Moderator: Redaktörer
AlbertHall skrev:...om man som jag alltid lyssnar ensam
i maximal position, och direkt på axeln?
Finns det då några skäl till eftersträva "god" spridning?
Kevin_Mitnick skrev:AlbertHall skrev:...om man som jag alltid lyssnar ensam
Ställ dig inte upp..
jansch skrev:Oj! Svaret finns i många trådar här på faktiskt.
Det enkla svaret är att musiken skall låta "luftig" med bred ljudbild. Det uppnås med tillskott av diffusljud, d v s reflektioner från väggar.
Gör följande enkla test: Ta en blåtandshögtalare, sätt på musik inomhus och gå ut på balkongen (om den inte är inbyggd) eller altan med blåtandshögtalaren i handen och förundras över hur hela ljudbilden faller ihop. Då upplever du skillnaden mellan bara direktljud och med diffusljud - som du har i rummet.
Ett lite mer komplicerat svar är att våra sinnen samverkar, det blir helt enkelt "fel" för människan om det saknas diffusljud i ett rum. Du VET hur det borde låta i en garderob eller badrum eller vardagsrum eller kyrka eller på en snötäckt alptopp.
Ett ännu mer komplext svar är att du kan lura sinnena att uppleva nåt som inte finns (med viss träning). D v s att det finns inspelat diffusljud ( efterklang) i alla inspelningar du lyssnar på men detta diffusljudljud räcker inte fullt till då detta "diffusljud" kommer bara från 2 punkter (dina högtalare) och hörseln kan uppfatta riktning på diffusljud genom att klangförändringar (förändringa i frekvensgång) sker beroende på vinkeln.
Nu sker i sig inlärning, som t.ex när man lyssnar med hörlurar. Egentligen en helt "sjuk upplevelse" för sinnena men man lär sig. T.ex har vi inbyggt i oss att när vi fokuserar eller reagerar på ett ljud (perception) vrider vi på huvudet för att "hitta" ljudkällan (d v s mot det som låter, som t.ex ett hot eller liknande). När vi försöker göra det med hörlurar flyttar ljudet på sig! Alltså en helt galen upplevelse....men man vänjer sig, hörlur på - och då blir det så...
Summering
Vårt sätt att uppleva diffusljud är till för att få kontroll på omgivningen. Vill vi höra musik som i en konsertlokal måste vi se till attljudet har motsvarande en konsertlokals diffusljud. Alltså, inspelat diffusljud + lyssningsrummets diffusljud skall återspegla "verkligheten".
Hörseln är skapad för överlevnad, kontroll över omgivningen och vad som händer. Vi försöker få hörseln att uppleva "verklighet" av musikåtergivning via 2 högtalare vilket dock inte är helt lätt men vi lurar hörseln ganska bra.
AlbertHall skrev:
En plausibel förklaring. Tack! Samtidigt vill ju inte att ljudspridningen skall reflekteras så att det maskerar innehållet på fonogrammet.
hifikg skrev:AlbertHall skrev:
En plausibel förklaring. Tack! Samtidigt vill ju inte att ljudspridningen skall reflekteras så att det maskerar innehållet på fonogrammet.
Somliga fonogram tjänar väldigt mycket på att maskeras så mycket det bara går. Själv sitter jag nästan alltid i sweetspot och lyssnar och föredrar likväl högtalare med större spridning än precis runt öronen. Kanske för att jag är präglad sedan "barnsben".
PekkaJohansson skrev:Högtalare låter inte bara rakt fram utan sprider ljud i alla riktningar. Direktljudet studsar i väggar, golv och tak. Direktljud och reflektioner bildar tillsammans det totalljud som når dig som lyssnare även i mitten. Därför är det en god idé att ha koll på högtalarens spridning i olika vinklar och rummets beskaffenhet.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Högtalare låter inte bara rakt fram utan sprider ljud i alla riktningar. Direktljudet studsar i väggar, golv och tak. Direktljud och reflektioner bildar tillsammans det totalljud som når dig som lyssnare även i mitten. Därför är det en god idé att ha koll på högtalarens spridning i olika vinklar och rummets beskaffenhet.
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Högtalare låter inte bara rakt fram utan sprider ljud i alla riktningar. Direktljudet studsar i väggar, golv och tak. Direktljud och reflektioner bildar tillsammans det totalljud som når dig som lyssnare även i mitten. Därför är det en god idé att ha koll på högtalarens spridning i olika vinklar och rummets beskaffenhet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Detta är ett inlägg som nog tarvar lite mer förklaring. Jag förstår inte riktigt.
Direktljudet är det direkta ljud som når till lyssnaren eller mikrofonen utan en enda reflex och det som reflekteras ingår inte i det man kallar för direktljud.
Det skulle i så fall bli att det direktljud som nått lyssnaren hos en utpräglad smalstrålad högtalare fortsätter förbi huvudet och reflekteras sedan . . . osv. Men jag är inte säker på att det är det du ville ha sagt?
PekkaJohansson skrev:petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Högtalare låter inte bara rakt fram utan sprider ljud i alla riktningar. Direktljudet studsar i väggar, golv och tak. Direktljud och reflektioner bildar tillsammans det totalljud som når dig som lyssnare även i mitten. Därför är det en god idé att ha koll på högtalarens spridning i olika vinklar och rummets beskaffenhet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Detta är ett inlägg som nog tarvar lite mer förklaring. Jag förstår inte riktigt.
Direktljudet är det direkta ljud som når till lyssnaren eller mikrofonen utan en enda reflex och det som reflekteras ingår inte i det man kallar för direktljud.
Det skulle i så fall bli att det direktljud som nått lyssnaren hos en utpräglad smalstrålad högtalare fortsätter förbi huvudet och reflekteras sedan . . . osv. Men jag är inte säker på att det är det du ville ha sagt?
"Direktljudet" i den andra meningen ska förstås vara "ljudet".
Med vänlig hälsning
Pekka
AlbertHall skrev:jansch skrev:Oj! Svaret finns i många trådar här på faktiskt.
Det enkla svaret är att musiken skall låta "luftig" med bred ljudbild. Det uppnås med tillskott av diffusljud, d v s reflektioner från väggar.
Gör följande enkla test: Ta en blåtandshögtalare, sätt på musik inomhus och gå ut på balkongen (om den inte är inbyggd) eller altan med blåtandshögtalaren i handen och förundras över hur hela ljudbilden faller ihop. Då upplever du skillnaden mellan bara direktljud och med diffusljud - som du har i rummet.
Ett lite mer komplicerat svar är att våra sinnen samverkar, det blir helt enkelt "fel" för människan om det saknas diffusljud i ett rum. Du VET hur det borde låta i en garderob eller badrum eller vardagsrum eller kyrka eller på en snötäckt alptopp.
Ett ännu mer komplext svar är att du kan lura sinnena att uppleva nåt som inte finns (med viss träning). D v s att det finns inspelat diffusljud ( efterklang) i alla inspelningar du lyssnar på men detta diffusljudljud räcker inte fullt till då detta "diffusljud" kommer bara från 2 punkter (dina högtalare) och hörseln kan uppfatta riktning på diffusljud genom att klangförändringar (förändringa i frekvensgång) sker beroende på vinkeln.
Nu sker i sig inlärning, som t.ex när man lyssnar med hörlurar. Egentligen en helt "sjuk upplevelse" för sinnena men man lär sig. T.ex har vi inbyggt i oss att när vi fokuserar eller reagerar på ett ljud (perception) vrider vi på huvudet för att "hitta" ljudkällan (d v s mot det som låter, som t.ex ett hot eller liknande). När vi försöker göra det med hörlurar flyttar ljudet på sig! Alltså en helt galen upplevelse....men man vänjer sig, hörlur på - och då blir det så...
Summering
Vårt sätt att uppleva diffusljud är till för att få kontroll på omgivningen. Vill vi höra musik som i en konsertlokal måste vi se till attljudet har motsvarande en konsertlokals diffusljud. Alltså, inspelat diffusljud + lyssningsrummets diffusljud skall återspegla "verkligheten".
Hörseln är skapad för överlevnad, kontroll över omgivningen och vad som händer. Vi försöker få hörseln att uppleva "verklighet" av musikåtergivning via 2 högtalare vilket dock inte är helt lätt men vi lurar hörseln ganska bra.
PekkaJohansson skrev:Påminner om mitt sätt att hantera problemen. Jag har byggt gälabsorbenter längs sidoväggarna för att minska de destruktiva sidoväggsreflexerna och därigenom få rummet att framstå som bredare. Har fixat en del med taket också. Frontväggens reflex undgår jag genom att placera fronthögtalarna 120 centimeter framför skivhyllorna som står där. På motsvarande sätt slipper jag jobbiga reflexer från bakväggen genom att sitta en meter framför den. Runt hela rummet finns en hel del kompaktskivor som diffuserar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Strmbrg skrev:Jag gjorde en förenklad - och sannolikt mindre effektiv men möjligen tillräckligt tillräcklig - konstruktion:
Snedställda bokrader i bokhyllorna som står längs sidoväggarna, mellan högtalarna och lyssningsplatsen.
Den reflexion som skulle riktats mot lyssningsplats, riktas nu mot områden bakom lyssningsplats istället. Dvs inte absorbtion i mitt fall. Emellertid har jag kanske 2,5 meter rum mellan fåtöljen och väggen bakom.
JM skrev:Intressant med gälar. Ovan vilken frekvens börjar gälar ha effekt? Bilder?
Hur beskriver du upplevda skillnaden i ditt rum utan och med gälar map detaljrikedom i ljudet?
Har du mätningar av reflexljudets relativa ljuddämpning i dB över typ 500 Hz relativt direktljudet i lyssningspositionen och hur försenat är reflexljudet i ms?
Möjligen går det att utifrån reflexljudets skattade längre väg kalkylera dämpning och försening?
JM
ChristianAndersson skrev:Om basen är rundstrålande kantrar frekvensgången annnars.
ChristianAndersson skrev:Om basen är rundstrålande kantrar frekvensgången annnars.
AlbertHall skrev:Ifråga om rummets dimensioner så är det i mitt fall lagt kort ligger.
Vidare så är rummet tillika bibliotek, med några tusen böcker.
Biblioteksfunktion kontra musikrum har lika prioritet.
Båda funktionerna ska fungera/rymmas.
Subjektivt tycker jag det är lyssningsmässigt njutbart, men allt kan såklart optimeras. Jag har aldrig gjort några mätningar.
Dock är en U-mik införskaffad, samt REW installerat på en av mina laptops. Frågan är bara hur mycket tid som skall läggas på detta.
Jag är på intet sätt bevandrad i akustiska frågor.
Dock vet jag skillnaden mellan reflektion, absorbation och diffusion.
Max_Headroom skrev:...den spridningen är (generellt) klart smalare än den som är gängse numera, menar jag dårå. Särskilt med tanke på möbleingsmodet.
Dette gäller alltså för högtalare för bruk i bostadsrum.
Användare som besöker denna kategori: dewpo, Google [Bot] och 23 gäster