KG skriver att skillnaden var "brutal".
Jag tror att man därmed kan säga att skillnaden var svår att missa.
Själv skulle jag inte vilja påstå att den är "brutal". Den är påtaglig.
Den kräver ingen stor koncentration. Den gynnar inlevelsen och underlättar ett långt och fokuserat lyssnande.
Här har vi väl just det där "problemet" med att kommunicera upplevelser.
Jag och KG kanske registrerar ungeför samma saker. Jag formulerar det på ett sätt, KG på ett annat.
De som läser våra formuleringar får
ytterligare skilda uppfattningar. Dels beroende på att formuleringarna mellan mig och KG skiljer. Dels beroende på tolkningen av våra skilda formuleringar.
För den som inte upplevt själv blir det en hel kvast av spret av alltsammans.
---
Fick
tyvärr i helgen för mig att ladda fjärrarna till Scalaren och TT2 med batterier.
Syftet var att på nytt undersöka om jag hör någon förändring i något avseende med de fyra filterlägena i TT2. Nyfikenhet.
Jag har någonstans här på Faktiskt fått "lära mig" att det enda som sker med olika filter är någonting ytterst lite uppe i den allra översta diskanten, och att det i praktiken inte kommer att kunna höras på grund av litenheten, musikens extremt låga energi där uppe och att min hörsel inte överhuvudtaget kan reagera på dessa frekvenser - ens om de skulle spelas upp med avsevärt större amplitud än vad som föreligger på vaxet.
Jag visste inte vad jag skulle försöka lyssna efter. Försökte lyssna förutsättningslöst, dvs lyssna efter om någonting helt
annat än det jag fått "lära mig" skulle skilja.
Kunde inte notera någonting. Parkerade TT2:ans filter i läge "4", varefter jag la undan fjärren och lät det vara så.
Har innan dess kört permanent med läge "1". Läge "1" är vad Chord kallar "Referensläget", det som rekommenderas för maximal klarhet, som jag tolkar det.
Emellertid - när jag senare scrollade runt för att leta rätt på tilltalande vax med Beethovens femte pianokonsert - så var det svårt att lyssna distrtaktionsfritt. Jag väljer att skriva just "svårt att lyssna distrtaktionsfritt", på grund av att jag inte kan beskriva det mer konkret än så. Efter att ha konstaterat detta vid alla tillfällen i helgen så tänkte jag mig att det kanske inte berodde på mig, utan på att jag valt att lyssna i filterläge "4".
Det verkade emellertid osannolikt, eftersom jag inte kunde notera någon skillnad mellan filtren när jag tidigare hade snabbskiftat mellan dem.
Ändrade till "Referensfiltret" och provlyssnade ytterligare ett vax med samma pianokonsert.
Jag vet fortfarande inte om det är filtret eller något annat som är orsaken. Det kanske helt enkelt
råkade vara så, att det sista vaxet igår kväll var såpass mycket bättre än alla de tidigare att det var just
det som var orsaken till att distraktionerna försvann. Klockan var mycket och jag stängde av.
Ska lyssna en ytterligare omgång på de vax jag lyssnade på i helgen och som jag då ratade. Nu i "Referensläget".
Sökhistoriken finns kvar hoppas jag. Annars får jag undersöka det på annat sätt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.