En EQ helt i den digitala domänen som då förhoppningsvis inte påverkar ljudet i nån större utsträckning annat än det man vill göra med just Eq

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...
En EQ helt i den digitala domänen som då förhoppningsvis inte påverkar ljudet i nån större utsträckning annat än det man vill göra med just Eq
FBK skrev:avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...
Den är vettig och låter ju bra och har man problem med rummet så är det ju rena gudagåvan. Men den är ju inte gratis heller, även om de flesta tycker den är billig i förhållande till vad de lägger på annat i riggen.
avr7000 skrev:FBK skrev:avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...
Den är vettig och låter ju bra och har man problem med rummet så är det ju rena gudagåvan. Men den är ju inte gratis heller, även om de flesta tycker den är billig i förhållande till vad de lägger på annat i riggen.
Min låda är en beg Behringer DEQ2496.
Jag har ett antal Behringer DCX2496 loudspeaker management system (filter liknande den låda som Johan har med digitalt in och analogt ut) men de brusar etc.
Denna digitala EQ bör ha möjlighet att inte "låta" alls då den inte innefattar några AD/DA omvandlingar.
Maarten skrev:Inspirerande och jag har fått mer motivation till väggnära placering av högtalare (utöver att jag länge velat ha undan 'skiten' från golvet.)
Kermit116 skrev:Maarten, välkommen ner i ett av de mer livliga carlssonska kaninhålen. Vi är många som irrar runt därnere, försöker ta oss ur ibland men lika raskt trillar ned igen. Enjoy!
(Avr7000 är nog inte klar med Dig förrän Du börjar dela flackt också)
Hjalmar_Branting skrev:Vilket kaninhål?
Kermit116 skrev:Hjalmar_Branting skrev:Vilket kaninhål?
Oa51
avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...
Johan_Lindroos skrev:AVR7000, kan man då spola med ljud så som med en vanlig CD-spelare?
avr7000 skrev:Johan_Lindroos skrev:AVR7000, kan man då spola med ljud så som med en vanlig CD-spelare?
Inte "spola med ljud".... (jag antar att du menar piff o puff ljud)
Men man kan dra i markören som visar var man är i låten och flytta sig fram o tillbaka
Johan_Lindroos skrev:avr7000 skrev:Johan_Lindroos skrev:AVR7000, kan man då spola med ljud så som med en vanlig CD-spelare?
Inte "spola med ljud".... (jag antar att du menar piff o puff ljud)
Men man kan dra i markören som visar var man är i låten och flytta sig fram o tillbaka
Ja precis, det är det jag menar. När jag hoppar runt bland låtar så vill jag kunna höra lite hur det låter när jag då ”spolar”. Jag är tämligen irriterad på alla dvd-, blu-ray-, Ultra-hd blu-ray-spelare. Sedan är det viktigt när man har en fjärr med knappar att den fortätter att spola när knappen är intryckt och slutar att spola när man släpper spolknappen. De flesta spelare med video knäppa i det avseendet. Pioneer 668 fungerar dock bra liksom traditionella CD-spelare. Jag har problem just nu din min 668 har gått sönder…
Trots allt bra att det ens går att ansluta en cd-drajv!
Maarten skrev:Ja, jag sågade till bitar till en prototyp för att para dagar sen men den usla precisionen med cirkelsåg ställer till med 'hack' i planerna.
Designen är överlag det största hindret just nu, - att det ska bli någorlunda snyggt och inte alltför svårt att bygga. Geringar blir svårt att undvika men det blir också jobbigare när man som jag inte har bra sågar.
Hursomhelst hade Johan E's kompis i helgen satt ihop sina varianter av trevägare (vanliga golvstånde) och de var mycket nöjda. De lär väl skriva lite kort om detta längre fram.
Maarten skrev:Hörde dessa för ett par veckor sen hemma hos AVR7000. Mycket trevlig upplevelse, blev sittande ett par timmar (längre än tänkt) då det var kul att lyssna på musik! Att de skulle låta rent och oansträngt med Purifi och Bliesma räknade jag med så det var ingen överraskning. Men att de skulle låta så fett och stort, som stora feta JBL, - det var en överraskning. Till viss del kommer nog detta sig av att Stefan hellre vill ligga på den feta sidan än den anemiska vid filterdesign och att tonkurvan förmodligen är sådan, men också minimering av SBIR med väggnära placering och med bidrag från basstöden. Gott om effekt i förstärkeriet hjälper antagligen.
Inspirerande och jag har fått mer motivation till väggnära placering av högtalare (utöver att jag hemma länge önskat få undan 'skiten' från golvet.)
Tillägg: Överlag kul att se en bråkdel av alla projekt Stefan&co har hållit på med.
Maarten skrev:Döper man något till Gargantua/Pantagruel måste man vara renässansmänniska!![]()
Vi lyssnade bara med basstöden, skulle nog vara för stort jobb att ändra filter för att ta hänsyn till tappet om ca 6 dB (Edit, 3 dB med seriell koppling) under ett par hundra Hz eller var de nu börjar bidra.
Intressant att du lokaliserat det feta ljudet just till bidraget från basstöden. Om man inte kompenserar fullt ut för de ca 3 dB de bidrar med så blir ju ljudet såklart 'fett'. Vet inte vilka avvägningar Stefan eller andra har gjort här.
Sen kommer ju passiva filter medföra extra nivå vid impedansmaximum, där basreflexlådor har två toppar, den övre runt ca 70 Hz för mindre basar.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster