Här pratar vi om Carlsson-fynd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kermit116
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-10-23 18:14

OA-50.2, vita, i norra 08:a, 2400 kronor:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201198897

Gen1(stålhuv) som uppgraderats t 50.2 ( bl a Vifa-diskant).

Välljudande med de begränsningar som Peerlessbasen ger.

Är vinylen p lådorna fräsch så kan dom kosta det dubbla om säljaren är lite mindre angelägen att bli av med dom.

Vita o fräscha har WAF.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 852
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2023-10-23 19:23

Kermit116 skrev:OA-50.2, vita, i norra 08:a, 2400 kronor:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201198897

Gen1(stålhuv) som uppgraderats t 50.2 ( bl a Vifa-diskant).

Välljudande med de begränsningar som Peerlessbasen ger.

Är vinylen p lådorna fräsch så kan dom kosta det dubbla om säljaren är lite mindre angelägen att bli av med dom.

Vita o fräscha har WAF.


And gone

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1239
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-10-23 20:11

De gick fort :o
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-10-26 13:56

Imperial-Blomman skrev:
Kermit116 skrev:OA-116 hos Myrorna i Hjorthagen. Auktionen stänger 29 okt 20:49, nu 42 kronor:

https://www.tradera.com/item/170304/611 ... vhamtning-

Jag har flera Carlssonhögtalare men OA-116 har något särskilt över sig; inte vackrast tonkurva, basen lämnar så länge som man lutar sig mot SC165-derivat mycket övrigt att önska, disten är påtaglig så länge som man inte kastar ut orginalelementen. MEN ljudbilden. Stillsam jazz eller vokalmusik på rimlig nivå har något magiskt över sig i dom. Och sen kan, i mitt fall, Designavdelningen av olika skäl fördraga dom t o m uppe i vardagsrummet.

Detta par har varit vita en gång och ser ut att ha kunnat tjäna som trafikhinder i närliggande stadsdelen Östermalm. Inga bilder finns med galler av, men låt oss, till dess ngn åkt o kollat, utgå ifrån att orginalelementen i bästa fall behöver kantas oss.


Priset stiger.

Jonas Fält leder nu på 4 000 kronor. Han är ju renoverare/handlare så han borde veta vad han kan få ut för ett par som är uppfräschade. Gissar att han varit ute i Hjorthagen och skaffat sig en uppfattning om skick på element mm, blir annars inte lätt för honom att få vettig timpenning på dessa då jag gissar att lådorna behöver en snygg lackning för att få hamna i ett vardagsrum där den andra kromosomuppsättningen befinner sig.

Drygt tre dagar kvar på auktionen.

(Jag är inte spekulant på dessa.)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 852
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2023-10-29 19:36

Kermit116 skrev:
Imperial-Blomman skrev:
Kermit116 skrev:OA-116 hos Myrorna i Hjorthagen. Auktionen stänger 29 okt 20:49, nu 42 kronor:

https://www.tradera.com/item/170304/611 ... vhamtning-

Jag har flera Carlssonhögtalare men OA-116 har något särskilt över sig; inte vackrast tonkurva, basen lämnar så länge som man lutar sig mot SC165-derivat mycket övrigt att önska, disten är påtaglig så länge som man inte kastar ut orginalelementen. MEN ljudbilden. Stillsam jazz eller vokalmusik på rimlig nivå har något magiskt över sig i dom. Och sen kan, i mitt fall, Designavdelningen av olika skäl fördraga dom t o m uppe i vardagsrummet.

Detta par har varit vita en gång och ser ut att ha kunnat tjäna som trafikhinder i närliggande stadsdelen Östermalm. Inga bilder finns med galler av, men låt oss, till dess ngn åkt o kollat, utgå ifrån att orginalelementen i bästa fall behöver kantas oss.


Priset stiger.

Jonas Fält leder nu på 4 000 kronor. Han är ju renoverare/handlare så han borde veta vad han kan få ut för ett par som är uppfräschade. Gissar att han varit ute i Hjorthagen och skaffat sig en uppfattning om skick på element mm, blir annars inte lätt för honom att få vettig timpenning på dessa då jag gissar att lådorna behöver en snygg lackning för att få hamna i ett vardagsrum där den andra kromosomuppsättningen befinner sig.

Jag som inte riktigt tagit hela klivet in i OA träsket, vad gör att att ett par 116 i vad som kan se ut som ett ganska trist skick och dessutom lackerade och inte fanerade börjar närma sig 6000, oavsett om man bara städar till dem så är det ju 10.000 innan man är klar vill man modernisera dem är det ju 20.000kr


Drygt tre dagar kvar på auktionen.

(Jag är inte spekulant på dessa.)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav VintageHiFi » 2023-10-29 20:56

J.S.Berg från Högsbyn leder nu på 5800:-

https://www.tradera.com/item/170304/611 ... vhamtning-

Kermit116
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-10-29 23:44

VintageHiFi skrev:J.S.Berg från Högsbyn leder nu på 5800:-

https://www.tradera.com/item/170304/611 ... vhamtning-

Stängde på 6 000 sek. Måste vara rekord för det som på bild framstår som ett rätt sunkigt par. J.S.Berg vann, ivrigt hetsad av Jonas Fäldt.

Ett par omkantade, svarta med vad som ser ut som rätt ok lådor och fungerande hjul bjuds ut på torget för 9 papp, framstår som fynd i ljuset av denna auktion.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10251
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-10-30 02:00

Kermit116 skrev:
VintageHiFi skrev:J.S.Berg från Högsbyn leder nu på 5800:-

https://www.tradera.com/item/170304/611 ... vhamtning-

Stängde på 6 000 sek. Måste vara rekord för det som på bild framstår som ett rätt sunkigt par. J.S.Berg vann, ivrigt hetsad av Jonas Fäldt.

Ett par omkantade, svarta med vad som ser ut som rätt ok lådor och fungerande hjul bjuds ut på torget för 9 papp, framstår som fynd i ljuset av denna auktion.

Men det är "det" som är knasigt med Tradera, att ibland spår det ur.... 8O Man får hoppas att killen ville ha dem för eget bruk och inte hamnade hos Fäldt för att sedan sättas ut för ett överpris och inte bli sålda till någon som "vill njuta av dem" Jag börjar bli lite obekväm i kläderna och emot detta "köp billigt och att försöka sälja dyrt" då jag tycker betydligt mer om att de hamnar hos någon som "njuter av inköpet" och får glädje i kroppen. Den där Fäldt svarade inte ens när jag la bud på "9" för OA52.3 som han har ute för "11" Han gav "9" för dem, när han köpte dem i Örby. Så han är en "köp billigt, sälj dyrt" Och visst är det fritt att göra så, om någon nu inte håller med mig. Men han kommer inte tjäna pengar på mig i alla fall då jag inte vill köpa "dyrt" :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3686
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav juanth » 2023-10-30 02:32

FBK skrev:
Kermit116 skrev:
VintageHiFi skrev:J.S.Berg från Högsbyn leder nu på 5800:-

https://www.tradera.com/item/170304/611 ... vhamtning-

Stängde på 6 000 sek. Måste vara rekord för det som på bild framstår som ett rätt sunkigt par. J.S.Berg vann, ivrigt hetsad av Jonas Fäldt.

Ett par omkantade, svarta med vad som ser ut som rätt ok lådor och fungerande hjul bjuds ut på torget för 9 papp, framstår som fynd i ljuset av denna auktion.

Men det är "det" som är knasigt med Tradera, att ibland spår det ur.... 8O Man får hoppas att killen ville ha dem för eget bruk och inte hamnade hos Fäldt för att sedan sättas ut för ett överpris och inte bli sålda till någon som "vill njuta av dem" Jag börjar bli lite obekväm i kläderna och emot detta "köp billigt och att försöka sälja dyrt" då jag tycker betydligt mer om att de hamnar hos någon som "njuter av inköpet" och får glädje i kroppen. Den där Fäldt svarade inte ens när jag la bud på "9" för OA52.3 som han har ute för "11" Han gav "9" för dem, när han köpte dem i Örby. Så han är en "köp billigt, sälj dyrt" Och visst är det fritt att göra så, om någon nu inte håller med mig. Men han kommer inte tjäna pengar på mig i alla fall då jag inte vill köpa "dyrt" :mrgreen:



Varför tycker du inte att man kan få begära mer för en vara än man gav för den?
Vad något är värt är lika med vad någon kan tänkas att ge.
Jonas köpte dem av mig. Jag gav förslag på ett pris jag visste borde vara lockande för en snabb smidig affär och han accepterade. Jag vet att han älskar Carlsson och särskilt golvmodellen. Han hade dem nog i ca 1 år. Varför han säljer får du fråga honom om. Han kanske har bytt till .2?
Jag betalade 3000:- för dem när jag köpte dem. Jag fixade till absorbenter, städade, kontrollerade elementen, avlägsnade dammsugarmärken, rätade ut sneda galler osv.
Jag kunde inte låta bli att köpa dem när jag såg annonsen.

Den som sålde dem billigt till mig hade kanske inte koll på att de borde vara värda mera? Jag vet inte men jag vet att han fick ett antal samtal och meddelanden av andra intressenter men valde ändå att sälja till mig då jag troligen framstod som ett smidigt alternativ för en snabb försäljning och jag kunde komma när det passade honom. Vilka skäl kan folk ha när de vill sälja något?
För mycket grejer?
För mycket att göra? Ont om tid?
Jag lägger mig inte i vilka skäl någon har. Jag utgår ifrån att folk är vuxna och har alla möjligheter att själv sätta pris på det de säljer.
Ska du kasta skit på en person som inte hänger här och kan försvara sig?
Ska du kasta skit på mig också då?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10251
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-10-30 02:50

juanth skrev:
FBK skrev:
Kermit116 skrev:Stängde på 6 000 sek. Måste vara rekord för det som på bild framstår som ett rätt sunkigt par. J.S.Berg vann, ivrigt hetsad av Jonas Fäldt.

Ett par omkantade, svarta med vad som ser ut som rätt ok lådor och fungerande hjul bjuds ut på torget för 9 papp, framstår som fynd i ljuset av denna auktion.

Men det är "det" som är knasigt med Tradera, att ibland spår det ur.... 8O Man får hoppas att killen ville ha dem för eget bruk och inte hamnade hos Fäldt för att sedan sättas ut för ett överpris och inte bli sålda till någon som "vill njuta av dem" Jag börjar bli lite obekväm i kläderna och emot detta "köp billigt och att försöka sälja dyrt" då jag tycker betydligt mer om att de hamnar hos någon som "njuter av inköpet" och får glädje i kroppen. Den där Fäldt svarade inte ens när jag la bud på "9" för OA52.3 som han har ute för "11" Han gav "9" för dem, när han köpte dem i Örby. Så han är en "köp billigt, sälj dyrt" Och visst är det fritt att göra så, om någon nu inte håller med mig. Men han kommer inte tjäna pengar på mig i alla fall då jag inte vill köpa "dyrt" :mrgreen:



Varför tycker du inte att man kan få begära mer för en vara än man gav för den?
Vad något är värt är lika med vad någon kan tänkas att ge.
Jonas köpte dem av mig. Jag gav förslag på ett pris jag visste borde vara lockande för en snabb smidig affär och han accepterade. Jag vet att han älskar Carlsson och särskilt golvmodellen. Han hade dem nog i ca 1 år. Varför han säljer får du fråga honom om. Han kanske har bytt till .2?
Jag betalade 3000:- för dem när jag köpte dem. Jag fixade till absorbenter, städade, kontrollerade elementen, avlägsnade dammsugarmärken, rätade ut sneda galler osv.
Jag kunde inte låta bli att köpa dem när jag såg annonsen.

Den som sålde dem billigt till mig hade kanske inte koll på att de borde vara värda mera? Jag vet inte men jag vet att han fick ett antal samtal och meddelanden av andra intressenter men valde ändå att sälja till mig då jag troligen framstod som ett smidigt alternativ för en snabb försäljning och jag kunde komma när det passade honom. Vilka skäl kan folk ha när de vill sälja något?
För mycket grejer?
För mycket att göra? Ont om tid?
Jag lägger mig inte i vilka skäl någon har. Jag utgår ifrån att folk är vuxna och har alla möjligheter att själv sätta pris på det de säljer.
Ska du kasta skit på en person som inte hänger här och kan försvara sig?
Ska du kasta skit på mig också då?

Jag kastar inte skit på "någon"... :o Jag skriver vad jag "tycker" och "känner" och tycker bara mer om att det "njuts av Stigs gamla skapelser" än att man måste tjäna pengar på dem. Du köper ju tokbilligt och säljer direkt till normala priser när du fixat klart än har högtalare på "hög hemma" som han har. Och att det nu besvärar dig att jag skriver vad jag tycker och känner så får det vara så då jag är en känslomänniska och jag anser att jag får uttrycka det även om det nu inte passade dig denna gång. Men eftersom detta nu var att kasta skit, så hoppar jag åsikter om höga priser och Carlsson i fortsättningen och denna tråd. Har liksom inte energi till sådan här skit och då avstår jag gärna.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3686
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav juanth » 2023-10-30 03:40

Du menar alltså att det är du som avgör om saker säljs för rimliga priser och jag menar att det är köparen som avgör detta.

Ingen big deal men jag tycker inte att man ska hänga ut folk med namn.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 852
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2023-11-03 02:19

Det har väl inte hänt på riktigt om det inte står här oxå, så får väl bli en liten notis.

Det är inte mina första även om de förra var en dubbelriktad räddningsauktion där nån behövde bli av med ett par 52or och föräldrarna behöver uppgradera från ett par V1or.

Men nu blev det på riktigt lixom, inom kort skall jag hämta upp mina fina äkta fabriksbyggda 52.2or för att lätta på den magiska förlåten och se om detta är allt som så många betygat genom åren, personligen är jag tämligen säker på att de står minst 25cm för nära golvet och är lite klena i de undre registret men det kanske går att ordna utan motorsåg denna gången, endast historien kan avgöra.

Om någon är intresserad av ett par fina vita 52or så kanske jag kan ordna ett gruppköp, kontakta mig via PM om det är aktuellt.
Bilagor
Skärmavbild 2023-11-03 kl. 00.33.12.png
Skärmavbild 2023-11-03 kl. 00.33.12.png (698.27 KiB) Visad 2338 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 852
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2023-11-08 20:28

Chris71 skrev:Det har väl inte hänt på riktigt om det inte står här oxå, så får väl bli en liten notis.

Det är inte mina första även om de förra var en dubbelriktad räddningsauktion där nån behövde bli av med ett par 52or och föräldrarna behöver uppgradera från ett par V1or.

Men nu blev det på riktigt lixom, inom kort skall jag hämta upp mina fina äkta fabriksbyggda 52.2or för att lätta på den magiska förlåten och se om detta är allt som så många betygat genom åren, personligen är jag tämligen säker på att de står minst 25cm för nära golvet och är lite klena i de undre registret men det kanske går att ordna utan motorsåg denna gången, endast historien kan avgöra.

Om någon är intresserad av ett par fina vita 52or så kanske jag kan ordna ett gruppköp, kontakta mig via PM om det är aktuellt.


Närmare provlyssning utan att det än har hänt kommer jag nog inte, men om jag skall tro på vissa invigda så kan detta ju vara det sista inlägget i denna tråd eftersom jag tydligen skall vara väldigt nära nirvana nu, men med det sagt så slits jag som vanligt med en släng av dåligt samvete då samlingen av Carlsson alster växer trots att jag faktist redan sitter nöjd med mina Staffan girade fogsvans 51:or.
Så nu skall 100 dåliga idéer filtreras genom skallen som är som den är, innan ett slutgiltigt beslut fattas blir det bara en varsam konversation och en omplacering till en ännu inbitnare entusiast, skall de vaccumpackas och tas fram den dag då jag officiellt lägger ner jakten på det optimala ljudet, Skall jag bläddra igenom hela högen av faner och göra dessa stealth-iga lådor lite mer av en trevlig möbelfinish?

Som ni hör så är tankarna många, men för att lugna de med orolig mage så kommer inget göras som är irreversibelt utom då kanske val av färg men de kommer alltid kunna återställas till ett par 52.2 som låter som det var tänkt, men tanken kittlar att göra något som låter ännu ett strå vassare, endast framtiden har svaren, men de är i ett fantastisk skick knappt ett spår av användning och absorbenternas tyg har bara något litet veck.
Bilagor
OA52.2.jpeg
OA52.2.jpeg (126.51 KiB) Visad 2210 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 852
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2023-11-27 16:50

Nån som har ett par vita 52or för lite får nu chansen att göra något åt det.
Bilagor
FB02FDA9-3038-4BF0-9839-10412EC55208.png
FB02FDA9-3038-4BF0-9839-10412EC55208.png (156.29 KiB) Visad 2079 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2023-11-27 23:41

Billigt. Tur att de är vita.
Sitter nöjd :)


Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 638
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-12-01 09:10

Hjalmar_Branting skrev:https://www.blocket.se/annons/stockholm/hogtalare_carlsson_ortho_acoustic/1201866703

Fyndpris!


1 timme senare är varan såld/eller borttagen!
Jag köpte inte dem men kanske någon här?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39823
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav petersteindl » 2023-12-01 09:15

Var det 1 par OA-52 eller 1 exemplar?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 638
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-12-01 09:36

petersteindl skrev:Var det 1 par OA-52 eller 1 exemplar?


Ett par fina OA50,behov av omkantning men såg riktigt fina ut i skicket i övrigt.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1239
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-12-01 12:16

Hjalmar_Branting skrev:
Hjalmar_Branting skrev:https://www.blocket.se/annons/stockholm/hogtalare_carlsson_ortho_acoustic/1201866703

Fyndpris!


1 timme senare är varan såld/eller borttagen!
Jag köpte inte dem men kanske någon här?


En polare messade mej kl 10 å då va dom borta.
!600:- e ett dunderfynd.
De billigast priset ja sett på ett par 50'er.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 852
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2023-12-01 16:48

Det gick ett par OA52 häromdagen för 2000kr de försvann oxå fort, jag hann knappt blinka undra vem den lycklige var.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2023-12-01 16:59

Det är såna "lik" man vill ha tag i för att prova en 62 uppgradering, men nu ska jag hålla mig lugn o fin till Juanths fyrvägare går att diskutera.
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 638
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-12-01 17:24

Chris71 skrev:Det gick ett par OA52 häromdagen för 2000kr de försvann oxå fort, jag hann knappt blinka undra vem den lycklige var.


Det var nog den Grodan Boll nämnde,de låg ute för 2k men såldes för 5k.

Kermit116
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-12-01 17:56

Hjalmar_Branting skrev:
Chris71 skrev:Det gick ett par OA52 häromdagen för 2000kr de försvann oxå fort, jag hann knappt blinka undra vem den lycklige var.


Det var nog den Grodan Boll nämnde,de låg ute för 2k men såldes för 5k.

Stämmer bra. Fanns strax utanför Ludvika där jag har lite nära släkt och tänkte att för 2 000 sek så ryms en flaska gott vin i kalkylen som tack för hjälpen. :mrgreen: Fick snabbt ett mycket vänligt svar från säljaren att dom gått iväg för 5 000. Det var Gen 1 och 8542:orna krävde omkantning.

Dom 50:orna var kriminellt billiga om dom gick för begärt pris.
/GB
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-12-02 21:06

I avsaknad av tråd "Carlsson-fynd Du bör undvika" så vill jag posta en not om dessa vita, en gång omlackade, OA-51 Gen1 som gick på auktionshus i Lund i slutet av veckan.

Bevakningspriset låg på 4 000 kronor, vilket tillsammans med provision 25% och slagavgift på 80 kronor gör 5 080 kronor. Dom stannade dock inte där utan två envisa budgivare tryckte dessa till 9 100, vilket för köparen innebär en total anskaffningskostnad av 11 455 kronor. Till detta kommer sedan kostnaden att kanta om baselementen eller hitta ngt roligare att peta ned.

Rätt dyrt är bara förnamnet. Tycker jag.
Bilagor
Screenshot_20231202-191915.PNG
Screenshot_20231202-191915.PNG (114.33 KiB) Visad 1813 gånger
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1239
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-12-02 21:33

8O 8O 8O
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 852
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2023-12-02 21:35

Kermit116 skrev:I avsaknad av tråd "Carlsson-fynd Du bör undvika" så vill jag posta en not om dessa vita, en gång omlackade, OA-51 Gen1 som gick på auktionshus i Lund i slutet av veckan.

Bevakningspriset låg på 4 000 kronor, vilket tillsammans med provision 25% och slagavgift på 80 kronor gör 5 080 kronor. Dom stannade dock inte där utan två envisa budgivare tryckte dessa till 9 100, vilket för köparen innebär en total anskaffningskostnad av 11 455 kronor. Till detta kommer sedan kostnaden att kanta om baselementen eller hitta ngt roligare att peta ned.

Rätt dyrt är bara förnamnet. Tycker jag.


Men det är ju inte utan att man borde skicka ett tackkort till Auctionet som tydligen börjat bli bättre på att få upp värdet på fin gammal HiFi, för några år sen kunde man fynda hos auktionshusen med det verkar vara ett minne blott, nästan så att man funderar på om man skulle anlita dem lite oftare.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10251
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-12-03 00:52

Chris71 skrev:
Kermit116 skrev:I avsaknad av tråd "Carlsson-fynd Du bör undvika" så vill jag posta en not om dessa vita, en gång omlackade, OA-51 Gen1 som gick på auktionshus i Lund i slutet av veckan.

Bevakningspriset låg på 4 000 kronor, vilket tillsammans med provision 25% och slagavgift på 80 kronor gör 5 080 kronor. Dom stannade dock inte där utan två envisa budgivare tryckte dessa till 9 100, vilket för köparen innebär en total anskaffningskostnad av 11 455 kronor. Till detta kommer sedan kostnaden att kanta om baselementen eller hitta ngt roligare att peta ned.

Rätt dyrt är bara förnamnet. Tycker jag.


Men det är ju inte utan att man borde skicka ett tackkort till Auctionet som tydligen börjat bli bättre på att få upp värdet på fin gammal HiFi, för några år sen kunde man fynda hos auktionshusen med det verkar vara ett minne blott, nästan så att man funderar på om man skulle anlita dem lite oftare.

Jag tycker det är bra att priserna sjunker jag. Då får fler chansen att få något som låter bra. Har märkt att priserna på Carlsson OA52 sjunkit en hel del och även OA50 har ju gått billigt, Men de där OA12 och OA14 som låter dåligt original de ligger ute för priser som får mig 8O Men folk måste betala för utseendet och inte ljudet. Sedan finns det ju Vintage, om nu elektronik ifrån 90-talet räknas dit som det är helt sjuka priser på, och allt är ju inte bra men priserna är höga och det begriper jag inte. :? Finns ju bättre mycket billigare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2023-12-03 01:06

Vi har slutat prata om hur bra OA52 är, allt för att fler ska få chansen att skaffa ett par och för att undvika att de hamnar utomlands hos förmögna samlare som investeringsobjekt istället för att avnjutas. Så no more talk about världens bästa högtalare. Jag rekommenderar istället... tja... något japanskt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10251
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-12-03 01:23

hifikg skrev:Vi har slutat prata om hur bra OA52 är, allt för att fler ska få chansen att skaffa ett par och för att undvika att de hamnar utomlands hos förmögna samlare som investeringsobjekt istället för att avnjutas. Så no more talk about världens bästa högtalare. Jag rekommenderar istället... tja... något japanskt.

Skulle jag köpa högtalare i den prisklassen som de ligger i idag så skulle det bli knepigt då det numera finns andra burkar som kostar ungefär exakt samma summa på beg marknaden som intresserar mig lika mycket. Men jag har ju nya burkar som jag lagt upp i min medlemstråd.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster