstå hur en volymökning påverkar upplevelsen av musik.
...ingendera av oss vet nog något som det är något värde med, men han tror att han vet något fast han inte gör det – jag däremot vet ingenting, och jag tror inte heller att jag vet det.
Sokrates

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-05-11 19:24

Ja, ja, vi tjatar inte mer om det, lugnt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-05-11 20:14

Yep. :)
Sokrates

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-05-11 22:56

Jag är fortfarande fascinerad av hur väl OD11 gör sitt jobb. Stereo One är lite klen, men det fungerar. Vi kan dra på så grannarna får stampa takten, men inte så mycket mer, man vill kunna skjuta fönsterrutor o riva väggar också. Eller inte. Passar på att lyssna på lite skön musik emellanåt när jag är ensam i vardagsrummet. Nästa projekt blir att lära frugan uppskatta jazz. Får smyga in lite mässjazz ibland mellan Winnerbäck och Boney M :)

Apropå Boney M så har vi bokat in oss på en konsert med dem efter sommaren, he he. Ja, Winnerbäck ska vi också höra, hoppas han har någon trevlig artist med sig, förra gången var det Lisa Ekdahl. Hon blev behållningen för mig :) Fast han e bra på att få med sig publiken den där Lasse. Rena allsången.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-05-12 06:38

Jag har två OD11 i Mollösund, teenage engineering! :D
Gått från en till två för att få lite stereo. Det passerar ganska mycket ungdomar i huset via barnens umgänge. (Barn o barn, de är för tusan snart medelålders :mrgreen: ) I alla fall, alla vill ha en teenage OD11. Bra ljud och tryck är det i dem. Har du lyssnat på den varianten KG?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-05-12 07:09

En gång på en mässa och då bara på en högtalare. Tyckte den var söt. Kanske kommenterade jag ljudet när jag hade det i färskt minne, just nu har jag inget ljudminne av den. Får förmoda att den lät hyfsat eller t o m bra. Hade den låtit illa, eller väldigt bra, hade jag kommit ihåg det.

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2022-05-12 15:58

https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 155123.htm Od-11 med nya element; B65-oa-IV och Obi T22-oa
Psykfall, rad diagnoser som tex. Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest,Svår urininkontinens osv. dvs. jag är inte som andra. Carlsson fanatiker, men kör Lo-Fi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-05-12 18:25

FBK skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/carlsson_od_11_uppgraderade_element_155123.htm Od-11 med nya element; B65-oa-IV och Obi T22-oa

Vackert :)
Nu behöver jag inga fler, nu har jag slutat drömma mardrömmar om hur jag for iväg med ett par OD11 till återbruket och brutalt dumpade dem i en container. Hoppas innerligt att någon begåvad person räddade dem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg avslutar kvällen tidigt med

Inläggav hifikg » 2022-05-13 23:49

Tror att jag jobbar för mycket och lyssnar för lite på musik, vissa dagar mindre än två timmar, så jag tar mig ner i den stora mjuka lite tidigare än oftast. Avrundar dagens och kvällens lyssningspass med Melissa Laveaux och albumet "Mama Forgot Her Name Was Miracle", som jag hittade på något konstigt sätt. Ung dam som sjunger på ett lite eget vis. Får se om det blir ett "one-hit-wonder" i min samling eller om det blir fler lyssningar.

Good Night Music lovers!
Bilagor
melissa.jpg
melissa.jpg (39.11 KiB) Visad 1683 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Rebecka hos hiifikg

Inläggav hifikg » 2022-05-16 12:43

Inte varje dag jag hittar en skiva med Rebecka som jag inte redan har, men den här kände jag inte igen i skivbacken och si, den fanns inte i samlingen. Nu gör den det. Förgyller min lunch just nu :)
Extremt lång titel!
Bilagor
rebeckafynd.png
rebeckafynd.png (139.11 KiB) Visad 1615 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Taj Mahal fyller 80, hifikg lyssnar

Inläggav hifikg » 2022-05-17 23:10

Innan lyssningspasset är slut ska jag lyssna på Taj Mahal o skåla för att han fyller 80 år idag :)
Har drygt 20 plattor rippade i min samling, misstänker att Apple Music har ännu fler.
Bilagor
taj.png
taj.png (791 KiB) Visad 1523 gånger

Användarvisningsbild
FBK

Re: Taj Mahal fyller 80, hifikg lyssnar

Inläggav FBK » 2022-05-18 06:41

Rebecka måste jag höra när jag besöker nästa gång. Jag hörde henne för länge sedan och om jag minns rätt så har hon en speciell röst.
Psykfall, rad diagnoser som tex. Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest,Svår urininkontinens osv. dvs. jag är inte som andra. Carlsson fanatiker, men kör Lo-Fi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Dagens lunchlyssning

Inläggav hifikg » 2022-05-18 14:44

Fick förlänga lunchen en stund :)
Bilagor
lunchlyssning.png
lunchlyssning.png (297 KiB) Visad 1479 gånger

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2022-05-18 20:39

hifikg skrev:Fick förlänga lunchen en stund :)

Förlänga lunchen, 4 album 8O Ja det gäller att ha lååååång lunch :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-05-18 21:41

Jag hajade till lite - tyckte det stod "lunchlynchning".
Sokrates

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-05-18 23:09

FBK skrev:
hifikg skrev:Fick förlänga lunchen en stund :)

Förlänga lunchen, 4 album 8O Ja det gäller att ha lååååång lunch :D

Njae, fem album blev det. Lunchade från 10 till 16, sen lyssnade jag som vanligt :) Närå, jag avbröt lunchen med minst en halvtimmas hårt arbete.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-05-18 23:12

Almen skrev:Jag hajade till lite - tyckte det stod "lunchlynchning".

Ingen av plattorna förtjänar en lynchning faktiskt. Det var positivt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Torsdagens lunchlyssning

Inläggav hifikg » 2022-05-19 10:55

Blir bara ett album, hårda tider, men så är det nästan två och en halv timma fyllda av skön, högupplöst jazz med en av de största :)
Njut av den egenartade versionen av "When the saints... " som han döpt till "Pops".
Bilagor
mingus.jpg
mingus.jpg (54.43 KiB) Visad 1416 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: En Munk til fredagslunchen

Inläggav hifikg » 2022-05-20 13:39

https://jacobmunknielsen.bandcamp.com
Tio dollar well spent skulle jag vilja påstå. Skönt saxofonspel av den sort som gör att man riskerar att komma försent efter lunchpausen :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg hittade den lilla röda, Lyssna!

Inläggav hifikg » 2022-05-21 16:57

Den här lilla pamfletten läste jag flitigt i mitten av 80-talet och hade jag inte blivit utkastad från High Fidelity på Karlavägen hade jag kanske varit en äkta lärjunge idag :)

Dagens visdomsord:

"I musik finns inget att förstå. Bara något att känna"
Bilagor
1899_lyssna!.jpg
1899_lyssna!.jpg (168.98 KiB) Visad 1323 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-05-21 18:56

Utan ambition att förstå njuter jag nu av Lykke Li´s nya album, Eyeye. Är bara inne på andra låten än och det är smeksam sång och cool musik. Jag gillar. Apple Musik sorterar in skivan under "Alternative". Helt okej. Har inte dragit på stark volym, misstänker att produktionen är som alla andra, men än hoppas jag på att bli överraskad. En lagom kall öl därtill försämrar inte intrycket. Provar "Sarek", brygd av Carlsberg. Mitt bolag vägrar ta in Carlsberg på burk :( o har oftast bara fem-sex plastflaskor hemma. Igår iddes jag inte bege mig till byn för att handla. Smakar okej, men Carlsberg är bättre.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-05-21 20:31

Den där lilla röda; Det är inte Mao vi snackar om va? Nåt slags hifi-manifest eller?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer