Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-06 12:38

Hur ser ljudkvalitén ut för steramingtjänster såsom Netflix, Disney+, HBO och så vidare vad komprimering och djupbasinformation beträffar? Finns det anledning att välja Bluray eller något annat media som källa istället?

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav MusicMan » 2022-07-06 16:28

Inte för att direkt komma med fakta eller så. Men om jag spekulerar lite...

Ljudet är en liten del av dataströmmen även om det är flerkanalsljud i god kvalitet. Så jag tror inte att det är dåligt jämfört med BluRay.

Däremot så snålar man nog in på främst färgåtervinning vid streamingen och komprimerar videon hårdare än om man kör från fysiskt medium som BluRay.

Men jag hoppas på fakta i frågan från någon som vet mer exakt. :D
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav MichaelG » 2022-07-06 17:40

Jag tycker nog att ljudet kan vara väl så bra på både Netflix och HBO Max.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-06 17:41

Jag har inga anmärkningar vad gäller ljudkvaliteten från Netflix, HBO, Disney, Prime eller Apple TV. Så länge man streamar via deras appar från TV:n eller apparna från Windows Store så får man oftast surroundljud av god kvalitet.

Om man bara streamar från exempelvis Netflix websida så får man dock endast 2.0-ljud, orsaken till det tror jag har att göra med att filmbolagen inte godkänner surroundljud via webläsare.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-06 20:09

Vad jag märkt kan kvalitén variera en del men storproduktioner är iaf oftast bra. Vore kul att se mätningar på hur lågbasinformation hanteras.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-07 12:50

Hög igenkänningsfaktor. Jag kör utan center och saknar därför möjlighet att öka nivån på enkom dialogen;

https://www.reddit.com/r/netflix/commen ... ixs_audio/

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-07 13:26

Glebster skrev:Hög igenkänningsfaktor. Jag kör utan center och saknar därför möjlighet att öka nivån på enkom dialogen;

https://www.reddit.com/r/netflix/commen ... ixs_audio/


Men har det där med Netflix att göra eller är det ljudet i filmproduktionerna som har den balansen. Jag har också märkt av det där, men jag kan på rak arm inte förknippa det med just Netflix eller andra plattformar.

Jag tror många ljudmixar för film rent allmänt har den där balansen där dialogen är relativt lågt mixat jämfört med specialeffekterna, jag har dock en center jag medvetet ställt upp nivån på jämfört med övriga kanaler. Trots det får jag ibland sitta och reglera ner nivån vid filmtittande sent på kvällarna då ljudeffekterna blir alltför starka, men sen drabbar det naturligtvis dialogen som blir alldeles för svag.

Ljudmixarna låter nog likadant balanserade oavsett om de är streamade eller spelas upp lokalt från Bluray, finns det några tester som visar på att det inte stämmer?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-07 13:33

Bra fråga. Men de flesta (alla?) steramingtjänster har ju sina egna produktioner och där är fenomenenet minst lika påtagligt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-07 14:14

Glebster skrev:Bra fråga. Men de flesta (alla?) steramingtjänster har ju sina egna produktioner och där är fenomenenet minst lika påtagligt.


Det jag menar är att ljudmixar för film antagligen har den balansen överlag, antingen enligt rekommendation från Dolby eller att branschen i stort anser att det ör rätt balans.

Vad gäller Netflix och övriga streamingtjänster så tror jag inte de har så många ”egna” produktionsbolag, det handlar nog säkert i de flesta fall om beställningsjobb från externa produktionsbolag. Om man tar ICA och deras egna märken som exempel så görs de produkterna sällan av dem själva, de har nog ingen egen fabrik för flingor eller sylt utan görs av någon annan aktör som redan finns på marknaden under sitt egna fabrikat.

Vart vill jag nu komma med detta… Jo att Netflix själva säkerligen inte har något att göra med hur balansen i ljudmixarna är, detta oavsett om produktionerna går under deras egna namn, eller om de mer uppenbart är gjord av någon annan.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-07 14:25

Låter rimligt. Känns som att problemet hade varit enkelt att fixa med en funktion i receivern. Typ night mode men bara för dialogen. Ska ringa runt lite i eftermiddag till tillverkarna och se vad som är möjligt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-07 14:34

Gör det! Hör av dig här i tråden när allt är löst. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav I-or » 2022-07-07 14:41

Taluppfattbarheten varierar kraftigt även oaktat nivåerna. Vissa ljudtekniker vet vad de gör men alldeles för många vet inte vad de gör och lyckas få till ett fruktansvärt grötigt tal. De större produktionerna är oftast bättre med god taluppfattbarhet också långt under referensnivå i ett någorlunda tyst rum, även om resultaten varierar stort här också. Netflix är inte värre än någon annan här och manipulerar inte kanalbalansen. Sedan 2019 skickar man ut 5.1-ljud i upp till 640 kbps och Atmos (Premium) i upp till 768 kbps.
(Dock tycker jag att Netflix via det usla utbudet är i stort sett värdelöst överlag och försöker övertala familjen att dumpa skräpet.)

Om man undantar Atmos (som inte stöds av Windows för högtalare) kan användaren via gratismjukvara i en HTPC justera balansen för centerkanalen även i en 4.1 eller 6.1-uppställning och dynamikreduktion (kompression) är också tillgänglig. Den stora fördelen är att alla funktioner (in/ut-matris, eq per kanal, dynamikreduktion) är direkt och enkelt åtkomliga och kombinerbara för användaren.

De flesta receivers har s.k. Dialogue Enhancement eller liknande, vilket höjer nivån för centerkanalen (och ibland så klart gör mer eller mindre dumma trick utöver detta som t.ex. frekvensgångspåverkan). Det är även standard med s.k. Night Mode för diverse hemmabioreceivers även om detta ofta innebär allehanda dumheter utöver dynamikreduktion som t.ex. illa fungerande loudnesskompensering och låg-/mellanbasreduktion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-07 20:43

Skit också, då måste jag ju ringa fler samtal imorgon. :D

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav music4ever » 2022-07-08 00:33

Bildkvaliten är inget vidare mot skiva och ljudet brukar vara sämre.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-08 02:45

music4ever skrev:Bildkvaliten är inget vidare mot skiva och ljudet brukar vara sämre.


Va?!

Bildkvaliten är helt perfekt från streamingtjänsterna här hemma hos mig när jag tittar genom "smart"-funktionen på min LG OLED.
Från PC:n blir bilden något sämre men fortfarande bra, men det kan jag ju inte klandra streamingtjänsterna för då det bevisligen inte är något fel med den streamade kvaliten eftersom bilden är helt perfekt genom apparna på TV:n.

Vad använder du för uppspelningsutrustning när du streamar?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-08 12:29

Nåväl, perfekt är väl kanske en överdrift men bildkvalitén är helt ok när jag strömmar genom min Sony-tvs inbyggda appar. Jämför man rörelsehantering med parabolsignal eller bluray är skillnaden märkbar.

Men nu handlar denna tråd ffa om ljudkvalité och jag är fortfarande nyfiken på lågbaskvalitén. Kanske Steveo1234 kan komma till undsättning. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav I-or » 2022-07-08 12:56

Det finns överhuvudtaget ingen anledning för Netflix eller övriga strömningstjänster att rota i lågbasen. Faktum är att just här kan man alltid vara helt säker på att skillnaden är obefintlig mellan olika källor. Fram till 2019 har man förvisso begränsat datahastigheten för ljudströmmen, men detta påverkade inte låga frekvenser.

Vad gäller bilden så måste man förstås ha Premium-abonnemang för att erhålla riktigt bra kvalitet, men även då märker man att det är ganska lite innehåll som faktiskt skickas ut helt utan begränsningar (upp till angiven maximal datahastighet, vilken fortfarande är lägre än Blu-ray).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-08 20:50

I-or skrev:Det finns överhuvudtaget ingen anledning för Netflix eller övriga strömningstjänster att rota i lågbasen. Faktum är att just här kan man alltid vara helt säker på att skillnaden är obefintlig mellan olika källor. Fram till 2019 har man förvisso begränsat datahastigheten för ljudströmmen, men detta påverkade inte låga frekvenser.


Ok men vad betyder det i klartext; hur låga frekvenser återfinns på ljudspår?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav distad » 2022-07-08 23:36

Nu har jag inget kopplat med Netflix, men i förra boendet så körde jag en massa Netflix genom Hembion och jag tyckte det lät okej även om jag tycker att det blir allra bäst med skiva.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Michael » 2022-07-09 00:08

goat76 skrev:Bildkvaliten är helt perfekt från streamingtjänsterna här hemma hos mig när jag tittar genom "smart"-funktionen på min LG OLED.
Det där låter bra. Jag har på Sony TVn så extremt dålig bild på de flesta filmer jag försökt titta på Netflix, så det har inte gått att titta. Jag funderat på om det är TVn eller netflix som skickar ut dåligt. Jag har länge haft fundering på att skaffa just LG OLED, så det får det nog bli - nån gång i framtiden. ...hmm, inser nu att jag köpte ju en sådan en gång, men lämna tillbaks pga buggar. Även en Philips OLED blev återlämnad, för jag inte var nöjd. Kommer dock inte ihåg varför.

//Michael

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav distad » 2022-07-09 00:31

Har inte Media Markt tjänsten med seriös bildinställning utanför Stockholm ? Killen som varit med och utbildat personalen för denna tjänst känner jag, och han är "bild dåre" :D :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav distad » 2022-07-09 00:32

Här i Stockholm finns även en kille som kan detta och som jag anlitade. Är medlem på forumet också.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-09 04:19

När jag för en tid sedan undersökte möjligheten till surroundljud via streamingtjänster, så fanns i princip inget sådant förutom Netflix och svt-play.
Netflix fick jag aldrig att funka (trots ändlös support) - och de har ett tämligen ointressant utbud.
Så jag är rätt impad av den här tråden.

HUR gör ni?

Tips?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav distad » 2022-07-09 04:56

Jag har nog haft låga krav, det är nog nyckeln till att bli nöjd... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-09 08:31

Ogjort skrev:När jag för en tid sedan undersökte möjligheten till surroundljud via streamingtjänster, så fanns i princip inget sådant förutom Netflix och svt-play.
Netflix fick jag aldrig att funka (trots ändlös support) - och de har ett tämligen ointressant utbud.
Så jag är rätt impad av den här tråden.

HUR gör ni?

Tips?

/Anders O.


Samtliga tjänster har Dolby digital som standard.

Använd ARC/eARC alternativt en optisk ljudkabel mellan tv och förstärkare. Funkar väldigt bra.
Senast redigerad av Glebster 2022-07-09 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-09 08:36

Michael skrev:
goat76 skrev:Bildkvaliten är helt perfekt från streamingtjänsterna här hemma hos mig när jag tittar genom "smart"-funktionen på min LG OLED.
Det där låter bra. Jag har på Sony TVn så extremt dålig bild på de flesta filmer jag försökt titta på Netflix, så det har inte gått att titta. Jag funderat på om det är TVn eller netflix som skickar ut dåligt. Jag har länge haft fundering på att skaffa just LG OLED, så det får det nog bli - nån gång i framtiden. ...hmm, inser nu att jag köpte ju en sådan en gång, men lämna tillbaks pga buggar. Även en Philips OLED blev återlämnad, för jag inte var nöjd. Kommer dock inte ihåg varför.

//Michael


Bra bild handlar mycket om att stänga av alla bildförbättrande (bildförsömrande) funktioner. Har precis köpt en Sony LCD och kan bara konstatera att bilden från en OLED-tv är bättre = mer neutral. Tyvärr är OLED oftast betydligt dyrare vid större tv-apparater.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Conan » 2022-07-09 09:41

Ogjort skrev:När jag för en tid sedan undersökte möjligheten till surroundljud via streamingtjänster, så fanns i princip inget sådant förutom Netflix och svt-play.
Netflix fick jag aldrig att funka (trots ändlös support) - och de har ett tämligen ointressant utbud.
Så jag är rätt impad av den här tråden.

HUR gör ni?

Tips?

/Anders O.


Jag kör en Apple-TV 4K kopplad med HDMI direkt till en Yamaha hemmabioreceiver. Streamar i princip all TV/film från SVT Play, Disney +, Netflix & HBO Max från Apple TV:n och väljer läget "straight" på receivern. 5 lampor tänds upp på displayen och receivern skickar ut surround-ljud.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav jockewe » 2022-07-09 10:51

Conan skrev:
Ogjort skrev:När jag för en tid sedan undersökte möjligheten till surroundljud via streamingtjänster, så fanns i princip inget sådant förutom Netflix och svt-play.
Netflix fick jag aldrig att funka (trots ändlös support) - och de har ett tämligen ointressant utbud.
Så jag är rätt impad av den här tråden.

HUR gör ni?

Tips?

/Anders O.


Jag kör en Apple-TV 4K kopplad med HDMI direkt till en Yamaha hemmabioreceiver. Streamar i princip all TV/film från SVT Play, Disney +, Netflix & HBO Max från Apple TV:n och väljer läget "straight" på receivern. 5 lampor tänds upp på displayen och receivern skickar ut surround-ljud.


+1

(men till Classéprocessor) Såg nyss Strange-Multiverse på Disney+ och både bild (valde IMAXvarianten) och ljud var i absolut toppklass! Netflix, AppleTV, Disney+ m.fl. sänder ibland 7.1 och allt fungerar hur bra som helst. Håller med om att dialogen i centerkanalen skiftar mycket mellan olika filmer. Sämst ljud av allt jag har streamat är StarTrek Discovery 2:a säsongen, allt talat/viskat låter som upptaget med en Bullenskorvburkmikrofon och helt fel i nivå. Andra saker låter precis lika bra som media.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-09 11:22

Ogjort skrev:När jag för en tid sedan undersökte möjligheten till surroundljud via streamingtjänster, så fanns i princip inget sådant förutom Netflix och svt-play.
Netflix fick jag aldrig att funka (trots ändlös support) - och de har ett tämligen ointressant utbud.
Så jag är rätt impad av den här tråden.

HUR gör ni?

Tips?

/Anders O.


Frågan är väl mer, hur gör du när du inte har fått det att funka med surroundljud? :)

Om du har bara har loggat in på Netflixs hemsida via webläsare så får man aldrig mer än tvåkanalsljud, antagligen för att filmbolagen anser att det finns alldeles för många kryphål för piratkopiering med diverse webläsare.

Det du måste göra är att du först laddar hem streamingtjänsternas egna appar via antingen Microsoft Store eller Apple App Store, sen måste du naturligtvis välja din surroundreceiver som ljudenhet i ljudinställningarna på datorn och även se till att 5.1-ljud eller annat surroundläge är valt. Några ytterligare inställningar ska inte behöva göras, har den film eller serie du väljer att se på ljud i surround, och förutsatt att du exempelvis i din receivers inställningar valt Auto-läge eller Direkt-läge, så får du ut surroundljud.

Själv använder jag min TV:s "Smart"-funktion och ser allt där igenom. Min sambo är en riktig serie-nörd så vi har i princip allt, Netflix (Ultra-HD abonnemang), HBO Max, Amazon Prime, Disney +, Apple TV, C More, och Plex för egna lagrade filer. Alla dessa testade jag nyss och kan konstatera att alla skickade ut ljud i formatet Dolby Digital Plus och jag fick surroundljud.

I Microsoft Store kan jag iallafall hitta appar för Netflix, Amazon Prime, Disney + och Plex, men inte för HBO Max, Apple TV eller C More. De förstnämnda med appar borde rimligtvis alla ge surroundljud men jag har endast provat Netflix och Plex och kan bekräfta att dessa två ger surroundljud.

Lycka till! :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav I-or » 2022-07-09 12:18

Glebster skrev:
I-or skrev:Det finns överhuvudtaget ingen anledning för Netflix eller övriga strömningstjänster att rota i lågbasen. Faktum är att just här kan man alltid vara helt säker på att skillnaden är obefintlig mellan olika källor. Fram till 2019 har man förvisso begränsat datahastigheten för ljudströmmen, men detta påverkade inte låga frekvenser.


Ok men vad betyder det i klartext; hur låga frekvenser återfinns på ljudspår?


Det finns egentligen ingen fix undre gränsfrekvens och infrabasinnehållet varierar stort mellan olika titlar. Signifikanta nivåer ned till ca 10 Hz förekommer även om det är ganska ovanligt: https://www.avsforum.com/threads/the-ultimate-list-of-bass-in-movies-w-frequency-charts-charts-on-the-first-page.2763785/.

(Tyvärr har de som analyserar frekvensinnehållet inte förstånd att utföra analysen med filter som har konstant relativ bandbredd, t.ex. tersband, vilket man bör göra för brusartade eller blandade signaler. Detta medför att kurvorna alltid rullar av med ökande frekvens, medan hörseln uppfattar nivån som någorlunda konstant.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster