Akai AP-103C

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Akai AP-103C

Inläggav Conan » 2006-04-18 13:28

Jag har fått överta en vinylsvarv av typen Akai AP-103C (remdriven & helautomatisk). Spelaren verkar gedigen och robust. Finns det någon här på faktiskt som har erfarenheter av denna apparat?

Skicket verkar OK och det är inget kärv i varken verket eller tonarmen så vitt jag kan bedöma. Det enda som verkar vara problem är att apparattassarna saknas två av fyra. Dessa var gummibussningar som sitter/satt inskruvade i verkets platta och som döljs delvis av ytterhöljet. Tror det skulle gå att ersätta fötterna med små SD-fötter som jag har liggandes.

Den nuvarande pick-upen är en Akai PC-100 med konisk nål (Svalander hade ersättningsnål). Är det lönt att byta nål eller bör man byta till en ny pick-up? Vilken skulle i så fall kunna passa till den armen (en S-formad historia i metall) som jag antar är av det lite tyngre slaget?

Alla synpukter mottages med tacksamhet!

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-04-18 21:42

Spelaren finns med i HIFi handboken 1979. Kostade 1100 kr. Svaj 0,07; rumble angavs ej. Ortofon FF 15 Mk 2 i original.
Fanns även i billigare versioner: 100 C kostade 800 kr, 101 C kostade 750 kr.
Vet inget mer speciellt om den, men om du fått den gratis kan den väl kanske duga som budgetspelare. Akai var inte känt för att tillverka speciellt högkvalitativa skivspelare...
Deras bandspelare hade bra rykte.

Återgå till Vintage-hifi