Verktyg för DIY-aren?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Verktyg för DIY-aren?

Inläggav phloam » 2006-04-15 17:32

Undrar vad ni rekommenderar för uppsättning av verktyg om man vill hålla på med DIY inom hi-fi? Jag tänker på t.ex. högtalartävlingen, vad behöver man för att nå ett bra resultat där?

Jag skulle kunna lägga upp ett par alternativ här i förstaposten, t.ex. ett "basic" och ett "avancerat". Försök hålla det vettigt och välmotiverat... så jag slipper fråga om ni skojar eller inte :)

Basic skulle jag vilja hålla på ett absolut minimum för vad som verkligen är nödvändigt.

Basic:
1. Lödkolv
2. Tvingar (ca 6 st, >50cm)
3. Trälim
4. Sprayfärg / roller + färg
5. Skruvmejslar
6. Svante's Basta! + dator + DIY-forum på faktiskt.se
7. Borrmaskin (med borr, lämpligen)
8. Sticksåg (med sågblad på rätt plats)

Bubblare/Advanced:
Överhandsfräs
Fräsjigg
Snickare
Slipmaskin
Skruvåtdragare
Färgspruta
Sågbord
Sågguide
Peanger
Mikrofon + ?
Dammsugare som renar luften
Tejp
En snäll och förstående sambo/make/maka som serverar förfriskningar och kommer med intresserade, insatta kommentarer.

Allt av så hög kvalité som möjligt då förstås.
Senast redigerad av phloam 2006-04-17 22:58, redigerad totalt 6 gånger.

Rollo
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Stockholm

Inläggav Rollo » 2006-04-15 18:48

BAS:

1. En snäll snickare. Om man ska tillverka färre än femtio par högtalare lönar det sig nog inte att köpa en kap-abel (!) sågmaskin om man i stället kan låta ett proffs såga upp bitarna.
2. Överhandsfräs. Finns i <500kr-klassen upp till hur mycket som helst. Det första man tillverkar med fräsen blir en...
3. Fräsjigg. Används för att fräsa runda hål av olika diametrar.
4. Ett halvdussin tvingar, gärna med >50cm gap.

LYX:

5. Slipmaskin. Vanligtvis räcker det med slipkloss och muskler, det är inte så stora ytor som ska slipas, och fanér kan vara lite känsligt att slipa med maskin. Om man planerar att lacka högtalaren i stället för att fanéra kan det dock bli en hel del finslipning. Ska man lacka kan det också vara fint att ha en...
6. Färgspruta.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-04-15 18:59

vill lägga in en liten rad om fräsar. Jag köpte en "Best Tools" överhandsfräs från Överskottsbolaget. Jag begriper varför det heter Överskottsbolaget efter att ha använt fräsen. Men jag förstår inte varför märket på fräsen som kostade några hundra är "Best Tools". Näe en annan fräs jag använt är en Black & Decker. Den kostade nog över 1000:- men det var det värt. Mycket stabilare och fräste framförallt raka spår ( alltså den skar nära nog 90 graders snitt sedd ovanifrån, ej 85 grader pga att den glappade). En grej man kan göra med fräsar är nog att testa stabiliteten så inte själva paketet med motorn glappar mot armarna eller upphängningen eller vad man kan kalla det. Bättre att köpa riktiga stabila verktyg på en gång. 8) Bosch, Black & Decker och sånt verkar alltid vara bra.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-04-15 20:18

någon som har koll på färgsprutor också? mekonomen hade ett kit för 300 och ÖB också men ÖBs grejor är ju cheap and cheerful tycker jag. Sällan man hittar nåt värt pengarna trots att det är billigt på ÖB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-15 20:29

Färgspruta behövs inte. Antingen rollar man (kan bli mycket bra med rätt färg och rätt roller) eller så köper man sprejfärg på Biltema. :)

I övrigt så behöver man en skruvdragare/borrmaskin, lödkol och eventuellt en sticksåg.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-15 20:33

#1. varje diyares dröm! ca pris 4000:- +moms



Bild




#2. fräs av kvalitet!


Bild





#3 en bandslip är bra å ha om man slipar massivt trä! annars duger en oscillerande





Bild


#4 sågbord är kanske lite overkill men det är rätt kul å ha ändå

Bild




#5 en skruvdragare måste man ha å då får man nästan en sån sladdlös klinga på köpet....otroligt smal klinga på dom som gör fina snitt




Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-04-15 20:38

Haakan_W skrev:
Bild


Oj! 8O Den var ju så cool att den skulle man ha som prydnad på högtalarna!

Håkan: Är du möjligen sponsrad av DeWalt? I s f får du gärna tipsa om att de gärna får göra reklam här i utbyte mot lite porriga verktyg. :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-15 20:40

hehe om det vore så väl! jag har dock massor med dewalt prylar...dom har jag (eller firman) fått betala själv

festools klingan med linjalen är nästan oumbärlig...sjukt bra klinga...å dom vet om det också (om man tittar på priset)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-15 22:50

Har Elu överhandsfräs (De Walt) och Fest tool maskinen, skruvdragare nöjjer jag mig med Bosch Blå serie ;-)

Jo, sågbord har jag naturligtvis med och tillgång till NC-fräs med 8 axlar :-)

Edit: glömde fanerpressen!

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2006-04-15 23:17

Kaffekoppen skrev:sågbord har jag naturligtvis med och tillgång till NC-fräs med 8 axlar :-)


Vilka axlar arbetar den fräsen med?

Jag har en sån här
Bild

Funkar att såga nästan 60cm med. Var rätt billig också. Farsan la till förlängningen av bordet :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-15 23:38

Håkan: Iiich - det där är styva grejer!
En sån där cirkelsåg med skena skulle förgylla min vardag - definitivt!
Jag skulle inte tacka nej till sågbordet eller fräsen heller förstås...

Bosch blå serie funkar fint, kör med pendelsticksåg GST-85 och tricket är att välja rätt sågblad, läsa bruxen och sedan kan man få till kliniska snitt...
...men sågguide är inte fel. Kör med en s.k. Line Master spårlinjal och den funkar till cirkel/sticksåg och utan den hade det blivit rena men sneda snitt...

Min blå Bosch GSR 12V skruvdragare med dubbla batterier är kalas! Fattade inte riktigt hur keff min gröna B&D var innan, tyckte den var liksom ok. SmurfBoschen är i en helt annan liga... Bra med vrid och bra med ork, lägger inte av efter halva jobbet. Det finns förstås ännu kralligare men den räcker för det mesta - jag har inte fått den att krokna än.

Kvalitet lönar sig, inte bara i längden - utan alltid!
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-16 00:02

pingvinlakrits skrev:Kvalitet lönar sig, inte bara i längden - utan alltid!
Det har man lärt sig den hårda vägen :-( Numera köps det inte ett verktyg utan att det är faststält att det är bra grejjer.

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-16 10:08

Kaffekoppen - yup. :cry:

Håkan: 4000 + moms? Det är ju nästan så den är värd det om den är så pass bra... Finns det inte sågbord man kan montera den på dessutom?
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-04-16 10:53

Haakan_W skrev:festools klingan med linjalen är nästan oumbärlig...sjukt bra klinga...å dom vet om det också (om man tittar på priset)


Alltså jag gillar helt klart DeWalt:s prylar själv, har några om man så säger. Dock inte kapbordet... Hmmm... Gireringsvarainten kanske man skulle köpa...

Nåja, men har inte DeWalt en motsvarighet till den där festools-kap-linjal-mackapären ? Måste jag byta från mitt favvormärke :roll: ?

(näe jag är inte sponsrad av DeWalt, bara insnöad)

Btw en detalj som ingen verkar ha nämnt är att allas våran Svante har en synnerligen bra programvara för simulering med mera av högtalare, och den är snudd på billig också så den får stark rekommendation:
Svante HiPerfomance Software: Simulera och mät! (Basta!, Edge och annat godis)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-16 11:10

Naqref™ skrev:I övrigt så behöver man...lödkol...


Det finns både elektriska och gasdrivna lödkolvar nu för tiden ? :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-16 12:32

Bamsefar skrev:
Haakan_W skrev:festools klingan med linjalen är nästan oumbärlig...sjukt bra klinga...å dom vet om det också (om man tittar på priset)


Alltså jag gillar helt klart DeWalt:s prylar själv, har några om man så säger. Dock inte kapbordet... Hmmm... Gireringsvarainten kanske man skulle köpa...

Nåja, men har inte DeWalt en motsvarighet till den där festools-kap-linjal-mackapären ? Måste jag byta från mitt favvormärke :roll: ?


tyvärr har dom ingen lika smidig sak....alltså egentligen tycker jag festools prylar känns bättre iaf alla såg och sticksågsprylar....

klingan med linjalen är värd varenda krona fruktansvärd smidiga inställningsmöjligheter och sen så när man sågar så är inte klingan framme utan när du känner dig redo att såga så trycker du på knappen och fäller ner klingan istället för att klingan är framme och du måste börja utanför materialet...om ni förstår vad jag menar?

alltså värd varenda krona, ruggigt fina snitt också

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2006-04-16 16:21

Rollo skrev:BAS:

1. En snäll snickare. Om man ska tillverka färre än femtio par högtalare lönar det sig nog inte att köpa en kap-abel (!) sågmaskin om man i stället kan låta ett proffs såga upp bitarna.
2. Överhandsfräs. Finns i <500kr-klassen upp till hur mycket som helst. Det första man tillverkar med fräsen blir en...
3. Fräsjigg. Används för att fräsa runda hål av olika diametrar.
4. Ett halvdussin tvingar, gärna med >50cm gap.


Men kan inte en snickare fixa runda hål i träbitarna åt en också? Vad vore dyrast: köpa överhandsfräs och fräsjigg eller betala en snickare för det jobbet? (om man nu bara tänker sig att bygga ett par högtalare inom överskådlig framtid)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-16 16:22

alltså en duglig rustafräs kostar 200spänn å duger för att fräsa 4hål med....

däremot kan du om du hittar ett snickeri få saken cncfräst för 500-1000kr...frågan är vad du tycker är enklast...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2006-04-16 16:38

Haakan_W skrev:alltså en duglig rustafräs kostar 200spänn å duger för att fräsa 4hål med....

däremot kan du om du hittar ett snickeri få saken cncfräst för 500-1000kr...frågan är vad du tycker är enklast...


Enklast = cncfräst :D (måste det bli så dyrt??) Edit: Vore bra med lite riktlinjer för vad en snickare brukar/bör ta för olika träarbeten?

Ok, rustafräs, låter bra (om det nu är ok med tanke på vad som sades ang. kvalitetsverktyg :wink: )

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2006-04-16 17:04

:!: Förstaposten ändrad! :!:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-16 19:40

phloam skrev:
Haakan_W skrev:alltså en duglig rustafräs kostar 200spänn å duger för att fräsa 4hål med....

däremot kan du om du hittar ett snickeri få saken cncfräst för 500-1000kr...frågan är vad du tycker är enklast...


Enklast = cncfräst :D (måste det bli så dyrt??) Edit: Vore bra med lite riktlinjer för vad en snickare brukar/bör ta för olika träarbeten?

Ok, rustafräs, låter bra (om det nu är ok med tanke på vad som sades ang. kvalitetsverktyg :wink: )


300:-/h är en riktlinje

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-16 21:27

Haakan_W skrev:tyvärr har dom ingen lika smidig sak....alltså egentligen tycker jag festools prylar känns bättre iaf alla såg och sticksågsprylar....
Kör med Elu på cirkelsåg och Atlas Copco på sticksågen...helnöjd!

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2006-04-16 21:38

dessa är mycket bra verktyg för DIY:aren! Speciellt när det är "småsaker"!


Bild

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2006-04-16 21:44

nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev:sågbord har jag naturligtvis med och tillgång till NC-fräs med 8 axlar :-)


Vilka axlar arbetar den fräsen med?


Det är helt Ok om du svarar på frågan. Jag är lite intresserad av vilka tre axlar jag inte tycker behövs.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-04-16 21:48

2 axlar på personen som kör maskinen iaf 8O :D

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-16 21:49

Min högra, din vänstra och Kalle Ankas vänstra...

Existerar inte 8 axeliga förutm om man tillägger min vänstra och högra axel ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-16 21:50

Haakan_W skrev:2 axlar på personen som kör maskinen iaf 8O :D
;-)

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2006-04-16 21:51

Kjell-Axel och Bak-Axel? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2006-04-16 21:56

Då jag kör en maskin på jobbet med 8 körbara axlar så är jag lite intresserad hur ni definerar antal axlar i en NCfräs.
Kanske skulle prova på att göra en egen cnc fräs för att fräsa i trä :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2006-04-16 23:27

Nefilim skrev:dessa är mycket bra verktyg för DIY:aren! Speciellt när det är "småsaker"!


Bild

Bild


En flugbindarbroder på Faktiskt ? :)

Små peanger är guld värda, när man ska lödarbeta, man har ju bara två händer.

Ingen som nämnt en hygglig mikrofon än ?

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 5 gäster