Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Intressant!
Jag köpte mina OA5:or 1973.
petersteindl skrev:xmag skrev:Intressant!
Jag köpte mina OA5:or 1973.
Då är det troligtvis OA5-typ2.
petersteindl skrev:
Hoppas att ni gillar det jag lägger upp angående Stig Carlsson.
MvH
Peter
VintageHiFi skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Det uppskattas verkligen.
petersteindl skrev:En kort paus från hifi och med Jussi i stället och bönan som analyserar. Hon verkar inte oberörd, understatement, men ingen kan nog undgå att bli berörd ända in i ryggmärgen. Man blir ju själv helt slut och tappar andan och tårar i ögonen då man hör Jussi sjunga denna sång.[ YouTube ]
Övermagiskt. Då har jag lyssnat via min gamla iPhone. Hur mäter man tryffelvärdet?
Jo, man kan titta på kommentarerna.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Dessvärre låter själva inspelningen inget vidare på någon utgåva jag har hört.
RogerGustavsson skrev:Synd bara att ljudkvalitén inte står i paritet med Jussis framförande. Vilken version är den bästljudande? Smått fantastiskt den där stegringen han gör mot slutet.
petersteindl skrev:VintageHiFi skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Det uppskattas verkligen.
Vill än en gång påpeka att Denna Stigs föreläsning var år 1971. Det var året jag köpte OA6-typ1.
Det är 52 år sedan och innan de flesta eller många på forumet var födda.
Stig startade sin forskningsverksamhet år 1947. Det är 76 år sedan. Då var inte ens jag född.
Så, med den artikeln/föreläsningen så har vi kommit fram till år 1971.
OBS! Det är innan 70-talsserien av Carlssonhögtalare. Stig bodde inte ens i huset på Söder.
Statsföretag hade tagit över Sonab sedan 1969.
Högtalare på marknaden av Stig Carlsson var OA5 och OA6 samt OA4 och ljudtärningen V1.
Jag har nu presenterat Stigs historia till året 1971 i kronologisk ordning. Detta för att man skall kunna få känslan av historiens vingslag.
Det är en utvecklingshistoriebeskrivning.
Så småningom kommer jag ge mina personliga synpunkter för att belysa vad som egentligen står skrivet av Stig.
Ja, vad menar karln egentligen? Det var detta som Hifi News i England undrade då de gav Stig the Golden Turkey award.
Även fast det står där svart på vitt, så kan det vara svårt att sätta sig in i och förstå de djupa konsekvenserna av det Stig skrivit.
Skall jag vara helt ärlig så tror jag inte ens Stig själv förstod allt som göms i Stigs egna texter. Den bedömningen gör jag då jag lägger ihop allt och drar konsekvenserna av allt resonemang i kombination med forskning inom psykoakustiken fram till nu då man även inkluderar neural forskning gällande nervsystemet och hjärnan.
Idag vet forskningen/forskarna mer om Einsteins teorier än vad Einstein själv visste. Det är inget konstigt med att forskare som forskat och skrivit i ämnet faktiskt inte själva har den totala insikten över vilka konsekvenser deras egna forskningsresultat ger upphov till och vad fysiken egentligen innebär då man analyserar än mer på djupet.
Det är detta som är en del av den naturvetenskapliga forskningens innersta väsen, att ta reda på vad matematiken innebär för fysiken.
Man ställer upp matematiken för att formellt kunna räkna på ett fysikaliskt fenomen. Men synar man matematiken i sömmarna så inser man ofta, ja kanske alltid, att den specifika matematiken faktiskt ger upphov till en mängd olika andra specifika fysikaliska fenomen, som man inte tänkt sig från början. Det är då man måste se på saken ur alla möjliga och omöjliga synvinklar. Även det som ter sig omöjligt kan faktiskt vara möjligt och inte nog med det, det kan visa sig vara både korrekt och även fundamentalt, d v s en cornerstone.
Ljud och ljudåtergivning/musikåtergivning har fortfarande mycket kvar att ge, som jag ser det.
Därför ser jag en renässans runt hörnet med nästkommande generationer av ljudåtergivningsapparater.
Detta kan få till följd en renässans på konsumentmarknaden över en helt ny ljudåtergivning som är ett helt nytt kapitel i boken om ljud.
Stereo för ljud har kommersiellt sett funnits sedan 1958 med de första stereofoniska LP-skivorna.
Inspelningar på rullbandspelare fanns tidigare, redan i början på 1940-talet.
Blumlein forskade gällande stereo redan på 30-talet och kallade det i början för binaural. Det är faktiskt fel ord för den fysikaliska företeelsen, men korrekt för människans hörsel som detektor av stereophonic sound.
Bell laboratories forskade också på stereo i början på 1930-talet och troligtvis redan på 1920-talet.
Ordet ’Stereophonic’ införde Western Electric redan 1927. Snart 100-årsjubileum.
Begynnelsen gällande stereo var redan i slutet på 1800-talet och skedde på operan i Paris, med flera kanalers överföring via telefoner från live på operan till återgivning i annan lokal. Det var på Helmholz tid.
Stereofoniskt ljud i stugorna och vardagsrum kom egentligen i andra hälften av 60-talet i och med transistorns intåg på marknaden via integrerade förstärkare och receivers med både radio och förstärkare i samma burk som var mycket mindre än di gamla rörhäckarna.
Men, redan 1971 skulle ju stereon se sitt slut och ersättas av 4-kanal. Trodde man. I så fall hade stereo i stugorna bara funnits i 5-6 år. Det var så det var tänkt på den tiden.
Sedan kom Dolby surround och 5.1. Sedan kom multichannel, high definition, 3D sound, Atmos, Virtual reality, 360, etc. och nu kommer snart Immersive Sound. Den 30 november är en Immersive Sound Congress inom AES för att gå igenom nya kommande eventuella standarder på området.
Men stereo finns fortfarande. Med högtalare lyssnar folk mest på musik i mono. Tivoli blev ett utmärkt exempel. Då kan man ju röra på sig utan att ljudet hoppar runt omkring åt alla håll och kanter som om ljudet vore schizofrent och konstigt. Men det finns fortfarande religiösa mörkermän och överstemullor i sina patriarkala mansgrottor med fyrkantiga burkor burkar som utövar sina besvärjelser och bannlyser ondskans ljuddesertörer/avhoppare inom ljudinspelningsindustrin som infiltrerat med sina illfundiga destruktiva och elaka ljudkompressioner.
Varför kommer inte den där ljudmessias med ljudsanningen som ger det fria ljudet i den nya ljud-aeonen?
Mvh
Peter
AlbertHall skrev:Den från 1954 är inspelad på sjukhus, som en julhälsning till patienterna, enligt Sällskapet. Så den är absolut live.
Kraniet skrev:Apropå inspelningar från 1954 så fanns det ju grejer. Men man undrar ju vilken specialutrustning de använde i demonstrationsinspelningarna som spelas upp i videon vid 9:40. Mer än 20 dB dynamiskt omfång!![]()
Ganska intressant video i övrigt om ljudband.[ YouTube ]
AlbertHall skrev:Bra där med lite årtal Peter. Intressant, med tanke på hur många bra inspelningar som faktiskt gjordes på 50-talet. Jag tänker då främst på Decca, RCA och Mercury. Även om jag inte riktigt gillar Mercurys diskant. De gjorde ju många ljudinspelningar på 35 mm film.
RogerGustavsson skrev:Här finns Jussi Björling på några spår med bättre ljud. Blir nästan lite chock när nummer dyker upp, Till Havs och O Helga Natt.
https://open.qobuz.com/album/q87v2tc9w4ezb
https://tidal.com/browse/album/13839054
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster