Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Alldeles oavsett.
Jag kan svårligen tänka mig att dessa 372 tusen kronorna inte skulle göra större nytta spenderade på annat som har större sannolikhet att ha en positiv inverkan på din upplevelse. Slå ut en vägg t.ex
Strmbrg skrev:Jag trodde det var onödigt.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Jag trodde det var onödigt.
Alla de tekniskt kunniga personerna på forumet har hela tiden sagt att uppsampling underlättar för den slutgiltiga D/A-omvandlingen, så onödigt är det uppenbarligen inte. Har du inte läst deras svar i tidigare trådar?
Strmbrg skrev:Inga mer uttömmande kommentarer?
Kanske något kring tekniken?
hifikg skrev:Lagom är bäst, jag får hanka mig fram med knappa 50.000 tappar, så får du sitta o mysa med en miljon. Du kanske behöver det, din musik innehåller oftast många fler instrument än min.
Calleberg skrev:Strmbrg skrev:Inga mer uttömmande kommentarer?
Kanske något kring tekniken?
Nej
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:Jag trodde det var onödigt.
Alla de tekniskt kunniga personerna på forumet har hela tiden sagt att uppsampling underlättar för den slutgiltiga D/A-omvandlingen, så onödigt är det uppenbarligen inte. Har du inte läst deras svar i tidigare trådar?
De har väl skrivit att den uppsampling som en gängse DC-spelare gör är tillräckligt?
Och bortsett från vad de tekniskt kunniga just här må ha svarat, så tycks det mig vimla av mer eller mindre olika svar från alla möjliga människor, som åberopar sitt tekniska kunnande. Håller vi oss här, så har väl exempelvis Steindl inte samma svar som vissa andra.
Nattlorden skrev:Jag har en minnesvärd upplevelse med dCS uppsampler och dac från när de dök upp på marknaden en gång i tiden. Jag förväntar mig inte att de blivit sämre. Det kostade för mycket då och för mycket nu, men hade jag haft en budget med de pengarna och inget bättre att lägga dem på, så hade jag nog haft något ifrån dem eller Chord.
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Jag har en minnesvärd upplevelse med dCS uppsampler och dac från när de dök upp på marknaden en gång i tiden. Jag förväntar mig inte att de blivit sämre. Det kostade för mycket då och för mycket nu, men hade jag haft en budget med de pengarna och inget bättre att lägga dem på, så hade jag nog haft något ifrån dem eller Chord.
Bedömde du att det hade varit relevant med ett blindtestförfanade i syfte att verifiera din lyssningsupplevelse?
distad skrev:Du måste ju bara köpa den där lådan Strmbrg, om du vill retas med massan här. Lägg upp en jäkla massa bilder också....![]()
Strmbrg skrev:distad skrev:Du måste ju bara köpa den där lådan Strmbrg, om du vill retas med massan här. Lägg upp en jäkla massa bilder också....![]()
Men, jag vill ju inte retas.![]()
Slikt socialiserande trams intresserar mig inte. Att vissa emellertid kanske känner sig retade - eller tror att jag retas - är dock tråkigt.
distad skrev:Strmbrg skrev:distad skrev:Du måste ju bara köpa den där lådan Strmbrg, om du vill retas med massan här. Lägg upp en jäkla massa bilder också....![]()
Men, jag vill ju inte retas.![]()
Slikt socialiserande trams intresserar mig inte. Att vissa emellertid kanske känner sig retade - eller tror att jag retas - är dock tråkigt.
Jag är övertygad om att du inte retas. Men folk här retas av vissa inköp..... Det är bara okej att lägga en massa pengar på två saker, högtalare och slutsteg.
pLudio skrev:Vad är USP:en med dCS Vivaldi Upsampler? Chord har sin miljon tappar. Steindl har 15 miljoner och verkar vinna än så länge.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Vad är USP:en med dCS Vivaldi Upsampler? Chord har sin miljon tappar. Steindl har 15 miljoner och verkar vinna än så länge.
Vad betyder "USP"?
Jag har jättesvårt att förstå meningen med att använda en mängd förkortningar för uppsnabbandet av sitt eget skrivande.
Förkortningar, som i stället fördröjer förståelsen hos mottagaren av skrivningen.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Alla de tekniskt kunniga personerna på forumet har hela tiden sagt att uppsampling underlättar för den slutgiltiga D/A-omvandlingen, så onödigt är det uppenbarligen inte. Har du inte läst deras svar i tidigare trådar?
De har väl skrivit att den uppsampling som en gängse DC-spelare gör är tillräckligt?
Och bortsett från vad de tekniskt kunniga just här må ha svarat, så tycks det mig vimla av mer eller mindre olika svar från alla möjliga människor, som åberopar sitt tekniska kunnande. Håller vi oss här, så har väl exempelvis Steindl inte samma svar som vissa andra.
När jag uppgraderade min gamla Linn Akurate DS till en Akurate DSM med Linns Katalyst-DAC arkitektur, så upplevde jag liknande förbättringar som du beskriver angående ett tydliga djup och en tredimensionalitet som jag inte tidigare upplevt. Om det var ett bättre försteg, en bättre DAC eller om det var högre grad av uppsampling o den nya apparaten som var den största orsaken låter jag vara osagt, men tydligt bättre blev det iallafall.
Linn talar alltid om vikten av hur själva DAC-chippet integreras i maskinen, så av den anledningen kallar de sina uppgraderingar för DAC-arkitektur. Jag vet inte om det stämmer, men jag tror inte att själva uppsamplingen sker i själva DAC-chipet, utan i en extern del innan signalen når DACen. Men om det är så det ligger till så kan man isåfall betrakta det som en extern uppsampling likt din M-scaler.
The results gained from Vivaldi Upsampler are extraordinary – a more vibrant, three-dimensional, transparent and effortless performance."
Max_Headroom skrev:Kan någon förklara vad det här betyder:The results gained from Vivaldi Upsampler are extraordinary – a more vibrant, three-dimensional, transparent and effortless performance."
Vibrant? Jasså? Hur går det till? Exakt vad gör maskinen som gör att framförandet blir mer "levande"?
Three-dimensional. Det här brukar betyda (mot)fas mixning och i viss mån frekvensmanipulation. På vilket sätt gör maskinen det? Det har ju dessutom bara 2-spårsmix att tillgå.
Transparent. OK, hade man jävuslt med jitter innan kanske det kan bli lite mindre dist med denna. Men då måste man ha stökat ordentligt med den digitala signalen innan. Borde ju vara enklare att sluta med det, till att börja med...
Effortless? Hur då? Kan någon klargöra?
Så, svaret på trådrubrikens fråga, "Ägnar sig dCS åt dumheter?": Ja, det gör dom. Kanske inte tekniskt, appraten gör troligen ingen skada (eller nytta). Men marknadsföringen kan diplomatiskt beskrivas som nonsens.
petersteindl skrev:...
Effortless? Det är hur enkelt det är att höra olika saker. Då det är som enklast, så har man uppnått ett stadium där ingen energi åtgår för att tillgodose sig all information. Då är det effortless.
...
Strmbrg skrev:distad skrev:Strmbrg skrev:
Men, jag vill ju inte retas.![]()
Slikt socialiserande trams intresserar mig inte. Att vissa emellertid kanske känner sig retade - eller tror att jag retas - är dock tråkigt.
Jag är övertygad om att du inte retas. Men folk här retas av vissa inköp..... Det är bara okej att lägga en massa pengar på två saker, högtalare och slutsteg.
Flockmentalitet. Åtminstone kanske.
Varför har du bytt namn?
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Kan någon förklara vad det här betyder:The results gained from Vivaldi Upsampler are extraordinary – a more vibrant, three-dimensional, transparent and effortless performance."
Vibrant? Jasså? Hur går det till? Exakt vad gör maskinen som gör att framförandet blir mer "levande"?
Three-dimensional. Det här brukar betyda (mot)fas mixning och i viss mån frekvensmanipulation. På vilket sätt gör maskinen det? Det har ju dessutom bara 2-spårsmix att tillgå.
Transparent. OK, hade man jävuslt med jitter innan kanske det kan bli lite mindre dist med denna. Men då måste man ha stökat ordentligt med den digitala signalen innan. Borde ju vara enklare att sluta med det, till att börja med...
Effortless? Hur då? Kan någon klargöra?
Så, svaret på trådrubrikens fråga, "Ägnar sig dCS åt dumheter?": Ja, det gör dom. Kanske inte tekniskt, appraten gör troligen ingen skada (eller nytta). Men marknadsföringen kan diplomatiskt beskrivas som nonsens.
Vibrant. Jo, det går faktiskt. Det finns objektiva tekniska egenskaper som påverkar på sådant sätt att en inspelad verklighet med levande varelser som spelar blir/upplevs mindre verklighetsförankrad än vad som egentligen finns i den kodade inspelningen. Det mesta ligger i högtalarna och då i den elektro-mekaniska-akustiska domänen, men det finns även i den elektriska domänen före högtalarna.
Three-dimensional. Nej, det du beskriver är diffusitet och är motsatsen. 3D är en helt annan egenskap, nämligen att ha distinkta ljudobjekt placerade på specifika koordinater i ett 3-dimensionellt rum. Men 3D är enkom en parameter som kan tyckas vara 3D. Men en korrekt 3D har ytterligare en egenskap, nämligen ett perspektiv. Då införs ytterligare parametrar som handlar om konvergens i rumsdimensionen, nämligen vanishing points/flyktpunkter. Sedan finns det ännu en speciell egenskap, nämligen, parallax. Fixar man allt detta i ljudåtergivningen så uppstår ett emergent fenomen, nämligen liv och rörelse.
Transparent. Här är det nog IM och diffusitet som degraderar. Transparens betyder att man ser igenom och föremål kan skönjas på längre avstånd. Detta skall inte förväxlas med klarhet.
Effortless? Det är hur enkelt det är att höra olika saker. Då det är som enklast, så har man uppnått ett stadium där ingen energi åtgår för att tillgodose sig all information. Då är det effortless.
Marknadsföringen riktar sig enkom till den kundkrets som effortless kan betala 1 MEUR för sin stereo. Övriga kan slänga sig i Nilen. De tillhör inte kundkretsen potentiella kunder.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], eca81, Majestic-12 [Bot] och 14 gäster