sprudel skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:Så sjönk jag ner framför en anläggning med Qutest som DAC och som utrustats med Chord M-scaler. Förväntade mig inga sensationer, men jag blev överraskad. Vanliga, rippade, CD-skivor levererade plötsligt en större ljudbild, skillnaden mellan av och på var lätt att detektera, även om jag inte är människa att begripa hur en M-scaler jobbar. Sista snäppet upp till högsta omskalning kändes lite som en ökning av ljudstyrkan, kan det vara så enkelt?? Kanske når man samma effekt med hjälp av volymkontrollen. Jag är skeptisk till magiska hifi-tillbehör, men den här påverkar, tydligt och klart, ljudet. Positivt. Men varför? Tja...
Högre nivå vinner "alltid", så skall du jämföra på allvar så måste du säkerställa att nivåerna är matchade. (typ inom 0.1dB, kanske 0.2dB går an)
O nej då! det finns gränser för allt. Hör man inte skillnad på m-scaler och högre nivå rekommenderas starkt att ägna sig åt en annan sport.
Du svarade på fel sak. Med identiska signaler vinner alltid högst nivå gällde det alltså.