Denon PMA-1520 blir snabbt het

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-23 15:29

YO ! (gammalt MTV-uttryck)

Jag köpte en Denon PMA-1520 förstärkare för ett par år sen. Nu pratar vi INTE om den PMA-1520ae som byggdes på 2010-talet utan den som kom 1989.

https://www.hifiengine.com/database/hif ... l=PMA-1520

Denna använde jag under en kortare tid 2020 och 2021 som en av de 6-7 förstärkare jag tagit mig igenom för att utröna vilken/vilka jag ska behålla för maximal ljudåtergivning bara min stil, rätt och slätt. Denna PMA-1520 fick gå igång nu igen för två veckor sen och herre jädrar sicket odiskutabelt mastodont-ljud den ger ifrån sig, mina B&W 686 S2:or och 607 S2:or känns som att de flämtar av kraften de får i sig och ger ut ljud därefter (ja, jag använder alltid 2 par högtalare hemma). Den är oerhört kompetent, detaljrik och ger dessa små B&W-modeller en basåtergivning jag inte trodde var möjlig, jag behöver vara försiktig med volymen.

Nu till frågan: kraften från PMA-1520 är som sagt bland det häftigaste jag hört i mitt vardagsrum/spelningsrum. PMA-1520 blir snabbt väldigt het vilket inte alls är något som överraskar mig. Men den ger ifrån sig samma sorts "knäpp" som när jag slår på den, "lite då och då" men jag har inte tagit tid på hur ofta. Är detta "fullt normalt" och vad är det som så att säga "slår till" vid uppstart - är det dess slutsteg, eller vad? Jag spelar aldrig flera/många timmar i sträck. Med respekt för den hetta den alstrar (lägger handen på gallret uppepå och känner av) så stänger jag av, lite vila och slår sen på igen. Jag har inte ägnat mig åt att studera de andra förstärkarna jag har, om de har gett ifrån sig "ett knäpp lite då och då" men jag TROR inte det.

Kan inte beskriva detta på annat sätt, rent tekniskt/elektroniskt är jag novis och hoppas därför på förståelse från er som kan detta med vad en förstärkare innehåller och hur den "jobbar".

OBS: den står på sin hylla med mängder av luft från alla håll.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav Chris71 » 2022-11-23 16:15

Hej

Jag har en PMA-920 som är ganska lika i effekt som din förstärkare och som varandes en AB förstärkare så tycker jag inte att den blir nämnvärt het.
kan ju vara värt att kolla upp om du gillar den, om den är för högt ställd någonstan så riskerar du ju att elda upp något i längden.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-24 08:02

Hej

Vad betyder "för högt ställd någonstans" ? Dessvärre har jag ingen möjlighet att öppna den då jag inte äger kunskaper om vad som finns på insidan och jag känner ingen som har verkstad och kompetens att göra det åt mig.

Hur som helst lät jag den stå påslagen under 3 timmar utan att spela med den i går kväll. Knappt ljummen uppe på gallret så givetvis går den het när den får jobba med att spela cd och vinyl.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-11-24 11:08

FocSuiH, knäppljuden beror på att metall utvidgar sig när det blir varmare, då kan det bli sådana knäppljud. Det är inget du behöver oroa dig för.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav Chris71 » 2022-11-24 11:40

FocSuiH skrev:Hej

Vad betyder "för högt ställd någonstans" ? Dessvärre har jag ingen möjlighet att öppna den då jag inte äger kunskaper om vad som finns på insidan och jag känner ingen som har verkstad och kompetens att göra det åt mig.

Hur som helst lät jag den stå påslagen under 3 timmar utan att spela med den i går kväll. Knappt ljummen uppe på gallret så givetvis går den het när den får jobba med att spela cd och vinyl.


/ FocSuiH


OK det är ju en väsentlig skillnad på om den blir varm vid belastning jämfört med när den bara är påslagen.
En viktigt parameter i alla fall är ju mycket ”tomgångs” ström som en förstärkare uppmäter, vi kan skippa den långa teknikutläggningen nu men grovt sett så har vi som följer:

Klass A förstärkare låter mer ström passera vid tomgång och blir därför varmare även utan last.
Klass AB som din har inte lika hög tomgång och ”sparar” på strömmen tills förstärkaren belastas.

Så när man optimerar en förstärkare så ställer man in detta bias värde i enlighet med det värde som tillverkaren anger som det korrekta vilket motsvarar det som valdes när man konstruerade förstärkare.
Om man däremot belastar förstärkare så måste man ju kyla bort motsvarande värme från kretsarna som man skickar ut till högtalarna och där blir hög värmeutveckling en normal konsekvens av högre effektuttag.

Det enda som egentligen kan minska värmeutveckling vid stark spelning är bra matchning mellan högtalare och förstärkare, en tumregel även om tumregler är dåliga är att högtalare med låg resistans, är en tuffare last för en förstärkare om den inte redan är optimerad för detta.

I förlängningen är det viktigaste att komponenter i din förstärkare får korrekt mängd spänning och ström och håller sig inom de gränsvärden för temperatur som de är avsedda för.
Minns inte om du skrev vilka högtalare du spelade på, men matchningen mellan dessa och förstärkaren kan ju vara värt att kika på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-24 15:20

FocSuiH skrev:..... mina B&W 686 S2:or och 607 S2:or känns som att de flämtar av kraften de får i sig och ger ut ljud därefter (ja, jag använder alltid 2 par högtalare hemma).


Du kör inte högtalarna samtidigt? Om det är fallet får förstärkaren förmodligen köra mycket ström genom slutsteget, då lär det bli varmt.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav Ted_B » 2022-11-24 20:18

Kör du A+B samtidigt ska högtalarna ha en impedans som ligger mellan 8-16 Ohm, enligt tillverkarna.
The World's Mine Oyster

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-24 21:51

Jo, jag kör mina B&W 686 S2 och 607 S2 samtidigt vilket jag förstår genererar mycket värme då PMA-1520 får jobba ordentligt. Har flera par högtalare jag använder i 2 par samtidigt i omgångar, bl.a 4 exemplar Elac Debut B 6.2 och 4 exemplar Dali Zensor 3. Jag har i alla fall kopplat rätt och att köra två par högtalare är väl inte ovanligt i den här hobbyn, eller? Jag vill ha mer ljud i mitt lyssningsrum, från alla 4 hörn, en personlig grej jag tycker fungerar toppen ljudmängdmässigt. Mina 4 B&W just nu är ju även av samma fabrikat och dess storlek i cm. är nära nog exakt för de båda paren.

Inkopplade just nu som sagt: B&W 686 S2 har angivet 8 ohm (min. 5,2) och 607 S2 har angivet 8 ohm (min. 4)

På högtalarterminalen bakpå PMA-1520 står det A + B 8-16 ohm.

Det är väl bäst att jag inte påstår något som blir galet men nog känns dessa angivelser som tämligen "normala". Är det ändå siffror som blir någon slags "mismatch" så är det ju ändå ett faktum att jag stänger av när det blir "för varmt", då jag tycker det kan få bli lite vila för PMA-1520. Eller "lägger den på minnet" att jag kör den för hårt i alla fall och så får den spader en dag och lägger av? Kan sådan elektronik minnas detta? Den är ju också från 1989 men är av mig som sagt väldigt sparsamt använd sedan köpet 2020.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-24 22:59

Det blir ju 2.3 Ohm! Nästan lite märkligt att Denons skyddskretsar inte går in och stänger ner.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav Chris71 » 2022-11-25 02:18

FocSuiH skrev:Jo, jag kör mina B&W 686 S2 och 607 S2 samtidigt vilket jag förstår genererar mycket värme då PMA-1520 får jobba ordentligt. Har flera par högtalare jag använder i 2 par samtidigt i omgångar, bl.a 4 exemplar Elac Debut B 6.2 och 4 exemplar Dali Zensor 3. Jag har i alla fall kopplat rätt och att köra två par högtalare är väl inte ovanligt i den här hobbyn, eller? Jag vill ha mer ljud i mitt lyssningsrum, från alla 4 hörn, en personlig grej jag tycker fungerar toppen ljudmängdmässigt. Mina 4 B&W just nu är ju även av samma fabrikat och dess storlek i cm. är nära nog exakt för de båda paren.

Inkopplade just nu som sagt: B&W 686 S2 har angivet 8 ohm (min. 5,2) och 607 S2 har angivet 8 ohm (min. 4)

På högtalarterminalen bakpå PMA-1520 står det A + B 8-16 ohm.

Det är väl bäst att jag inte påstår något som blir galet men nog känns dessa angivelser som tämligen "normala". Är det ändå siffror som blir någon slags "mismatch" så är det ju ändå ett faktum att jag stänger av när det blir "för varmt", då jag tycker det kan få bli lite vila för PMA-1520. Eller "lägger den på minnet" att jag kör den för hårt i alla fall och så får den spader en dag och lägger av? Kan sådan elektronik minnas detta? Den är ju också från 1989 men är av mig som sagt väldigt sparsamt använd sedan köpet 2020.


/ FocSuiH


Det du gör är kanske inte ovanligt att eller helt fel, men resultatet av hur du gör det blir minst sagt lite tokigt.

De flesta här som lyssnar på musik gör det nog i 2-kanaler (stereo) dvs 1 vänster och en höger högtalare. Gör man på något annat sätt så brukar man anpassa anläggningen för den högtalar uppsättning man valt, lämpligtvis 1kanal/högtalare från förstärkaren.

Som du kopplat in dina högtalare så kommer belastningen på din förstärkare bli flera ggr högre än vad den är avsedd att hantera och det beror främst på att den impedans som högtalarna utsätter förstärkaren för blir långt ifrån vad den är byggd att hantera.

Så det korta svaret blir spela på ett par högtalare åt gången, men eller läs på litegrann hur högtalare och förstärkare samverkar, sen kan du anpassa din anläggningen att fungera under de förutsättningarna som du vill ha, det du gör nu kommer avsevärt förkorta livet på din förstärkare och när den går sönder så han det ske på ett sätt att även högtalarna skadas.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-25 08:50

Min motfråga till alla era kloka svar är följande:

VARFÖR har de allra flesta 2-kanals förstärkare 8 högtalaringångar??? 2 x plus och minus på A och 2 x plus och minus på B. Ena paret B&W kopplar jag till A, röda till röda, svarta till svarta och samma för det andra paret B&W.

Alla förstärkare jag äger idag och alla jag har ägt tidigare har ju dessutom tydliga instruktioner i manualer hur jag ansluter 4 högtalare eftersom förstärkarna är förberedda för ett sådant val? Det framgår ingenstans i dessa manualer att man ska UNDVIKA att använda fler än 2 högtalare.

Att det endast handlar om val av antal högtalare som gör att denna höga värme uppstår, det har jag förstått. Jag kan inte se att jag gör något "fel" i och med att jag inte har kopplat några trådar fel enligt vad jag beskriver ovan och instruktionerna i ALLA manualer jag hittills har haft för ALLA förstärkare jag ägt och äger NU har visat exakt samma logik vad gäller förutsättningarna för 4 st. (eller förvisso 2 st.) högtalare.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav pLudio » 2022-11-25 09:29

FocSuiH skrev:Jag kan inte se att jag gör något "fel" i och med att jag inte har kopplat några trådar fel enligt vad jag beskriver ovan och instruktionerna i ALLA manualer jag hittills har haft för ALLA förstärkare jag ägt och äger NU har visat exakt samma logik vad gäller förutsättningarna för 4 st. (eller förvisso 2 st.) högtalare.

Felet är att högtalarna du använder har en minsta impendans under 8 Ohm. Välj andra högtalare eller slit ut förstärkaren.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav Doofus » 2022-11-25 09:33

Mitt minne av tidigare manualer säger att tillverkaren brukar speca en minimumimpedans.

Från manualen för denon PMA-1520

"Connection

When the A and B terminal sets are to be used separately, the speakers that are connected should have a nominal impedance of 4-16 ohms.

When the two sets A + B are to be used at the same time, use speakers whose impedance is outside the range from 8-16 ohms will result in malfunction. Be careful not to let this happen.

Speakers with lower impedance may cause the protective circuitry to operate."
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav juanth » 2022-11-25 10:19

FocSuiH skrev:Min motfråga till alla era kloka svar är följande:

VARFÖR har de allra flesta 2-kanals förstärkare 8 högtalaringångar??? 2 x plus och minus på A och 2 x plus och minus på B. Ena paret B&W kopplar jag till A, röda till röda, svarta till svarta och samma för det andra paret B&W.

Alla förstärkare jag äger idag och alla jag har ägt tidigare har ju dessutom tydliga instruktioner i manualer hur jag ansluter 4 högtalare eftersom förstärkarna är förberedda för ett sådant val? Det framgår ingenstans i dessa manualer att man ska UNDVIKA att använda fler än 2 högtalare.

Att det endast handlar om val av antal högtalare som gör att denna höga värme uppstår, det har jag förstått. Jag kan inte se att jag gör något "fel" i och med att jag inte har kopplat några trådar fel enligt vad jag beskriver ovan och instruktionerna i ALLA manualer jag hittills har haft för ALLA förstärkare jag ägt och äger NU har visat exakt samma logik vad gäller förutsättningarna för 4 st. (eller förvisso 2 st.) högtalare.


/ FocSuiH


Du kan se det som att det är endast två utgångar, vänster & höger. De är sammankopplade internt i förstärkaren om det finns fler. (Om inte förstärkaren uttryckligen kallas tex 4-kanals förstärkare)
Tillverkare vet förstås inte vad du kommer att koppla in och därav att de anger minimum 8-16 ohm (per högtalare) för dubbla par då total impedans då halveras och håller sig över 4 ohm nominellt.

Hur som helst så skulle du kunna seriekoppla istället för att undvika den alldeles för låga totalimpedansen du har nu som med stor sannolikhet hade förstört de flesta förstärkare specade som dina, vid det här laget.

I så fall från Vänster terminal på förstärkaren från röd till röd på vänster högtalare, från svart på vänster högtalare till röd på vänster högtalare nr 2 och från svart på densamma tillbaka till svart terminal på förstärkarens vänster.
Sedan likadant från höger terminal på förstärkarens höger till röd på höger högtalare osv..

Det som ställer till det är nog att 607 S2 har angivet 8 ohm som nominell impedans när den går ned till minimum 4 ohm vid någon frekvens. Den borde nog inte anges som en 8 ohms högtalare utan som en 4 ohms.

På bilden nedan kan du tänka att en av dina högtalare motsvaras av ett element i skissen.(även om de har flera element per låda)

Det är exemplet på två seriekopplade element som motsvarar dina två vänster resp höger par.
Bilagor
067B8E08-ABAA-4135-8265-FD3FB147DA26.jpeg
067B8E08-ABAA-4135-8265-FD3FB147DA26.jpeg (166.68 KiB) Visad 2407 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-25 11:09

Den samlade kunskapen och engagemanget kring detta är total, jag får tacka för detta och jag ska försöka ta in och lära men framför allt förstå vad jag ska göra i fortsättningen.

Men det är ändå så att i mitt envisa beteende och vilja till att jag ska avnjuta cd- och vinylljud, så är det trots allt ett faktum att jag har använt 4 högtalare på det sätt jag har beskrivit under flera år och jag har ännu inte fått något haveri på varken förstärkare eller högtalare. Har väl haft osannolik tur helt enkelt.

OM jag ändå fortsätter att ha mina 2 högtalarpar inkopplade, räcker det då med att jag sätter förstärkaren till att spela upp på endast par A och att B då är tysta (eller vice versa)? Eller måste jag koppla ur ena parets kablar från högtalarterminalen bakpå för att helt eliminera riskerna till haveri?

Är den samlade kunskapen den att jag bör överväga seriell koppling då jag HELST vill ha 4 högtalare igång?


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav Chris71 » 2022-11-25 11:22

FocSuiH skrev:Den samlade kunskapen och engagemanget kring detta är total, jag får tacka för detta och jag ska försöka ta in och lära men framför allt förstå vad jag ska göra i fortsättningen.

Men det är ändå så att i mitt envisa beteende och vilja till att jag ska avnjuta cd- och vinylljud, så är det trots allt ett faktum att jag har använt 4 högtalare på det sätt jag har beskrivit under flera år och jag har ännu inte fått något haveri på varken förstärkare eller högtalare. Har väl haft osannolik tur helt enkelt.

OM jag ändå fortsätter att ha mina 2 högtalarpar inkopplade, räcker det då med att jag sätter förstärkaren till att spela upp på endast par A och att B då är tysta (eller vice versa)? Eller måste jag koppla ur ena parets kablar från högtalarterminalen bakpå för att helt eliminera riskerna till haveri?

Är den samlade kunskapen den att jag bör överväga seriell koppling då jag HELST vill ha 4 högtalare igång?


/ FocSuiH


Du kan lugnt lita på omkopplaren när den används som den skall och bara välja vilket högtalarröst som skall vara aktivt för stunden, det är exakt enligt designen.

Om din favorit lyssning är just en ”lounge” känsla med alla 4 högtalarna inkopplade så kan du ju uppnå det på ett bra och säkert sätt om du följer Juanth’s råd om seriekoppling.

Fortsatt god lyssning.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-28 12:33

Jag drar mig till minnes att jag för flera år sedan hade mitt envisa högtalar-kopplande med 2 par högtalare, i diskussion med en man som sedan drygt 40 år, driver en hifi-reparationsverkstad (lite på dekis, får se när den till slut tynar bort och stänger, dessvärre).

Och ja, det var samma sak där som ni har svarat. Man KAN koppla som jag har gjort men det BLIR varmt och man tar en risk men spelar man inte länge och inte högt så "ska det klara sig". Vad länge och ej högt är, det är väl en definitionsfråga, och man märker ju resultatet därefter.

Självklart ställde han motfrågor flera gånger om hur jag verkligen hade kopplat sladdarna och han menade att "får du ut bra ljud ur alla dina 4 högtalare så har du kopplat rätt". Han poängterade att man ska spela VÄLDIGT länge OCH högt för att orsaka haveri, jag kan bara relatera till detta till er som nu undrar hur jag har kunnat undvika att förstöra förstärkare och/eller högtalare.

Jag har just nu ingen möjlighet att ta upp diskussionen med personen igen av olika skäl men ska söka "support" lokalt där jag bor för allt detta.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-28 13:55

En kommentar bara att det är en dålig idé att seriekoppla högtalare som inte är identiska.
Så dina två olika modeller av B&W rekommenderas inte att seriekoppla (ja du kan ju testa förstås men troligen så kommer du få tunkurveförändringar till det negativa).
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav Calleberg » 2022-11-28 15:53

Du har ju pre-out på den där, så varför inte köpa ett begagnat slutsteg i 50-150 wattsklassen och köra det ena paret på?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-28 20:25

Calleberg skrev:Du har ju pre-out på den där, så varför inte köpa ett begagnat slutsteg i 50-150 wattsklassen och köra det ena paret på?


Av flera orsaker blir det ett nej på din fråga. Har inte plats, har inte råd (nej, de är kanske inte dyra) och jag vet att det finns någon slags bättre lösning på vad jag möjligen har gjort fel.


/FocSuiH

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-28 21:14

Jag var idag in i en butik (ja, stereo-hifi-branschen) men vill av hänsyn till dem inte namnge den. Jag är "kund" där och de visar en bred kunnighet inom området. Personen jag pratade med säger sig vara "utbildad inom ljudteknik" och jobbar parallellt även med sådant (ljudproduktion o dyl.). Det var bråttom, de skulle stänga men jag kom i alla fall fram till att jag ville veta vad SERIEKOPPLING var. Eftersom jag är fullständig novis inom elektronik så hade jag ritat av min högtalarterminal från förstärkaren PMA-1520 (jag når inte att ta ett foto på den i dagsläget) för att visa och peka. Han ser det jag ser, "här är min baksida på förstärkaren" - hur gör jag seriekoppling på denna frågar jag honom?

4 högtalare = det är lika med 4 pluspoler (röda "kontakter") och det är 4 minuspoler (svarta "kontakter").

Det ena parets (B&W 686 S2) två röda "kontakter" ska anslutas till motsvarande röda ingångar i förstärkarterminal A och dess två svarta "kontakter" ska anslutas till motsvarande svarta ingångar i förstärkarterminal A. Right och Left ska beaktas vilket jag redan vet.

För andra paret (B&W 607 S2) gör jag exakt likadant. 2 röda "kontakter" från högtalarna ansluts till förstärkarterminal B, röda ingångar och 2 svarta "kontakter" ansluts till förstärkarterminal B, svarta ingångar. Right och Left beaktas på samma sätt som på A.

Således, alla + till alla + och alla - till alla - och nu när jag har varit hemma en stund och studerar vad jag faktiskt redan har utfört när PMA-1520 kopplades in igen för två veckor sedan - SÅ HAR JAG REDAN KOPPLAT SÅ HÄR, som han i butiken sa. Jag har redan kopplat alla + till + och alla - till - och förstått att terminal A och B ska hållas isär. På alla mina kablar från högtalarna har jag även satt tejpmarkeringar eftersom annars vet jag inte vilken som är vilken när jag håller på med mina förstärkarbyten/tester. Right och Left har hållits isär som sig bör, allt med kablarna och tejpmarkeringarna är 100% koll för mig.

Det kan omöjligt vara så att jag är ensam om att hålla på och spela med 2 par högtalare. Det kommer väl kanske inte fram bland allt annat i detta forum. Men det är helt enkelt "min grej" för min totalupplevelse i mitt lyssningsrum och jag gör så då jag sedan flera år har velat testa det ENSKILDA ljudet i olika högtalarmodeller vartefter jag har hört gott om dem samt läst diverse tester. Egna upplevelser ger 100% mer kött på benen än vilken som helst av alla tester. Tanken är att behålla de bästa och sälja de som blivit över. Det dyraste köpet är 4.000 kr/par, 6 par är köpta beg. medan ett par är fabriksnya från butik.

Jag kan inte mer förklara hur allt detta har hängt ihop och hur jag inte förrän nu har förstått logiken i att jag nu ser att jag redan HAR kopplat rätt. Jag har flera privata bekanta inom elektronik, dvs. de jag nu tänker vända mig till som är elektriker till yrket. Jag gör detta för att försäkra mig att jag inte ska råka ut för något obehag med kraschade förstärkare och/eller högtalare.

Som jag tolkar "butikskillens" förklaring vad seriekoppling handlar om och hur den ser ut i praktiken så är det redan så jag har gjort men jag ska som sagt "säkra" med flera personers bedömningar.


Ursäkta lång utläggning, detta har varit viktigt att ha fått utrett.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav juanth » 2022-11-28 21:26

Tyvärr så om jag förstår förklaringen korrekt så är du tillbaks på ruta ett. Det där är den parallellkoppling som leder till problemet vi redan diskuterat med för låg total impedans. Han i butiken borde kanske fortsätta utbilda sig….
Titta på mitt tidigare inlägg om seriekoppling. Studera även bilderna.

Terminal A & B är samma källa i din förstärkare, den har bara två kanaler men fyra kontakter.

Så här skrev jag:
Du kan se det som att det är endast två utgångar, vänster & höger. De är sammankopplade internt i förstärkaren om det finns fler. (Om inte förstärkaren uttryckligen kallas tex 4-kanals förstärkare)
Tillverkare vet förstås inte vad du kommer att koppla in och därav att de anger minimum 8-16 ohm (per högtalare) för dubbla par då total impedans då halveras och håller sig över 4 ohm nominellt.

Hur som helst så skulle du kunna seriekoppla istället för att undvika den alldeles för låga totalimpedansen du har nu som med stor sannolikhet hade förstört de flesta förstärkare specade som dina, vid det här laget.

I så fall från Vänster terminal på förstärkaren från röd till röd på vänster högtalare, från svart på vänster högtalare till röd på vänster högtalare nr 2 och från svart på densamma tillbaka till svart terminal på förstärkarens vänster.
Sedan likadant från höger terminal på förstärkarens höger till röd på höger högtalare osv..

Det som ställer till det är nog att 607 S2 har angivet 8 ohm som nominell impedans när den går ned till minimum 4 ohm vid någon frekvens. Den borde nog inte anges som en 8 ohms högtalare utan som en 4 ohms.

På bilden nedan kan du tänka att en av dina högtalare motsvaras av ett element i skissen.(även om de har flera element per låda)

Det är exemplet på två seriekopplade element som motsvarar dina två vänster resp höger par.
Bilagor
23607EED-2AA3-45C0-ADB9-B7A64FB84B0C.jpeg
23607EED-2AA3-45C0-ADB9-B7A64FB84B0C.jpeg (173.78 KiB) Visad 2244 gånger
23607EED-2AA3-45C0-ADB9-B7A64FB84B0C.jpeg
23607EED-2AA3-45C0-ADB9-B7A64FB84B0C.jpeg (173.78 KiB) Visad 2244 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav juanth » 2022-11-28 21:59

Så här seriekopplar du, se bild.
Du får alltså dela dina kablar.

Högtalarna kallas V1, V2 & H1, H2. (Vänster 1, Vänster 2, Höger 1 och Höger 2
R=röd V= vit (kallas även +&-

Förstärkarens terminal är längst ned på bilden.
Du använder enbart tex terminal A (därav att jag ritat endast 4 utgångar/2st R+ 2st V, vänster och höger benämns V resp. H
Bilagor
B369AA36-6DA1-49CB-BD1F-1378ED2EF208.jpeg
B369AA36-6DA1-49CB-BD1F-1378ED2EF208.jpeg (647.58 KiB) Visad 2234 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav pLudio » 2022-11-28 22:31

Högtalare_i_serie.png
Högtalare_i_serie.png (38.88 KiB) Visad 2227 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-28 23:03

pLudio - är DIN skiss verkligen en 110 % säker lösning som räddar både förstärkare och högtalare OCH som ger PMA-1520 samma chans att excellera med sin kraft i ljudåtergivningen så får jag vackert ta den till mig !!

Jag har förstått att värdet 8 ohm som står på varje högtalare inte är ett exakt värde EGENTLIGEN. Det blir alltså inte 4 x 8 ohm = 32 ohm?

Uppgiften "A eller B, 4-16 ohm" på PMA-1520 då jag ska använda endast terminal A (eller B om jag vill), hur möts högtalarnas sammanlagda ohm-värde mot detta? Är det en helt korrekt matchning som jag kan vara trygg med?


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav pLudio » 2022-11-29 10:10

FocSuiH skrev:pLudio - är DIN skiss verkligen en 110 % säker lösning som räddar både förstärkare och högtalare OCH som ger PMA-1520 samma chans att excellera med sin kraft i ljudåtergivningen så får jag vackert ta den till mig !!

Jag recenserar inte mina egna konstverk i LibreOffice Draw men du har där seriekopplade högtalare som kommer ge din förstärkare ungefär dubbla impendansen mot när du bara kör ett par (istället för halva impedansen mot ett par som när du parallellkopplar).

FocSuiH skrev:Jag har förstått att värdet 8 ohm som står på varje högtalare inte är ett exakt värde EGENTLIGEN. Det blir alltså inte 4 x 8 ohm = 32 ohm?

Det är nominellt 8 Ohm men det varierar med frekvensen och minimumimpedansen är därför också intressant för det är då det är som jobbigast för förstärkaren. Det blir inte 4 x 8 Ohm = 32 Ohm för du kopplar "bara" in 2 x 8 per kanal. De kommer ha minimumimpendansen ca 5,2 + 4 = 9,2 Ohm och nominell impendans på 16 Ohm.

FocSuiH skrev:Uppgiften "A eller B, 4-16 ohm" på PMA-1520 då jag ska använda endast terminal A (eller B om jag vill), hur möts högtalarnas sammanlagda ohm-värde mot detta? Är det en helt korrekt matchning som jag kan vara trygg med?

Ja, du har nu 8+8=16 Ohm högtalare.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-29 11:22

Jag vill dock påpeka igen att det är ytterst olämpligt att seriekoppla högtalare av olika modell :D .
Inte för att något går sönder men det finns en ganska stor risk att deras respektive impedanser i serie kommer ge stora tonkurveändringar = det kommer låta fel.
Men som sagt, bara att prova, det kanske fungerar utmärkt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav pLudio » 2022-11-29 11:36

Man kan ju köpa en gammal 5.1 hembioförstärkare istället.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-11-29 11:51

BellsnWhistles skrev:Jag vill dock påpeka igen att det är ytterst olämpligt att seriekoppla högtalare av olika modell :D .
Inte för att något går sönder men det finns en ganska stor risk att deras respektive impedanser i serie kommer ge stora tonkurveändringar = det kommer låta fel.
Men som sagt, bara att prova, det kanske fungerar utmärkt.



Jag tror jag förstår detta resonemang, ja och blir det något knas är det väl i så fall hörbart vid uppspelning från valfri källa? Men då ligger väl i alla fall B&W 686 S2 och 607 S2 (de jag spelar med för tillfället) betydligt "närmare varandra" i konstruktion än om jag t.ex blandar ett par Dali Zensor 3 och ett par Dynaudio Audience 52 SE som är två andra modeller jag har experimenterat med den senaste tiden? Innan jag kopplade in de 2 paren B&W så hade jag de alldeles underbara Elac Debut BS 6.2 (ja, 2 par av dem med!) så där matchar det ju. Extremt lättdrivna för övrigt !


/ FocSuiH

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Denon PMA-1520 blir snabbt het

Inläggav FocSuiH » 2022-12-02 08:55

Med så här mycket support, råd och synpunkter som jag nu har fått så sitter jag i alla fall still i båten. Trots varningssignaler kan jag lugnt fortsätta spela med min anläggning, måhända fortfarande bara i korta perioder för att inte råka illa ut med ev. haverier.

Det är inte förrän för några få år sedan som jag har börjat envisas med att ha de "kritiserade" 2 paren högtalare. Lyssningsrummet (ett vardagsrum, menat för MYCKET annat än enbart musik) är inte format optimalt för kritiskt lyssnande, analyserande och experimenterande. Men nog finns det väl NÅGON ENSTAKA ÖVRIG ENTUSIAST här med 4 högtalare eller är jag en utrotningshotad art???

Vad jag ville säga är att jag ALDRIG har känt till att den angivelse på en högtalare bakpå som anger ohm-talet, egentligen inte är just det värdet/siffran. Och som jag glatt har experimenterat med 2-kanals högtalare ända sedan 80-talet och var fram till nyligen, lika glatt ovetande om förhållandet kring ohm och högtalaranslutningarna så är detta synnerligen intressant men onödigt krångligt. Hur ska konsumenten som inte ens är som jag, läsandes manual och ovetande om riskerna bara sätter igång och drar på utav bara tusan......och förstör sin utrustning. Som någon skrev om just manualer - tillverkarna vet ju faktiskt inte vad vi konsumenter kopplar in i det de har tillverkat. Manualer visar ju bara det mest nödvändiga och det finns varningar i manualerna men jag erkänner att jag inte har noterat dem alls genom åren.

HÖGTALARVÄXEL............har jag så sent som i går fått vetskap om. Jag förmodar att en sådan säkert har ett syfte, vet absolut inget om detta men den tar väl knappast bort risken som min tråd generellt handlar om, belastningarna på högtalare och förstärkare består. Jag tänker sitta lika lugnt i båten även morgon och vidare framöver.


/ FocSuiH

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster