Moderator: Redaktörer
cosmic skrev:Tipset om Jerker hugger jag på - hur får jag tag på honom tro? Jag hittar en Jerker när jag söker - hans sista inlägg var 2005...
cosmic skrev:Tack, tack alla för konstruktiva svar. En lättnad att bygget inte blev helt utdömt - även om det inte är jag som är byggaren. Har dessvärre varken kvitto eller namn på killen i Sollentuna som jag köpte av. Riktigt - Skokloster ligger 4 mil söder om Uppsala. Ett *mycket* sevärt slott ligger 4 km bort.
Det kan ju mycket väl hända att det uppstått en del utmattningsskador. De har några år på nacken nu.
Låter hoppfullt det där med mätutrustningen och att t o m jag kanske kan få ut nåt av det. Det kan jag tänka mig att anskaffa. Om jag tillverkar nya - veckade - band, kan jag utifrån mätdata på hyfsat enkelt sätt korrigera känslighet, frekvenskurva och impedans med ett elektroniskt delningsfilter? Ni hör ju att min kunskapsnivå lämnar en del att önska...
Tips på lämpligt elektroniskt delningsfilter?
Tipset om Jerker hugger jag på - hur får jag tag på honom tro? Jag hittar en Jerker när jag söker - hans sista inlägg var 2005...
cosmic skrev:Antar att man kopplar in ett aktivt delningsfilter mellan förstärkarens för- och slutsteg? Finns det något bra som inte kostar femsiffrigt?
I-or skrev:cosmic skrev:Tack, tack alla för konstruktiva svar. En lättnad att bygget inte blev helt utdömt - även om det inte är jag som är byggaren. Har dessvärre varken kvitto eller namn på killen i Sollentuna som jag köpte av. Riktigt - Skokloster ligger 4 mil söder om Uppsala. Ett *mycket* sevärt slott ligger 4 km bort.
Det kan ju mycket väl hända att det uppstått en del utmattningsskador. De har några år på nacken nu.
Låter hoppfullt det där med mätutrustningen och att t o m jag kanske kan få ut nåt av det. Det kan jag tänka mig att anskaffa. Om jag tillverkar nya - veckade - band, kan jag utifrån mätdata på hyfsat enkelt sätt korrigera känslighet, frekvenskurva och impedans med ett elektroniskt delningsfilter? Ni hör ju att min kunskapsnivå lämnar en del att önska...
Tips på lämpligt elektroniskt delningsfilter?
Tipset om Jerker hugger jag på - hur får jag tag på honom tro? Jag hittar en Jerker när jag söker - hans sista inlägg var 2005...
Billigt analogt aktivt delningsfilter:
https://www.thomann.de/se/ld_systems_x_223.htm
Betydligt mer avancerade digitala aktiva delningsfilter med ekvaliseringsmöjligheter:
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_204.htm
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoforsteg/351890-minidsp-2x4-flex-analog-unbalanced/
Dessutom krävs ytterligare en förstärkare, men denna är inte speciellt kritisk, utan kan utgöras av ett enklare klass D-slutsteg eller en begagnad stereoreceiver. Med en aktiv lösning kan du extremt enkelt korrigera för varierande känslighet mellan basmembran och diskantband och om du inkluderar ekvalisering så får du total kontroll över klangen.
Paradigm PS-1200a är en bandpass basreflex-konstruktion som antagligen passar ganska bra i din anläggning: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.paradigm.com/downloads/AIG_Monitor7_PS1200_Review.pdf.
Vad gäller integration mot panelhögtalarna så handlar detta bara om att få till en jämn frekvensgång i lyssningspositionen, vilket man enklast och effektivast löser via ekvalisering.
I-or skrev:Totalt ickekinesiskt? Ungefär lika många som vanligt, d.v.s. noll.
Morello skrev:I-or skrev:Totalt ickekinesiskt? Ungefär lika många som vanligt, d.v.s. noll.
Totalt ickekinesiskt går inte, men ickekinesiskt i så motto att produkten tillverkas i väst men med en viss del kinesiska komponenter.
I-or skrev:Återledare utgörs av kablar utanför magnetgapet som leder strömmen från den första ledaren på bandet till nästa o.s.v. (bandet består här av en tejp med 3-4 aluminiumremsor bredvid varandra med ca 0,5 mm avstånd). Det blir alltså flera seriekopplade smala ledare, vilket höjer resistansen. På detta sätt utvecklas effekt i bandet och inte i effektmotståndet.
I-or skrev:Det är inte alls svårt. Bara en kontakt i början och slutet av varje aluminiumremsa och sedan kablar som knyter ihop det hela: in på första remsan i botten, ut från toppen via kabel ned till andra remsan i botten o.s.v.
I-or skrev:Aluminiumremsorna sitter bredvid varandra på samma band med plast bakom som håller ihop det hela:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster