Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
ottovonkopp skrev:Lyssnar du på pop\rock inspelad eller remastrad från sent 90-tal och framåt så är det rätt deprimerande när det gäller ljudkvalite.
PerStromgren skrev:Ruff-plattan jag nämnde ovan är inspellad och mastrad 1992 av Doug Sax på Mastering Lab.
PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
Bäst verkar det va att använda sig av en spelare med spotify connect.
Det finns ju även en inställning för normalisering som måste stängas av.
I övrigt så bör ju det mesta på spotify vara samma kvalitet som CD-skivan (320 kbps är praktiskt sett oskiljbart från CD).
Vissa spår verkar som sagt komma från vinyl av någon outgrundlig anledning.
Vilket källmaterial spotify använder verkar va lite olika. Nån som vet hur det egentligen går till? Jag antar att studios skickar musik i nåt digitalt format som spotify sedan kodar om till 160, 225 och 320 kbps?
steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
Well, jag lyssnar ytterst sällan på pop. Och tycker du att pop låter illa så prova valfri metall låt. Det låter verkligen horriblet. I snitt.
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:Håll dig borta från popmusiken, så finns det hyggliga chanser att det låter rätt ok.
Well, jag lyssnar ytterst sällan på pop. Och tycker du att pop låter illa så prova valfri metall låt. Det låter verkligen horriblet. I snitt.
Hur låter "din" musik på CD?
steveo1234 skrev:Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
I övrigt så bör ju det mesta på spotify vara samma kvalitet som CD-skivan (320 kbps är praktiskt sett oskiljbart från CD).
Vilket källmaterial spotify använder verkar va lite olika. Nån som vet hur det egentligen går till? Jag antar att studios skickar musik i nåt digitalt format som spotify sedan kodar om till 160, 225 och 320 kbps?
Japp, jag kör spotify via dator kopplad med hdmi till receiver. Maxinställningar på alla "ljudkvalitets"-alternativ.
Kraniet skrev:steveo1234 skrev:Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
Japp, jag kör spotify via dator kopplad med hdmi till receiver. Maxinställningar på alla "ljudkvalitets"-alternativ.
Kanske dum fråga men du kör med appen och inte web-spelaren?
Spotify har gjort det lite krångligt med att de har olika max-kvalitet beroende på vad man använder. Web-spelaren har max 256 tex, samma gäller för chromecast. På telefonen kan man få 320 kbps men om man castar blir det lägre.
Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
BellsnWhistles skrev:Kraniet skrev:Jag antar du använder spotify premium och spelar upp på en apparat som ger dig alla 320 kbps som premium kan erbjuda?
Fråga; det gick rykten tidigare att man med Spotify connect (alltså streaming via någon apparat, ej dator eller telefon) endast fick 256 kbps?
Eller misstförstod jag allt det?
Kraniet skrev:Men som svar på frågan så tycker jag det finns mycket som låter väldigt bra.
Exempel på sånt som låter riktigt bra hos mig:
Random access memory
Chris Jones
Rage against the machine
Greta van Fleet
Infected mushrooms
Hozier
Chuck Mangione - Children of Sanches
Pink Floyd - Dark side of the moon (är helt galet 3-dimensionellt i stereo)
steveo1234 skrev:Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.
30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.
Nu använder jag Qobuz och är väldigt nöjd.
Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.
OBS! Jag menar inget negativt men ovanstående.
I-or skrev:30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.
Nu använder jag Qobuz och är väldigt nöjd.
Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.
OBS! Jag menar inget negativt men ovanstående.
Jag vet inte riktigt hur du fick annat än usla pianoinspelningar att låta "spikpiano" på Spotify. Skillnaden mellan en ansenlig mängd icke datareducerade pianoinspelningar av audiofilkvalitet som jag har på hårddisk och Spotify i 320 kb/s är fullständigt försumbar. (Tilläggas bör att jag har en Bechsteinflygel i vardagsrummet och är oerhört gnällig här.)
Magnuz skrev:När du skriver castar, är det då från telefonen? Jag gjorde så från telefon/iPad till Apple-TV innan Spotify fixade sin Apple-TV-app och det lät inget vidare. Med appen är det en helt annan sak.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 36 gäster