Rätt eller rätt? Nu med Grado GS3000e

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Rätt eller rätt? Nu med Grado GS3000e

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 07:57

Nu har jag snöat in lite på hörlurslyssning igen. Lurarna har legat i träda en tid men av någon anledning fick jag för mig att lura mig igen. :roll:

Den här reflexionen - för det är snarare just en reflexion än ett påstående eller en konkret fråga - grundar sig i de två lurar jag har. Den ena är Philips Fidelio X3, den andra är Grado PS 500e.
Philips har lite karaktär av Sennheiser 600-serien, Grado har en hel del karaktär av Grado...
Den förra är - gissar jag - mer "neutral" i återgivningen än den senare. Den senare är "tämligen explosiv", om man gasar på en aning. Gissningsvis är den mer ojämn i frekvenskurvan.

Reflexionen lyder ungefär:
Philips-luren borde vara att föredra eftersom den låter just mer neutralt. Sennheiser, som jag tycker påminner en del om denna, är ju en uppskattad lur. Neutral och "korrekt".
Grado borde "gå bort" eftersom den inte är alls lika neutral, utan ganska "stökig".

I förstone tycks det mig vara just så också. Men efter någon kvarts lyssning med Philips på Mahlers sjua, så tappar jag intresset. Grado ersätter och symfonin skramlar vidare. Nu tycks det mig som att jag får allt fokus på musiken. Mitt engagemang tilltar och fokuset flyter vare sig ut på internet eller på något annat.

-Om det som är lite mer fel ändå i slutänden föredras framför det som är lite mer rätt... Vad innebär det?
-Borde jag likafullt föredra det "rättare" framför det "felare"?
:?

En enkel och ytlig kommentar till ovanstående är såklart, typ: "Gör det som känns rätt för just dig! (Klart slut)"
Men går man bara aningens djupare i detta så kanske det kan bli lite intressant också.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-10-21 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad

Re: Rätt eller rätt? Vilket "rätt" ska man fokusera på?

Inläggav distad » 2023-10-15 08:26

Du ska följa dina örons vilja. Vissa högtalare som anses vara neutrala, korrekta tappar min vilja att lyssna. Musik är kanske som mat :o utan kryddor blir det inte så kul.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 08:47

Litegrann kanske detta handlar om huruvida man söker information eller upplevelser. Må vara en tillspetsad kommentar förvisso, och spårar det ur för mycket åt upplevelsehållet så är man nog i diket.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-15 08:57

Den här hästen är död och begraven sedan länge...

"Whatever rocks your boat" (klart slut alltså)

:wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-15 09:03

Strmbrg skrev:Litegrann kanske detta handlar om huruvida man söker information eller upplevelser. Må vara en tillspetsad kommentar förvisso, och spårar det ur för mycket åt upplevelsehållet så är man nog i diket.

Det är ju enkelt. Njuter man, eller inte. Det är uppenbart att dina öron gillar Grado. Rock on Strmbrg :!: Sedan kanske du har lite "svårt" att acceptera det, eller ? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 09:13

Nu svarar ni sådär ytligt som man såklart kan göra. Men jag vill gärna loda ner mer i detta.
Alltså de rent tekniska aspekterna av hifi kan ju uppenbarligen grotta ner sig i med ändlösa trådar, men när det kommer till andra infallsvinklar på det hela så tycks det inta vara alls lika intressant. :?

Ja, lite svårt att acceptera det har jag kanske. Eller snarare: Det BORDE ju vara bättre med det som är mer återgivningskorrekt. Jag BORDE ju därför uppskatta det återgivningskorrekta.
Men, jag kanske inte primärt är intresserad av "information" utan av att erhålla en upplevelse. I mitt fall en upplevelse av realism via ett engagemang. I vilken grad det överensstämmer med informationen i fonogrammet kanske inte är jätteväsentligt. Dock såklart inte alls oväsentligt heller.

Vi har ju det där med "upplösning" förresten: Jag upplever att Grado har en riktigt god upplösning. De tekniskt insatta skulle nog förklara det med etablerade mätbarheter som tonkurva (någon för tydlighetsupplevelsen gynnsam peak kanske) och distorsion. Jag är emellertid lite inne på det som Rob Watts talar om, nämligen transientåtergivning på "micronivå". Men det är bara en spontan spekulation.

Är ni inte intresserade av tankar som skapar nya tankar, funderingar, "kansken" och fritt prestigebefriat spånande?
Jag gillar verkligen sådant.
:)
Senast redigerad av Strmbrg 2023-10-15 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-15 09:22

Strmbrg skrev:Nu svarar ni sådär ytligt som man såklart kan göra. Men jag vill gärna loda ner mer i detta.
Alltså de rent tekniska aspekterna av hifi kan ju uppenbarligen grotta ner sig i med ändlösa trådar, men när det kommer till andra infallsvinklar på det hela så tycks det inta vara alls lika intressant. :?

Mjadu, för att citera dig själv.. "vad är syftet"
I det här fallet, Varför... avdelar du så stor del av din tid till musiklyssning?

Möjligen varierar "syftet". Kanske är det då inte så dumt att ha både en slägga och en penhammare i verktygslådan.

Livet är för kort för att plåga sig med "korrekt" mot sin vilja.
Släpp sargen och njut av din M-scaler och det dyra nätfiltret låt all världens Placebo blomma ut i full blom, välj GLÄDJEN !.. :mrgreen:
Senast redigerad av Calleberg 2023-10-15 09:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 09:26

Calleberg skrev:
Strmbrg skrev:Nu svarar ni sådär ytligt som man såklart kan göra. Men jag vill gärna loda ner mer i detta.

Mjadu, för att citera dig själv.. "vad är syftet"
I det här fallet, Varför... avdelar du så stor del av din tid till musiklyssning?

Möjligen varierar "syftet". Kanske är det då inte så dumt att ha både en slägga och en penhammare i verktygslådan.

Syften med saker kan ju vara allt möjligt. Det väsentliga är som jag ser det att man reflekterar över och försöker definiera det/de syften man själv har.
Men det är ju litegrann ett sidospår, som förvisso är väldigt intressant det också.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-15 09:29

Jag fick lite feeling och editerade medan du skrev, se ovan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-15 10:10

Strmbrg skrev:Ja, lite svårt att acceptera det har jag kanske. Eller snarare: Det BORDE ju vara bättre med det som är mer återgivningskorrekt. Jag BORDE ju därför uppskatta det återgivningskorrekta.
Men, jag kanske inte primärt är intresserad av "information" utan av att erhålla en upplevelse. I mitt fall en upplevelse av realism via ett engagemang. I vilken grad det överensstämmer med informationen i fonogrammet kanske inte är jätteväsentligt. Dock såklart inte alls oväsentligt heller.

Det här tycker jag är intressant, "erhålla en upplevelse" Detta med upplevelse borde vara mycket vettigare än allt annat. För musik är en njutning med rätt högtalare "och en upplevelse"
Med fel så blir det ju så här :( och med rätt så blir det :D
Det här med släpp sargen och välj glädjen som Calle skriver är inte så dumt. :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 10:24

Calleberg skrev:Jag fick lite feeling och editerade medan du skrev, se ovan.

Ja, jag ser det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 10:25

FBK skrev:...

Fast jag får lite mysko vibbar av den gröna gubben. Men det är nog inte så mycket att bry mig om.
Imponerade ånyo att Calle och - tror jag andra - har sådan koll på vad jag - och kanske andra - har för pryttlar.
Själv vet jag ungefär att Hifikg har Carlsson OA52. Inte mycket mer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-15 10:49

FBK skrev:Du ska följa dina örons vilja. Vissa högtalare som anses vara neutrala, korrekta tappar min vilja att lyssna. Musik är kanske som mat :o utan kryddor blir det inte så kul.

Men allt blir inte gott med samma krydda heller. Bättre att kryddan är i maten, förlåt musiken, än att den sitter inbränd i tallriken, eh, högtalaren. Rummet kan få bidra med en god atmosfär, som är något helt annat. Den atmosfären försvinner inte ens med hörlurar. Under mina hundår lyssnade jag så gott som uteslutande i hörlurar i tio år och nog påverkades musikupplevelserna av om det regnade småspik i full storm, eller om jag satt på en sanddyn i Tylösand och tittade på damernas beachvolleyboll intill havet. Fascinerande sport för övrigt.
Bilagor
volley.jpg
volley.jpg (29.06 KiB) Visad 1865 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-15 11:09

hifikg skrev:
FBK skrev:Du ska följa dina örons vilja. Vissa högtalare som anses vara neutrala, korrekta tappar min vilja att lyssna. Musik är kanske som mat :o utan kryddor blir det inte så kul.

Men allt blir inte gott med samma krydda heller. Bättre att kryddan är i maten, förlåt musiken, än att den sitter inbränd i tallriken, eh, högtalaren. Rummet kan få bidra med en god atmosfär, som är något helt annat. Den atmosfären försvinner inte ens med hörlurar. Under mina hundår lyssnade jag så gott som uteslutande i hörlurar i tio år och nog påverkades musikupplevelserna av om det regnade småspik i full storm, eller om jag satt på en sanddyn i Tylösand och tittade på damernas beachvolleyboll intill havet. Fascinerande sport för övrigt.

Jag tror det är så att man väljer den krydda (högtalare) som återger musiken så att man får :D känsla när man lyssnar. Finns massor av högtalare som får mig att :D och det skulle vara optimalt att få testa en hög i det rummet som man ska spela musik i. Men jag kan nöja mig med bara en modell, som jag "vet" spelar mycket musik på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-15 11:16

FBK skrev:
hifikg skrev:

Jag tror det är så att man väljer den krydda (högtalare) som återger musiken så att man får :D känsla när man lyssnar. Finns massor av högtalare som får mig att :D och det skulle vara optimalt att få testa en hög i det rummet som man ska spela musik i. Men jag kan nöja mig med bara en modell, som jag "vet" spelar mycket musik på ett bra sätt.

Tänk om tanken med musiken inte alls är att du ska bli :lol: o så sitter du där o fånskrattar åt en tragisk passage i en opera, eller åt Öströms Ballad for E

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-15 11:19

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:

Tänk om tanken med musiken inte alls är att du ska bli :lol: o så sitter du där o fånskrattar åt en tragisk passage i en opera, eller åt Öströms Ballad for E

Hur såg jag ut, när jag var hos dig ?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-15 11:21

Strmbrg skrev:
FBK skrev:...

Fast jag får lite mysko vibbar av den gröna gubben. Men det är nog inte så mycket att bry mig om.
Imponerade ånyo att Calle och - tror jag andra - har sådan koll på vad jag - och kanske andra - har för pryttlar.
Själv vet jag ungefär att Hifikg har Carlsson OA52. Inte mycket mer.

Till och med mellanslaget mellan ! och "GLÄDJEN" är enkom för dig. Gul gubbe dårå :D (gröna gubben är lite gladare bara, inget farligt eller elakt, ibland används den för att understryka att man inte menar blodigt allvar utan bara retas lite)

För att förtydliga, Jag menar allvar med "släpp sargen" , men det övriga är bara jag som armbågar dig lite i sidan på ett vänskapligt sätt !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 11:51

Calleberg skrev:...

Till och med mellan

För att förtydliga, Jag menar allvar med "släpp sargen" , men det övriga är bara jag som armbågar dig lite i sidan på ett vänskapligt sätt !

Okay, ja, man är ju både lättkränkt och känslig... :D
Nå, visst kan man släppa sargen. :) Men bortsett från det, så vore det lite intressant att ta del av dina och andras lite mer djupsinniga fillesåfiska tankar kring detta.

PS
Fick precis napp på ett demoex av Grado PS 3000e för en i sammanhanget rimligt peng. Vådlig massa pengar förvisso., men man måste ju "prismatcha" anläggningens ingående delar, har jag fått mig inbankat av diverse handlare under den gladare hifi-butiks-eran för många år sedan. :D

Nu vill jag avyttra två lurar vilka just är upplagda på Hifitorget.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-10-15 11:55

Strmbrg

Det kanske är något annat än bara hur frekvensgångskurvan ser ut som tilltalar dig, kanske dina Grado besitter andra kvaliteter som faktiskt kan vara rent tekniskt bättre än vad dina Philps-lurar kan prestera, även om de sistnämnda har en mätmässigt bättre frekvenskurva.

Det jag främst tänker på kanske kan vara orsaken till din preferens är att hörlurarna från Grado möjligtvis spelar upp musiken med ett bättre driv, mer energi och högre uppfattad dynamik. Jag läste någonstans en jämförelse mellan ett par hörlurar från Dan Clark och ett par från Audeze där recensenten uppfattade ljudet från Dan Clark-lurarna som något mer korrekt men att de saknade det musikaliska drivet som Audeze-hörlurarna förmådde att förmedla. Recensenten hänvisade till en känsla av klart bättre micro- och macro-dynamik i Audeze, och att ljudet från Dan Clark-lurarna lät aningen "utvattnat" och aningen asammanhängande mellan vänster och höger kanal, trots att de i övrigt lät tonalt korrekta.

Jag kan höra det där musikaliska drivet i mina Audeze LCD-X, och det var den beskrivningen som var återkommande i flera av de recensioner vilket var den största orsaken till att jag initialt misstänkte att dessa hörlurar kunde vara något för just mig. Jag har läst liknande beskrivningar av hörlurar från Grado, men att de besitter en ganska egen tonal ljudkaraktär som tydligt splittrar uppfattningen mellan de som älskar dem och de som ogillar dem.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-15 11:56

Upplands Väsby :o Då har vi "nästan" varit grannar i 14år. Har ju bott i Vallentuna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-15 12:04

FBK skrev:...Hur såg jag ut, när jag var hos dig ?

Typ
Bilagor
fbklyssnarjazz.jpg
fbklyssnarjazz.jpg (78.89 KiB) Visad 1818 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-15 12:06

Är inte musik entertainment? Vilken lur ger mest entertainment? Personligen värdesätter jag hörlurar som känns sköna på huvud och öron.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-15 12:26

Strmbrg skrev:...Men bortsett från det, så vore det lite intressant att ta del av dina och andras lite mer djupsinniga fillesåfiska tankar kring detta...

Okeyrå :)
Vi kan hoppa ner i Kaninhålet en liten stund. T.ex kan vi återgå till "syftet" men vi kan hämta en annan synvinkel att se med.

Vad var syftet med skapandet av det vi lyssnar på?
Kan det vara så att både Philemon Artur & the dung och Mozart hade samma primära syfte, att underhålla? Är den gåshud någon får lyssnande genom ett par Beats av drDre mindre värd än den gåshud som uppnås med ett par INO pi ditten och datten..?

Är det kanske så att den som lyssnar genom di där beatslurarna är närmre det ursprungliga syftet eftersom de låter sig underhållas genom så enkla medel, de kanske inte ens har behövt "släppa sargen" de vet helt enkelt inte om att någon sådan sarg finns och har därmed inte behövt eller ens kunnat släppa den.

Är det kanske så att vårt Hifiintresse ibland fjärmar oss och berövar oss en del upplevelser om vi tar det på för stort allvar?

Är det då inte så att vi hifinördar brister i respekt mot de som skapat musiken genom att inte låta oss ryckas med om inte allt är "perfekt" och "optimerat" ? :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-10-15 12:36

Strmbrg skrev:[…] Philips har lite karaktär av Sennheiser 600-serien, Grado har en hel del karaktär av Grado...
Den förra är - gissar jag - mer "neutral" i återgivningen än den senare. […]

Sennheiser HD 600 är väl optimal för konsthuvudinspelningar (om man
inte ekvaliserar fram ett huvudstöd i tonkurvan).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-15 12:54

hifikg skrev:
FBK skrev:...Hur såg jag ut, när jag var hos dig ?

Typ

Ja, det är så man kommer se ut... :mrgreen:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-10-15 13:14

Stmbrg skrev:Rätt eller rätt? Vilket "rätt" ska man fokusera på?

-Självklart så skall man föda den "draken" inom en man vill göda :twisted:

Tycker man att "HighEnd"-ljud med svag bas och eskalerad diskant är "finare" än neutralt ljud och ser ner på baspundrare :?
Så är det förstås den sidan av en man skall förstärka :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-15 14:07

dewpo skrev:

Tycker man att "HighEnd"-ljud med svag bas och eskalerad diskant är "finare" än neutralt ljud och ser ner på baspundrare :?

Lite åt det hållet är det...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 17:22

goat76 skrev:...
Det jag främst tänker på kanske kan vara orsaken till din preferens är att hörlurarna från Grado möjligtvis spelar upp musiken med ett bättre driv, mer energi och högre uppfattad dynamik. ...

Hur skulle du förklara upplevelsen av "driv" och "energi" ur ett tekniskt perspektiv?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-15 17:24

dewpo skrev:

Jag hoppas att jag inte ser ner på någon. Åtminstone inte baserat på musik- och ljudsmak.
Möjligen kan det likafullt uppfattas som nedseenden emellanåt, kanske.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-10-15 17:38

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:...
Det jag främst tänker på kanske kan vara orsaken till din preferens är att hörlurarna från Grado möjligtvis spelar upp musiken med ett bättre driv, mer energi och högre uppfattad dynamik. ...

Hur skulle du förklara upplevelsen av "driv" och "energi" ur ett tekniskt perspektiv?

Nu är jag ju inte goat86 men svaret är ett par dB högre nivå vid ca 70-100 Hz.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi