Moderator: Redaktörer
Morello skrev:FBK skrev:Imperial-Blomman skrev:Carlsson så klart
De är för dyra för mig.
Begagnade NHT 2,5 - sanslös högtalare för fikapengar.
sportbilsentusiasten skrev:
Annars gillar jag ATC i de prisklassen 30k. Ännu mer JBL men det tror jag inte är något gör dig.
https://acousticfrontiers.com/pages/atc-loudspeakers-1
"ATC designs and manufactures all its drivers, crossovers, and amplifiers in-house in the UK."
Men lådorna?
Och monteringen av högtalarna?
Någon som vet mer.
sportbilsentusiasten skrev:paa skrev:Jag har gillat ATC trevägssystem men inte tvåvägarna riktigt.
Spelar det någon roll var lådorna kommer ifrån?
Traditionellt gjordes det massor av lådor i Danmark men nu kanske baltiska länderna eller Kina kan vara möjliga tillverkare?
Trevägarna har det magiskt trevliga ATC-mellanregistret, är troligen därför du gillar dom.
Ja bra om man undviker Kina helt om det går, tycker jag.
Produkter från Kinaföretag går fetbort för mig, men även tillverkning i Kina sponsar ju en diktatur som förbereder krig mot Taiwan.
Man skapar även ett beroende vilket kan utnyttjas.
Tillbaks till ATC, SCM40 är trevlig tycker jag. Hört dessa mycket o i olika rum. Och demat mot annat. SCM50 är finfin men över 30k beggat.
pLudio skrev:Conan skrev:"The CURE to the AUDIOPHILE Disease?"
https://www.stevehuffphoto.com/2020/07/ ... e-disease/
Köp dessa: https://hifitorget.se/visa_annons.php/j ... 184135.htm
Tillverkade i Indonesien.
Belker skrev:Ino är med största sannolikhet också tillverkade i Kina, eftersom de byggs av MDF.
Conan skrev:pLudio skrev:Tillverkade i Indonesien.
Letade i trådstarten och det fanns vad jag kunde se inget önskemål om att högtalarna ska vara tillverkade i nåt specifikt land.
paa skrev:Belker skrev:Ino är med största sannolikhet också tillverkade i Kina, eftersom de byggs av MDF.
Vad är det för logik i detta uttalande? Är det.bara Kina som har tillgång till MDF?
Belker skrev:paa skrev:Belker skrev:Ino är med största sannolikhet också tillverkade i Kina, eftersom de byggs av MDF.
Vad är det för logik i detta uttalande? Är det.bara Kina som har tillgång till MDF?
Särklass största producenten och exportören. Men jag håller med om det ologiska, det var lite det jag ville framhålla. Världen är liten och global och det är svårt att komma runt Kina och andra skitländer när man vill handla prylar, mat eller bensin.
I-or skrev:Man råkar lätt in i svåra gränsdragningsproblem när man börjar att bojkotta produkter efter tillverkningsland.
Det förekommer kinesisktillverkade komponenter i nästan alla högtalare och oftast är huvuddelen av komponenterna kinesiska. Kina dominerar stort vad gäller element, filterkomponenter, kablar och kontakter. Det finns tusentals fabriker i Kina inom dessa områden, varav jag har besökt några dussin.
Ibland kan lådtillverkning/slutmontering/kvalitetskontroll ske annorstädes, men stora kinesiska inslag får man ändå nästan alltid leva med.
avr7000 skrev:David borde köpa mina Energy Veritas V2.4i högtalare.... lådor, element.... typ allt är tillverkat i Kanada
I-or skrev:Man råkar lätt in i svåra gränsdragningsproblem när man börjar att bojkotta produkter efter tillverkningsland.
Det förekommer kinesisktillverkade komponenter i nästan alla högtalare och oftast är huvuddelen av komponenterna kinesiska. Kina dominerar stort vad gäller element, filterkomponenter, kablar och kontakter. Det finns tusentals fabriker i Kina inom dessa områden, varav jag har besökt några dussin.
Ibland kan lådtillverkning/slutmontering/kvalitetskontroll ske annorstädes, men stora kinesiska inslag får man ändå nästan alltid leva med.
I-or skrev:...
Som konsument får man dessutom nästan alltid lägre prestanda till ett högre pris om man väljer produkter tillverkade någon annanstans.
RogerGustavsson skrev:Ursprunget till problemet är väl att producenterna söker sig till platser där det är så billigt som möjligt för att maximera vinsten? Vi konsumenter kräver ju inte att produktionen ska tas till länder med tveksamma regimer. Ska väl inte bortses ifrån att det trots allt ger arbeten och förbättrad ekonomi för de som är anställda i produktionen i dessa låglöneländer även om det inte sker på samma villkor som hos oss. Kruxet är att produktionen behagar flytta på sig om och om igen, finns alltid någon ort med lägre kostnader.
I-or skrev:Vilket förstås är bra. Detta har lett till att kompetenta yrkespersoner i Kina sedan över 10 år har långt högre löner än motsvarande positioner i Sverige idag. Även fabriksarbetarna har mångfaldigat sina löner under de senaste 20 åren.
I-or skrev:Urspårningar har en uppenbar korrelation med den tidpunkt när grundfrågan kan anses vara färdigutredd.![]()
sprudel skrev:I-or skrev:Urspårningar har en uppenbar korrelation med den tidpunkt när grundfrågan kan anses vara färdigutredd.![]()
Åh f-n. Det känns som att sitta i ett styrelsemöte med huvudsakligen kvinnliga deltagare där det plötsligt råder konsensus om ett beslut utan att det gestaltats verbalt. Jag har missat det, igen.
sprudel skrev:Nu har vi väl hamnat väl långt bort från ursprungsfrågan?
Kraniet skrev:Canton är gjorda i Tyskland.
Har väl några högtalare som är intressanta.
Är väl likadant med Elac?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster