Moderator: Redaktörer
Kronkan skrev:Den skall jag titta på, fast senare.Jag har redan förstått att man tagit ett stort kliv med tanken på energi från fusion.
Jag har bytt kedja på motorsågen. Tänkte mycket på vad det ställer till med att göra saker man inte gör ofta.
petersteindl skrev:Kommer vätebomberna haglande? Har Putain redan gett upp allt inkl Krim?
petersteindl skrev:2023 har börjat. Kommer vätebomberna haglande? Har Putain redan gett upp allt inkl Krim?
Kronkan skrev:petersteindl skrev:2023 har börjat. Kommer vätebomberna haglande? Har Putain redan gett upp allt inkl Krim?
Såg igår ett mycket intressant program på Axess Tv om det ryska sättet att förhandla. Hittar det inte på youtube.
Men förutsättningen är detsamma som under andra världskriget. En omstart fodrar en militär seger. Vi i väst måste under täcket sända fullständigt stenklara signaler om vad som händer om man använder kärnvapen typ ”då är Svarta havsflottan borta”. Absolut inte Macrons sätt.
Här en annan artikel kanske inte lika bra men…
https://kvartal.se/artiklar/sa-forhandl ... -ryssland/
Kronkan skrev:Peter, ha en gott och framgångsrikt år!
I ett liten mening som du skriver så reagerar jag något pyttelitet lite när du kallar meter rymdmått. För mig är det ett längdmått och sådana saknar rymd. Om man lägger till en dimension så blir det ett ytmått. Den tredje dimensionen ger ett rymdmått.
I-or skrev:Har en rejäl bit oxfilé i sous viden medan jag skriver detta och sover ändå gott om nätterna.![]()
Det intressanta i sammanhanget är att simuleringar visar på en svagare AMOC (vilket i förlängningen betyder mindre ytströmning upp till Nordatlanten) medan observationer istället ger vid handen att ytströmningshastigheten till Nordatlanten har ökat kraftigt (runt en fördubbling de senaste 24 åren https://www.nature.com/articles/s41467-020-15485-5). Ett hutlöst simuleringsfiasko, alltså, och uppenbarligen har man, som vanligt inom området, stora hål i förståelsen av den underliggande fysiken och/eller inadekvata indata.
Det är alltid lätt att simulera bort sig och detta är snarast normen inom klimatvetenskap. Om man exempelvis bygger klimatmodeller så att koldioxid ska vara den fullständigt dominerande parametern för den globala uppvärmning som de facto är observerbar, så blir den förstås just precis det.
petersteindl skrev:Året har börjat bra. Har lyssnat på den bästa låten jag hört de senaste 30 åren. Trodde inte sånt existerade. Men den är skriven av en mästare.[ YouTube ]
Vill ni börja året bra, lyssna då på låten. Tack, ChristianAndersson.![]()
Tål att höras på en gång till.[ YouTube ]
Titellåten till Slow horses med Gary Oldman.[ YouTube ]
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster