goat76 skrev:Det ligger nog till precis så som du säger, Peter. Om lotten inte fallit på NS-10 så hade det bara varit en annan högtalare alla audiofil-ljudbögar klagat på istället.

Fast, jag skriver inte riktigt under på din slutsats. Tippar att Genelec tagit marknadsandelar i studiovärlden och de har inte den lågstatus hos hajfimänniskorna som tidigare ljudreferensstudiomonitorer.
Att byta ljudstudioreferens är ofta en 15-20-årsperiod. Ett sätt att förkorta perioden för en tillverkare är att ge bort högtalarna gratis eller sälja till ett osedvanligt kraftigt rabatterat underpris. Då går det på marknadsföringskontot och man höjer varumärkets status med bolagets värdeökning som följd. Ofta har man då kunder hos stora radio eller TV-bolag som man som tillverkare stödjer eftersom de har många studior och stor marknadspåverkan.
Yamaha gjorde så på 70-talet. Bowers & Wilkins gjorde så med modellen 801 på 80-talet genom att skänka högtalare till Polygrams ljudstudior, där motprestationen var att öppet redogöra för ljudinspelningens monitorhögtalare och det stod skrivet på de flesta CD med klassisk musik. Båda varumärkena kom mycket snabbt in i studiobranschen med sina utvalda produkter men konkurrenssituationen kan ju debatteras.
Vet inte hur Genelec gör, men de har väl kämpat på i många år och egentligen uppnått acceptansnivå under de senaste åren. Det är en period på ungefär 35 år för deras del.
@ goat: Jag ser att du ofta använder ord som: ”alla”, ”ingen”, ”samtliga”, osv. Dessa ord förknippas lite digitalt d v s med noll 0 eller ett 1 och inget däremellan. Det leder ofta till uppenbara faktafel med onödiga dispyter som följd där du anser att man borde förstå det du egentligen menar, men det är faktiskt skriftliga faktafel och då handlar det inte om att läsa in andra fakta. Man kan bara utgå från det du skriver. Därför är det bättre att stryka sådana ord och använda annat uttryckssätt.
I vissa fall kan de vara berättigade och då finns ofta viss fysikalisk anknytning. Sedan kan man ironisera och använda kontroversiellt uttryckssätt in absurdum och ofta cyniskt. Görs det med glimten i ögat så blir det lite komedi.
Min åsikt är att det skett ett ljudförfall i musikinspelning och studiovärld. Det kan vara själva soundidealet som förändrats och utgör artisters ljudvarumärkesideal som mer går mot syntetiskt ljud.
Föregångarna var Kraftverk, dock hade de ett klart, harmoniskt och distinkt ljud som jag gillade.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.