Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Även piP-resultat finns med i Maartens tråd.
I-or skrev:När det gäller frekvensgång på referensaxeln uppvisar i14s en något mindre variation i Maartens mätresultat, ca +/- 3 dB (100 Hz - 20 kHz) än piP, där det handlar om ca +/- 4 dB. Avvikelserna skiljer sig även en hel del i frekvensled, varför högtalarna kommer att betona olika frekvensområden och därför låta tydligt olika klangmässigt. Ur Maartens mätresultat framgår för övrigt inte att pi60 uppvisar betydligt kraftigare bas än piP, men här kommer förstås eventuella basmoduler att ha stor inverkan.
Riktindex (DI) för piP är dock betydligt jämnare och lägre i kraft av ett mindre baselement. Den jämnare spridningen kan göra piP mindre kritisk för uppställningen och ger dessutom fördelar när det gäller att producera ett mer trovärdigt ljudsceneri. piP faller tyvärr igenom fullständigt vad gäller distorsionen, vilken är alldeles för hög redan vid måttliga ljudtrycksnivåer.
DVD-ai skrev:Mm piP har sina poänger, men jag har egentligen aldrig riktigt gillat dom fullt ut, sitter man väldigt nära så är dom dock ett rimligt alternativ.
I övrigt har jag alltid upplevt icke signatur som "för kraftigt disstande" jämfört med signatur, som jag därför föredrar.
Och som jag dessutom upplever som klart mindre störande ur detta avseende än i stort sätt något annat jag någonsin har hört på marknaden, såklart beroende på modell och applikation.
Senaste basarna upplevs som ytterligare mindre disstande när man drar på ordentligt, så utveckling tycks pågå !
Men det som jag verkligen tycker utmärker dom större Ino högtalarna är dock deras förmåga att måla upp ett trovärdigt ljudsceneri, något som jag tycker att dom flesta högtalare misslyckas med.
Skillnaden kan beskrivas som att ljudsceneriet finns i båda fallet och kan vara tämligen lika, men att i det ena fallet så kan hjärnan slappna av och bara acceptera att ljuden faktiskt kommer från den punkt där dom tycks komma från.
Istället för att bli trött i huvudet av att försöka kompensera för något som uppenbarligen är fel (för mig ?!) i högtalarnas beteende.
Jag har bara kunnat konstatera att det förhåller sig på detta viset, all lyssning under åren har resulterat i att jag fått omvärdera vad jag tror mig veta om hur en högtalare behöver bete sig.
Och har accepterat att något gör Ino rätt, även om det uppenbart finns högtalare som mäter mera "rakt" (relativt ett sätt att tänka, kanske tämligen ojämnt ur ett annat perspektiv?)
ceet skrev:Vore kul att uppgradera till nåt, men osäker på vad. pi60 vore kanske naturligt, men tycker dom är något stora och fula. Dessutom: är dom inte rätt så basfattiga utan bs60? Skulle hellre satsa på nån toppvariant, då jag ju har basmoduler redan.
RogerGustavsson skrev:4 m är i långsta laget för ett par piP. IÖ brukar rekommendera betydligt kortare avstånd. Spridningen är ju stor och mycket av lyssningsrummet kommer störa med långa avstånd.
Zappa skrev:Pi60 ger lika djup bas med eller utan bs60. Men bs60 ger flera fördelar, bland annat går det att spela klart starkare och distorsionen i basen minskar. Vidare kan kameffekter mildras och frekvensgången kan bli jämnare i ett större område så att lyssningspositionen blir mindre kritisk. Pi60 är väl inte så stora och fula, jag tycker mina är tjusiga.
ceet skrev:RogerGustavsson skrev:4 m är i långsta laget för ett par piP. IÖ brukar rekommendera betydligt kortare avstånd. Spridningen är ju stor och mycket av lyssningsrummet kommer störa med långa avstånd.
OK, det du skriver förklarar en del. Nu förstår jag varför IÖ i manifestet rek olika avstånd till högtalarna.
Jag sitter nog snarare 3,5 m från vardera högtalare, direkt avstånd. Mitt rum är ca 440 x 450 cm stort. Ett par större högtalare än piP skulle säkert funka fint.
ceet skrev:Zappa skrev:Pi60 ger lika djup bas med eller utan bs60. Men bs60 ger flera fördelar, bland annat går det att spela klart starkare och distorsionen i basen minskar. Vidare kan kameffekter mildras och frekvensgången kan bli jämnare i ett större område så att lyssningspositionen blir mindre kritisk. Pi60 är väl inte så stora och fula, jag tycker mina är tjusiga.
OK!
Ja dom var snygga, passade bra in i ditt rum. Vad är det för fanér?
Alla ino-högtalare (topparna, piP, pi60) blir ju f.ö. snyggare i fanér.
goat76 skrev:Om du inte har en sjö av lava i mitten av ditt rum så kan du väl testa en mindre lyssningstriangel. På så vis ökar du ration direktljud kontra reflekterat ljud och du får en tydligare ”inblick” i inspelningen , och din lyssningsplats hamnar antagligen längre ifrån väggen bakom vilket kan vara fördelaktigt.
ceet skrev:goat76 skrev:Om du inte har en sjö av lava i mitten av ditt rum så kan du väl testa en mindre lyssningstriangel. På så vis ökar du ration direktljud kontra reflekterat ljud och du får en tydligare ”inblick” i inspelningen , och din lyssningsplats hamnar antagligen längre ifrån väggen bakom vilket kan vara fördelaktigt.
Haha, ja men det skulle vara för fult tänkte jag.
Men i helgen provade jag ändå. Fick dra ihop högtalarna lite. Det vart ju klart bättre med mer direktljud, närmare tv:n kom jag också (otroligt va?).
Varför skulle det f.ö. vara bättre att komma ut från väggen mer? Trodde man skulle sitta nära bakväggen (men inte tryckt mot den, vilket jag inte gjorde) enligt den här rumsellips-iden.
RogerGustavsson skrev:Det blir olika placeringar beroende på vilken utgångspunkt konstruktören valt. Ino piP, Carlsson och Larsen m.fl. är dimensionerade för att stå dikt vägg. Andra placeringar ger basfall. Hos mig har piP låtit bäst om jag suttit nära vägg. Det var så även hos IÖ tidigare. Många brittiska högtalare har varit tänkta att stå ute i rummet.
goat76 skrev:Det verkar som om många har svårt att slita sig från den där traditionella möbleringen att ha soffan nära väggen, och att de av den enkla anledningen hamnar ganska långt ifrån högtalarna.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Det verkar som om många har svårt att slita sig från den där traditionella möbleringen att ha soffan nära väggen, och att de av den enkla anledningen hamnar ganska långt ifrån högtalarna.
Jag har förstås provat med olika uppställningar genom åren. Det finns ingen uppställning som alltid fungerar i min värld. Nu har jag under många år haft dipoler och då kommer det många råd om hur de ska ställas upp. Jag har dock fortsatt prova mig fram till vad jag tycker blir bra. Att det kan vara tvärsemot vad andra säger ska passa har jag inte brytt mig om. Det är lite roligt att flera svenska konstruktörer har tänkt till och tagit med rummet vid diemsioneringen av högtalarna. Lite att undvika jobba mot rummet tänk.
RogerGustavsson skrev:Nja, så svart-vitt ser jag det inte. Antar att vi på något vis reducerar/sorterar bort det egna rummets influens utan vi tänker på det. När det blir överdrivet mycket rumsinfluens går det knappt att vistas där än mindre återge musik.
I-or skrev:Vad gäller väggnära uppställningar så måste man ta i beaktande att detta nästan alltid leder till svåra SBIR-dalar i frekvensgången. Dessa landar för en konventionell konstruktion i det undre mellanregistret, där de vanligen gör maximal skada för ljudkvaliteten. Det är således en myt att man kan rädda en basklen konstruktion på detta sätt eftersom det vanligen handlar om att komma ur askan i elden. Väggarna måste förses med omfattande dämpåtgärder, verksamma ned till drygt 100 Hz, för att detta ska fungera väl.
Vid typisk lyssning ligger för övrigt rumsbidragen ca 6-7 dB över direktljudsbidragen i det viktigaste frekvensområdet kring 2-4 kHz. Som tur är kan hjärnan ändå ganska väl sortera ut vad som är vad, men det behövs inte mycket mer rumsbidrag innan dessa blir störande höga. En alltför låg ekvivalent absorptionsarea, ett alltför stort lyssningsavstånd eller en alltför bredspridande konstruktion ställer lätt till det här.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster