3.5mm-mono till RCA-stereo... hur?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

3.5mm-mono till RCA-stereo... hur?

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-12 09:12

Godmorgon. Sitter här och försöker koppla från datorns LFE-utgång till en vanlig AUX-ingång på en gammal Technics-förstärkare. Kan dock inte få det att funka... jag använder 50 Ohm [s]RG232[/s] RG223 och kopplar alltså två kablar till ett bleck i en stereoplugg, som går in i datorn. Det bläcket är LFE, det andra är centerkanalen, så det vill jag inte ha. Sen drar jag alltså dessa två kablar till L och R ingång på förstärkaren. Men inte ett knyst! Varför!? För låg ingångsimpendans?

Kör jag vanlig stereo ut till samma ingång så fungerar det.

Jag kanske är dum i huvudet och missar nåt uppenbart... men hjälp![/s]

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-12 12:01

Kortslutning i telekontakten? - Verkar trångt i en minitele med 2XRG223

Har du kommit ihåg att löda jorden?

Klipp bläcket för toppen?.. (på telekontakten)

Har du nån multimeter? - kolla om rätt stift kommer till rätt motsvarande i varje kontakt? (band 2 i tele till pinnen i RCA/jord till jord)

Skulle inte tro att du har nått impedansproblem..

/ptr

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-12 12:12

Det värsta är att jag har en multimeter och allting stämmer - jag förstår ingenting!

Har testat med 75-ohm kablar nu, still no sign of life.

Testar jag att koppla bort jorden får jag det där härliga brummet i högtalarna, så signalen går ju fram då, eller? Argh.

'stärkaren är en Technics SU-Z2 och den ska driva mina nya basmoduler under 50 hz.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-04-12 13:13

Testar jag att koppla bort jorden får jag det där härliga brummet i högtalarna, så signalen går ju fram då, eller? Argh.

Inte självklart...

Finns det nån subkanal på DVDn/CDn du testar med så att du veta att det finns någon signal att lyssna på?

ie. finns det någon signal ut från datorn.. Om du kopplar med din vanliga stereo minitele till rca borde du få ljud i den ena kanalen (höger)..

Kan mjukvaran du använder ge en subkanal och är den i så fall aktiverad?

Hur är mjukvaran som kontrolerar ditt 5-1 ljud inställd?

Kan Windowsmixern spöka?

Mycket att hålla reda på..

/ptr

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-12 13:26

Tack för svar.

Jo, är säker på att signal kommer ut. Så länge jag bara kör in signalen till ena kanalen på förstärkaren, så. Sitter och lyssnar nu faktiskt. Men det är ju tråkigt med bara en basmodul. :(

Jag har bara ställt in delning på 50 hz i nVMixer (medföljande till mitt ljudchip) och då kör den ut allt under det till LFE. Så har jag haft det ett bra tag, men då kopplat till ett monosteg. Nu vill jag alltså använda båda kanalerna i ett stereosteg, om än i mono. Visserligen kan jag bryggkoppla och sen seriekoppla basarna för att få lagom impendans, men det är ju inte rätt.

Om man köper en RCA-splitter i affär, innehåller den nåt särskilt då? Mer än kabel dvs, typ passiva komponenter.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-12 13:56

Jag fattar inte hur du har kopplat nu men varför inte använda en RCA-splitter om det kommer signal i RCA-kontakten som det ska komma signal ur? En RCA-splitter innehåller bara sammankopplade stift (alla jord resp alla signal är ihopkopplade, det är därför man aldrig ska försöka använda den baklänges som mixer).

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-12 14:59

Det är vad jag försöker få till. Jag har alltså två hanar från en hona, så att säga, om än intergrerat i kabeln. Och det är ingen kortslutning eller kontaktproblem, och ändå funkar det inte.

Var just ute och letade RCA-splitter i lokala butikerna utan tur, misstänker att det inte hade hjälpt ändå om dom nu bara är sammakopplade kablar.

Så min teori är fortfarande att förstärkaren på något sätt "skyddar sig" mot signalen för att den har för låg eller hög nivå... i och med att det funkar om jag bara kör in signalen via ena kanalen, utan paralellkoppling. Är det ens möjligt, dock?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-13 11:18

Äsh, vad pinsamt. :oops: Problemet löstes igår när jag i frustration slog lite på förstärkaren... var tydligen bara något glappt, som kanske orsakade kortslutning eller nåt. Men nu funkar det, spelar på fint! Tack för alla förslag dock.

Återgå till Teknikforum