SMSL A300 Stereo Amplifier

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav eljulio » 2023-05-25 10:33

LeifB skrev:
eljulio skrev:Leif. En grundförutsättning är att du eller någon annan mäter upp rummet i lyssningsposition. Sedan ekvalisering och kontrollmätning därefter. Som Roger skriver kan man anpassa utifrån preferenser, men jag har själv märkt över tid att jag föredrar ett försiktigt baslyft och sedan rak frekvensgång i lyssningsposition. Jag pillar mycket lite på DSP numera. Det är bra som det är.


Ville bara höra om man kan öka o minska på många olika frekvenser med hjälp av en DSP.
Förstår att man måste mäta först.
Hur många decibel kan man öka sänka med en DSP?


Själv gör jag ingrepp på 17, 18 punkter på frekvensbandet för äggen och ca. 8 för basen. Behovet styr helt enkelt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-25 11:33

eljulio skrev:
LeifB skrev:
eljulio skrev:Leif. En grundförutsättning är att du eller någon annan mäter upp rummet i lyssningsposition. Sedan ekvalisering och kontrollmätning därefter. Som Roger skriver kan man anpassa utifrån preferenser, men jag har själv märkt över tid att jag föredrar ett försiktigt baslyft och sedan rak frekvensgång i lyssningsposition. Jag pillar mycket lite på DSP numera. Det är bra som det är.


Ville bara höra om man kan öka o minska på många olika frekvenser med hjälp av en DSP.
Förstår att man måste mäta först.
Hur många decibel kan man öka sänka med en DSP?


Själv gör jag ingrepp på 17, 18 punkter på frekvensbandet för äggen och ca. 8 för basen. Behovet styr helt enkelt.


Är det en oändlig antal punkter som man kan förändra?
Så man kan bara sänka nivån?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-25 11:43

I princip har en digital lösning alltid ett "tak" för signalnivån. På bilden nedan ser du längst upp att nivån står på -6 dBFS, det innebär att det går att höja med 6 dB under förutsättning att ljudfilen är max utstyrd. Är den inte det, kan större höjningar göras i mitt exempel.

Antalet ingrepp beror på vilken DSP du använder. Det krävs ju beräkningskraft för många punkter. Är kanske därför I-or rekommenderar dator? Kan se lite olika ut, det här är Equalizer APO för PC, det är gratis. Det finns mängder med alternativ i menyn, här visas på en del.

dsp.jpg
dsp.jpg (172.15 KiB) Visad 5714 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav I-or » 2023-05-25 12:29

Anledningen till att jag rekommenderar dator är att det är gratis och i praktiken helt utan kapacitetsbegränsningar även om miniDSP:s bättre enheter i praktiken räcker mer än väl. I EAPO kan man med fördel under "Graphic equalizers" välja "Graphic equalizers with variable bands", vilket medför att man mycket enkelt och överskådligt kan forma frekvensgången precis som man vill utan att behöva fundera på Q-värden och ingreppsfrekvenser.

Man kan höja eller sänka nivån i godtyckliga frekvensband, men man får tänka på att vid D/A-omvandlingen inte överskrida den digitala taknivån (0 dBFS). Detta betyder att man t.ex. kan ha +20 dBFS någonstans vid ekvalisering om man aldrig överskrider -20 dBFS på volymkontrollen (gäller ej Windows, se nedan). Om man överför signalen digitalt mellan olika enheter kan man dock inte överskrida 0 dBFS. Detta gäller (nästan) med säkerhet oavsett insignal, men det finns en hel del ytterligare som är värt att känna till.

Ungefär så här skev jag för några veckor sedan i ett PM till en faktisktian:

Man bör hålla i minnet att detta egentligen är lika godtyckligt som vilken analog volymkontrollsinställning som helst. Man kan förstås orsaka klippning även i det analoga fallet, men om det låter bra så är det bra även om man skulle ha en mindre grad av klippning någonstans.

DSP-delen i den enhet som används för bl.a. ekvalisering har en upplösning om minst 32 och ofta 64 bitar (eller mer) samt utnyttjas dessutom ofta med s.k. flyttal, vilka matematiskt kan hantera jättestora tal, d.v.s. skyhöga pådrag. Eventuella problem uppstår först när signalerna ska D/A-omvandlas och här kan användaren utnyttja volymkontrollen för undvikande av hörbar klippning, precis som med vilken analog volymkontroll som helst. Om man däremot vill vara i det närmaste helt säker på att man vid en volymkontrollinställning om 0 dB (d.v.s. max) alltid undviker klippning, så blir det en annan sak.

Man kan därför resonera på helt olika sätt här. Om man kräver att tokkomprimerade fonogram inte under några omständigheter får klippa i DAC:arna (mer än de redan är klippta/hårdlimiterade) vid fullt pådrag på volymkontrollen så måste man sätta den generella förstärkningen (Gain) till -6 dB om man har ekvaliserat med toppar om +6 dB. Dock är det så att de fasförändringar i signalen som följer med ekvaliseringen t.o.m. då i extremfall kan leda till digital klippning. Detta blir ändå mest en akademisk diskussion eftersom man för tokkomprimerade fonogram i praktiken aldrig kommer att skicka fullt pådrag genom D/A-omvandlarna i en kapabel HiFi-anläggning.

Om man istället inriktar sig på vettiga fonogram så kan man om man enbart höjer med 6 dB över ca en halv oktav någonstans under 10 kHz räkna med att det räcker med Gain om -3 dB för att undvika digital klippning vid fullt pådrag på volymkontrollen. Över 15 kHz kan man p.g.a. lågt frekvensinnehåll i signalen med ekvalisering om +6 dB nöja sig med Gain om -1 dB.

Egentligen är upplösningsförlusten när man sänker den generella förstärkningen inget problem eftersom moderna DAC:ar är långt bättre än nödvändigt och man därför kan acceptera ett signalbrusförhållande som sjunker med motsvarande ett par bitar även för de allra mest krävande inspelningarna (för mer normala inspelningar kommer man inte att märka någon skillnad ens om man tappar sådär 6 bitar 8O ).

Däremot råkar man in i problem med vettiga fonogram om man med ett alltför lågt Gain kopplar DSP-enheten direkt till ett slutsteg, vilket ofta kräver 2 V in för att ge full effekt ut eftersom man i det fallet ofta (något beroende på fonogrammets frekvensinnehåll) kanske bara får ut halva maxeffekten eller så. Jag brukar därför oftast bara medelvärdesbilda ekvaliseringskurvan med ögonen och ställa Gain så att man totalt sett landar kring 0 dB, över vid vissa frekvenser och under vid andra. (Detta fungerar dock inte inte överallt, bl.a. i Windows, där man utnyttjar en knasbollslimitering (CAudioLimiter) före D/A-omvandling, vilket medför att volymkontrollsinställningen inte har någon inverkan eftersom knasbollslimiteringen tittar på signalen i ett tidigare skede.) Sedan får man helt enkelt använda volymkontrollen med förstånd som vanligt. Ibland kan man dra på maximalt med volymkontrollen, men ofta inte.

Ovanstående baseras för övrigt naturligtvis på att det använda slutsteget har en ingångskänslighet om 2 V för full uteffekt, om det är känsligare så kan det klippa under 0 dBFS på den digitala volymkontrollen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-26 07:28

Tackar för infon.
Mycket utförligt.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-06-07 12:57

Vill bara säga att SMSL A300 och Dacen SMSL SU-1 fungerar helt perfekt tillsammans.
Såg en recension på SU-1 att dom kunde inte höra någon skillnad på denna $78 dac och en $300 dac.
Prisvärd.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav I-or » 2023-06-07 18:05

Kul att du är nöjd, men min mening är att dessa enheter presterar helt olika.

SMSL SU-1 uppvisar nästan helt invändningsfria mätresultat. Det enda* som inte håller allra högsta klass är frekvensgången som uppvisar en marginell avvikelse om -0,3 dB vid 20 kHz. Detta är hörbart i hörlurar (kanske t.o.m. tydligare än många tror eftersom avrullningen inleds runt 8 kHz), men betydligt svårare att höra vid högtalarlyssning.

Frågan är dock om det spelar någon roll, då systemet under inga förutsättningar kommer att vara bättre injusterat än sådär +/- 1 dB och utan ekvalisering inte bättre än inom +/- 3 dB. Dessutom kan man förstås korrigera avvikelsen vid ekvalisering om man tycker sig ha en helt perfekt frekvensgång från början. Givet det ringa priset är detta en fantastiskt bra produkt.

SMSL A300 kan dock utifrån mätresultaten i kombination med priset endast sägas vara en hygglig produkt.


*Någon kanske tycker att filterdämpningen inte är tillräckligt brant teoretiskt sett, men detta har av musiksignalskäl (i princip icke-existerande frekvensinnehåll över 24,1 kHz) en försumbar inverkan på ljudkvaliteten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav eljulio » 2023-06-12 12:35

I-or skrev:Kul att du är nöjd, men min mening är att dessa enheter presterar helt olika.

SMSL SU-1 uppvisar nästan helt invändningsfria mätresultat. Det enda* som inte håller allra högsta klass är frekvensgången som uppvisar en marginell avvikelse om -0,3 dB vid 20 kHz. Detta är hörbart i hörlurar (kanske t.o.m. tydligare än många tror eftersom avrullningen inleds runt 8 kHz), men betydligt svårare att höra vid högtalarlyssning.

Frågan är dock om det spelar någon roll, då systemet under inga förutsättningar kommer att vara bättre injusterat än sådär +/- 1 dB och utan ekvalisering inte bättre än inom +/- 3 dB. Dessutom kan man förstås korrigera avvikelsen vid ekvalisering om man tycker sig ha en helt perfekt frekvensgång från början. Givet det ringa priset är detta en fantastiskt bra produkt.

SMSL A300 kan dock utifrån mätresultaten i kombination med priset endast sägas vara en hygglig produkt.


*Någon kanske tycker att filterdämpningen inte är tillräckligt brant teoretiskt sett, men detta har av musiksignalskäl (i princip icke-existerande frekvensinnehåll över 24,1 kHz) en försumbar inverkan på ljudkvaliteten.



I-or: Trots allt lite sugen på denna maskin. Finns för knappa 2 000 på Amazon. Bra med möjlighet att streama via Bluetooth och tillräckligt med kraft. Det är garaget som är tanken. Du skriver hygglig för pengarna. Har du någon rekommendation i ungefär samma prisklass om är ännu bättre och med samma funktionalitet?

https://www.amazon.se/effektf%C3%B6rst% ... 4578&psc=1

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav I-or » 2023-06-12 17:40

I garaget duger det med nästan vadsomhelst, så det finns ingen anledning att vara alltför audiofilisk här. Man klarar sig nog med lite klenare doningar än denna modell också. Efter frakt och moms så närmar man sig nog 3 kkr.

Det viktiga är, som jag tidigare har tjatat om, att man ekvaliserar för att korrigera de omfattande frekvensgångsavvikelser som uppstår vid hörnmontage av högtalarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2004-03-15

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Halbermensch » 2023-06-20 01:15

eljulio skrev:
I-or skrev:Kul att du är nöjd, men min mening är att dessa enheter presterar helt olika.

SMSL SU-1 uppvisar nästan helt invändningsfria mätresultat. Det enda* som inte håller allra högsta klass är frekvensgången som uppvisar en marginell avvikelse om -0,3 dB vid 20 kHz. Detta är hörbart i hörlurar (kanske t.o.m. tydligare än många tror eftersom avrullningen inleds runt 8 kHz), men betydligt svårare att höra vid högtalarlyssning.

Frågan är dock om det spelar någon roll, då systemet under inga förutsättningar kommer att vara bättre injusterat än sådär +/- 1 dB och utan ekvalisering inte bättre än inom +/- 3 dB. Dessutom kan man förstås korrigera avvikelsen vid ekvalisering om man tycker sig ha en helt perfekt frekvensgång från början. Givet det ringa priset är detta en fantastiskt bra produkt.

SMSL A300 kan dock utifrån mätresultaten i kombination med priset endast sägas vara en hygglig produkt.


*Någon kanske tycker att filterdämpningen inte är tillräckligt brant teoretiskt sett, men detta har av musiksignalskäl (i princip icke-existerande frekvensinnehåll över 24,1 kHz) en försumbar inverkan på ljudkvaliteten.



I-or: Trots allt lite sugen på denna maskin. Finns för knappa 2 000 på Amazon. Bra med möjlighet att streama via Bluetooth och tillräckligt med kraft. Det är garaget som är tanken. Du skriver hygglig för pengarna. Har du någon rekommendation i ungefär samma prisklass om är ännu bättre och med samma funktionalitet?

https://www.amazon.se/effektf%C3%B6rst% ... 4578&psc=1


Topping MX3s är utmärkt
och säkerligen så är SMSLs egna nya AL200 bättre:
https://www.smsl-audio.com/portal/produ ... d/834.html
https://hifi-express.com/products/smsl- ... 7425147124
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-06-29 16:52

Ser att många säljer sina dyra förstärkare nu.
Jag tror att många har köpt SMSL A300.
Jag älskar min.. !!!! :D
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-07-11 12:59

Otroligt bra denna.
En del tror att dom går sönder..
Min fungerar ännu.
Perfekt med fjärrkontroll.
Att man ksn få ut en perfekta bas för 2300kr.
Löjligt bra pris.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Calleberg » 2023-07-11 14:36

LeifB skrev:Otroligt bra denna.
En del tror att dom går sönder..
Min fungerar ännu.


Ja, det var inte dåligt, fyra månader gammal och funkar fortfarande... :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav distad » 2023-07-13 08:09

Calleberg skrev:
LeifB skrev:Otroligt bra denna.
En del tror att dom går sönder..
Min fungerar ännu.


Ja, det var inte dåligt, fyra månader gammal och funkar fortfarande... :roll:

Det är superkvalitet i dessa grejer ifrån Topping.. I min Dac så har displayen kroknat, så man får räkna med sådant.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav pLudio » 2023-07-13 13:02

FBK skrev:Det är superkvalitet i dessa grejer ifrån Topping.. I min Dac så har displayen kroknat, så man får räkna med sådant.

OLED, ställ in skärmen på svagaste ljusstyrkan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Blipp
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-10-22

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Blipp » 2023-07-14 15:54

I en tråd om små förstärkare måste jag slå ett slag för Dynavoice CA802bt.. Har en, och den är helt magisk.
Svårt att finna info men är exakt samma som Loxjie A30 som fick en galet bra review på Audiosciencereview.com
ESS DAC, blåtand med aptX och mer effekt än vad i alla fall jag behöver.
Har jämfört med min Marantz NR1602 och min Onkyo TX-NR626 och lilla Dynavoice låter faktiskt bättre. Eller bättre..
Det är jag nog inte byxa att bedöma i absoluta termer men den ger ett ljudande resultat jag föredrar framför alternativen.
Synd bara att den i Dynavoice-skrud ska behöva kosta så mycket mer än vad t.ex Amazon erbjuder Loxjie-varianten för. Man skulle
vetat i tid..
Värd varenda öre, och mer, dock även i dyra, semi-svenska kläder...

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2004-03-15

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Halbermensch » 2023-07-27 22:28

Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-07-30 08:51

Bargain!!!
Man tror inte det är sant att en förstärkare för 2300kr kan ge hårresning på armarna.
Jag sitter nöjd.. Får tårar av ljudet..
Så rent och detaljerat från bas till diskant.
Har man en källa och bra dac som kan ge rysningar så är man hemma.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-08-08 07:21

Vill bara tala om att den fortfarande fungerar.
Inga som helst problem.
Förstår inte dom som säger att de går sönder stup i kvarten.
Strålande ljud..
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-09-04 11:16

6 mån utan några problem..
Låter fantastiskt fortfarande.
Man undrar vad som kan hända.
Om man är klantig med en förstärkare.
Vad är de vanligaste handhavandeproblemen?
Att kortsluta utgångarna?
Vad kan ge de allvarligaste skadorna?
Min SMSL A300 har inte gått sönder än.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav pLudio » 2023-09-04 11:17

Kul att den fortfarande låter fantastiskt!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-09-04 12:12

Ja, jag hade inte väntat att den skulle vara så bra för 2300kr. Klass d var inte mitt första val.
Men denna överraskade verkligen.
Diskanten är verkligen bra. Basen är fantastiskt.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-09-05 00:31

Halleluja!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-09-05 11:02

Ja det kan man säga.
Sitter nöjd.
Amen.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-09-07 18:45

Jämför AO200 MKII och A300.

https://www.youtube.com/watch?v=x10i8SUDRN0
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-10-25 22:31

Fungerar fortfarande.. Inga problem.
Optimera mera!

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Tell » 2023-10-27 04:14

LeifB skrev:Fungerar fortfarande.. Inga problem.

Haha men seriöst, ska du komma in varannan månad bara för att säga att din pryl fortfarande fungerar? Varför skulle den inte fungera när den bara är ett halvår ish gammal? Är det så stor risk att just den här modellen går sönder att du måste rapportera in lite då o då?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-10-27 13:24

Ja det kan man undra.
Var en person som sa att SMSL går sönder ofta.
Jag är tvungen att tala om för han att min inte har gått sönder än. Har för mig att personen i fråga vill misskreditera alla asiatiska märken. Kanske för att han själv säljer sina förstärkare. Rätta mig om jag har fel.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav distad » 2023-10-27 13:32

Johan_Lindroos skrev:Halleluja!

Amen, som jag säger.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-10-27 13:43

FBK skrev:
Johan_Lindroos skrev:Halleluja!

Amen, som jag säger.


Du är för rolig. :D
Optimera mera!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster