Grado GS3000e hittade jag på Tradera hos Hifistället i Göteborg för någon dryg vecka sedan. Ett till synes i nyskick varandes butiks-demo-exemplar.
De låg där till ett fast pris, men man kunde föreslå ett annat pris, vilket jag gjorde och vilket accepterades av butiksägaren Anders.

- 545402860_019cb833-fa03-406b-884a-7b7d9f83806b.jpg (570.71 KiB) Visad 992 gånger
Eftersom jag hade ett tjänsteärende till Skillingaryd så tog jag den "lilla" omvägen till Göteborg.
Man har - på gott och ont - diverse engagemang på många mackar samtidigt, så att ta nerresan via Hallsberg och besöka Nödinge gjorde att butiksbesöket i Göteborg blev helt och hållet inom tjänste-resrutten.
Jag har ägt Gradolurar förr och vet vid det här laget att de tarvar en viss inspelningstid.
(Eller om det
möjligen är jag som mottagare som behöver tillvänjning - det spelar kanske inte så stor roll. Egentligen.)
Dessa kan inte ha varit inspelade då de lät - och fortfarande i viss mån låter - skrikiga.
Reflexion: Det blir ju tämligen svårt att erbjuda demo-lyssning i butik av lurar som inte låter som de skall...
Å andra sidan är det kanske så att det inte alltid spelar så stor roll för alla, bara man får lyssna runt lite. Ingen aning.
Så, för att knyta in detta i frågan om "Rätt eller rätt?" kan det vara på sin plats att exemplifiera med just Grado och att de tydligen utgör ett lursortiment som renderar en anhängar-skara respektive en skara med avfärdare.
Inte ens i inspelat skick låter de nog "rätt" för alla öron. Ej heller mäter de sannolikt särskilt "rätt".
Vad som emellertid i slutänden är det mest väsentliga "Rättet" för mig, är om det som skallrar ut ur luren och in i hörselsinnet renderar i att vilja lyssna på musik. Att det renderar i att jag längtar efter att kunna slå mig ner och lyssna. Och det på lite av varje. Och det utan att distraheras av lurens beteende.
Ungefär så.

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.