Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Håller intresset för Hifi på att dö ut ? Idag så vet jag en massa före detta arbetskamrater som övergett Hifi för en ljudlimpa och så har de ofta en sådan där bärbar grej ofta ifrån JBL. Jag tror att den knappt finns några som bryr sig om 2-kanal som vi gör om 20-30år. Har jag fel ? Om vad är de unga då ? Hur många finns det under 30år på forumet ? Jämfört emot de som är runt 50 och däröver. Jag få intrycket att det bara ska låta av de unga idag, hur bra det låter är en bisak. Och mycket hörlurar är det....
Så rösta då det är en seriös undersökning hur gamla vi är på forumet
Ogjort skrev:Forumdeltagande är en sak - musiklyssning en annan.
2-kanalslyssning är fortfarande massiv i yngre generationer --- via lurar. Eftersom mobiltelefonen blivit den "nya" musikmaskinen.
När det gäller hifi i hemmen gissar jag att det handlar mycket om frånvaron av referenser.
I min dotters krets (23-nånting-åringar) vallfärdas det hem till folk som har vettiga anläggningar - och lyssnas i förundran.
Jag har redan kö av spolingar som vill komma hit och digga sin favvomusik när kontrollrummet blir färdigt.
Men här måste man nog skilja på musikintresserade och "vanligt" folk. (som egentligen aldrig lyssnar överhuvudtaget)
Det är ju heller inte någon hjälp på vägen att den mesta populärmusiken idag låter apa, även i den mest grandiost ambitiösa anläggning.
(eller kanske snarare - extra mycket apa i en sådan...)
/Anders O.
Magnuz skrev:Jag har tv:n kopplad till min anläggning och så sker också merparten av all lyssning - via Apple-tv:ns spotifyapp. Dagens unga kanske lyssnar på tvåkanal men de hänger nog inte så mycket på forum. Det är väl i ganska stor utsträckning samma människor här nu som när forumet startade men medelåldern har ökat i takt med forumets ålder. Jag var inte 30 fyllda när jag blev medlem.
PekkaJohansson skrev:Tvåkanalsintresset har alltid varit stort och det är fortfarande på uppåtgående för mig som är drygt ett halvt sekel gammal. Däremot blir jag alltmer tveksam till flerkanalslyssning på grund av behovet av extra apparater, kablar och högtalare. Behåller dock flerkanalsmöjligheterna tills vidare för att, om andan faller på, kunna höra filmljud samt dvd-audio- och sacd-skivor i flera kanaler än två.
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster