Kamfiltereffekter dyker upp i olika sammanhang. Vid lyssning på sinusar uppstår mätbara och hörbara kamfiltereffekter.
Jag har svårt att förstå hur rena kamfiltereffekter kan höras vid lyssning på vanlig musik.
JM
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Kamfilter ger en idealiserad bild av vad som händer i reflektiv miljö. Verkligheten är mer komplicerad, men i grunden handlar det om samma sak.
Naturligtvis hör vi frekvensgångseffekter av rumsreflektioner - det är just detta som ställer till det för klangen upp till ca 500 Hz. För högre frekvenser uppfattar vi istället reflektionerna både i termer av frekvensplan och tidsplan förutsatt att de anländer tillräckligt lång tid efter direktljudet. Då blir dessa lättare att sortera ut för hörseln och kan ge både klangeffekter, positionseffekter och insvepningseffekter.
I-or skrev:Kamfilter ger en idealiserad bild av vad som händer i reflektiv miljö. Verkligheten är mer komplicerad, men i grunden handlar det om samma sak.
Naturligtvis hör vi frekvensgångseffekter av rumsreflektioner - det är just detta som ställer till det för klangen upp till ca 500 Hz. För högre frekvenser uppfattar vi istället reflektionerna både i termer av frekvensplan och tidsplan förutsatt att de anländer tillräckligt lång tid efter direktljudet. Då blir dessa lättare att sortera ut för hörseln och kan ge både klangeffekter, positionseffekter och insvepningseffekter.
JM skrev:Kamfiltereffekter dyker upp i olika sammanhang. Vid lyssning på sinusar uppstår mätbara och hörbara kamfiltereffekter.
Jag har svårt att förstå hur rena kamfiltereffekter kan höras vid lyssning på vanlig musik.
JM
JM skrev:Jag ser kamfiltereffekter som ett enkelt specialfall med en sinuston med för denna sinus specifika interferferenser.
Musik är en musik-/rumspecifik mix av mängder av olika sinusar och cosinusar med mängder med interferenser och inte varianter på specialfallet kamfiltereffekten.
JM
hifikg skrev:Används centerhögtalare för att dölja eventuella kamfiltereffekter? Tja, varför inte. Har inte mätt in mina högtalare med millimeterprecision, de står ungefär lika långt från sidoväggarna och ganska dikt an mot väggen bakom. Och där har de stått. Länge. Snart kommer ESL63 hem, där mätte jag in och markerade på golvet så att de skulle stå symmetriskt, men det kan nog skilja en o annan centimeter. Hörs det inte så finns det inte. Nu fick jag en idé
hifikg skrev:Används centerhögtalare för att dölja eventuella kamfiltereffekter? Tja, varför inte. Har inte mätt in mina högtalare med millimeterprecision, de står ungefär lika långt från sidoväggarna och ganska dikt an mot väggen bakom. Och där har de stått. Länge. Snart kommer ESL63 hem, där mätte jag in och markerade på golvet så att de skulle stå symmetriskt, men det kan nog skilja en o annan centimeter. Hörs det inte så finns det inte. Nu fick jag en idé
Harryup skrev:hifikg skrev:Används centerhögtalare för att dölja eventuella kamfiltereffekter? Tja, varför inte. Har inte mätt in mina högtalare med millimeterprecision, de står ungefär lika långt från sidoväggarna och ganska dikt an mot väggen bakom. Och där har de stått. Länge. Snart kommer ESL63 hem, där mätte jag in och markerade på golvet så att de skulle stå symmetriskt, men det kan nog skilja en o annan centimeter. Hörs det inte så finns det inte. Nu fick jag en idé
Är du säker på att helt symmetrisk är bäst? Personligen så skulle jag mera bry mig om att testa att sprida ut resonanserna så att dom inte nödvändigtvis samverkar utan sprids ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster