Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Nu ska jag börja fundera på hur man kan bygga en kompromisslös flerkanalsanläggning, i väntan på att någon (Qobuz?) släpper lossless Atmos TruHD lös!
sprudel skrev:En algoritm som konverterar ner till superbra två-kanal väl enklare?
Kraniet skrev:Greta van Fleets senaste album Starcatcher låter ganska konstigt på spotify. Albumet är inspelat med atmos och jag undrar om inte nedmixningen till stereo blivit fel på nåt vis.
Hade varit intressant att jämföra med atmos-spåret.
Belker skrev:Lyssnade lite snabbt på Qobuz och det låter ju lite ”all over the place”. Inte som att det är fel, men det låter rimligt att det är mixat i Atmos med lite showiga effekter som krydda.
Conan skrev:Ja det är då själva f... Har inte ljud- och mastringsteknikerna hela tiden sagt att "musiken ska faktiskt låta sådär" när tokkomprimeringen kritiserats? Men nu när man tar bort 18dB från deras leksakslåda, då kryper det fram dynamik ur mixen också.
Alexi skrev:Skulle vara intressant att se hur något med högre dynamik än 18dB crest. Blir det istället komprimerat?
goat76 skrev:Conan skrev:Ja det är då själva f... Har inte ljud- och mastringsteknikerna hela tiden sagt att "musiken ska faktiskt låta sådär" när tokkomprimeringen kritiserats? Men nu när man tar bort 18dB från deras leksakslåda, då kryper det fram dynamik ur mixen också.
Har någon mastringstekniker verkligen sagt att "musiken faktiskt ska låta sådär"?
JM skrev:Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?
JM
goat76 skrev:Jag har försökta leta exempel på musik i Atmos på Youtube men det jag hittar spelas endast upp i stereo genom webläsare, men om jag spelar upp dessa videos via Youtube-appen på min TV så spelas ljudet upp i surroundsystemet. Så för er som vill gräva efter exempel så kan den vägen eventuellt fungera för er också. Ljudet över YT är väl inte riktigt på topp men som demo fungerar det iallafall hyfsat bra.
Finns det några andra sätt där man kan ta del av musik i surroundformat utan att införskaffa sig Apple Music och en Apple TV? Och hur fungerar det hos Tidal, går det att lyssna på Atmos-spår via deras Windows-app eller är det lika tillkrånglat där också?
JM skrev:Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?
JM
rigi skrev:goat76 skrev:Jag har försökta leta exempel på musik i Atmos på Youtube men det jag hittar spelas endast upp i stereo genom webläsare, men om jag spelar upp dessa videos via Youtube-appen på min TV så spelas ljudet upp i surroundsystemet. Så för er som vill gräva efter exempel så kan den vägen eventuellt fungera för er också. Ljudet över YT är väl inte riktigt på topp men som demo fungerar det iallafall hyfsat bra.
Finns det några andra sätt där man kan ta del av musik i surroundformat utan att införskaffa sig Apple Music och en Apple TV? Och hur fungerar det hos Tidal, går det att lyssna på Atmos-spår via deras Windows-app eller är det lika tillkrånglat där också?
Går det få atmos på youtube? 5.1 på youtube kan jag spela via Apple tvn men aldrig atmos.
JM skrev:…
Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?
JM
rigi skrev:JM skrev:Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?
JM
Är väl bara att testa. Tror det är gratis 1 månad sen 119kr/månad.
Jag trivs bra med det
Belker skrev:JM skrev:…
Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?
JM
Ja, det är nog lite av en branschhemlighet hur det mixas, men som sagt, en del äldre stereoutgivningar som släppts som Atmos låter lite skumma. För bästa effekt ska man nog hålla sig till nyare inspelningar.
Hur en Atmosdekoder hemma gör när man matar den med stereo vet jag ej, för jag har ingen.
Användare som besöker denna kategori: jannew och 18 gäster