Anledningen till att jag rekommenderar dator är att det är gratis och i praktiken helt utan kapacitetsbegränsningar även om miniDSP:s bättre enheter i praktiken räcker mer än väl. I EAPO kan man med fördel under "Graphic equalizers" välja "Graphic equalizers with variable bands", vilket medför att man mycket enkelt och överskådligt kan forma frekvensgången precis som man vill utan att behöva fundera på Q-värden och ingreppsfrekvenser.
Man kan höja eller sänka nivån i godtyckliga frekvensband, men man får tänka på att
vid D/A-omvandlingen inte överskrida den digitala taknivån (0 dBFS). Detta betyder att man t.ex. kan ha +20 dBFS någonstans vid ekvalisering om man aldrig överskrider -20 dBFS på volymkontrollen (gäller ej Windows, se nedan). Om man överför signalen digitalt mellan olika enheter kan man dock inte överskrida 0 dBFS. Detta gäller (nästan) med säkerhet oavsett insignal, men det finns en hel del ytterligare som är värt att känna till.
Ungefär så här skev jag för några veckor sedan i ett PM till en faktisktian:
Man bör hålla i minnet att detta egentligen är lika godtyckligt som vilken analog volymkontrollsinställning som helst. Man kan förstås orsaka klippning även i det analoga fallet, men om det låter bra så är det bra även om man skulle ha en mindre grad av klippning någonstans.
DSP-delen i den enhet som används för bl.a. ekvalisering har en upplösning om minst 32 och ofta 64 bitar (eller mer) samt utnyttjas dessutom ofta med s.k. flyttal, vilka matematiskt kan hantera jättestora tal, d.v.s. skyhöga pådrag. Eventuella problem uppstår först när signalerna ska D/A-omvandlas och här kan användaren utnyttja volymkontrollen för undvikande av hörbar klippning, precis som med vilken analog volymkontroll som helst. Om man däremot vill vara i det närmaste helt säker på att man vid en volymkontrollinställning om 0 dB (d.v.s. max) alltid undviker klippning, så blir det en annan sak.
Man kan därför resonera på helt olika sätt här. Om man kräver att tokkomprimerade fonogram inte under några omständigheter får klippa i DAC:arna (mer än de redan är klippta/hårdlimiterade) vid fullt pådrag på volymkontrollen så måste man sätta den generella förstärkningen (Gain) till -6 dB om man har ekvaliserat med toppar om +6 dB. Dock är det så att de fasförändringar i signalen som följer med ekvaliseringen t.o.m. då i extremfall kan leda till digital klippning. Detta blir ändå mest en akademisk diskussion eftersom man för tokkomprimerade fonogram i praktiken aldrig kommer att skicka fullt pådrag genom D/A-omvandlarna i en kapabel HiFi-anläggning.
Om man istället inriktar sig på vettiga fonogram så kan man om man enbart höjer med 6 dB över ca en halv oktav någonstans under 10 kHz räkna med att det räcker med Gain om -3 dB för att undvika digital klippning vid fullt pådrag på volymkontrollen. Över 15 kHz kan man p.g.a. lågt frekvensinnehåll i signalen med ekvalisering om +6 dB nöja sig med Gain om -1 dB.
Egentligen är upplösningsförlusten när man sänker den generella förstärkningen inget problem eftersom moderna DAC:ar är långt bättre än nödvändigt och man därför kan acceptera ett signalbrusförhållande som sjunker med motsvarande ett par bitar även för de allra mest krävande inspelningarna (för mer normala inspelningar kommer man inte att märka någon skillnad ens om man tappar sådär 6 bitar
).
Däremot råkar man in i problem med vettiga fonogram om man med ett alltför lågt Gain kopplar DSP-enheten direkt till ett slutsteg, vilket ofta kräver 2 V in för att ge full effekt ut eftersom man i det fallet ofta (något beroende på fonogrammets frekvensinnehåll) kanske bara får ut halva maxeffekten eller så. Jag brukar därför oftast bara medelvärdesbilda ekvaliseringskurvan med ögonen och ställa Gain så att man totalt sett landar kring 0 dB, över vid vissa frekvenser och under vid andra. (Detta fungerar dock inte inte överallt, bl.a. i Windows, där man utnyttjar en knasbollslimitering (CAudioLimiter) före D/A-omvandling, vilket medför att volymkontrollsinställningen inte har någon inverkan eftersom knasbollslimiteringen tittar på signalen i ett tidigare skede.) Sedan får man helt enkelt använda volymkontrollen med förstånd som vanligt. Ibland kan man dra på maximalt med volymkontrollen, men ofta inte.
Ovanstående baseras för övrigt naturligtvis på att det använda slutsteget har en ingångskänslighet om 2 V för full uteffekt, om det är känsligare så kan det klippa under 0 dBFS på den digitala volymkontrollen.