Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Projektorn är utmärkt. Bildkvaliteten kommer dock naturligtvis att bero både på betraktningsavståndet och egenskaperna för videogrammet. Sitter man mycket nära en IMAX-duk så får man skylla sig själv. De flesta biobesökarna störs dock inte nämnvärt även om en projektor med högre upplösning bättre täcker in hela salongen.
Överdimensionering är inte ingenjörsmässigt hur mycket man än älskar att slänga sig med extrema specar.
I-or skrev:Projektorn är utmärkt. Bildkvaliteten kommer dock naturligtvis att bero både på betraktningsavståndet och egenskaperna för videogrammet. Sitter man mycket nära en IMAX-duk så får man skylla sig själv. De flesta biobesökarna störs dock inte nämnvärt även om en projektor med högre upplösning bättre täcker in hela salongen.
Överdimensionering är inte ingenjörsmässigt hur mycket man än älskar att slänga sig med extrema specar.
I-or skrev:Vilka märkliga resonemang som anförs ovan. Teknisk dimensionering handlar inte minst om ekonomiska realiteter, d.v.s. tillräckligt bra och inte mer. Om de allra största entusiasterna och spec-fanatikerna skulle få bestämma så skulle allt bli 10 gånger dyrare och 10 gånger mer opraktiskt. Uppenbarligen är dimensioneringen i just det här fallet inte undermålig, då säkerligen 99 % av biobesökarna i MoS Salong 1 är mer än nöjda.
Att jag är missnöjd med ljudkvaliteten där har inte med saken att göra. Till skillnad från många andra på detta forum brukar jag alltid vara tydlig med vad jag själv anser och vad en normallyssnare (eller -tittare i det här fallet) kommer att tycka.
Vissa tittare stör sig på färgflimmer från DLP-projektorer med färghjul, andra på bristande upplösning (eller skalning) eller rörelseartefakter och ytterligare andra på låga vitnivåer eller höga svartnivåer. Normala personer är dock långt mer förlåtande vad gäller ljudkvalitet än bilddito, men så är inte bildåtergivning något flumområde, heller. Hur som helst så finns det avgjort ett läge, där vanliga dödliga och även de flesta entusiaster tycker att bilden är fullt godkänd.
För övrigt så har Barco-projektorerna som används i Salong 1 (2 st för 3D) utmärkta egenskaper vad gäller ljusstyrka, svartnivå, gråskala, färgåtergivning och frånvaro av artefakter. Detta är minst lika viktigt som upplösning, men man bör som skrivet var inte sitta alltför nära duken. Jag brukar sitta en bit längre bort än mitten, inte minst vis av erfarenheten ända sedan det handlade om 35 mm film (70 mm i IMAX-fallet).
Om man är ute efter högre upplösning så kan man besöka salongerna 2-15 som är bestyckade med 4K-projektorer (dock ej IMAX).
När jag för drygt 20 år sedan installerade min gamla CRT-projektor med en reell upplösning om drygt 800 linjer vertikalt i 16/9-format (bildrören är utförda i 4/3-format) och visade film på en 120"-duk (retroreflektiv) med ett betraktningsavstånd om ca 4 m för allt ifrån vanliga dödliga till verkliga entusiaster så var det exakt noll personer som klagade på bristande upplösning. Visst kunde en mer kritisk betraktare som undertecknad utan problem notera att det fanns en del att hämta där, men svärtan, gråskalan och färgåtergivningen samt framförallt storleken på bilden var så överväldigande att ingen skulle komma på tanken att gnälla om att deras datormonitor var "skarpare".
I-or skrev:Yngre individer med god syn kommer under goda förhållanden inte sällan ned mot en upplösningsgräns om ca 2/3 bågminuter, varför det kan vara meningsfullt med 4K för en 100" bildvisare i 16:9-format på 3,5 meters betraktningsavstånd. Detta är alltså, vilket har nämnts tidigare, min rekommendation (yngre individer med extremt god syn kommer ned mot 1/2 bågminut och då ligger man förvisso en hårsmån över denna gräns med 4K). Med en 65-tummare och 3 meters betraktningsavstånd sjunker kraven förstås betydligt.
Vi behöver alltså med normala uppställningar 8K lika lite som vi behöver ljudsamplingsfrekvenser om 96, 192 eller 384 kHz. Begränsningarna för våra sinnen är vad de är och överdimensionering är bara dumt. Det är synd att tillverkarna i syfte att sälja nya produkter i både ljud- och bildsammanhang envisas med allt mer överdrivna produkter - speciellt när det de facto finns områden, där användarupplevelsen skulle kunna förbättras ordentligt.
Vi har varit inne på det tidigare, men OLED-skärmar kan verkligen rekommenderas. Förutom min 65" LG OLED i TV-rummet har vi i familjen en laptop med OLED-skärm, vilken också är mycket imponerande. LG-TV:n har nästan skrämmande bra egenskaper inom alla områden* utom en hårsmån "dirty screen effect" som ibland blir synlig men egentligen aldrig stör. TV:n är dock väl liten till ytan och kanske skulle man därför fundera på den ovan nämnda 77-tummaren från samma tillverkare - 40 % större bildyta gör mer än man tror för intrycket.
*Man bör känna till att jag är lika gnällig vad gäller bildkvalitet som ljudkvalitet och har pillat med videoprojektorer, dukar och HTPC i mer än två decennier i syfte att optimera bildkvaliteten i alla avseenden.
I-or skrev:Hur detta ligger till har varit välkänt i decennier: https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity
Inte ens de mest skarpsynta individerna kan se pixlarna för 4K med 55" bilddiagonal på 3 m (0,36 bågminuter). Detta är helt enkelt ett väletablerat vetenskapligt faktum. Man bör inom både ljud- och bildåtergivning vara mycket försiktig med hemsnickrade test, vilka oftast bara visar att testförutsättningarna är undermåliga.
Tell skrev:Och du räknar med att Nyquist samplingteorem säger att du måste sampla med minst dubbla frekvensen av signalens bandbredd? Jag menar för att visa säg 1000 linjer så behöver vi en upplösning på över 2000 pixlar för att visa det korrekt. Att vi dessutom snålar med AA på både vårat material o precis alla våra bildvisare idag gör ju inte saken bättre, så för att visa dom där 1000 linjerna utan nån som helst aliasing behöver vi faktiskt en bra bit över 2000 pixlar tillomed.
Jag vet att iaf mitt test är korrekt utfört (så svårt är det inte) o jag vet vad jag ser. Jag har bara 20 års erfarenhet av 3D-grafik o fotografering, o har även jobbar på Hollywoodproduktioner med den här 3D-grafiken, så jag har "hyfsad" koll på vad jag håller på med.
Jag kan självklart inte se pixlarna så bra att jag kan räkna dom, men grynigheten syns klart o tydligt o visar bara på att upplösningen är för liten för optimal skärpa även vid 4K o ett normal arbetsavstånd. Sen får du självklart tro precis vad du vill även om du för en gångs skull har fel.
Yuval Boger skrev:If the human eye was a digital camera, its ‘data sheet’ would say that it has a sensor capable of detecting 60 pixels/degree at the fovea (the part of the retina where the visual acuity is highest). For visual quality, any display above 60 pixels/degree is essentially wasting resolution because the eye can’t pick up any more detail. This is called retinal resolution, or eye-limiting resolution.
Morello skrev:Auktoritetsretorik och allmänt skrävlande tillför ingenting i sak.
I-or skrev:Det skulle man kunna tro, men synen kan klassificeras som analog och styrs därför inte av digitala egenskaper som Nyquistfrekvensen. Till skillnad från ljudfallet så är pixelmatriser diskreta till sin natur och den analoga filtreringen sker via synen.
Eftersom I-or är noggrann till sin natur så fanns det förstås ingen anledning till att inte syntesta familjen. Syntestet utfördes på en 4K 65" OLED-panel utan skalning med lämpliga testmönster. Det framgår tydligt att upplösningsgränsen för en person med god syn (glasögon kan användas) går vid ca 0,7 bågminuter. Detta stämmer mycket väl för de 3 normalseende individer (2 personer utan glasögon och 1 person med glasögon) av varierande ålder som under kvällen testades med schackrutiga Matlab-genererade mönster (checkerboard) med 4K-upplösning. En helt vanlig pilpekare i Windows kan med svart bakgrund för övrigt också utnyttjas och ger snarlika resultat.
De tre försökspersonerna klarade som bäst ca 0,7, 0,7 respektive 0,9 bågminuter även om det är ganska svårt att med stor noggrannhet avgöra var gränsen går och dessutom är pixlarna inte kvadratiska. Resultatet motsvarar för övrigt ett betraktningsavstånd för upplösningströskeln om ca 1,5-1,9 m.
Det finns således som vanligt ingen anledning att betvivla etablerad vetenskap, vilken placerar upplösningsgränsen mellan 0,5 och 1 bågminut beroende på individ och omständigheter.
(En hel del ordentliga märkligheter med panelernas arbetssätt avslöjades också under testningen, men detta går så extremt långt utanför trådämnet att jag lämnar det utan detaljerade kommentarer.)
Några länkar för den som av någon anledning fortfarande inte håller med om ovanstående:Yuval Boger skrev:If the human eye was a digital camera, its ‘data sheet’ would say that it has a sensor capable of detecting 60 pixels/degree at the fovea (the part of the retina where the visual acuity is highest). For visual quality, any display above 60 pixels/degree is essentially wasting resolution because the eye can’t pick up any more detail. This is called retinal resolution, or eye-limiting resolution.
(60 pixlar per grad motsvarar 1 pixel per bågminut.)
https://www.roadtovr.com/understanding-pixel-density-retinal-resolution-and-why-its-important-for-vr-and-ar-headsets/
http://www.transvideointl.com/assets/TechDensity_Mobi92620.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity (Denna länk är fortfarande överlägset bäst.)
Tell skrev:
Nej men våra skärmar är digitala o styrs därför av digitala egenskaper som Nyquistfrekvensen. Ta det du kan om digitalt ljud o applicera det även här så kanske polleten till slut ramlar ner.
Jag litar fullständigt på min syn, kunskap o förmåga att utföra enkla blindtester, så jag har inget mer att ge här än att återigen bara säga att du har fel.
Edit: Förresten så kan ni åtminstone kolla in det här testet. Det visar att trots den mängd antialiasing vi har idag så är det fortfarande enkelt att se att aliasing är ett problem. Dra på den o sen gå så långt ifrån din skärm som möjligt o se om du fortfarande kan se problemet. På min 13" 4K-laptopskärm kan jag LÄTT se det på över fem meters avstånd, längre än så kan jag inte testa i min lägenhet. Såklart ett extremt test, men visar bara på en av mina poänger.
I-or skrev:Tell skrev:
Nej men våra skärmar är digitala o styrs därför av digitala egenskaper som Nyquistfrekvensen. Ta det du kan om digitalt ljud o applicera det även här så kanske polleten till slut ramlar ner.
Jag litar fullständigt på min syn, kunskap o förmåga att utföra enkla blindtester, så jag har inget mer att ge här än att återigen bara säga att du har fel.
Edit: Förresten så kan ni åtminstone kolla in det här testet. Det visar att trots den mängd antialiasing vi har idag så är det fortfarande enkelt att se att aliasing är ett problem. Dra på den o sen gå så långt ifrån din skärm som möjligt o se om du fortfarande kan se problemet. På min 13" 4K-laptopskärm kan jag LÄTT se det på över fem meters avstånd, längre än så kan jag inte testa i min lägenhet. Såklart ett extremt test, men visar bara på en av mina poänger.
Jag ber dig vänligen att studera länkarna ovan, inte mindre än tre stycken för säkerhets skull. Synen utgör här det analoga "mätsystemet", så det spelar ingen roll vad som händer på den diskreta sidan. Jag är väl bekant med sampling oavsett om det handlar om tidsdomänen eller spatiellt.
Din länk demonstrerar uttryckligen vikning (aliasing), vilket är en annan sak än synens upplösningströskel, något som jag har varit inne på ett flertal gånger ovan. Det finns mängder av test som demonstrerar att detta är ett ofrånkomligt problem med extrem datorgrafik nästan oavsett upplösning eftersom datorgrafiken kan överskrida Nyquistfrekvensen och därmed bl.a. introducera skimmer, vilket är vad vi ser här.
Att man kan demonstrera problem med speciella vikningsinducerande mönster har dock väldigt lite med bildvisare för film-/videoåtergivning att göra (något som även nämns i din länk, för övrigt).
(Man kan även jämföra med vikning från tidssamplingen av bildrutor som bl.a. leder till vagnshjul som tycks rotera åt fel håll.)
I-or skrev:Tell skrev:
Nej men våra skärmar är digitala o styrs därför av digitala egenskaper som Nyquistfrekvensen. Ta det du kan om digitalt ljud o applicera det även här så kanske polleten till slut ramlar ner.
Jag litar fullständigt på min syn, kunskap o förmåga att utföra enkla blindtester, så jag har inget mer att ge här än att återigen bara säga att du har fel.
Edit: Förresten så kan ni åtminstone kolla in det här testet. Det visar att trots den mängd antialiasing vi har idag så är det fortfarande enkelt att se att aliasing är ett problem. Dra på den o sen gå så långt ifrån din skärm som möjligt o se om du fortfarande kan se problemet. På min 13" 4K-laptopskärm kan jag LÄTT se det på över fem meters avstånd, längre än så kan jag inte testa i min lägenhet. Såklart ett extremt test, men visar bara på en av mina poänger.
Jag ber dig vänligen att studera länkarna ovan, inte mindre än tre stycken för säkerhets skull. Synen utgör här det analoga "mätsystemet", så det spelar ingen roll vad som händer på den diskreta sidan. Jag är väl bekant med sampling oavsett om det handlar om tidsdomänen eller spatiellt.
Din länk demonstrerar uttryckligen vikning (aliasing), vilket är en annan sak än synens upplösningströskel, något som jag har varit inne på ett flertal gånger ovan. Det finns mängder av test som demonstrerar att detta är ett ofrånkomligt problem med extrem datorgrafik nästan oavsett upplösning eftersom datorgrafiken kan överskrida Nyquistfrekvensen och därmed bl.a. introducera skimmer, vilket är vad vi ser här.
Att man kan demonstrera problem med speciella vikningsinducerande mönster har dock väldigt lite med bildvisare för film-/videoåtergivning att göra (något som även nämns i din länk, för övrigt).
(Man kan även jämföra med vikning från tidssamplingen av bildrutor som bl.a. leder till vagnshjul som tycks rotera åt fel håll.)
Wikipedia skrev:The maximum angular resolution of the human eye is 28 arc seconds or 0.47 arc minutes
I-or skrev:Ja, att upplösningsgränsen är ca 2/3 = 0,67 bågminuter för normalseende individer är korrekt uppfattat. Extremt skarpsynta individer uppfattar ca 1/2 bågminut. En bågminut är 1/60 grad.
Hur det hela hänger ihop beskrivs på ett utmärkt sätt i Wikipedia-artikeln:Wikipedia skrev:The maximum angular resolution of the human eye is 28 arc seconds or 0.47 arc minutes
https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity
Vanligen nöjer man sig i syntest via den ökända bokstavstavlan dock med att testa om försökspersonen klarar 1 bågminut och gör sedan inga försök att finna var upplösningströskeln ligger. Detta har för övrigt stora likheter med hur hörseltest utförs hos en audiolog.
Tell skrev:Ja o vid runt 3m o 55" så är varje pixel 0,36 bågminuter stor, o så med den snävaste mängden AA som behövs för att uppfylla Nyqvist så är vi uppe vid 0,72 bågminuter. Men enligt egna tester för korrekt mängd AA för att slippa aliasing helt vid rörliga bilder så är vi snarare uppe vid 1-2 bågminuter, så att jag kan se skillnad mellan 1080p o 4K är inte konstigt alls.
petersteindl skrev:
Frågan är om rörligheten av ljusobjekt på film kräver högre upplösning än om ljusobjektet står stilla?
...
D v s, skulle denna aliasing effekt eller krav på upplösning ändras om man har 10000 bilder per sekund istället för 100?
Nu är vi rätt långt ifrån en Q10.
I-or skrev:Tell skrev:Ja o vid runt 3m o 55" så är varje pixel 0,36 bågminuter stor, o så med den snävaste mängden AA som behövs för att uppfylla Nyqvist så är vi uppe vid 0,72 bågminuter. Men enligt egna tester för korrekt mängd AA för att slippa aliasing helt vid rörliga bilder så är vi snarare uppe vid 1-2 bågminuter, så att jag kan se skillnad mellan 1080p o 4K är inte konstigt alls.
Ett korrekt hanterat videogram är på samma sätt som ett dito fonogram filtrerat så att det ej innehåller spatiella frekvenser högre än Nyquistfrekvensen. Således krävs ingen hänsyn till vikningsprodukter* i det fallet.
För datorgrafik är det en annan sak, då det i detta fall är lätt att skapa spatiellt alltför högfrekventa mönster. För tillämpningar som t.ex. CAD och framförallt i spelvärlden är s.k. anti-aliasing därför av avgörande vikt och här är det svårt att i realtid hinna utföra den nödvändiga filtreringen trots nästan löjligt snabba GPU:er. Det utförs därför allehanda trick för att korta ned filterlängden och för att överhuvudtaget minimera användningen av anti-aliasing. Idag utnyttjas därför AI för ändamålet, men resultaten blir förstås ändå inte helt utan anmärkning.
När man i foto- och videosammanhang vid postproduktion (som kan inkludera datorgrafik av olika slag) slipper att rendera bilderna i realtid så kan man dock utnyttja betydligt längre, d.v.s. mer noggranna, anti-aliasing-filter, vilka kan ha närmast helt ideala egenskaper.
(Det kan för den mindre bevandrade läsarens skull vara värt att poängtera att höga spatiella frekvenser motsvaras av pyttesmå mönster.)
*För den som är intresserad av en liten utvikning (häpp!) om vikning så kan problem härrörande från datorgrafik principiellt jämföras med fullimitering av inledningsvis korrekt samplade ljudsignaler. Detta skapar "kantigheter" i tidssignalen som motsvarar högre frekvenser än Nyquistfrekvensen, vilket kan leda till hörbar vikningsdistorsion (och s.k. overs vid översampling). Nu låter sådana fonogram överlag så pass illa att just vikningsprodukterna kanske inte är det allra värsta, men de kommer att bidra till orenheten och ljudgröten.
petersteindl skrev:Själv har jag inte satt mig in i synen som sinne och detektor av det synbara. Jag penetrerar hörseln som sinne och det hörbara. Det är synnerligen skilda världar. Ljud är vågrörelse med ljudvågor som har en hastighet om 340 m/s, medans ljus är en vågrörelse som har en hastighet om 300.000 km/s.
I syntest tittar man på en stillastående bild. Om man skulle röra bilden, eller införa rörlig bild, blir förutsättningarna lika då? I syntest använder man svart/vit bild. Blir det skillnad med färger? Eller rörliga bilder med färg?
[Klipper bort massa text bara för citeringsblocket inte ska bli för stort]
Lite funderingar jag har utifrån diskussionen i tråden.
D v s, skulle denna aliasing effekt eller krav på upplösning ändras om man har 10000 bilder per sekund istället för 100?
Nu är vi rätt långt ifrån en Q10.
I-or skrev:Tell skrev:Ja o vid runt 3m o 55" så är varje pixel 0,36 bågminuter stor, o så med den snävaste mängden AA som behövs för att uppfylla Nyqvist så är vi uppe vid 0,72 bågminuter. Men enligt egna tester för korrekt mängd AA för att slippa aliasing helt vid rörliga bilder så är vi snarare uppe vid 1-2 bågminuter, så att jag kan se skillnad mellan 1080p o 4K är inte konstigt alls.
Ett korrekt hanterat videogram är på samma sätt som ett dito fonogram filtrerat så att det ej innehåller spatiella frekvenser högre än Nyquistfrekvensen. Således krävs ingen hänsyn till vikningsprodukter* i det fallet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster