Moderator: Redaktörer
I-or skrev:goat76 skrev:
Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv.
Gör det, om du kan höra skräp runt -120 till -130 dB (0,001-0,0003 %) så blir jag imponerad, speciellt med normala musiksignaler med en relativ brusnivå om kanske -90 dB och en bakgrundsnivå i rummet om sådär 25-30 dBA.
pLudio skrev:Kan man inte köra Qobuz via en virtuell kabel + ASIO4ALL till ett VST-insticksprogram i brist på riktig instickfunktionalitet? Men Equalizer APO kommer inte vara ett problem.
I-or skrev:Så rekommendationen för audiofilinställningar i PC:n med bibehållen Windows-mixerfunktionalitet och därmed överlägsen användarvänlighet, är:
- Ställ systemegenskaperna för Uppspelning på 24 bitar 44100 Hz (för att detta optimerar signalflödet för 44/16, välj något annat om du tror att du kan höra frekvenser över 20 kHz, vilket du förstås inte kan)
- Installera EAPO oavsett om du har sett ljuset och tänker ekvalisera eller inte
- Ställ in Gain om -1 dB i EAPO
- Var uppmärksam på att större Windows-uppdateringar kräver ominstallation av EAPO (starta bara EAPO så kommer felmeddelandet direkt)
RogerGustavsson skrev:Hur fixar man det? Öppnar jag desktop-apparna går det ju direkt till "utgång". Jag kör antingen via USB eller Chromecast Audio till DAC.
goat76 skrev:Hur gör ni som kör Windows-ljud för att slippa alla de störmomenten?
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv.
Gör det, om du kan höra skräp runt -120 till -130 dB (0,001-0,0003 %) så blir jag imponerad, speciellt med normala musiksignaler med en relativ brusnivå om kanske -90 dB och en bakgrundsnivå i rummet om sådär 25-30 dBA.
Vi får se.
RogerGustavsson skrev:Går det få EAPO att fungera till Chromecast Audio?
Kalle_H skrev:RogerGustavsson skrev:Går det få EAPO att fungera till Chromecast Audio?
Jag _tror_ att Chromcast Audion hämtar dataströmmen helt själv och att datorn, eller vad man styr CA:n med, bara är en "fjärrkontroll".
Det borde vara ganska lätt att se i datorn om ljudströmmen som CA spelar upp passerar via datorn eller inte.
Diavolo skrev:Så! Det var lite fix, men till slut fick jag igång Dirac Live Processor på min MacBook Pro med macOS Ventura.
Nästa problem som dök upp var att mitt vardagsrum är så stort att USB-kabeln mellan DAC och Mac(!) samt USB-C-kabeln till micken blev för kort kedja:
Så det blev att flytta prylarna till soffbordet:
Körde soffläget för mätning med Dirac Live, som en första test. 9 mätpunkter tror jag. Men med tanke på att jag sitter i en öronlappsfåtölj så kanske jag ska äta med tight lyssningsposition? Kan ju ändå bara flytta huvudet typ 20cm åt varje håll.
Disclaimer
Ja jag vet, inte optimalt lyssningsrum men det är vad jag har. Därför jag ville prova Dirac för att enkelt och snabbt se om det gör någon skillnad.
Mätning och korrigering
Mätning (och korrigering) samt spridning höger:
Mätning (och korrigering) samt spridning vänster:
Upplevelse av korrigering
Ja skillnad blev det absolut.
Rummet är ju ganska kalt, stort och högt i tak, så det är mycket reflexer och tidsförskjutningar. Utan korrigering låter ljudet enormt rumsligt/spatiöst. Men basen är obefintlig och det är svårt att bestämma var olika ljud befinner sig. Det blir lite som mina omnipolära Duevel Planets som jag hade förut, väldigt stort ljud, omslutande. Men utan bas.
Efter korrigering så krymper ljudbilden til att befinna sig mer mittemellan högtalarna. Fortfarande spatiöst, men mer distinkt, mer tydligt. Basen är detsamma, men upplevs också djupare. Punchig kan man knappast prata om, LTS F1'ornas bas är för klen för detta rummet, det låter mer som mellanbas än fet bas. Kanske nån som har tips vad jag kan göra för att fördjupad basen från dom eller hur att få det att låta mer kraftfullt? Höja nivån under en viss frekvens?
HAr 13dgr kvar på trial-licensen så det blir att försöka testa lite. Om någon har lite tips på vad jag kan/bör göra me nedanstående kurvor så tas tips tacksamt emot. Fåtöljen är väl inte helt optimal heller med öronlapparna ivägen för ljudet?
eljulio skrev:LTS var ju INTE basfattiga i mitt rum. Var i rummet upplever du att det är mest bas? Jag vet att ditt rum är rejält stort... många kubikmeter.
front
_____
| |
| |
|___ |
| |
|_|
back
eljulio skrev:Vet inte hur Dirac funkar, men det borde väl gå att höja basområdet manuellt efter gjord korrigering?
I-or skrev:Dirac Live har justerat ned basen mellan ca 55 och 80 Hz med ca 6 dB. Det går förstås att ändra målkurvan så att det blir lite mer fläsk i basen, lämpligen höjer man då allt under 80 Hz med 2-3 dB.
I-or skrev:miniDSP Flex är nog det enda alternativet som är rimligt prissatt och har bra prestanda. Annars förespråkar jag helst en dator med lämplig mjukvara för den här sortens uppgifter. Betydligt flexiblare och oftast gratis.
Diavolo skrev:Kan detta funka? Har bara höjt 0,4dB på 1000Hz och försökte göra kurvan lite mjukare, så fick höja 0,2 vid 800 från att ha varit 0
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster