Moderator: Redaktörer
mapem skrev:DN:s recensent trodde han var ensam i publikhavet om sin uppfattning. Men det var han alltså inte!
mapem skrev:Och så reser sig publiken upp och applåderar! Var jag, ja vi båda, knäppa och alla andra begrep att de upplevt något fantastiskt som vi missade? Jag satt surt nere i stolen i det längsta men reste mig till slut för att se vad som hände.
RogerGustavsson skrev:Beethoven's 7:a spelas i slutet av filmen The King's Speech. Den läggs ut behagligt långsamt och förstärker ögonblicket i filmen väldigt bra. Blev sugen att lyssna på 7:an hemma och tänkte direkt när musiken började, vad fort den spelas jämfört med hur den spelades i filmen, klar besvikelse.
petersteindl skrev:... Jag har själv varit i publiken på en premiär i Paris. Det var stråkkvartett, modern musik. Lite konstig musik tyckte jag själv men ack så svårspelad. Det var fullsatt hus, nåväl det spelades i en kyrka i St Germain-des-Prez. Efter konserten skulle jag applådera som brukligt är i Sverige. Men då samtliga i publiken reste sig upp och buade och skrek och hytte med nävarna och lynchstämning vibrerade i luften så var det liksom inte politiskt korrekt att applådera. Tonsättaren som var där fick raskt fly ut bakvägen.
Sedan var det dags för musikerna att ta emot deras beskärda del av publiktyckandet och nu applåderades det så taket höll på att lyfta och blombuketterna flög fram mot musikerna. Jag har aldrig varit med om något liknande. Det är inte lätt att ha premiär i Paris.
Jag förstår Stravinskij på sin premiär av Våroffer i Paris. Jag var ofta i Paris på 70-talet och naturligtvis också på Parisoperan. Eldfågeln och Petrushka var mina favoriter, speciellt då Rudolf Nurejev dansade Petrushka. Han kunde flyga. Då var det ingen som buade...
RogerGustavsson skrev:Nja, jag syftade på andra satsen, Allegrettot (som föekommer i filmen nämnd ovan). Den fjärde satsen, Allegrot, är ju rapp men jag tycker inte tempot ska överdrivas så det blir cirkusmusik. Herbert Blomstedt har en inspelning på Denon som är lite lagom.
PerStromgren skrev: Om det är riktigt bra glömmer jag ofta att andas i finalen.
jockewe skrev: ... kanske räcker det ibland med någon som skall skynda sig ut till parkeringen och genast tänker tio personer att man ska stå...
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, jag syftade på andra satsen, Allegrettot (som föekommer i filmen nämnd ovan). Den fjärde satsen, Allegrot, är ju rapp men jag tycker inte tempot ska överdrivas så det blir cirkusmusik. Herbert Blomstedt har en inspelning på Denon som är lite lagom.
Jag lyssnar just nu på en Denon-inspelning med londonsymfonikerna på spoten, men ingendirigent angiven. Kan det vara den? 7 och 8 är kopplade.
mapem skrev:Jockewe, var du med i orkestern när sjuan spelades? Jag tyckte inte jag såg dig. Kul med en initierad kommentar!
jockewe skrev: ...Det var hursomhelst väldigt roligt att ha en så positiv och månghövdad publik i huset, alla åldrar representerade, Tack för att ni var där!
/J
"....det är bara DIG det är synd om när du inte kan uppskatta något som andra tycker om"
Kristofer Ahlström skrev:På Cannesfestivalen mottogs den nya ”Indiana Jones”-filmen med en fem minuters stående ovation av biopubliken. Att människor reser sig ur sina stolar för att oavbrutet klappa i händerna i 300 sekunder kan tyckas som en euforisk reaktion, en febrig hänryckning på tröskeln till tungotal.
Men filmbranschens tidning Variety visste bättre: ”Ljummet mottagande”, beskrevs det som.
Där är vi alltså nu – fem minuters applåd är ljummet.
Det finns så mycket annat som tävlar om vårt intresse, så vi måste deklarera känslor i extremer om att älska eller hata, annars är budskapet inte starkt nog att höras. Vem bryr sig om vad någon ”gillar” eller ”uppskattar” i dag?
mapem skrev:Detta med anledning av vad jag upplevde i onsdags förra veckan i Konserthuset. Två Beethovensymfonier framfördes, ledda av den mycket populäre och vanligen mycket bra dirigenten Andrew Manze. Men den sista satsen i sjuan förstördes av ett överdrivet tempo. För mig blev musikupplevelsen helt förstörd.
Jag och mitt sällskap tittade på varandra och utan att säga något var vi helt eniga om att detta var ett symfonimord. Och så reser sig publiken upp och applåderar! Var jag, ja vi båda, knäppa och alla andra begrep att de upplevt något fantastiskt som vi missade? Jag satt surt nere i stolen i det längsta men reste mig till slut för att se vad som hände. Men utan att applådera.
Funderade länge på detta och trodde jag var knäpp tills jag läste recensionerna. Både svenskan och DN ansåg samma som jag. DN:s recensent trodde han var ensam i publikhavet om sin uppfattning. Men det var han alltså inte!
hifikg skrev:Nu blev jag nyfiken. Är det så att Luddes sjua (och kanske andra) ofta framförs i "fel tempo"?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster