Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Jag "tycker" att du ska ge dig iväg till Närmaste HifiKlubben och ge dessa en chans och lyssna på https://www.hifiklubben.se/dali-oberon- ... oberon3bk/ oavsett vad anda tycker här. Dali står oftast inte högt i kurs här, men jag tror att många dömer på gamla meriter. Båda två de 2 senaste budgetserierna (Zensor 2010-tal som står sig utmärkt) och Oberon (nya modelen)är riktigt bra i sin prisklass.
Alla Dali dyker upp med mycket jämna mellanrum på begagnatsidor beror på att klubben säljer "pallvis" med dessa högtalare. Så har koll på priserna för det finns nissar som försöker sälja ett par Dali som kostade 2400kr för över 10år sedan för 1500kr. Anda begär 500kr Viss prisskillnad... Av Zensor och Oberon så är Zensor mer neutral "utan vasshet" och sånt medan Oberon har mer tyngd.
Monitor Audio är (ett hypat märke) och är klart med neutral och analytiska och Kef kan man uppleva som en aning murriga, (smaksak)
Canton är ett annat märke som gör en del bra modeller och klangligt hamnar mellan Monitor Audio och Dali.
B&W är också ett märke som är ganska analytiska, men som kanske har en viss mer värme än nyare Monitor Audio. Men när det gäller Monitor Audio så är de äldre modellerna inte lika analytiska som de nya som säljs nu.
Alla andra märken säljer mindre och dyker inte upp lika ofta begagnat utan Dali leder den ligan överlägset pga att det säljs sådan enorma mängder. Monitor Audio, B&W och Canton kommer goda två
på begagnat marknaden men inte lika ofta som Dali.
För egen del, så kommer jag satsa på stativare ifrån 2010-talet i form av begagnade Dali Zensor serien till min Hemmabio då de är tok-prisvärda och passa min lilla plånbok.
FBK skrev:Monitor Audio är (ett hypat märke) och är klart med neutral och analytiska
FBK skrev:[i]Jag har inte lyssnat ordentligt på musik i högtalare på ett gäng år nu så har egentligen inga preferenser gällande ljudet[/i]
Du börjar med att ljuga....
Vi började lyssnar på Dali Oberon 7 och dom lät riktigt bra tycker jag, problemet var att vi sedan gick över till Dali Opticon 6 och då märkte man att det går att få ganska mycket tightare bas och "klarare" diskant än Oberon.
hmm. Oberon lät riktigt bra, tills de 10kr dyrare Optiocon spelades då lät inte Oberon inte lika bra längre....
Dali Zensor har jag haft tidigare, jag var jättenöjd Men nu duger till enbart som kökshögtalare...
Varför frågar du om tips ? Du har ju har svaren klara.
Jag i min tur är "helt klar" med att ge tips och mina synpunkter på bra produkter, för det är ju inte bra utan folk får välja vad fan de vill utan min inblandning i fortsättning, over and out för min del.
Finns ju inga anledningar att i huvud taget skriva här snart då ingen uppskattar det.
Tack för tipsen! Tror jag har lite låg budget för dessa men jag lägger till dom till bevakningslistan, man kan ju ha tur. Tycker det känns som det kan skilja otroligt mycket i pris för samma högtalare när det kommer till begagnat.sportbilsentusiasten skrev:Små ATC är bra (SCM7 och 11 i denna prisklass), piP, Guru, Linn stativare...ja dessa skulle jag överväga. Och om du vill ha aktiva kolla på JBL 308 mkI.
doglas2009 skrev:Hej,
Jag håller på och ändrar om lite i mitt vardagsrum och i samband med denna ändring har jag planer på att byta ut mina gamla Jamo D590 golvhögtalare mot några lämpliga stativhögtalare.
Jag har två stycken ganska rejäla slutna 12" basar som högtalarna kommer delas mot. Till en början kommer jag nog bara köpa stativare och köra med min nuvarande center och bakhögtalare, men på sikt kommer jag nog vilja köpa en center som passar stativarna. Högtalarna kommer drivas av en Harman Kardon AVR 350.
Jag har inte lyssnat ordentligt på musik i högtalare på ett gäng år nu så har egentligen inga preferenser gällande ljudet men generellt gillar jag högtalare som går åt det varmare hållet. Högtalarna kommer användas till i princip all typ av musik. Tanken är att använda basarna som är ca. 50cm höga som stativ så så högtalarna kommer kunna stå mot en vägg om det behövs eller fritt om det är lämpligare.
Har ni några tips på vettiga begagnade stativhögtalare man ska hålla utkik efter? Det är ingen stress att köpa högtalarna så jag tänkte att jag skulle lägga ut lite bevakningar på blocket.
Bonusfråga, upplever ni att högtalartekniken gått mycket framåt dom senaste 10-20 åren eller kan man egentligen köpa några före detta exklusiva från 00-talet som fortfarande låter riktigt bra även med dagens mått?
Tack på förhand!
FBK skrev:doglas2009 skrev:Hej,
Jag håller på och ändrar om lite i mitt vardagsrum och i samband med denna ändring har jag planer på att byta ut mina gamla Jamo D590 golvhögtalare mot några lämpliga stativhögtalare.
Jag har två stycken ganska rejäla slutna 12" basar som högtalarna kommer delas mot. Till en början kommer jag nog bara köpa stativare och köra med min nuvarande center och bakhögtalare, men på sikt kommer jag nog vilja köpa en center som passar stativarna. Högtalarna kommer drivas av en Harman Kardon AVR 350.
Jag har inte lyssnat ordentligt på musik i högtalare på ett gäng år nu så har egentligen inga preferenser gällande ljudet men generellt gillar jag högtalare som går åt det varmare hållet. Högtalarna kommer användas till i princip all typ av musik. Tanken är att använda basarna som är ca. 50cm höga som stativ så så högtalarna kommer kunna stå mot en vägg om det behövs eller fritt om det är lämpligare.
Har ni några tips på vettiga begagnade stativhögtalare man ska hålla utkik efter? Det är ingen stress att köpa högtalarna så jag tänkte att jag skulle lägga ut lite bevakningar på blocket.
Bonusfråga, upplever ni att högtalartekniken gått mycket framåt dom senaste 10-20 åren eller kan man egentligen köpa några före detta exklusiva från 00-talet som fortfarande låter riktigt bra även med dagens mått?
Tack på förhand!
Det jag störde mig på vad det i blått, för du har ju uppenbart lyssnat.... skit samma, nu får du välj själv utan min kassa hjälp.
Kul att du rekommenderar Dali Oberon, har under dom senaste veckorna agerat moraliskt stöd till min far när han har varit på jakt efter nya högtalare. Vi var nere på hifiklubben och lyssnade på lite olika högtalare, bla. Oberon. Vi började lyssnar på Dali Oberon 7 och dom lät riktigt bra tycker jag, problemet var att vi sedan gick över till Dali Opticon 6 och då märkte man att det går att få ganska mycket tightare bas och "klarare" diskant än Oberon. Vi lyssnade även på Rubicon stativare och dom lät ju såklart ännu bättre, även om dom var lite tunna i basen. Jag hade kunnat tänka mig ett par Oberon 3 om dom dyker upp till ett vettigt pris på blocket. Drömmen hade dock varit om det kunde komma ut säg 2005-2010 motsvarighet till Rubicon eller iaf Opticon till ett vettigt pris.
Dali Zensor har jag haft tidigare, jag var jättenöjd med dom men skulle helst gå upp något steg ljudkvalitetsmässigt. Håller dock utkik efter Zensor som kökshögtalare, som du säger kan dom ju ibland dyka upp för 500 kr...
Utan att knappt lyssnat på ågra B&W-högtalare så tror jag att jag skulle gilla dom då jag flera gånger läst att dom ska gå åt det "varmare" hållet. Har ni några rekommendationer av tidigare årsmodellers B&W? Ex dessa? https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1201197616
FBK skrev:Det jag störde mig på vad det i blått, för du har ju uppenbart lyssnat.... skit samma, nu får du välj själv utan min kassa hjälp.
BellsnWhistles skrev:FBK skrev:Det jag störde mig på vad det i blått, för du har ju uppenbart lyssnat.... skit samma, nu får du välj själv utan min kassa hjälp.
Ett tips FBK är att förhandsgranska det du skriver, gå och ta en kopp kaffe, kom sedan tillbaka och läs igen innan du postar till forumet.
Det kan uppfattas som ganska otrevligt med dina korta inhopp, där du omedelbart blir kränkt (utan synbar anledning), för att sedan hoppa ur tråden med en spydig kommentar som avsked.
Hotspur skrev:Dynaudio Excite X14!
Som du sett i min andra tråd så är min lägenhet duktigt lyhörd (än så länge) så jag har inte upplevt att jag kunna nyttja mina nuvarande golvhögtalare. Teorin är att jag får mer högtalare för pengarna om jag köper stativare. Har även 2 slutna 12" basar som jag tänkt använda som stativ till högtalarna så jag tror jag kommer kunna spela så det räcker i en lägenhet. Det enda jag är lite osäker på är om jag kommer kunna integrera basarna väl med mindre högtalare, men många andra verkar köra på det så jag chansar på det.Kraniet skrev:Klarar du dig med endast 5,25 tum bas i frontarna? Hur högt brukar du spela?
Tänker att ett par högtalare med större midbas kan vara klokt tex :
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201393623
Eller varför inte nåt ännu mer rejält, fransk klassiker
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1201728728
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster