OA-73XL

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA-XXX

Inläggav juanth » 2023-01-18 17:01

Sharkythefrog skrev:Vi håller just nu på att modellera en TLML med två st parallella SB17. Vi har testat med alla olika varianter och konstaterat att NBAC, NAC inte alls går att använda. MFC fungerar riktigt bra men bäst är NRX2. Så just nu är det den modellen som gäller för våra försök.

För er alla i gruppen: VILKEN HÖJD (Underkant OA51-låda, eller överkant baslådan i OA58) är optimal för en variant av t ex Larsen 8/9 (dvs OA51+baslåda) ?

Behövs för att få till en vettig konstruktion med MLTL. Just nu 3-folded, men kan även bli 4-folded beroende på ideal höjd i kombination med bästa MLTL-designen.


Underkant på OA51 har man kring 60 cm med lite variation för hur högt/lågt man sitter. I rum med högre takhöjd kan man tänka sig att höja några cm men generellt 57-65 cm

Om du sitter på lyssningsplats så ska du precis ana den övre ytan på 51, då brukar det låta bäst.


Jag är inte helt hemma på förkortningarna du använder men är det så att du vill använda dig av Transmission Line till basen i ett Carlsson-koncept? Vad betyder förkortningen MLTL? Har jag missförstått så bortse från det nedan. :)

Det tycker jag är lite synd. Den output du tjänar på i basen med väggnära placering faller då bort. Dvs gratis dB och sänkt distorsion och mindre baffelstegseffekter. Det är lite en grundpelare i konceptet. :)


Jag finns i Älvsjö/Örby. Pm för tel osv.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: OA-XXX

Inläggav Ted_B » 2023-01-18 18:02

Kanske är L=W?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA-XXX

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-18 21:56

Lite koll på Transmission Line har man Faktiskt.io 8)

MLTL = Mass Loaded Transmission Line, som väl är en kvartsvågspipa med en portöppning. Alltså den vanligaste typen av TL-högtalare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: OA-XXX

Inläggav DQ-20 » 2023-01-20 18:43

Maarten skrev:Om man tittar på mätningarna här http://carlssonkult.se/basersattare.aspx ser de verkligen inte bra ut för SB Acoustics Satori MW16P-8.

En distorsion om uppåt 1 %. Skulle gissa att den i snitt är typ 10 ggr sämre än b17cac/nbac (som ju är neråt 0,05% i stora delar av registret @ 85 dB).


Jag tror man måste fundera på vad distorsionstopparna beror på. Det verkar finnas tre mekanismer:
1. Dippen strax över 1 kHz
2. Toppen vid 4kHz
3. Toppen vid 7,5 kHz

Dippen vid 1 kHz göra att den uppmätta distorsionen stiger genom att grundtonen är försvagad, samtidigt som de distorsionsgenererande mekanismerna ångar på. Kvoten övertoner/grundton stiger alltså. Detta är ett beteende som finns hos flera SB element (fall kring 1 kHz) och jag undrar varför de inte fixat det. Kan man få baffeln att hjälpa till lite extra vid 1 kHz så minskar distorsionen. Topparna vid 4 kHz och 7,5 kHz gör att övertoner förstärks extra mycket där. För att hitta grundtonerna får man för andraton dela med 2 och för tredjetonen med 3. Dippen är svår att göra något åt och jag begriper inte varför den finns där. Topparna går däremot att göra något åt genom notch filter (serie eller serie plus parallell) av den typ som purifi har skrivit ett "white paper" om. Det kan man läsa här https://purifi-audio.com/wp-content/uploads/2022/03/220211_R05-Notchfilter.pdf. Man kan ifrågasätta vikten av det men mätmässigt blir det väldigt snyggt och förklarar poängen med att med att driva elementet med en avpassad serieresistans. Här är ett exempel på hur det kan genomföras på ett SB och ett SEAS element: https://www.diyaudio.com/community/threads/edelstoff-seas-27tbcd-gb-dxt-sb-acoustics-sb15nbac30-4.391310/. Liknande arrangemang skulle kanske kunna utföras på sb17nac. Det verkar inte som om det finns någon väg runt problemet med mjuka och hårda membran. Vill man ha superlåg distortion måste man använda styva membran och får då hantera uppbrytningarna även om de ligger utan för passbandet. Vill man ha en frekvensgång utan tvära kast i "rått tillstånd" får man använda mjuka membran och det för med sig högre distorsion. Vad jag vet är det väl bara Audiotechnology kvar som på allvar formar mjuka polypropylenmembran.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA-XXX

Inläggav Maarten » 2023-01-20 18:50

Hoppsan, den där Edelstoff | Seas 27TBCD/GB-DXT | SB Acoustics SB15NBAC30-4 hade jag inte sett förut och den verkar ju välgjord vid första anblicken.
En sådan fast med BC25G hade varit kul att bygga.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: OA-XXX

Inläggav DQ-20 » 2023-01-20 21:11

Maarten skrev:Hoppsan, den där Edelstoff | Seas 27TBCD/GB-DXT | SB Acoustics SB15NBAC30-4 hade jag inte sett förut och den verkar ju välgjord vid första anblicken.
En sådan fast med BC25G hade varit kul att bygga.


Eller hur. Tyskar ett duktigt folk. Han har till och med anammat Svante-slitsen om än lite sent. Själv funderar jag på om det inte skulle gå att trycka in sb15nbac + sb26adc i mina gamla NG8-lådor, bara på kul. Volymen är identisk. En Seas 18RLY skulle dessutom passa perfekt i baslådan på 28 liter.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-21 12:31

juanth skrev:Underkant på OA51 har man kring 60 cm med lite variation för hur högt/lågt man sitter. I rum med högre takhöjd kan man tänka sig att höja några cm men generellt 57-65 cm. Om du sitter på lyssningsplats så ska du precis ana den övre ytan på 51, då brukar det låta bäst.


Perfekt att veta.

Tanken är att basen ska vara riktad uppåt medan porten (ML i beteckningen) ska vara riktad åt sidan nära väggen.
Har ntoerat att det blir lite stökigt med dubbla basar varav den ena även fungerar som mellanregister. Nu har vi räknat på en ensam 8a (SB23NRXS) i bottendelen. Och då så får mellanregistret bli kanske en SB15xxx istället, vilken av dem som nu låter bäst i sammanhanget. Om någon har en idé så kom gärna med den.

Med en rätt stor box (100 liter) på HxDxB 60x50x40 cm så blir F3 runt 25 Hz. Med en box på 50 liter landar man på ca 30 Hz.
Bilagor
Stor låda OA59HH.jpg
Stor låda OA59HH.jpg (517.44 KiB) Visad 1668 gånger

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-21 12:31

juanth skrev:Underkant på OA51 har man kring 60 cm med lite variation för hur högt/lågt man sitter. I rum med högre takhöjd kan man tänka sig att höja några cm men generellt 57-65 cm. Om du sitter på lyssningsplats så ska du precis ana den övre ytan på 51, då brukar det låta bäst.


Perfekt att veta.

Tanken är att basen ska vara riktad uppåt medan porten (ML i beteckningen) ska vara riktad åt sidan nära väggen.
Har ntoerat att det blir lite stökigt med dubbla basar varav den ena även fungerar som mellanregister. Nu har vi räknat på en ensam 8a (SB23NRXS) i bottendelen. Och då så får mellanregistret bli kanske en SB15xxx istället, vilken av dem som nu låter bäst i sammanhanget. Om någon har en idé så kom gärna med den.

Med en rätt stor box (100 liter) på HxDxB 60x50x40 cm så blir F3 runt 25 Hz. Med en box på 50 liter landar man på ca 30 Hz.

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-21 16:37

Några olika 8-tummare testade i alla möjliga olika storlekar på MLTL. NB23NRXS fungerar alltid bäst. Delas sannolikt snällt vid 400-450 Hz. Med en SB15 som mid, också delad snällt nedåt.
Bilagor
SB23NRXS-170-630-pwr.JPG
F3 någonstans vid 25 Hz
SB23NRXS-170-630-pwr.JPG (55.06 KiB) Visad 1650 gånger
SB23NRXS-170-630.JPG
Hornresp inställningar för den större lådan
SB23NRXS-170-630.JPG (64.59 KiB) Visad 1650 gånger
Drivers OA59HH.JPG
Olika drivers testade.
Drivers OA59HH.JPG (44.45 KiB) Visad 1650 gånger

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-26 00:42

Nu verkar det som om det gick att göra en MLTL i bra storlek med f3 28 Hz, resonansfrekvens på 27 Hz. Blir en bra bottendel in en OA86HH, tillsammans med en diskant på samma uppåtriktade baffel, samt en diskant och mellanregister på en lutande baffel. Allt enligt OA58, Larsen 8/9 etc.
Bilagor
OA86HH-28.jpg
OA86HH-28.jpg (83.02 KiB) Visad 1554 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA-XXX

Inläggav juanth » 2023-01-26 00:48

Sharkythefrog skrev:Några olika 8-tummare testade i alla möjliga olika storlekar på MLTL. NB23NRXS fungerar alltid bäst. Delas sannolikt snällt vid 400-450 Hz. Med en SB15 som mid, också delad snällt nedåt.


SB15NBAC är fenomenalt bra. Jag har nyss lyssnat på den i 3-väg där den spelar från 300-2300 Hz. Delat 24dB/oktav nedåt. Från 400-450 snällt delat, lär nog inte bli sämre. Distorsionsnivåer i världsklass.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA-XXX

Inläggav distad » 2023-01-26 05:06

Kermit116 skrev:
schmutziger skrev:...
Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.

Menar du att Sb17nbac är en intressantare uppgradering i 12:or än Grafpro's konventionella m Satori o T22?

Jag har ju hört vad som händer i ett par OA12 när man bara bytte bas till Satori och hur hela ljudbilden blev helt annorlunda och bättre och jag har ju hört skillnaderna mellan nbac och Satori. Ett par OA12 med nbac och t22 (t22 som jag inte hört ännu, men ska låta bra)skulle nog bli en mycket imponerande liten högtalare. Personligen tycker jag att OA12 helt original inte låter bra alls.... :oops: även om jag är Carlsson fanatiker.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-26 12:20

FBK skrev:Jag har ju hört vad som händer i ett par OA12 när man bara bytte bas till Satori och hur hela ljudbilden blev helt annorlunda och bättre och jag har ju hört skillnaderna mellan nbac och Satori.


Betyder det du skriver att du tycker NBAC låter bättre än Satori?

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-26 12:21

juanth skrev:SB15NBAC är fenomenalt bra. Jag har nyss lyssnat på den i 3-väg där den spelar från 300-2300 Hz. Delat 24dB/oktav nedåt. Från 400-450 snällt delat, lär nog inte bli sämre. Distorsionsnivåer i världsklass.


Låter bra. :D

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-26 12:30

Nu finns måtten för en MLTL-låda framtagen för både 25 Hz och 28 Hz f3.

25 Hz varianten blir 49x49x61 cm
28 Hz varianten blir 46x46x57 cm

Minimal skillnad för 3 Hz lägre f3.

Men frågan är om 49 cm lite för stort som botten?
Redan 46 cm är ju lite stort. Betydligt större än t ex Larsen 8/9...

Fast basen i en MLTL är ju ofta lite roligare än i en basreflex.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA-XXX

Inläggav distad » 2023-01-26 17:47

Sharkythefrog skrev:
FBK skrev:Jag har ju hört vad som händer i ett par OA12 när man bara bytte bas till Satori och hur hela ljudbilden blev helt annorlunda och bättre och jag har ju hört skillnaderna mellan nbac och Satori.


Betyder det du skriver att du tycker NBAC låter bättre än Satori?

Ja, när vi jämförde dem i mina OA50 så föredrog jag klart NBAC.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA-XXX

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-26 23:53

Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).
Dom har stor spridning å plockar fram detaljer skit snyggt.

De skulle ha varit intressant å fått till filtret så det matcha Satorin bättre men tiden räckte inte till.
För som FBK sa att Satorin gjorde underverk i OA-12.
Högtalarna försvann liasom ur ljudbilden.

Ja kör m 7" Satori i mina OA-52 m mycket gott resultat.
Dom elementena lirar bättre än 6.5" Satori i OA-12.

Snart kommer jag å flytta över 6.5" Satori t mina OA-116 som ren mid.
Basen blir SB A Fet åttan https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html.
Den kommer å få 45L volym minus br rör å stag så den kommer å klara sej bra där.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA-XXX

Inläggav juanth » 2023-01-27 01:00

Imperial-Blomman skrev:Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).
Dom har stor spridning å plockar fram detaljer skit snyggt.

De skulle ha varit intressant å fått till filtret så det matcha Satorin bättre men tiden räckte inte till.
För som FBK sa att Satorin gjorde underverk i OA-12.
Högtalarna försvann liasom ur ljudbilden.

Ja kör m 7" Satori i mina OA-52 m mycket gott resultat.
Dom elementena lirar bättre än 6.5" Satori i OA-12.

Snart kommer jag å flytta över 6.5" Satori t mina OA-116 som ren mid.
Basen blir SB A Fet åttan https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html.
Den kommer å få 45L volym minus br rör å stag så den kommer å klara sej bra där.


Den kommer att klara sig mycket bra den basen. Dess stora x-max får man nog ta med en nypa salt men den är mycket kompetent. Den ligger lite efter de allra bästa baselementen när det gäller distorsion men är inte på något vis dålig. Prisvärd!
Har du räknat på rör till den?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-28 10:40

Imperial-Blomman skrev:Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).
Dom har stor spridning å plockar fram detaljer skit snyggt.


Snart kommer jag å flytta över 6.5" Satori t mina OA-116 som ren mid.
Basen blir SB A Fet åttan https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html.


Intressant m NBAC. Jag tittar ju på 5” men stilen borde vara densamma.

Bygg basbotten som en MLTL med den basen istället så får du ännu bättre bas. ;-)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-28 17:40

Sharkythefrog skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).
Dom har stor spridning å plockar fram detaljer skit snyggt.


Snart kommer jag å flytta över 6.5" Satori t mina OA-116 som ren mid.
Basen blir SB A Fet åttan https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html.


Intressant m NBAC. Jag tittar ju på 5” men stilen borde vara densamma.

Bygg basbotten som en MLTL med den basen istället så får du ännu bättre bas. ;-)


Nu är ju inte den här tråden om att bygga TL högtalare utan något helt annat, men innan vi stänger den dörren eller fortsätter den i en egen tråd som förmodligen en snygg TL design förtjänar så skall jag dela med mig av ett tips från någon som faktist oxå gillar TL.

TL som konstruktion har en del riktigt trevliga egenskaper, men med det följer det med andra mindre önskade oxå, Dock finns det en blygsam herre i tyskland som funderat mycket på TL och faktiskt förmodligen bidragit ganska väsentligt till en "modernisering" av TL som alla älskare och byggare av dessa borde kika på, nämligen en inbyggd helmholtz fälla.
Berndt Timmermanns brukade konstruera åt andra men sedan ett antal år så är han chefredaktör och designer på tidskriften Hifi&Hobby i tyskland.

Timmermanns TL konstruktioner anses av många vara bland det bästa man kan bygga och mäter på ett sätt som de flesta andra TL bara kan drömma om, så vi börjar se fler och fler duktiga konstruktörer addera helmholz fällor i TL konstruktioner för att ta hand om de oönskade resonanserna som konstruktionen alltid bidrar med.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA-XXX

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-28 21:02

Den kommer att klara sig mycket bra den basen. Dess stora x-max får man nog ta med en nypa salt men den är mycket kompetent. Den ligger lite efter de allra bästa baselementen när det gäller distorsion men är inte på något vis dålig. Prisvärd!
Har du räknat på rör till den?


Ja har räknat på lite olika avstämningar å sorlekar på port.
Ja vill ha så stor port de går så de blev en Aeroport 4

Me 3" port så går basen djupare ned å de e lättare å labba m port längd.
Aero porten har fast längd å ja siktar på ca +5dB vid 34Hz.
Då får ja en busigare avstämning än m 3" porten.

Men ja vet inte hur flödes resistorn kommer att påverka här så avstämningen så de kan bli spännande.
De kan kanske bli bättre utan flödes resistor.
De kommer ja å märka framöver.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-29 11:05

Chris71 skrev:Nu är ju inte den här tråden om att bygga TL högtalare utan något helt annat, men innan vi stänger den dörren eller fortsätter den i en egen tråd som förmodligen en snygg TL design förtjänar så skall jag dela med mig av ett tips från någon som faktist oxå gillar TL.


TL konstruktioner anses av många vara bland det bästa man kan bygga och mäter på ett sätt som de flesta andra TL bara kan drömma om, så vi börjar se fler och fler duktiga konstruktörer addera helmholz fällor i TL konstruktioner för att ta hand om de oönskade resonanserna som konstruktionen alltid bidrar med.


Precis som alla andra här försöker jag få till en bra basbotten antingen till en OA51 eller som en del av en upphittad OA58. En basreflexlåda eller MLTL, gör det någon skillnad i denna tråd, syftet är detsamma?

Avseende resonanser så tar dämpning bort dessa i alla moderna konstruktioner, så att endast det göttaste återstår, vilket både syns i de designverktyg och mätningar som görs. Inte som förr, när att designa TLs mer eller mindre var en gissningslek. Mäter eller designar man t ex det klassiska Voighthornet så är det en katastrof, men ändå hyllat. Idag skulle ingen komma på idén att designa något sådant.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-29 15:27

Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:Nu är ju inte den här tråden om att bygga TL högtalare utan något helt annat, men innan vi stänger den dörren eller fortsätter den i en egen tråd som förmodligen en snygg TL design förtjänar så skall jag dela med mig av ett tips från någon som faktist oxå gillar TL.


TL konstruktioner anses av många vara bland det bästa man kan bygga och mäter på ett sätt som de flesta andra TL bara kan drömma om, så vi börjar se fler och fler duktiga konstruktörer addera helmholz fällor i TL konstruktioner för att ta hand om de oönskade resonanserna som konstruktionen alltid bidrar med.


Precis som alla andra här försöker jag få till en bra basbotten antingen till en OA51 eller som en del av en upphittad OA58. En basreflexlåda eller MLTL, gör det någon skillnad i denna tråd, syftet är detsamma?

Avseende resonanser så tar dämpning bort dessa i alla moderna konstruktioner, så att endast det göttaste återstår, vilket både syns i de designverktyg och mätningar som görs. Inte som förr, när att designa TLs mer eller mindre var en gissningslek. Mäter eller designar man t ex det klassiska Voighthornet så är det en katastrof, men ändå hyllat. Idag skulle ingen komma på idén att designa något sådant.


Det är klart att du är välkommen att bidra med precis vad du i tråden för att främja huvudsyftet, det var bara en notering att om du i din design ide väljer att gå all in i en MLTL konstruktion så kommer du kanske inte ha så mycket att hämta från de som ägnar sitt intresse åt att förfina OA konstruktioner då dessa är ganska annorlunda konstruktioner rent akustiskt.

Om du blir kvar i en TL baserad konstruktion så är ändå mitt mest vänliga råd att kika på hantering av resonanser, för de har inte försvunnit bara för att verktygen är bättre eller vissa mätningar inte lyckas registrera dem, det är väldigt lätt att fastna för design ideer när dessa förmedlas av någon entusiast, men jag skulle säga att ibland har man mer nytta av den lite mindre romantiserade informationen som delas av bla I-OR förmedla.

Detta är inte kritik utan bara tips om riktningar som kan förbättra dina upplevelser

Sharkythefrog
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-04-27

Re: OA-XXX

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-30 01:02

Chris71 skrev:
Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:Det är klart att du är välkommen att bidra med precis vad du i tråden för att främja huvudsyftet, det var bara en notering att om du i din design ide väljer att gå all in i en MLTL konstruktion så kommer du kanske inte ha så mycket att hämta från de som ägnar sitt intresse åt att förfina OA konstruktioner då dessa är ganska annorlunda konstruktioner rent akustiskt.

Om du blir kvar i en TL baserad konstruktion så är ändå mitt mest vänliga råd att kika på hantering av resonanser, för de har inte försvunnit bara för att verktygen är bättre eller vissa mätningar inte lyckas registrera dem, det är väldigt lätt att fastna för design ideer när dessa förmedlas av någon entusiast, men jag skulle säga att ibland har man mer nytta av den lite mindre romantiserade informationen som delas av bla I-OR förmedla.

Detta är inte kritik utan bara tips om riktningar som kan förbättra dina upplevelser


Du får nog förklara för mig vad som är så bra med de taskiga baskonstruktioner som gjordes i flera av de OA-högtalare som gjorts. ”Annorlunda konstruktioner rent akustiskt” som du skriver, absolut i den ortoakustiska delen, men knappast i val av baselement eller avstämning av basreflexlådorna. Och det är väl också därför folk som du och jag vill bygga bättre versioner av dem. Jag precis som, antar jag, alla andra här gillar de ortoakustiska idéerna och ljudet. Om du till det kan få en bergfast bas med f3 på 28 Hz i en låda som passar perfekt under en orginal eller modifierad OA51 så har du kommit en bra bit på väg.

Vet inte vad du försöker åstadkomna med dina försök till härskarteknik med att börja skriva om ”romantiserad information”. Det fungerar inte jättebra på mig. Jag och de jag för dialog med vet vad det handlar om. Googla Martin King och Paul Kittinger och räknar du artiklar och priser de har, och så räknar du dina. Varför de namnen? Just därför att båda är inblandade i lådan du just talade om inte håller måttet. Jag tar mer än gärna emot både kritik och tips om allt möjligt, det är därför jag gärna ställer frågor. Men då gärna svar från någon som har något att komma med.

Bergfast bas till f3 28 Hz ur en 8” driver i en låda som passar perfekt under en OA51, eller som bottendelen i en ”förfinad” OA58? I min värld är det ett ”ja, varför inte…”. Men det är ju bara jag, och var och en är ju fri att tycka som man vill.

Jag däremot är mer intresserad av vad man stoppar ovanpå. SBs NBAC verkar ju vara populär, med diverse diskanter. Själv vill jag nog försöka med SS 2608 i en wave guide som visar fantastiskt resultat i några andra lågor. Om det fungerar i en ortoakustisk miljö? Just nu ingen aning, men spridningen är suverän och skulle kanske kunna fungera i en OA58-förfining. Tiden får utvisa.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA-XXX

Inläggav juanth » 2023-01-30 01:35

Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:
Sharkythefrog skrev:


Du får nog förklara för mig vad som är så bra med de taskiga baskonstruktioner som gjordes i flera av de OA-högtalare som gjorts. ”Annorlunda konstruktioner rent akustiskt” som du skriver, absolut i den ortoakustiska delen, men knappast i val av baselement eller avstämning av basreflexlådorna. Och det är väl också därför folk som du och jag vill bygga bättre versioner av dem. Jag precis som, antar jag, alla andra här gillar de ortoakustiska idéerna och ljudet. Om du till det kan få en bergfast bas med f3 på 28 Hz i en låda som passar perfekt under en orginal eller modifierad OA51 så har du kommit en bra bit på väg.

Vet inte vad du försöker åstadkomna med dina försök till härskarteknik med att börja skriva om ”romantiserad information”. Det fungerar inte jättebra på mig. Jag och de jag för dialog med vet vad det handlar om. Googla Martin King och Paul Kittinger och räknar du artiklar och priser de har, och så räknar du dina. Varför de namnen? Just därför att båda är inblandade i lådan du just talade om inte håller måttet. Jag tar mer än gärna emot både kritik och tips om allt möjligt, det är därför jag gärna ställer frågor. Men då gärna svar från någon som har något att komma med.

Bergfast bas till f3 28 Hz ur en 8” driver i en låda som passar perfekt under en OA51, eller som bottendelen i en ”förfinad” OA58? I min värld är det ett ”ja, varför inte…”. Men det är ju bara jag, och var och en är ju fri att tycka som man vill.

Jag däremot är mer intresserad av vad man stoppar ovanpå. SBs NBAC verkar ju vara populär, med diverse diskanter. Själv vill jag nog försöka med SS 2608 i en wave guide som visar fantastiskt resultat i några andra lågor. Om det fungerar i en ortoakustisk miljö? Just nu ingen aning, men spridningen är suverän och skulle kanske kunna fungera i en OA58-förfining. Tiden får utvisa.


Om man vill ha mer distorsion, trista resonanser och sämre verkningsgrad så bygger man TL

viewtopic.php?p=2143053#p2143053

viewtopic.php?p=2143058#p2143058


Sharkythefrog…är det inte bättre att du drar igång en egen tråd om ditt bygge?

Eftersom du väljer att tolka Chris vänliga och försiktiga påpekanden som försök till härskarteknik så är väl även det skäl till att ha en egen tråd där du kan fortsätta med vad du redan tycks ha bestämt dig för, TL.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-30 01:57

Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:
Sharkythefrog skrev:


Du får nog förklara för mig vad som är så bra med de taskiga baskonstruktioner som gjordes i flera av de OA-högtalare som gjorts. ”Annorlunda konstruktioner rent akustiskt” som du skriver, absolut i den ortoakustiska delen, men knappast i val av baselement eller avstämning av basreflexlådorna. Och det är väl också därför folk som du och jag vill bygga bättre versioner av dem. Jag precis som, antar jag, alla andra här gillar de ortoakustiska idéerna och ljudet. Om du till det kan få en bergfast bas med f3 på 28 Hz i en låda som passar perfekt under en orginal eller modifierad OA51 så har du kommit en bra bit på väg.

Vet inte vad du försöker åstadkomna med dina försök till härskarteknik med att börja skriva om ”romantiserad information”. Det fungerar inte jättebra på mig. Jag och de jag för dialog med vet vad det handlar om. Googla Martin King och Paul Kittinger och räknar du artiklar och priser de har, och så räknar du dina. Varför de namnen? Just därför att båda är inblandade i lådan du just talade om inte håller måttet. Jag tar mer än gärna emot både kritik och tips om allt möjligt, det är därför jag gärna ställer frågor. Men då gärna svar från någon som har något att komma med.

Bergfast bas till f3 28 Hz ur en 8” driver i en låda som passar perfekt under en OA51, eller som bottendelen i en ”förfinad” OA58? I min värld är det ett ”ja, varför inte…”. Men det är ju bara jag, och var och en är ju fri att tycka som man vill.

Jag däremot är mer intresserad av vad man stoppar ovanpå. SBs NBAC verkar ju vara populär, med diverse diskanter. Själv vill jag nog försöka med SS 2608 i en wave guide som visar fantastiskt resultat i några andra lågor. Om det fungerar i en ortoakustisk miljö? Just nu ingen aning, men spridningen är suverän och skulle kanske kunna fungera i en OA58-förfining. Tiden får utvisa.


När vi ändå är inne på ämnet vad som inte fungerar och känsliga tår.

Varför du valde denna tråd har jag ingen aning om, men vad som blev ganska tydligt rätt så fort var att du inte deltog för att bidra utan att för att främja dina egna intressen, vilket oxå hade varit helt OK om du had kunnat vara lite lyhörd och givit f-n i att sne citera mig och lägga ord i min mun.

Så vänligen ta ditt veckade horn och skriv om det i din egen tråd för den här tråden är inte skapad för att främja ditt eventuella bygge, utan något som du verkar ha föga intresse att bidra till. Så subtil nog för dig?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA-XXX

Inläggav Kraniet » 2023-01-30 13:27

Vore nog bra att ha nåt konkret mål som tex frekvensgång och önskad spl. Till det behövs väl en distorsionssiffra läggas till.

Storlek på lådan är ju nästa grej som blir en faktor. Eftersom vi här pratar om nån slags OA-51-liknande skapelse så sätter det en begränsning på lådvolym.
Den föreslagna Larsen 9 är 30 cm bred och 38 cm djup. Är det för mycket?
Jag antar höjden blir begränsad till ca 100cm?

OA-51 är som bekant 42 cm bred och 25 cm djup. Den är medvetet så grund för att få basen så nära väggen det går. Det är viktigt för en tvåvägare men kanske inte lika viktigt (för midbasen) för en trevägare.

För att kunna få någon rimlig hög baskapacitet i en basreflexlåda krävs normalt ca 120 liter.
Men med (väldigt)mycket effekt och många långslagiga basar av rätt sort kan lådan göras nästan hur liten som helst.

Det går även tänka sig nåt slags mellanting med en basreflex låda som är mindre än T/S dikterar och där begränsningen blir basreflexporten (dvs att få plats med en tillräckligt lång port).

Tex kunde man tänka sig:
2st Satori WO24 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz. Ger ca 110 dB utan rumsstöd vid 30 Hz. Tillräckligt bra?

2st BMS 12N630 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz spelar ca 5 dB mer.
Båda kräver en välutformad slitsport men med längder på 400-800 mm är det absolut görbart.

Eller kanske 4st Dayton UM12 i 100 liter sluten låda ger 110 dB vid 20 Hz, 120 dB vid 30 Hz och 125 dB vid 60 Hz.

Basarna sätts förstås på vardera sida om lådan så deras rörelser tar ut varandra.

En annan rolig tanke är att använda ett ensamt BMS 18N862 i 100 liter basreflex avstämd till 18 Hz(blir lång port). Men lådan måste då blir 500mm bred förstås.

EQ behövs i alla fallen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA-XXX

Inläggav juanth » 2023-01-30 15:41

Jag har funderat på hur min version skulle kunna se ut.

2 st Bremen 10” har jag tänkt att ha i var högtalare. Mellan 60-120 liter, avstämning kring 27 Hz. (Slitsport) Jag har funderat på att sätta 2x10” baktill mot vägg, eventuellt med ett element vänt. Delning kring 300 Hz.
Kanske en form på lådan som påminner något lite om Snell A3. Klängandes mot vägg. (Kanske går det att få en hyggligt möbellik elegans med rätt form och snyggt fanér eller lack, då mer diskret) Troligen når den ner mot golv men är vägghängd.
Upptill en baffel som liknar OA51, men med mer böljande form. Inga skarpa kanter. Bredare.
Möjligen 2 diskanter och ett mellanregister. Oklart i vilken ordning i höjdled. Jag blev mycket förtjust i 5” SB15NBAC, som sitter i Chris OA50.XL
Två Bliesma T25A… :idea:

Aktiv drivning.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-30 20:47

Kraniet skrev:Vore nog bra att ha nåt konkret mål som tex frekvensgång och önskad spl. Till det behövs väl en distorsionssiffra läggas till.

Storlek på lådan är ju nästa grej som blir en faktor. Eftersom vi här pratar om nån slags OA-51-liknande skapelse så sätter det en begränsning på lådvolym.
Den föreslagna Larsen 9 är 30 cm bred och 38 cm djup. Är det för mycket?
Jag antar höjden blir begränsad till ca 100cm?

OA-51 är som bekant 42 cm bred och 25 cm djup. Den är medvetet så grund för att få basen så nära väggen det går. Det är viktigt för en tvåvägare men kanske inte lika viktigt (för midbasen) för en trevägare.

För att kunna få någon rimlig hög baskapacitet i en basreflexlåda krävs normalt ca 120 liter.
Men med (väldigt)mycket effekt och många långslagiga basar av rätt sort kan lådan göras nästan hur liten som helst.

Det går även tänka sig nåt slags mellanting med en basreflex låda som är mindre än T/S dikterar och där begränsningen blir basreflexporten (dvs att få plats med en tillräckligt lång port).

Tex kunde man tänka sig:
2st Satori WO24 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz. Ger ca 110 dB utan rumsstöd vid 30 Hz. Tillräckligt bra?

2st BMS 12N630 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz spelar ca 5 dB mer.
Båda kräver en välutformad slitsport men med längder på 400-800 mm är det absolut görbart.

Eller kanske 4st Dayton UM12 i 100 liter sluten låda ger 110 dB vid 20 Hz, 120 dB vid 30 Hz och 125 dB vid 60 Hz.

Basarna sätts förstås på vardera sida om lådan så deras rörelser tar ut varandra.

En annan rolig tanke är att använda ett ensamt BMS 18N862 i 100 liter basreflex avstämd till 18 Hz(blir lång port). Men lådan måste då blir 500mm bred förstås.

EQ behövs i alla fallen.


Tack, jag älskar verkligen när någon kommer in i tråden och ingjuter lite rättning i ledet.
Själv har jag fullkomligt spårat ur pga av ett spontanköp av en luxor/skantic som skulle kunnat bli en en testburk för vissa av principerna för 3-väggaren men med alla spännande inlägg i tråden om den fete så blir det nog snarare ett nytt sidospår.

Så tillbaks till målsättningarna.

Tankarna bakom är ju att skapa nån OA variant som lånar sin inspiration från OA51 i form av väggstödet, baffeln och att den är vägghängd.
Så ett grundrecept skulle kunna te sig lite som följer:

OA51 form med närhet mellan bas och vägg men en volym på 30-ish liter istället så att ett 8" bas element skulle kunna trivas om det blir vägen framåt, i samma låda behövs nog ett mellanregister för en övergång om 8" bas används, sen är det tänkt att diskanten kommer hanteras av dubbla element troligtvis Bliesma T25A.

Jag skulle samtidigt vilja leka lite med idéerna runt avrundad baffel och tids korrigerade element.
Tanken är att se hur man skulle kunna forma en baffel som skulle möjliggöra tids anpassad placering av elementen och samtidigt mjuka övergångar till baffeln, när formen är bestämd kanske baffeln gjuts i någon kul komposit.

Sen skall ju alltid allt vara förankrat i verkligheten så om man tänker sig att man utgår från nån slags 70-30 fördelning så borde det bli 60-70liter kvar att bygga ett stabilt fundament som kan husera en kapabel bas, här är jag fortfarande i det undersökande stadiet för vad som är bäst lämpligt.
Skall man sträcka ut toppen ner i basfundamentet så att man får en 3,5-vägs konstruktion eller skall man tighta till toppen och gå all-in i botten och se det mer som en 3-vägs + sub det är inte bestämt ännu.

Vad förväntar jag mig att denna udda skapelse skall kunna leverera då?

Ja en verkligt ambitiös målsättning skulle kunna vara 20-20.000Hz inom +- 2dB med kapacitet upp emot 110 dB, den lite mer rimligt lagd ribba kanske är 105dB och 25-20.000.

Jag tycker att vi ger oss där så att vi inte hamnar i allt för djupa hjulspår innan vi vet mer.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA-XXX

Inläggav Chris71 » 2023-01-31 01:46

Tack Kraniet

Nu blev det fart på de grå..

Plötsligt så föll en massa bitar på plats, baffelutformningen, baslådans konstruktion och bestyckningen.
Nu skulle man bara hitta nån slags cad program för idioter så att man slipper handrita allt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 8 gäster