Hårddisk för musik...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Hårddisk för musik...

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-09 12:01

Stor hårddisk i bra kvalité till vettigt pris i Stockholm sökes. Några bra inköpsställen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-09 13:21

Samsung Spinpoint är i alla fall tysta och prisvärda. Med prisjakt eller pricerunner hittar du vem som säljer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-09 16:53

samsung spinpoint 250gb kan jag rekomendera
vad det gäller affärer så ta första bäst i princip då priset e ungefär samma på alla ställen

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-04-09 18:24

Kan vi inte ha en debatt om vilken hårddisk som lagrar musik bäst? Vilken är mest hifi :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-09 18:34

tvett skrev:Kan vi inte ha en debatt om vilken hårddisk som lagrar musik bäst? Vilken är mest hifi :)

MAXtor måste ju endå ge MAX musik på gig :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-09 19:16

tvett skrev:Kan vi inte ha en debatt om vilken hårddisk som lagrar musik bäst? Vilken är mest hifi :)

Tystast hårddisk ger bästa S/N. Enda som är intressant, förutom att den inte bör gå sönder förstås.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-09 19:22

Den debatten förs redan på Linn-forumet www.selleri.de där någon tyckt sig höra rejäl skillnad i "tune-dem". Om denne person har kontrollerat under likartade förhållanden har jag ingen aning om, annars kan man ju tänka sig att andra pågående processer stör. Om man som jag ofta har dc++ igång så är seriös musiklyssning inte tänkbar hos mig för till och från hackar ljudet till.

Själv kör jag för tillfället en Seagate 500 GB disk till min musik och jag tycker den fungerar alldeles utmärkt. Vid musiklyssning låter den inte alls, knappas heller vid kopiering i full fart.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-09 19:31

paa skrev:Tystast hårddisk ger bästa S/N. Enda som är intressant, förutom att den inte bör gå sönder förstås.
Japp, där har vi huvudpunkterna, men det skadar inte med snabb accesstid, snabb söktid, lågt pris och som sagt hög tillförlitlighet.

Fuijitsu körde med vätskekylda lager i diskarna ett tag. Det var ingen hit. De var extremt tysta, men stendog snabbt. Företaget betalade tom upp till $250 till personer som kunde hänvisa till kostnader i samband med diskkracher. Företaget tillverkar inte hårddiksar längre alls tror jag, iallafall inte med den tekniken...

Anledningen till frågan är att jag mest sysslat med serverdiskar på sista tiden och har inte koll på vilka diskar som haft hög felprocent. Men här på faktiskt finns ju kunskap om det mesta. Ni minns väl IBMs serie ATA-diskar som hade så hög felprocent i vissa serier att IBM inte orkade längre utan sålde klabbet till Hitachi... Hittade man rätt serie/batchar var det underbara att ha, fick man fel var det motsatsen...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-09 19:36

Jag är rädd för att den där kommentaren inom några år inte alls längre är ett skämt! Vi kommer att se speciella High-End-nätaggregat till datorer och speciella USB-kablar för extra hög fidelitet... Plus diverse stenar att ha ovanpå datorn, etc.

Ruggigt. 8O
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-09 19:47

Det kommer. Ni använder väl alla CD-R skivor för musik? CD-R Audio-skivorna är ju avsedda för musik, medans vanliga CD-R skivor bara skall användas till data.

Återgå till Köpråd