petersteindl skrev:vanlignv skrev:JM skrev:Samplingsfrekvensen synen är maximalt 60 bilder/s vid optimala ljusförhållanden. Vid sämre ljusförhållanden sjunker samplingsfrekvensen. Film med 24-25 bilder/s upplevs vanligen som ok.
Hur bör vi skatta "samplingsfrekvensen" hos hjärnan av ljud?
Misstänker att "samplingsfrekvensen" för ljud inte är lika entydig som för synen.
Vilka variabler finns med relevant påverkan på samplingsfrekvensen?
Sinusar och klickljud ger helt olika "upplösning".
JM
En övre gräns måste ju sättas av frekvensen av nervimpulser för nerverna som är relevanta i fråga och de är i tinningen för hörseln och längst bak i skallen för synen.
Fungerar nerverna i hörselcentrum med en högre frekvens jämfört med de i syncentrum?
Nej. Aktionspotentialer i neuroner har en maximal repetitionsfrekvens om 1000 ggr per sekund. Det motsvarar 1 ms mellan 2 aktionspotentialer. Det är refraktionstiden som bestämmer när efterföljande aktionspotential kan ske.
Samplingsfrekvens har ju ingenting att göra med hur hörselsinnet fungerar. Den definierar bara högsta möjliga bandbredd för att återskapa analog signal = i detta fall den högsta ton som är möjlig att återskapa med 100% perfektion.
Klickljud och vad det nu kan vara spelar ingen roll så länge vi anser att hörseln övre gränsfrekvens inte överstiger lågpassfiltret gränsfrekvens och att samplingsfrevensen är vald så att vikningsdistorsion inte uppstår.
Att blanda in bildfrekvens blir totalt galet, video är stillbilder där vi "lurar" hjärnan. A/D -D/A omvandling skapar äkta analoga signaler, En perfekt kopia* av orginalet där bitdjupet sätter brusgolvet och samplingsfrekvensen bandbredden.
*De analoga delarna kan dock tillföra dist, brus och bandbegränsningar. "Klockan" för samplingen, som oxå tillhör den analoga världen, kan tillföra jitter = distorsion.