OP Ampar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kalle_H
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2021-11-04

Re: OP Ampar

Inläggav Kalle_H » 2023-01-25 00:29

goat76 skrev:Anser du att man kan lita på sin hörsel bara för att hörselintrycket är det enda sinne man använder för stunden, eller är det möjligtvis så att man tvingas lita på endast hörselsinnet bara för att inget annat sinne finns att tillgå?
Och varför är det ensamma hörselsinnets intryck viktigare än det helhetsintryck du verkligen har när alla dina sinnen får vara med och avgöra? :)


Du får naturligtvis tycka att ljudet hemma hos dig blir betydligt bättre om du hänger upp Belts säkerhetsnålar i gardinen och vara nöjd och glad för det.
När du börjar torgföra dylika tokiga idéer, om att Peter Belts säkerhetsnålar i gardiner är en väg till bättre ljud hemma, på ett diskussionsforum så är det stor risk du kommer att möta motugg ifrån folk som är skeptiska.
Det känns som att du inte riktigt vågar ta den diskussionen?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-25 06:47

Kalle_H skrev:
LeifB skrev:Det är väl känt att en högtalare som har en jämn frekvenskurva inte låter bra.
Våra öron är inte skapta för en jämn kurva.


_Du lyssnar aldrig på musik live?

Jo det gör jag.
Akustisk.
Klassisk musik. Rummet sätter sin prägel på klangen.
Ett lagom dämpat rum ger en bra klang.
Senast redigerad av LeifB 2023-01-25 08:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OP Ampar

Inläggav goat76 » 2023-01-25 07:23

Kalle_H skrev:
goat76 skrev:Anser du att man kan lita på sin hörsel bara för att hörselintrycket är det enda sinne man använder för stunden, eller är det möjligtvis så att man tvingas lita på endast hörselsinnet bara för att inget annat sinne finns att tillgå?
Och varför är det ensamma hörselsinnets intryck viktigare än det helhetsintryck du verkligen har när alla dina sinnen får vara med och avgöra? :)


Du får naturligtvis tycka att ljudet hemma hos dig blir betydligt bättre om du hänger upp Belts säkerhetsnålar i gardinen och vara nöjd och glad för det.
När du börjar torgföra dylika tokiga idéer, om att Peter Belts säkerhetsnålar i gardiner är en väg till bättre ljud hemma, på ett diskussionsforum så är det stor risk du kommer att möta motugg ifrån folk som är skeptiska.
Det känns som att du inte riktigt vågar ta den diskussionen?


Jag förstår inte din sista mening, jag diskuterar ju precis detta i just denna tråd vilket du citerar.

Låt istället säga att du äskar hur högtalare A ser ut men hatar hur högtalare B ser ut. Vid ett blindtest inser du att högtalarna är oskiljaktiga i ljudet, men när du sen tittar mår du nästan illa av hur ful högtalare B ser ut i rummet, och till den grad att du knappt kan fokusera på musiken, medans du tycker att högtalare A är en enastående snygg möbel som verkligen gör att hela rummet ser elegantare ut, och i.o.m detta njuter mycket mer av helhetskänslan och hur bra högtalaren faktiskt låter.

Andra sinnen än endast hörselintrycket har i ovanstående exempel varit av stor betydelse, hur tokigt du än må tycka att det är.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OP Ampar

Inläggav petersteindl » 2023-01-25 09:15

LeifB skrev:Det är väl känt att en högtalare som har en jämn frekvenskurva inte låter bra.
Våra öron är inte skapta för en jämn kurva.

Vad är en jämn frekvenskurva?
Är det samma sak som en rak frekvenskurva?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-25 09:22

petersteindl skrev:
LeifB skrev:Det är väl känt att en högtalare som har en jämn frekvenskurva inte låter bra.
Våra öron är inte skapta för en jämn kurva.

Vad är en jämn frekvenskurva?
Är det samma sak som en rak frekvenskurva?

Ja

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OP Ampar

Inläggav petersteindl » 2023-01-25 09:23

Då jag lyssnar så lyssnar jag alltid öppet. I princip testar jag aldrig. Jag bara lyssnar. Gillar jag det jag hör så är det bra.

Jag är notorisk mätnisse. Vill veta hur det mäter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OP Ampar

Inläggav petersteindl » 2023-01-25 09:38

LeifB skrev:
petersteindl skrev:
LeifB skrev:Det är väl känt att en högtalare som har en jämn frekvenskurva inte låter bra.
Våra öron är inte skapta för en jämn kurva.

Vad är en jämn frekvenskurva?
Är det samma sak som en rak frekvenskurva?

Ja


Ok. Det existerar inga högtalare med rak frekvenskurva. :) Inte med den måttstock jag har.

Ingen på denna planet har någonsin hört hur en sådan låter. Paradoxalt vet dock de flesta hur ljudet från en spikrak frekvensgång låter.

Vår hörsel är definitivt skapad för en spikrak frekvensgång. Helst 20 Hz - 20 kHz +/- 0,05 dB.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-25 09:49

petersteindl skrev:
LeifB skrev:
petersteindl skrev:Vad är en jämn frekvenskurva?
Är det samma sak som en rak frekvenskurva?

Ja


Ok. Det existerar inga högtalare med rak frekvenskurva. :) Inte med den måttstock jag har.

Ingen på denna planet har någonsin hört hur en sådan låter. Paradoxalt vet dock de flesta hur ljudet från en spikrak frekvensgång låter.

Vår hörsel är definitivt skapad för en spikrak frekvensgång. Helst 20 Hz - 20 kHz +/- 0,05 dB.

Nästan alla seriösa tillverkare av högtalare talar om nästan rak frekvenskurva. +-1.5 db brukar förekomma.
Har du uppmätt det i hemmiljö?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OP Ampar

Inläggav petersteindl » 2023-01-25 10:13

LeifB skrev:
petersteindl skrev:
LeifB skrev:Ja


Ok. Det existerar inga högtalare med rak frekvenskurva. :) Inte med den måttstock jag har.

Ingen på denna planet har någonsin hört hur en sådan låter. Paradoxalt vet dock de flesta hur ljudet från en spikrak frekvensgång låter.

Vår hörsel är definitivt skapad för en spikrak frekvensgång. Helst 20 Hz - 20 kHz +/- 0,05 dB.

Nästan alla seriösa tillverkare av högtalare talar om nästan rak frekvenskurva. +-1.5 db brukar förekomma.
Har du uppmätt det i hemmiljö?

Det skall ju naturligtvis mätas exakt så som lyssningssituationen är. Om tillverkare pratar om den siffra du anger så är det humbug. Garanterat! Tippar att +/- 10 dB eller ännu sämre är mer relevant.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-25 10:29

petersteindl skrev:
LeifB skrev:
petersteindl skrev:
Ok. Det existerar inga högtalare med rak frekvenskurva. :) Inte med den måttstock jag har.

Ingen på denna planet har någonsin hört hur en sådan låter. Paradoxalt vet dock de flesta hur ljudet från en spikrak frekvensgång låter.

Vår hörsel är definitivt skapad för en spikrak frekvensgång. Helst 20 Hz - 20 kHz +/- 0,05 dB.

Nästan alla seriösa tillverkare av högtalare talar om nästan rak frekvenskurva. +-1.5 db brukar förekomma.
Har du uppmätt det i hemmiljö?

Det skall ju naturligtvis mätas exakt så som lyssningssituationen är. Om tillverkare pratar om den siffra du anger så är det humbug. Garanterat! Tippar att +/- 10 dB eller ännu sämre är mer relevant.

+1 :)
Ja det låter mer verkligt.
Det varierar i oändligheten.
Det är en lögn att säga att högtalare har rak frekvenskurva, speciellt i hemmamiljö.
Jag är nöjd om det låter bra, inget speciellt som sticker ut och retar öronen.
En del högtalare är bättre på att spela starkt (inte min musik). Öronen är för känsliga av sin natur, har man förlorat delar av hörseln så är dom förstörda för gott. Spela så att dom håller livet ut.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OP Ampar

Inläggav petersteindl » 2023-01-25 10:43

Det finns många olika sätt att definiera under vilka betingelser som man specificerar sin frekvensgång på högtalare på.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-25 11:00

petersteindl skrev:Det finns många olika sätt att definiera under vilka betingelser som man specificerar sin frekvensgång på högtalare på.

Ja det gör det.
Öronen är lite känsligare för vissa frekvenser. Ska vi säga 2500-4500 hz.
Jag vill inte ha en stigande dominerande ökning i det området.
Hellre lite svagare där.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17892
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: OP Ampar

Inläggav Almen » 2023-01-25 19:47

LeifB skrev:Det är väl känt att en högtalare som har en jämn frekvenskurva inte låter bra.

LeifB skrev:
petersteindl skrev:Vad är en jämn frekvenskurva?
Är det samma sak som en rak frekvenskurva?

Ja

petersteindl skrev:Det existerar inga högtalare med rak frekvenskurva.

LeifB skrev:Det är en lögn att säga att högtalare har rak frekvenskurva


Jag fattar inte riktigt vad du argumenterar för eller emot här, LeifB. Tycker du att högtalare med rak frekvenskurva låter dåligt eller inte?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: OP Ampar

Inläggav LeifB » 2023-01-25 20:07

Finns inga som har rak frekvenskurva.
Svårt att säga. Dåligt att ingen har kommit på att tillverka ett högtalare som klarar det. :(

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17892
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: OP Ampar

Inläggav Almen » 2023-01-25 20:08

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:Tycker ändå den fråga LeifB ställer är intressant och jag har ofta funderat i samma banor.

Vilken fråga var det?

Varför är det av yppersta vikt för många "tekniskt lagda" personer att återgivningen är helt korrekt, samtidigt som samma personer oftast är helt övertygade om att hörseln aldrig går att lita på.

Nej, nej, jag skrev ju det: om man lyssnar blint litar man ju verkligen på hörseln eftersom det är enda sinnet man använder. Om man måste ha ytterligare information (annat än hörseln) om vad man lyssnar på, så litar man ju inte riktigt på sina öron. Och förresten - vad menar du med "korrekt återgivning" i sammanhanget?

Men det här är givetvis fundamentalia vad gäller perceptionsförmåga och psykologi, så jag vet inte varför jag egentligen... Ja, ja... :)


Den här frågeställningen syftade jag på:
LeifB skrev:Då kanske man inte behöver mäta... :D
Låter det bra så är det väl bra?!

OK. Nej, det är helt fel enligt min mening. Det kan låta bra ur en transistorradio, men det betyder inte att det är bra i en audiofil mening.

Anser du att man kan lita på sin hörsel bara för att hörselintrycket är det enda sinne man använder för stunden, eller är det möjligtvis så att man tvingas lita på endast hörselsinnet bara för att inget annat sinne finns att tillgå?
Och varför är det ensamma hörselsinnets intryck viktigare än det helhetsintryck du verkligen har när alla dina sinnen får vara med och avgöra? :)

Första frågan: Är inte det samma sak?
Sista frågan: Det är två olika saker: 1) Lyssning för att ta reda på någonting, 2) Lyssning för att njuta av musik (eller andra ljud).

Med korrekt återgivning menar jag hur återgivningen uppfattas låta ifall en inspelning som anses vara korrekt inspelad återges på en högtalare, som i sin tur anses återge en helt korrekt frekvensgång för en lyssnare på bästa möjliga lyssningsplats. :D

Om vi utifrån ovanstående saker låter dig göra ett blindtest mellan denna korrekt återgivande högtalaren och en annan högtalare med några avvikelser från det korrekta. Kommer inte ditt slutgiltiga val mellan dessa fortfarande vara helt baserat på ditt subjektiva intryck, oavsett vilken av återgivarna du än väljer?

Vet inte om jag förstår dig rätt, men jo.

Jag vill poängtera att jag är fullt medveten om att blindtester inte används för att avgöra vilken av återgivarna som är den mest korrekta ur ett rent återgivningstekniskt perspektiv, utan snarare för att utesluta att inte andra sinnen än själva hörselsinnet avgör vilken av återgivarna man subjektivt föredrar. MEN, trots detta faktum strävar den "teknsiskt lagda" personen i princip alltid efter att uppnå den mest tekniskt korrekta återgivningen, snarare än vad han subjektivt kanske skulle föredra i ett blindtest. :D

Det tror jag inte stämmer. Och bara en brasklapp: du blandar inte ihop val av t.ex. en DAC med val av komplett anläggning, inklusive lyssningsrum?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17892
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: OP Ampar

Inläggav Almen » 2023-01-25 20:13

LeifB skrev:Finns inga som har rak frekvenskurva.

OK, men vad menar du då med att "det är väl känt att en högtalare som har en jämn frekvenskurva inte låter bra"? Högtalare som inte finns låter ju varken bra eller dåligt. :)

Dessutom skulle jag argumentera tvärtom: tillgänglig litteratur (samt mina personliga preferenser) pekar mot att de flesta lyssnare (speciellt vana sådana) föredrar en jämförelsevis jämn frekvenskurva.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst