LiPo-hjälp?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2014-12-22

LiPo-hjälp?

Inläggav Ogjort » 2023-09-24 23:08

Jag har en ganska bra manick som upphört att fungera för att LiPo-cellen dött. (bluetooth-högtalare)
Naturligtvis så anges det att "batteriet" inte kan bytas... Men det går heller inte att köpa en ny manick eftersom de inte tillverkas längre.
Självklart går det att byta - om man hittar ett likadant. Vilket jag inte lyckas göra.
Ofta är beskedet att det funnits men utgått ur sortimentet.

Så är någon här LiPo-kunnig?
Vad kan jag ersätta det med? Vilka parametrar är viktiga?
Beteckningar verkar heller inte vara konsekventa. I de flesta fall verkar nummerbeteckningen, typ 503045,
innebära måtten (?). 50x30x4,5. Men det jag har i manicken heter 603048 och är visserligen 30 brett och 4,8 "tjockt", men bara 50 långt.
Så... vad avses med nummerserien?

Det jag hittat är t.ex. 503048, 3,7V, 900 mAh, 2,96 Wh - som då verkar närmast identiskt förutom att det heter 50 istället för 60.(och är just 50mm långt)
Jag är lite skrämd av just LiPo-celler eftersom min egen erfarenhet av sådana är högströmsditon för modellflyg etc, och de är ju
närmast livsfarliga, om man inte hanterar dem med silkesvantar, superspecialladdare och ladd-påsar.
Samtidigt sitter det ju LiPo i snart sagt varenda mobiltelefon och varannan hemma-manick.

Men jag gillar inte eldsvådor...

Så... är det någon som vet hur pass kinkigt det är att ersätta min slocknade energikälla?

LiPo.jpg
LiPo.jpg (225.33 KiB) Visad 1453 gånger
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3362
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav Calleberg » 2023-09-25 08:50

Nu kan jag inget om Lipo batterier, men jag har svart bälte i Nätshopping :mrgreen:
Di där batterierna finns att få tag i om man vidgar sina vyer lite :wink:
De verkar alla vara gjorda i Kina, inklusive det på din bild. Kolla Alibaba, Ebay, och kanske amazon. Hoppa över "Svenska" dropshipfirmor som Grandado.

Jag har kollat och de finns, men tänker inte länka. :)

Edit: Ändrade mig då denna verkar rätt pålitlig
https://www.ebay.com/itm/255115459639?h ... BMhqbpsdli
Verkar som beteckningen avser måtten precis som gissat fast annorlunda. 60=tjocklek 6mm 30&48 är bredd och längd. Ditt batteri borde alltså vara 6mm tjockt?

Här har du dem på Alibaba, mest för prisjämförelse tänker jag
https://www.aliexpress.us/item/32568029 ... v4rspRu56Z
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22835
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-25 16:27

LiPo ackumulatorer brukar säljas av de som sysslar med modellbyggen. Jag har köpt från Conrad vid något tillfälle.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2014-12-22

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav Ogjort » 2023-09-25 16:36

Calleberg skrev:Nu kan jag inget om Lipo batterier, men jag har svart bälte i Nätshopping :mrgreen:
Di där batterierna finns att få tag i om man vidgar sina vyer lite :wink:
De verkar alla vara gjorda i Kina, inklusive det på din bild. Kolla Alibaba, Ebay, och kanske amazon. Hoppa över "Svenska" dropshipfirmor som Grandado.

Jag har kollat och de finns, men tänker inte länka. :)

Edit: Ändrade mig då denna verkar rätt pålitlig
https://www.ebay.com/itm/255115459639?h ... BMhqbpsdli
Verkar som beteckningen avser måtten precis som gissat fast annorlunda. 60=tjocklek 6mm 30&48 är bredd och längd. Ditt batteri borde alltså vara 6mm tjockt?

Här har du dem på Alibaba, mest för prisjämförelse tänker jag
https://www.aliexpress.us/item/32568029 ... v4rspRu56Z


Tack, jo jag hittade dem också borta i Kina. Även på närmare håll, fast då i kvantiteter om minst 10 st.
Och Kina direkt - är sällan kul. Men... jag hade missat ebay. Så jag prövar den vägen.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2014-12-22

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav Ogjort » 2023-09-25 16:37

RogerGustavsson skrev:LiPo ackumulatorer brukar säljas av de som sysslar med modellbyggen. Jag har köpt från Conrad vid något tillfälle.


Jag började där... Men Conrad tog typ 3ggr så mycket betalt som de borde.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22835
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-25 16:45

Tror det gäller att ha koll på vilken ur- och iladdningskapacitet LiPo har. Inte köpa onödigt "bra" sådana. För modellapplikationer är det ofta sådan som tål stora strömuttag. De blir många träffar på Internet, även träffar på Batteriekungen, Electrokit m.fl.

https://www.batterikungen.se/batteri/ov ... rcQAvD_BwE

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav genstruktur » 2023-09-26 11:24

RogerGustavsson skrev:Tror det gäller att ha koll på vilken ur- och iladdningskapacitet LiPo har. Inte köpa onödigt "bra" sådana. För modellapplikationer är det ofta sådan som tål stora strömuttag. De blir många träffar på Internet, även träffar på Batteriekungen, Electrokit m.fl.

https://www.batterikungen.se/batteri/ov ... rcQAvD_BwE


Tänker att det där skall fungera om det får plats och har samma kontakt. Jag köper en del Lipo till radiostyrda bilar. Kullagergrossisten och Autopartner finns tex att kika på med. Det viktiga är att köpa 3.7V.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2014-12-22

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav Ogjort » 2023-09-27 01:26

RogerGustavsson skrev:Tror det gäller att ha koll på vilken ur- och iladdningskapacitet LiPo har. Inte köpa onödigt "bra" sådana. För modellapplikationer är det ofta sådan som tål stora strömuttag. De blir många träffar på Internet, även träffar på Batteriekungen, Electrokit m.fl.

https://www.batterikungen.se/batteri/ov ... rcQAvD_BwE


Ja det där hittade jag också - men det har fel mått och får inte plats. (därför är jag så förvirrad när det gäller nummerbeteckningen, som verkar inkonsekvent)
Jag har LiPo-pysslat huvudsakligen (som jag skrev) med modellmaskins-celler för höga strömuttag.
Och de är ju närmast livsfarliga... Därav min oro att montera fel kvalisort i en högtalare.

Men jag har beställt tipset ovan från eBay. Det bör vara nära identiskt till det uttjänta.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11530
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-10-11 09:11

JAg förutsätter att det finns en laddningskrets i Blåtandsmojängen som laddar ett LiPobatteri som sitter i densamma.

Då spelar det i stort sett ingen roll vilken kapacitet batteriet har , så länge den inte avviker för mycket. Betänk att batterier har en tolerans också i kapacitet.

Naturligtvis är spänningen en kritisk parameter, men 3,7V är 3,7V.

Det vi inte vet är om det befintliga batteriet har en inbyggd skyddskrets, som skyddar vid över- eller underladdning och bryter batterikretsen.

Den är ju till för att just skydda från "livsfarliga händelser" som får batteriet att brinna eller djupurladdning som leder till förstört batteri.

LiPobatterier för RC ändamål har ofta inte sådana inbyggda eftersom de inte går att tillverka så små med önskad kapacitet att de ryms i 18650 cellerna eller vad man har , men andra 18650 har det inbyggt. Isåfall har man ett separat kort.

I detta fallet vet vi INTE vad som finns monterat i blåtandsmojängen eller vad batteriet har inbyggt. Men om du hittar ett 3,7 V batteri med liknandne kapacitet med INBYGGD skyddskrets bör det inte vara några problem, Då är batteriet skyddat och i värsta fall har du även en extern skyddskrets i blåtanden som stänger av, och i värsta fallet har du begränsad drifttid.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2014-12-22

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav Ogjort » 2023-10-17 01:24

rikkitikkitavi skrev:JAg förutsätter att det finns en laddningskrets i Blåtandsmojängen som laddar ett LiPobatteri som sitter i densamma.

Då spelar det i stort sett ingen roll vilken kapacitet batteriet har , så länge den inte avviker för mycket. Betänk att batterier har en tolerans också i kapacitet.

Naturligtvis är spänningen en kritisk parameter, men 3,7V är 3,7V.

Det vi inte vet är om det befintliga batteriet har en inbyggd skyddskrets, som skyddar vid över- eller underladdning och bryter batterikretsen.

Den är ju till för att just skydda från "livsfarliga händelser" som får batteriet att brinna eller djupurladdning som leder till förstört batteri.

LiPobatterier för RC ändamål har ofta inte sådana inbyggda eftersom de inte går att tillverka så små med önskad kapacitet att de ryms i 18650 cellerna eller vad man har , men andra 18650 har det inbyggt. Isåfall har man ett separat kort.

I detta fallet vet vi INTE vad som finns monterat i blåtandsmojängen eller vad batteriet har inbyggt. Men om du hittar ett 3,7 V batteri med liknandne kapacitet med INBYGGD skyddskrets bör det inte vara några problem, Då är batteriet skyddat och i värsta fall har du även en extern skyddskrets i blåtanden som stänger av, och i värsta fallet har du begränsad drifttid.


Jodå, det har inbyggd skyddskrets - men nomenklaturförvirringen är närmast total.
Men en ersättare är beställd och levererad enl ovan, inlödd och tuffar på. Så det löste sig. (med normalt brevporto istället för tre ggr batterikostnaden i frakt) Märkligt nog gick högtalaren att SKRUVA isär istället för att behöva spräckas i diverse limningar.
Men, som jag skrivit, eftersom min erfarenhet av LiPo-celler uteslutande kommer från modellflyg, så ville jag kolla så noga som möjligt - innan.
Jag tycker de är läskiga 8O
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11530
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: LiPo-hjälp?

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-10-22 19:37

Helt korrekt att ha respekt för Li-celler. Skönt att det fungerar!

https://www.youtube.com/watch?v=t1j9TUV5coc&t=2s


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster