Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-06-19 13:57

Hej! Jag skulle behöva hjälp att klura ut en rimlig placering av ett par piPs i min lägenhet. Som ni ser på bilden så finns det en vägg som är tänkt att användas som TV vägg, vilket känns som om det är där högtalarna skulle platsa bäst utan att vända upp och ned helt på planritningen.

Problemet är att det blir knappt tre meter till soffan om det ska gå att öppna dörren till sovrummet och lite väl tajt om jag ska ha ett soffbord framför soffan.

De alternativ jag har funderat på:
  1. Högtalarna på långsidan där TV är markerat (kan bli trångt i gången och till högtalarna)
  2. Högtalarna antingen kring den vänstra spetsen eller kring den högra spetsen mellan fönstrena i vardagsrummet (mycket död yta för att bli av med hörnen och trist att bli av med sittplatsen mot fönstrena)
  3. Högtalarna med ryggen mot köket (blir fortfarande en naturlig sittplats om man inte ska lyssna på musik och det blir närmare fyra meter till högtalarna som mest och det blir nästan ingen död yta)

Frågan är då vilka nackdelar/fördelar det finns ljudmässigt med de olika uppsättningarna och vad ni visa Wänner skulle välja.

Övrig info

Lägenheten är väldigt bra ljudisolerad, byggd 2018. Det enda jag hör från grannarna ovan är en duns om de tappar tex. en mobil och från grannen till höger när han skriker för full hals (bokstavligt talat, om jag får gissa så är det något skjutarspel han blir upprörd över :lol:) men det är svårt att höra om man pratar normalt med fönstrena stängda.

Så för att ge igen lite så tänkte jag uppgradera till pi60 eller ett toppsystem + baslåda så småningom :twisted:. Skämt åsido, jag vill inte dö än, men jag funderar på att uppgradera när läget ges så det kan vara värt att ta hänsyn till det också tänker jag. Det optimala lyssningsavståndet skjuts väl bakåt en meter eller så med i14 och i28? Och utrymmet blir ännu mindre med två (helst fyra) profundus som tar upp 0,25 m² vardera...

Stort tack på förhand! :mrgreen:
Bilagor
Screenshot from 2022-06-19 11-49-36.png
Planritning - Skala A4 1:100
Screenshot from 2022-06-19 11-49-36.png (185.46 KiB) Visad 4901 gånger
Senast redigerad av jox 2022-06-21 07:29, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-06-19 19:56

Hej och välkommen till forumet!

Ett alternativ förutom de du föreslår är att placera högtalarna intill långsidorna i vardagsrumsdelen med högra högtalaren vid det lilla bordet som är märkt "tv" och den vänstra högtalaren framför dörröppningen till sovrummet, inklämd i det lilla hörnet vid frysen. Lyssningsplats hamnar då vid det övre hörnet på soffbordet. Förslaget är nog mer lämpat för din framtida plan på delat system med toppar och basmoduler som till skillnad från piP inte behöver stå nära bakomvarande vägg. Under alla omständigheter skulle jag rekommendera olika former av rumsavskiljare samt absorbenter, gardiner, mattor och mjuka möbler för att dämpa den långa efterklangen som blir följden av den öppna planlösningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-06-21 07:39

PekkaJohansson skrev:Hej och välkommen till forumet!

Ett alternativ förutom de du föreslår är att placera högtalarna intill långsidorna i vardagsrumsdelen med högra högtalaren vid det lilla bordet som är märkt "tv" och den vänstra högtalaren framför dörröppningen till sovrummet, inklämd i det lilla hörnet vid frysen. Lyssningsplats hamnar då vid det övre hörnet på soffbordet. Förslaget är nog mer lämpat för din framtida plan på delat system med toppar och basmoduler som till skillnad från piP inte behöver stå nära bakomvarande vägg. Under alla omständigheter skulle jag rekommendera olika former av rumsavskiljare samt absorbenter, gardiner, mattor och mjuka möbler för att dämpa den långa efterklangen som blir följden av den öppna planlösningen.

Med vänlig hälsning

Pekka


Tack!

Det låter onekligen intressant det också. Menar du att varken toppar eller basmoduler behöver stå nära bakomvarande vägg? Skulle det fungera att ställa alla profX-4 i det högra hörnet (märkt tv)? Jag ska absolut se till att införskaffa rumsavskiljare och absorbenter av olika slag. Tack för tipset!

Mvh,
jox

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Nattlorden » 2022-06-21 08:06

Häng om sovrumsdörren till att gå inåt, så blir det enklare att använda hörnet utanför till högtalare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Kraniet » 2022-06-21 08:16

Hänga om dörren känns som bra tips. Skulle nog göra en hel del för upplevt utrymme.

Man kan ju också tänka sig en diagonal placering men där huvudlyssningsplats är en flyttbar fåtölj.
Högtalarna kunde då stå bredvid varje fönsteroch spela uppåt mot hörnet mot sovrummet.
För sociala grejer får soffgrupp osv stå på annan plats.

Håller också med om delat system. Vill du uppgradera stegvis kan du ju köpa en baslåda eller två och komplettera dina piP. P-2 är ju inte så dumt komplement till piP. Men har du inte råd så kan du ju köpa en "vanlig" baslåda av bra sort.

Men måste säga att det nog är ett av de knepigaste rum jag sett för HiFi :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-06-23 16:20

Nattlorden skrev:Häng om sovrumsdörren till att gå inåt, så blir det enklare att använda hörnet utanför till högtalare.


Att hänga om dörren känns som om det skulle hjälpa helt klart men tyvärr är det en hyresrätt så jag kan inte göra några större ingrepp.

Kraniet skrev:Man kan ju också tänka sig en diagonal placering men där huvudlyssningsplats är en flyttbar fåtölj.
Högtalarna kunde då stå bredvid varje fönsteroch spela uppåt mot hörnet mot sovrummet.
För sociala grejer får soffgrupp osv stå på annan plats.

Håller också med om delat system. Vill du uppgradera stegvis kan du ju köpa en baslåda eller två och komplettera dina piP. P-2 är ju inte så dumt komplement till piP. Men har du inte råd så kan du ju köpa en "vanlig" baslåda av bra sort.

Men måste säga att det nog är ett av de knepigaste rum jag sett för HiFi :)


Jag har inget emot principen att ställa de runt fönstret men det blir ca 3m mellan högtalarna, och soffan behöver då ställas en bra bit bakåt för att få en rimlig vinkel på högtalarna, en bit av soffan hamnar alltså nästan inne i köket.

Jag har en plan angående uppgradering, jag ska se till att hålla er uppdaterade :wink:.

Ja det är verkligen inte uppenbart vad som är bäst, främst för att de flesta alternativ snor en stor bit av rummet.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-06-23 17:17

Vad tror ni om denna placering? Finns det något uppenbart dåligt rent akustiskt med detta?

Fördelar:
- Fönstrena blockeras inte speciellt mycket av några möbler
- 3m till soffan från högtalarna
- Det ser bra ut som en "vanlig" soffgrupp också
- Hyfsat enkelt att ställa dit en tv (lite mer än 70cm mellan högtalarna)

Nackdelar:
- Det blir en lite udda yta bakom soffan. Skulle eventuellt kunna ha det som skrivbordsyta eller för hyllor.
Bilagor
placering-v1.png
placering av högtalare nere i vänstra hörnet
placering-v1.png (205.89 KiB) Visad 4643 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-23 18:44

Det är noga med att piP får stöd från begränsningsytor. Dessvärre fyller inte piP stora rumsvolymer. Jag har kört mina i ett rum på 21 kvm.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav goat76 » 2022-06-23 20:34

Mitt förslag är att du helt enkelt testar lite olika placeringar för att utröna var högtalarna låter bäst i rummet, du behöver ju inte släpa runt på alla möblerna då det räcker med att flytta runt på ljudsystemet och en ensam stol. Om det är flera placeringar som låter likvärdiga får väl möbleringen i stort bli den avgörande faktorn.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Elfsberg » 2022-06-24 16:44

goat76 skrev:Mitt förslag är att du helt enkelt testar lite olika placeringar för att utröna var högtalarna låter bäst i rummet, du behöver ju inte släpa runt på alla möblerna då det räcker med att flytta runt på ljudsystemet och en ensam stol. Om det är flera placeringar som låter likvärdiga får väl möbleringen i stort bli den avgörande faktorn.


+1

Först och främst ska man leva i sitt hem.

Sen vill jag nog faktiskt försiktigt avråda till pi60 etc i en så pass suboptimal lösning. De är väldigt stora och skrymmande och det är trist om man inte får valuta för pengarna. Med den erfarenhet jag har idag hade jag istället börjat med två moduler av profundusX-storlek (av valfritt fabrikat, och utformat på ett vis att de inte blir skrymmande) för att fundera över hur ofta jag bottnar piPs.

(I min lägenhet: aldrig har jag bottnat QM10 på 3,5 m avstånd vid de nivåer jag helst vill använda dem på!)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-06-26 18:13

Elfsberg skrev:
goat76 skrev:Mitt förslag är att du helt enkelt testar lite olika placeringar för att utröna var högtalarna låter bäst i rummet, du behöver ju inte släpa runt på alla möblerna då det räcker med att flytta runt på ljudsystemet och en ensam stol. Om det är flera placeringar som låter likvärdiga får väl möbleringen i stort bli den avgörande faktorn.

Sen vill jag nog faktiskt försiktigt avråda till pi60 etc i en så pass suboptimal lösning. De är väldigt stora och skrymmande och det är trist om man inte får valuta för pengarna. Med den erfarenhet jag har idag hade jag istället börjat med två moduler av profundusX-storlek (av valfritt fabrikat, och utformat på ett vis att de inte blir skrymmande) för att fundera över hur ofta jag bottnar piPs.

(I min lägenhet: aldrig har jag bottnat QM10 på 3,5 m avstånd vid de nivåer jag helst vill använda dem på!)


Läste detta i manifestet: "De större systemen har utformats så att de kan hantera större ljudtryck och så att de påverkas mindre av eventuella ogynnsamma akustiska egenskaper i lyssningsrummet. Dessa egenskaper hos främst toppsystemen i56, i64s och i68es (men även i viss mån hos i28, i32s och i34es) gör också att större lyssningsavstånd är möjliga och lämpliga.". Jag antar att detta innebär att den stora ljudtryck som högtalarna flyttar, både vid låg men framförallt vid hög volym, neutraliserar reflektioner? Jag är inte alls hemma på teorin så någon duktig får gärna utbilda mig :).

Nytt scenario
Säg att jag har ett par i28/i32s istället. Jag har ingen aning om hur mycket mindre de stora i-topparna påverkas eller om det skulle göra någon skillnad i mitt fall men det låter ju inte osannolikt eller? Jag tänker att om jag lyckas få till ljuddämpning lite överallt och placera ett par i28/i32s där de låter bäst och med bra lyssningsavstånd så borde det väl gå att få de att låta bra och bättre än piPs (i teorin) i och med det som står i manifestet?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Elfsberg » 2022-06-28 21:27

Av att döma på bilden så riskerar avståndet mellan högtalare och lyssnare bli undermåligt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-06-30 10:29

Elfsberg skrev:Av att döma på bilden så riskerar avståndet mellan högtalare och lyssnare bli undermåligt.


Ok. Vilket avstånd skulle behövas? Som det ser ut nu kan jag ha soffan på ett avstånd mellan 3m och 4,5m. I mitt gamla manifest står det att i28/i32s har en ungefärlig närgräns på 2,5m (i ett optimalt rum) och ett idealavstånd på 3,5m - 7m för "högklassig lyssning".

Anledningen till att jag målar upp lite scenarion är för att jag försöker följa de råd som nämns i manifestet angående att "köpa rätt" för framtiden och ett i + p system känns helt klart mest flexibelt.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Conan » 2022-07-03 08:28

Väldigt knepigt rum. Nu är vi på Ino-delen men kanske en annan högtalare typ... Carlsson OA-52?

Skärmbild oa-52.jpg
Skärmbild oa-52.jpg (36.48 KiB) Visad 4242 gånger


Och en placering möjligen så här:

Skärmbild knepigt rum.jpg
Skärmbild knepigt rum.jpg (62.89 KiB) Visad 4242 gånger


Golvplaceringen gör att dom kan "gömmas" under fönstren.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Elfsberg » 2022-07-04 10:41

jox skrev:
Elfsberg skrev:Av att döma på bilden så riskerar avståndet mellan högtalare och lyssnare bli undermåligt.


Ok. Vilket avstånd skulle behövas? Som det ser ut nu kan jag ha soffan på ett avstånd mellan 3m och 4,5m. I mitt gamla manifest står det att i28/i32s har en ungefärlig närgräns på 2,5m (i ett optimalt rum) och ett idealavstånd på 3,5m - 7m för "högklassig lyssning".


Man brukar ställa upp ungefär såhär: "punkten mellan högtalarna x 1.18 = lyssningsavstånd"
Givetvis är det inte superviktigt med nån centimeter hit och dit och alla lyssnare (med sina rum) kan ju ha sina egna preferenser men det är väl helt klart en väl avvägd utgångspunkt.

Vad får du mellan högtalarna, är det ens 150 cm? i32s och i28 är väl över 30 cm breda Trångt blir det.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-12 19:00

Elfsberg skrev:
jox skrev:
Elfsberg skrev:Av att döma på bilden så riskerar avståndet mellan högtalare och lyssnare bli undermåligt.


Ok. Vilket avstånd skulle behövas? Som det ser ut nu kan jag ha soffan på ett avstånd mellan 3m och 4,5m. I mitt gamla manifest står det att i28/i32s har en ungefärlig närgräns på 2,5m (i ett optimalt rum) och ett idealavstånd på 3,5m - 7m för "högklassig lyssning".


Man brukar ställa upp ungefär såhär: "punkten mellan högtalarna x 1.18 = lyssningsavstånd"
Givetvis är det inte superviktigt med nån centimeter hit och dit och alla lyssnare (med sina rum) kan ju ha sina egna preferenser men det är väl helt klart en väl avvägd utgångspunkt.

Vad får du mellan högtalarna, är det ens 150 cm? i32s och i28 är väl över 30 cm breda Trångt blir det.


Okej! Jag har läst på lite om T-kvot nu. Att få 250cm mellan de (i28/i32s) är helt klart görbart i lägenheten utan att köket försvinner (270cm kanske skulle fungera det med). Om man ställer de rakt utifrån vinkeln i hörnet så skulle jag bara behöva ta en liten bit av fönstret. Soffan landar inte för långt bak då heller. Lyssningsavståndet blir 295cm då (alternativt 319cm).

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-12 19:12

Conan skrev:Väldigt knepigt rum. Nu är vi på Ino-delen men kanske en annan högtalare typ... Carlsson OA-52?

Skärmbild oa-52.jpg


Och en placering möjligen så här:

Skärmbild knepigt rum.jpg


Golvplaceringen gör att dom kan "gömmas" under fönstren.


Visst är det :?. De var ju snygga! Jag får väl leta runt lite och kolla för- gentemot nackdelar.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2022-07-14 22:35

159FB663-0675-4EE4-9E71-7F8DECB809DC_1_201_a.jpeg
159FB663-0675-4EE4-9E71-7F8DECB809DC_1_201_a.jpeg (180.97 KiB) Visad 3977 gånger


Du fick bygga en fristående väggsnutt bakom soffan och du fick en motoriserad gardin.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav juanth » 2022-07-15 00:19

Ronnie skrev:
159FB663-0675-4EE4-9E71-7F8DECB809DC_1_201_a.jpeg


Du fick bygga en fristående väggsnutt bakom soffan och du fick en motoriserad gardin.


Ingen dum lösning i det rummet Ronnie. :idea:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Nattlorden » 2022-07-15 11:29

jox skrev:
Nattlorden skrev:Häng om sovrumsdörren till att gå inåt, så blir det enklare att använda hörnet utanför till högtalare.


Att hänga om dörren känns som om det skulle hjälpa helt klart men tyvärr är det en hyresrätt så jag kan inte göra några större ingrepp.


Om du har bestämt dig för att inte riskera att göra detta på eget bevåg, så finns det ju ingen risk med att ställa frågan till hyresvärden. Får du ett nej är det status quo, får du ett ja däremot... ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-16 21:48

Ronnie skrev:
Bilagan 159FB663-0675-4EE4-9E71-7F8DECB809DC_1_201_a.jpeg finns inte längre


Du fick bygga en fristående väggsnutt bakom soffan och du fick en motoriserad gardin.


Jag gillar den här lösningen! Den ger en hel del spelrum på bredden och ett lyssningsavstånd på 350cm får precis plats. Jag provade att ställa köksbordet med kortsidan mot fönstret och det fick plats när det var utfällt en gång (till 210cm långt)! Man behöver gå i en liten böj kring soffan när den står i hörnet enligt din bild men det borde gå att leva med. Det enda jag ser som negativt är att "fokus" i rummet inte blir kring fönstren (egentligen hos båda varianterna) men men det går väl att kompensera för med bra ljud :wink:.

Något som slog mig angående Ronnies lösning: Är det något speciellt jag bör tänka på när det gäller ljuddämpning? Behövs akustikskum om jag har en gardin (typ Scenmolton)? Går det att avgöra om det räcker (iallafall i teoring) med bara en gardin på det ena fönstret utan att lyssna?

Alternativt skissade jag lite på hur det skulle se ut om man ställde allt i den nedre spetsen:

placering-v2.png
Ej skalenligt. Det svarta är akustikskum och det röda gardin, det verkar ju fräckt.
placering-v2.png (125.89 KiB) Visad 3874 gånger

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-16 21:51

Nattlorden skrev:
jox skrev:
Nattlorden skrev:Häng om sovrumsdörren till att gå inåt, så blir det enklare att använda hörnet utanför till högtalare.


Att hänga om dörren känns som om det skulle hjälpa helt klart men tyvärr är det en hyresrätt så jag kan inte göra några större ingrepp.


Om du har bestämt dig för att inte riskera att göra detta på eget bevåg, så finns det ju ingen risk med att ställa frågan till hyresvärden. Får du ett nej är det status quo, får du ett ja däremot... ?


Det slog mig inte att de ens skulle kunna tänka sig att gå med på det :oops:. Jag ska ha det i åtanke när det blir skarpt läge!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2022-07-16 23:42

jox skrev:
Ronnie skrev:
159FB663-0675-4EE4-9E71-7F8DECB809DC_1_201_a.jpeg


Du fick bygga en fristående väggsnutt bakom soffan och du fick en motoriserad gardin.


Jag gillar den här lösningen! Den ger en hel del spelrum på bredden och ett lyssningsavstånd på 350cm får precis plats. Jag provade att ställa köksbordet med kortsidan mot fönstret och det fick plats när det var utfällt en gång (till 210cm långt)! Man behöver gå i en liten böj kring soffan när den står i hörnet enligt din bild men det borde gå att leva med. Det enda jag ser som negativt är att "fokus" i rummet inte blir kring fönstren (egentligen hos båda varianterna) men men det går väl att kompensera för med bra ljud :wink:.

Något som slog mig angående Ronnies lösning: Är det något speciellt jag bör tänka på när det gäller ljuddämpning? Behövs akustikskum om jag har en gardin (typ Scenmolton)? Går det att avgöra om det räcker (iallafall i teoring) med bara en gardin på det ena fönstret utan att lyssna?

Alternativt skissade jag lite på hur det skulle se ut om man ställde allt i den nedre spetsen:

placering-v2.png


piP ska inte ha dämpning så djupt ner i basen, så det går att få den bredbandig nog med bara tyg. Uppgraderar du till pi60 får du hänga på fler gardiner.
Anledningen till att jag skrev "motoriserad gardin" är att du med sådan kan med fjärrkontroll flytta hela gardinpaketet åt vänster när du vill kunna titta ut ur alla fönster. Kan gå att få till med mittöppning också, där ena halvan av gardineriet flyttar sig mot köket istället -beroende på vad det är för vinkel på det där fönsterhörnet. Själva räls/motorsystemet kostar sisådär några stycken tusenlappar. Jag har en finfin kontakt som jag handlat ifrån om du vill ha tips på sånt.

Det är i min erfarenhet lätt hänt att det viktigaste är att få tillräckligt med avstånd från högtalarna till sidoväggarna, även om man har möjlighet att sätta rejält med dämpmaterial på dem. Halvtidiga reflexer från sidorna gör gärna kaos av ljudet. Därmed inte sagt att det KAN uppstå ännu större problem om man bara fokuserar på att lösa detta.
Det är iallafall det mitt förslag fokuserar på.
Hoppas du noterade tillbygget av bakom-huvet-vägg. Assymmetri bakom skallen kan vara högst obehagligt.
Senast redigerad av Ronnie 2022-07-17 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2022-07-17 00:01

P.S.
Jag hade nog slutligen försökt rättfärdiga uppsmällandet av ytterligare en vägg.
"Man behöver ju ett avskilt kontorsbås i det där onödiga hörnutrymmet" hade det låtit.
Det behövs inte skruvas i golv eller tak för såna små väggar. En planka i botten och några reglar som spänner från golv till tak räcker.

Allt detta för att öka symmetrin mellan höger och vänster del av rummet.
Soffgruppen hade förstås behövt flyttas ned 10-20cm(?) mot den nya väggen också. :)
D.S.

5CC8D855-8B09-4967-8AD7-200B55A69743.jpeg
5CC8D855-8B09-4967-8AD7-200B55A69743.jpeg (182.98 KiB) Visad 3863 gånger

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Zappa » 2022-07-17 13:02

Svårt rum och du har nog redan fått bättre förslag men här kommer i alla fall ett till.

Zappas förslag på placering.png
Zappas förslag på placering.png (169.12 KiB) Visad 3821 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-25 22:32

Ronnie skrev:
jox skrev:
Ronnie skrev:
159FB663-0675-4EE4-9E71-7F8DECB809DC_1_201_a.jpeg


Du fick bygga en fristående väggsnutt bakom soffan och du fick en motoriserad gardin.


Jag gillar den här lösningen! Den ger en hel del spelrum på bredden och ett lyssningsavstånd på 350cm får precis plats. Jag provade att ställa köksbordet med kortsidan mot fönstret och det fick plats när det var utfällt en gång (till 210cm långt)! Man behöver gå i en liten böj kring soffan när den står i hörnet enligt din bild men det borde gå att leva med. Det enda jag ser som negativt är att "fokus" i rummet inte blir kring fönstren (egentligen hos båda varianterna) men men det går väl att kompensera för med bra ljud :wink:.

Något som slog mig angående Ronnies lösning: Är det något speciellt jag bör tänka på när det gäller ljuddämpning? Behövs akustikskum om jag har en gardin (typ Scenmolton)? Går det att avgöra om det räcker (iallafall i teoring) med bara en gardin på det ena fönstret utan att lyssna?

Alternativt skissade jag lite på hur det skulle se ut om man ställde allt i den nedre spetsen:

placering-v2.png


piP ska inte ha dämpning så djupt ner i basen, så det går att få den bredbandig nog med bara tyg. Uppgraderar du till pi60 får du hänga på fler gardiner.
Anledningen till att jag skrev "motoriserad gardin" är att du med sådan kan med fjärrkontroll flytta hela gardinpaketet åt vänster när du vill kunna titta ut ur alla fönster. Kan gå att få till med mittöppning också, där ena halvan av gardineriet flyttar sig mot köket istället -beroende på vad det är för vinkel på det där fönsterhörnet. Själva räls/motorsystemet kostar sisådär några stycken tusenlappar. Jag har en finfin kontakt som jag handlat ifrån om du vill ha tips på sånt.

Det är i min erfarenhet lätt hänt att det viktigaste är att få tillräckligt med avstånd från högtalarna till sidoväggarna, även om man har möjlighet att sätta rejält med dämpmaterial på dem. Halvtidiga reflexer från sidorna gör gärna kaos av ljudet. Därmed inte sagt att det KAN uppstå ännu större problem om man bara fokuserar på att lösa detta.
Det är iallafall det mitt förslag fokuserar på.
Hoppas du noterade tillbygget av bakom-huvet-vägg. Assymmetri bakom skallen kan vara högst obehagligt.


Ok. Jag har några bitar akustikskum också, det borde väl gå att kombinera med en gardin? Vore ju riktigt läckert att ha ett helt gardinsystem! Det blir det nog dock det sista jag inhandlar om det blir aktuellt, osäker på hur mycket jag vill investera i rummet om jag får för mig att flytta. Får man fråga vem din kontakt är? :)

Tack för föslaget!
Det noterade jag. Om man vill göra det så billigt och enkelt som möjligt, skulle det räcka med någon sorts skärmvägg eller gardin och behöver "väggen" nå hela vägen upp till taket?

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-25 22:49

Ronnie skrev:P.S.
Jag hade nog slutligen försökt rättfärdiga uppsmällandet av ytterligare en vägg.
"Man behöver ju ett avskilt kontorsbås i det där onödiga hörnutrymmet" hade det låtit.
Det behövs inte skruvas i golv eller tak för såna små väggar. En planka i botten och några reglar som spänner från golv till tak räcker.

Allt detta för att öka symmetrin mellan höger och vänster del av rummet.
Soffgruppen hade förstås behövt flyttas ned 10-20cm(?) mot den nya väggen också. :)
D.S.

5CC8D855-8B09-4967-8AD7-200B55A69743.jpeg


Hmm, jag känner att det tar emot lite att skruva ihop väggar :oops:. Men en hylla skulle ju faktiskt passa in där. Det är ju lite mer motiverat tänker jag. Är det viktigt att även denna når upp till tak?

Det låter ju rimligt. Är symmetri lika viktigt om man har rejält med dämpning?

Förlåt för alla frågor om vad som är "viktigt", men jag har verkligen ingen uppfattning om hur mycket de olika förändringarna i rummet gör och vad man kan göra.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2022-07-26 02:07

Jag har såna här saker: https://www.amazon.se/s?k=ABALON&ref=bl_dp_s_web_0
Rekommenderar WiFi-varianten, så man kan sätta timer på dem och "programmera" exakt hur mycket de ska öppnas o.s.v.
Det blev att jag beställde direkt ifrån dem här istället för via Amazon: https://pacific-hogar.com/

Jag skulle avråda från att göra mer än vad Ingvar rekommenderar som minsta rimliga insats (dämp direkt bakom högtalarna). Det finns gott om info här med hans rekommendationer.
Först om du stör dig på något med ljudet tycker jag du ska ta till och utvärdera ytterligare åtgärder.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Zappa » 2022-07-26 12:34

Asymmetriska placeringar kan vara riktigt bra och kan ge en jämnare frekvensgång i basen. Helt symmetriska placeringar har i alla fall för mig inte gett de bästa resultaten. Till piP behöver högtalarväggen dämpas ner till ungefär 500 Hz och dessa högtalare ska stå så nära högtarväggen det går. Det räcker långt med att använda Öhmans ACO-skiva som är 100 x 80 cm och 5 cm tjock bakom högtalarna. Du kan ha en gardin framför dessa skivor. Helst ett genomsläppligt tyg, exempelvis linné. Veckar du tyget kraftigt funkar även lite tjockare tyger som sammet. Jag har ett hårt veckat sammetstyg framför mina ACO-skivor, det funkar toppen. Väggen bakom lyssningsplatsen bör vara diffuserande om du inte sitter väldigt nära den, då bör väggen istället dämpas.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-27 11:39

Ronnie skrev:Jag har såna här saker: https://www.amazon.se/s?k=ABALON&ref=bl_dp_s_web_0
Rekommenderar WiFi-varianten, så man kan sätta timer på dem och "programmera" exakt hur mycket de ska öppnas o.s.v.
Det blev att jag beställde direkt ifrån dem här istället för via Amazon: https://pacific-hogar.com/

Jag skulle avråda från att göra mer än vad Ingvar rekommenderar som minsta rimliga insats (dämp direkt bakom högtalarna). Det finns gott om info här med hans rekommendationer.
Först om du stör dig på något med ljudet tycker jag du ska ta till och utvärdera ytterligare åtgärder.


Tack för länkarna :)

Ok. Jag ska se till att läsa på ordentligt!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster