Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Hårfladdret beror för övrigt på extrema "turbulensmunkar" som fungerar på samma sätt som rökringar. Dessa flyger iväg från portarna upp till ett par meter från högtalaren och är ett tecken på svår distorsion.
FBK skrev:I-or skrev:Hårfladdret beror för övrigt på extrema "turbulensmunkar" som fungerar på samma sätt som rökringar. Dessa flyger iväg från portarna upp till ett par meter från högtalaren och är ett tecken på svår distorsion.
Jag gillade dem högtalarna då de lät riktigt bra även på höga volymer så det var säkert distburkar
Morgan skrev:Jag lekte lite med ett digitalt delningsfilter igår och placerade en 45-liters basreflexlåda med 10" element under skrivbordet. Ett sådant där gammaldags skrivbord med dubbla hurtsar - en på vardera sidan benen. Det blev faktiskt byxfladder, så jag kom att tänka på den här tråden.
xmag skrev:2. Byxorna fladdrar pga luftströmmen från högtalaren. Det är extremt ovanligt, det krävs förmodligen mycket höga ljudtryck och att man står nära porten.
music4ever skrev:xmag skrev:2. Byxorna fladdrar pga luftströmmen från högtalaren. Det är extremt ovanligt, det krävs förmodligen mycket höga ljudtryck och att man står nära porten.
Nja, det räcker nog med en vettig basreflexlåda och musik med bas där porten sköter det mesta av ljudtrycket. Hade själv tyg som fladdrade med porten i min gamla lägenhet.
xmag skrev:I så fall är den nog feldimensionerad. Risken för blåsljud är överhängande om man kan få byxor att fladdra. Jag kan nog tänka mig att byxorna vibrerade av ljudvågorna men tolkades som fladder, det är vanligt.
music4ever skrev:xmag skrev:I så fall är den nog feldimensionerad. Risken för blåsljud är överhängande om man kan få byxor att fladdra. Jag kan nog tänka mig att byxorna vibrerade av ljudvågorna men tolkades som fladder, det är vanligt.
1. Nej den är inte feldimensionerad.
2. Nej det var inte byxor, jag skrev tyg som i hängande sammetstyg som var precis vid basreflexen.
DVD-ai skrev:Jag får gardiner, soffa, matta, innerväggar och (tydligen, enligt andras utsagor, balkong, golv i lägenheterna intill m.m i betong ) att röra sig, beroende på hur mycket man kranar på och med vilka frekvenser.
Zappa skrev:DVD-ai skrev:Jag får gardiner, soffa, matta, innerväggar och (tydligen, enligt andras utsagor, balkong, golv i lägenheterna intill m.m i betong ) att röra sig, beroende på hur mycket man kranar på och med vilka frekvenser.
Med mina fjuttiga pi60 kan jag få soffan att skaka lite grann men inget annat i rummet svänger med särskilt mycket vilket förvisso är rätt skönt. Byxfladder går inte heller att åstadkomma förstås.
FBK skrev:DVD-aiVi är inte avundsjuka.....
DVD-ai skrev:FBK skrev:DVD-aiVi är inte avundsjuka.....
Ähhh, spelar knappt någonsin så tokigt, nyttjar oftast mindre än 0,001% av anläggningens kapacitet även när jag drar på,
Så det är lite onödigt kan tyckas....
Men det är underbart med låg disst och skönt att aldrig behöva bry sig om gränsen, ingenting kommer att sätta stopp.
Annat än en själv, musiken som låter för dåligt, innerväggarnas konstruktion eller grannar.
I-or skrev:Nåja, om det ska handla om byxfladder, måste man nog upp i sådär 1 cmpp i min värld i alla fall. I annat fall känner man bara att byxorna rör sig, vilket är fullt möjligt eftersom vår hud är mycket känslig för små rörelser nästan över hela kroppen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster