Jordproblem? Försvinner med XLR.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

Jordproblem? Försvinner med XLR.

Inläggav Rille » 2023-11-19 17:13

Jag har stött på en grej som jag inte förstår. Jag har RME 4kanals DAC som jag även använder som delningsfilter. Jag har ett Bryston 4B SST som driver toppar och 2st NAD218 som driver basar. Tidigare kopplade jag med RCA till alla stegen och hade då ett knäpp i högtalarna vid till och avslag av stegen. Nu kopplade jag in Bryston steget balanserat från RMEn. NAD218 och Bryston steget är nu tysta vid på och avslag. Brystonsteget som även surrade lite tidigare är nu tyst. Vad är det som gör att NADarna blir tysta vid på och avslag när jag kopplar mitt Bryston balanserat? Är Brystonsteget dåligt jordat i obalanserad koppling?

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Jordproblem? Försvinner med XLR.

Inläggav pLudio » 2023-11-19 17:32

Du har jord i signalvägen med RCA men inte med XLR.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-19 18:13

kan du utveckla det där för ett tekniskt pucko som mig? för visst är jord jord och det finns med både via RCA och XLR. Och varför skulle en annan typ av jordning påverka även NAdarna så dom inte knäpper vid av och påslag?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-19 18:30

en fundering, Om jorden i Brystonsteget är manipulerad med/felaktig på just mitt ex kan det då påverka på ovan nämnda sätt om RCA används?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-19 18:33

Exakt varför NAD:arna slutat knäppa vet jag inte men RCA har en positiv signal (+) på pinnen samt signaljord (0) som går i skärmen och är en del av signalkedjan till skillnad från XLR där du har en positiv signal (+) samt signalen inverterad (-) medan jorden som går i skärmen i en XLR-kabel kopplar ihop chassin utan att röra själva signalen.

Genom att byta från RCA till XLR har du brutit en jordslinga i signalen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-11-19 19:10

Du har inte brutit någon jordslinga för NAD eller Bryston (via xlr så hör inte bryston eventuella jordslingeströmmar), om nu alla kablar är hela. För det är samma jordslinga med XLR som med RCA för Bryston. Notera att jorden även går till chassit, via XLR kontakten. RCA jorden ligger även där.

Knäppet kanske inte tar sig in pga någon jordslinga, utan kanske hoppar in via 'live' signalen. Kanske via luften, svårt med knäppar - de kan va lite magiska.

Är det RCA ut från DAC'en i båda fallen?

Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-19 19:15

likformiga störningar, common mode, käkas upp av op:n som konverterar till SE.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-19 22:59

Jo att common mode äts upp förstår jag. Men jag har ju inte kopplat NADarna balanserat, bara Brystonsteget. Äter den upp common mode på jordsidan också i hela kedjan? Och på och avslag.. fasen! Jag känner mig dum här.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-20 00:53

Med Michaels schema som grund så verkar det vara dags att mäta på kablarna och på DACen.

Finns jordledaren i XLR kablarna? Är jord på RCA kontakterna på DACen kopplad till jordpinnen i XLR kontakterna?

Blir det ett nej på någon av de frågorna så är inte längre jorden på NAD stegen ihopkopplad med jord i Bryston steget.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-20 10:05

Man har såklart jordslingor i kabelskärmar och chassi med XLR men det påverkar inte den differentiella signalen om det är rätt gjort. Med RCA kan man få en jordslinga med signaljord i skärmen vilket kan påverka ljudet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-20 11:55

Rille skrev:Jo att common mode äts upp förstår jag. Men jag har ju inte kopplat NADarna balanserat, bara Brystonsteget. Äter den upp common mode på jordsidan också i hela kedjan? Och på och avslag.. fasen! Jag känner mig dum här.

Missade att NAD stegen fortfarande fått nöja sig med RCA... Det kan ju ha varit så att allt poppande bara kom från Brystonsteget. Dvs visst det poppar när du slår på dina NADar, men det kommer egentligen från Brystonsteget. (som ju då måste vara påslaget redan förstås) Alternativt att jorden inte är ansluten i kabelns XLR don och jordslingan därmed är bruten.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-20 13:39

Michael skrev:Du har inte brutit någon jordslinga för NAD eller Bryston (via xlr så hör inte bryston eventuella jordslingeströmmar), om nu alla kablar är hela. För det är samma jordslinga med XLR som med RCA för Bryston. Notera att jorden även går till chassit, via XLR kontakten. RCA jorden ligger även där.

Knäppet kanske inte tar sig in pga någon jordslinga, utan kanske hoppar in via 'live' signalen. Kanske via luften, svårt med knäppar - de kan va lite magiska.

Är det RCA ut från DAC'en i båda fallen?

[ Bild ]

//Michael

Det är bara RCA till NADarna. Bryston matas balanserat från DACen via XLR kontakter.
Både NAD och Bryston har jordade nätkontakten, om det gör någon skillnad.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-20 15:26

Rille skrev:Både NAD och Bryston har jordade nätkontakten, om det gör någon skillnad.

Det kan det göra... Men det beror på om de sitter i Jordade uttag, till att börja med :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-21 00:34

Hehehe jodå de sitter i jordade uttag också.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-21 06:44

Vilket språk, grabbar. En differentialförstärkare undertrycker likfasiga störningar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-21 12:13

Halloj Gustaf
Har du ett mer uttömmande svar på problemet så även jag förstår. Eller ser jag inte skogen p.g.a. alla träden?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-21 12:41

De brukar sitta en x2 konding lr likn som gnistsläkare över kontakt bläckena i stärkarens på å av knapp.
Kan de vara så att gnist släckarn har fel värde å då inte dämpar den pulsen som bildas vid på å avslag.
De skulle även kunna vara så att pulsen e för svag för att rå på xlr kablarna.

Har du problem med att det knäpper när andra apparater slås på.
Kylen brukar kunna störa rätt kraftigt har ja märkt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-21 17:01

Du måste verkligen mäta det jag föreslog lite längre upp. Det finns inte tillräcklig information för att veta varför det blir skillnad annars.

Om du inte vet hur man mäter så kan du prova att hålla en vanlig kabel mot RCA jorden på DAC och på Brynson steget. Poppar det då så vet du att någon av tillverkarna inte gjort rätt med jorden.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-11-22 00:23

Rille skrev:Bryston matas balanserat från DACen via XLR kontakter.
Aha, ytterliggare ändring som är gjord. Skulle kunna vara hur det serut i DACen, som gör det. Eller kanske kanske om kablarna ligger på annat sätt.

//Michael

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-23 19:07

Jag har ju lite för tung och otymplig bänk för att ta mig in bakom och mäta, men jag mätte på RCA-kontaktens jord och på XLR-kontaktens hölje och de är sammankopplade. Jag är rätt säker att apparater as jord är sammankopplade både i signal jord och i det jordade uttaget i väggen.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-24 01:00

Rille skrev:Jag har ju lite för tung och otymplig bänk för att ta mig in bakom och mäta, men jag mätte på RCA-kontaktens jord och på XLR-kontaktens hölje och de är sammankopplade. Jag är rätt säker att apparater as jord är sammankopplade både i signal jord och i det jordade uttaget i väggen.

Jag har alltid antagit att signaljorden är isolerad från jorden i vägguttaget, det borde bli ett ohyggligt oljud annars.

Men du får väl komma ihåg att mäta om signalpinnen i XLR kabeln används om du har loss den någon gång.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-11-25 12:22

Ursäkta jag drog nog lite för snabb slutsats efter min titt på ingången i Bryston steget. Jag tog förgivet att pin 4 på XLR kontakten var höljet och att det är i metall och har anslutning till chassit. Nu ser jag att 1 och 4 har kontakt med varandra i själva kontakten (så som den är ritad). Lite märkligt, tycker jag. Ser nu att det är en kombo kontakt teleplugg och xlr, plus att jag nu tror att den inte är i metall, dvs inte kontakt med apparathöljet. Med andra ord; jord på ingångskortet är nog inte anslutet till chassit där (vid XLR kontakten).

Skyddsjord sitter till chassit
Bild

Sedan är det nog så att skyddsjord sitter via denna länk till jord (signaljord)
Bild

I vilket fall som helst så innebär ett byte från xlr till rca på Bryston inte att jorden till NADen (och Brystonen) ändras. ...men kanske kan jorden gå lite annorlunda inne i DAC'en. Nu har jag ingen aning, man kan kanske tänka sig att XLR utgången på DAC'en har en väldigt nära anslutning till jord (vid XLR kontakten). Medans RCA utgången på DACen går in en bit på mönsterkortet och detta nära jorden för RCA utgången som går till NADen.

Nåt annat som kan påverka kan eventuellt vara kablarna. Dels om de är hela, hur skärmade de är eller resistansen i de. Eller längd och hur de ligger i förhållande till andra kablar och apparater.

Var glad att knäppen försvann. Vill du ha reda på mer skulle jag nog rekommendera att byta tillbaks till RCA på ena kanalen och testa. Sedan även andra kanalen och testa. Sedan byta tillbaks till XLR på första kanalen och testa. Sedan tillbaks till XLR på båda. ...men kan du köra med XLR gör det och var nöjd. Finns ju risk för att du bara blir yr i huvudet att försöka reda ut varför knäpparna ändrade sig :-)

PS. För länge sedan hade jag knäppar vid släckning av lampa på en toa i huset. Gjorde ansträngningar i min förförstärkare. Hemmabygge med starpoint princip. La in extra väggar och genomföringskondingar. Försvann när jag ändrade den interna jorddragningen i lådan vid volympotten.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-11-25 12:30

Du har väl inte fått något svar på denna fråga.
Rille skrev:en fundering, Om jorden i Brystonsteget är manipulerad med/felaktig på just mitt ex kan det då påverka på ovan nämnda sätt om RCA används?

Jag försöker mig på ett svar:
Ja.
...men jag skulle då ha gissat att det skulle bli värre, alltså tvärtom med knäpparna. Känns också osannolikt att det skulle gå sönder ledare för detta och ännu mera osannolikt att någon skulle gått in medvetet och förstört en så fin apparat. Vi pratar om en väl konstruerad förstärkare och inte nån skum hifi pryl.

//Michael

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-28 22:35

Tack alla som kommenterat i tråden. Jag ska kolla lite mer på det hela. Jag återkommer om/när jag blivit klokare i frågan. Intressant dock att det kan bli den förbättringen med ett par XLR kablar i ett system. Kanske borde alla ha en XLR överföring i sitt system? För att minimera problem..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-29 02:03

Rille skrev:Tack alla som kommenterat i tråden. Jag ska kolla lite mer på det hela. Jag återkommer om/när jag blivit klokare i frågan. Intressant dock att det kan bli den förbättringen med ett par XLR kablar i ett system. Kanske borde alla ha en XLR överföring i sitt system? För att minimera problem..

Detta har jag hävdat i mer än 25 år. Hela problemet med jordslinkor är idiotiskt och självförvållat, speciellt med tanka på att signaljord är den totala referensen för all nyttosignal.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-30 14:37

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-11-30 21:57

Det är ju inte utan anledning man använder sig av balanserad signalöverföring i studiosammanhang.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-30 23:31

Ett slutsteg har dock bara en anslutning av signaljord till andra apparater, nämligen till försteget. Någon jordslinga kan således inte uppstå - givet att chassijord är är separerat från signaljord medelst en RC-länk.
Tumregler förslår icke!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-12-01 00:00

I alla fall för monosteg.

För stereosteg så blir det en jordslinga. Då kan konstruktionen inne i slutsteget påverka om det eventuellt kan bli någon påverkan. Om man nu inte sätter två monosteg i en låda. Så eller endast mono har nog alla steg jag byggt varit (med undantag för några i tonåren).

//Michael

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-12-01 00:10

Morello skrev:Ett slutsteg har dock bara en anslutning av signaljord till andra apparater, nämligen till försteget. Någon jordslinga kan således inte uppstå - givet att chassijord är är separerat från signaljord medelst en RC-länk.
Tumregler förslår icke!

Hur brukar det vara i övriga apparater?

Jag blev lite förvånad av kopplingen i slutsteget som vi pratat om här i tråden.

Om vi ser till andra signaler än ljud i tråkiga miljöer med olika jordpotential så används ofta en extern jordreferens när olika system kopplas ihop. Det borde bli ungefär samma som att koppla jorden i en obalanserad utgång till en av signalpinnarna i en balanserad ingång och den obalanserade signalen till den andra signalpinnen i den balanserade ingången. Men om man ser till diskreta balanserade igångar så får mina fördomar mig att undra om CMRR (common mode rejection ratio) blir tillräckligt hög för det. Jag såg att den nya versionen av förstärkaren hade kondensatorkopplade ingångar till differentialförstärkaren. Så frågan är om den har lätt att poppa av andra anledningar.

Men DC kopplat med en differentialkopplad operationsförstärkare på ingången tycker jag att det borde vara oproblematiskt både som obalanserad och balanserad ingång. Eller tänker jag fel?

Jag har själv ett lite irriterande problem här på skrivbordet då energisparfunktionerna i datorn stänger av ljudkortet med en svag pop som resultat när man slutar och börjar spela upp ljud. Det blir också lite ljud när man precis slår av och på datorn, med andra ord lite lagom osnyggt. Tyvärr så ger det sig inte helt när när power management för ljudkortet stängs av, så det finns nog

Nästa

Återgå till Generellt om hifi