Moderator: Redaktörer
AlbertHall skrev:Inte att jag har tappat hakan, men ofta låter en svinbillig cdspelare fullgott. Varför köper jag då en dyr?
Ja, framför allt därför att slippa den trista plastkänslan och skramliga släden, eller för att få de digitala utgångar jag vill ha.
Men visst kan man ljudmässigt komma undan med kaffepengar.
Bill50x skrev:
Bekräftar absolut Linns filosofi "Source First", du kan aldrig återskapa det som går förlorat i början av kedjan.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Bekräftar absolut Linns filosofi "Source First", du kan aldrig återskapa det som går förlorat i början av kedjan.
Man kan inte heller återskapa det som försvinner senare i kedjan. Den logiska kullerbyttan i Linns dogm saknar nästan motstycke.
I-or skrev:
Saken är dock den att högtalarna i 99 fall av 100 är den svagaste länken återgivningsmässigt även om skivspelare och pickuper intog en tydlig andraplats när de var nödvändiga delar i anläggningarna.
I-or skrev:Först skriver du att du bekräftar Linns knasbollslogik med "source first". Sedan skriver du mer eller mindre att varje steg i kedjan är lika viktigt för att följa upp med ett påstående, där insignalen till högtalarna på något underförstått sätt är av avgörande vikt. Du avslutar med frågan "Hur svårt kan det vara?". Resonemanget är inte glasklart, precis.
Jag gör dock en tolkning som utmynnar i att vi, som tur är, huvudsakligen tycks vara överens om att det inte spelar någon roll var i kedjan som begränsningarna uppstår.
Saken är dock den att högtalarna i 99 fall av 100 är den svagaste länken återgivningsmässigt även om skivspelare och pickuper intog en tydlig andraplats när de var nödvändiga delar i anläggningarna. Elektromekanik är komplicerat i sig och om man är tvungen att kombinera detta med akustik så stöter man alldeles för ofta på svåra problem. I jämförelse med de svårigheterna är elektronik betydligt behagligare med i sammanhanget nästan ideala förutsättningar.
Morello skrev:Till yttermera visso bör man ha i åtanke att kedjan börjar vid inspelningsmikrofonen och innan musiken landat på ett fonogram har signalen i många fall passerat i storleksordningen 100 förstärkarsteg. Återgivningskedjan hos konsument är således avsevärt kortare.